Stellantis (Fiat, Jeep): Προβλέπει πλήγμα 1,2 δισ. ευρώ από τους δασμούς στο β' εξάμηνο του 2025

Τρίτη, 29-Ιουλ-2025 10:53

Stellantis (Fiat, Jeep): Προβλέπει πλήγμα 1,2 δισ. ευρώ από τους δασμούς στο β' εξάμηνο του 2025

Η Stellantis εκτιμά ότι θα υποστεί πλήγμα περίπου 1,2 δισ. ευρώ (1,4 δισ. δολάρια) από τους δασμούς στο δεύτερο εξάμηνο του έτους, καθώς ο κατασκευαστής των Jeep και Fiat αναθεωρεί τις οικονομικές του προβλέψεις, μετά τη εμπορική συμφωνία της Ευρωπαϊκής Ένωσης με τις ΗΠΑ.

Η εταιρεία προβλέπει περιθώριο προσαρμοσμένου λειτουργικού κέρδους χαμηλής μονοψήφιας τάξης για το β' εξάμηνο του έτους, όπως ανακοίνωσε την Τρίτη. Η προηγούμενη πρόβλεψη για το σύνολο του έτους, την οποία ακύρωσε τον Απρίλιο λόγω της αβεβαιότητας από τους δασμούς, προέβλεπε περιθώριο μέσης μονοψήφιας τάξης. Νωρίτερα φέτος, η εταιρεία ανακοίνωσε απροσδόκητη καθαρή ζημία 2,3 δισ. ευρώ για το α' εξάμηνο, μετά τη μείωση των επενδύσεων και το κόστος των εμπορικών πολέμων.

Ο νέος Διευθύνων Σύμβουλος, Antonio Filosa, αντιδρά στις αλλαγές στην αγορά αυτοκινήτου, καθώς και σε λάθη που έχει κάνει η εταιρεία. Οι εμπορικές κινήσεις του προέδρου των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ, ανεβάζουν τα έξοδα και αναστατώνουν τις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού, ενώ οι Κινέζοι κατασκευαστές, με επικεφαλής την BYD, εισβάλλουν στην "παγωμένη" αγορά αυτοκινήτων της Ευρώπης.

Τα προβλήματα της Stellantis είναι εντονότερα στη Βόρεια Αμερική, πρώην επίκεντρο των κερδών της, όπου οι αποστολές της μειώθηκαν κατά 25% το β' τρίμηνο. Η επίπτωση των δασμών προσθέτει επιπλέον κόστη και επιβαρύνει το λειτουργικό και καθαρό εισόδημα. Οι δασμοί αυξάνουν τις τιμές των εξαρτημάτων και η Stellantis έχασε παραγωγή στο α' εξάμηνο λόγω της προσωρινής διακοπής της παραγωγής στον Καναδά και το Μεξικό.

Η μετοχή της Stellantis υποχώρησε μέχρι και 4,1% στο Μιλάνο, με τη συνολική πτώση του τίτλου να ανέρχεται σε περίπου 37% για το 2025.

Τα έσοδα υποχώρησαν στο α' εξάμηνο του 2025 σε σύγκριση με το ίδιο διάστημα πέρυσι, καθώς οι παραδόσεις μειώθηκαν στην Ευρώπη, τη Βόρεια Αμερική και τη Μέση Ανατολή/Αφρική, ενώ αυξήθηκαν στη Νότια Αμερική, κυρίως λόγω της αυξημένης ζήτησης στην Αργεντινή. Η εταιρεία ανέφερε βελτιώσεις στις πωλήσεις, τα έσοδα και το λειτουργικό κέρδος σε σχέση με το δεύτερο εξάμηνο του 2024, εν μέρει λόγω νέων προϊόντων, όπως το Fiat Grande Panda.

Ο Filosa βρίσκεται επίσης υπό πίεση να αντιμετωπίσει την υπερβολική ικανότητα παραγωγής στην Ευρώπη και να βελτιώσει κάποιες από τις πιο αδύναμες μάρκες του ομίλου. Αυτές περιλαμβάνουν την πολυτελή μάρκα Maserati, η οποία κατέγραψε αρνητικό περιθώριο -38% στο πρώτο εξάμηνο, λόγω της σημαντικής πτώσης των αποστολών.

Η εταιρεία υπολογίζει πλήγμα περίπου 300 εκατ. ευρώ από τους δασμούς των ΗΠΑ στο α' εξάμηνο, εξαιτίας της απώλειας παραγωγής και της αντίδρασης στους υψηλότερους δασμούς. Ο οικονομικός διευθυντής, Doug Ostermann, είχε ενημερώσει νωρίτερα τους επενδυτές ότι η επίπτωση από τους δασμούς πιθανότατα θα είναι "σημαντικά" μεγαλύτερη στο β' εξάμηνο του έτους. Ο νέος Διευθύνων Σύμβουλος αναμένεται να μιλήσει σε αναλυτές αργότερα σήμερα.