"Αλλάξτε πορεία ή μην προσλαμβάνετε Φιλιππινέζους": Τελεσίγραφο προς τις ναυτιλιακές για την Ερυθρά
Τρίτη, 15-Ιουλ-2025 07:30
Του Γιώργου Σ. Σκορδίλη
Σε τελεσίγραφο με παγκόσμιες επιπτώσεις προχώρησε η κυβέρνηση των Φιλιππίνων, προειδοποιώντας ότι όσες ναυτιλιακές συνεχίσουν να στέλνουν πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα και στον Κόλπο του Άντεν, θα πρέπει να το κάνουν χωρίς Φιλιππινέζους ναυτικούς.
Το μήνυμα στάλθηκε από το υπουργείο Μεταναστών Εργαζομένων (DMW), με φόντο τη συνεχιζόμενη απειλή επιθέσεων στην περιοχή. "Ο κίνδυνος έχει επιστρέψει. Σας παρακαλώ, αποφύγετε την Ερυθρά Θάλασσα. Και αν επιμένετε να περάσετε, μην επιβιβάζετε Φιλιππινέζους ναυτικούς στο πλοίο σας", δήλωσε χαρακτηριστικά ο υπουργός Χανς Λέο Κακντάκ σε δημόσια τοποθέτηση.
Η Φιλιππίνες αποτελούν τον μεγαλύτερο "προμηθευτή" ναυτικών στον κόσμο, με περισσότερους από 400.000 εργαζομένους σε διεθνή πλοία. Επομένως, η απόφαση αυτή δεν επηρεάζει μόνο τις ναυτιλιακές εταιρείες, αλλά και την ομαλή λειτουργία της παγκόσμιας εφοδιαστικής αλυσίδας.
Επικίνδυνες συνθήκες στη θάλασσα
Η αυστηρή προειδοποίηση των Φιλιππινέζων έρχεται μετά από νέο κύμα επιθέσεων σε εμπορικά πλοία στην περιοχή. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση του πλοίου Eternity C, το οποίο, σύμφωνα με μαρτυρίες ανθρώπων από ομάδες ασφαλείας πλοίων, δέχθηκε επίθεση και παρέμεινε υπό πυρά για πέντε ώρες. Οι φρουροί ασφαλείας του πλοίου χρησιμοποίησαν πάνω από 800 σφαίρες για να αποκρούσουν την επίθεση, ενώ το πλήρωμα ήταν εγκλωβισμένο επί ώρες.
Παρά τις επανειλημμένες εκκλήσεις για βοήθεια, δεν υπήρξε καμία διεθνής ανταπόκριση, ενώ νωρίτερα είχε ήδη σημειωθεί η βύθιση του πλοίου "Magic Sea" στην ίδια περιοχή, χωρίς να ληφθούν επιπλέον μέτρα προστασίας.
Αυξάνεται το κόστος και ο κίνδυνος
Η ναυτιλία, που είχε περάσει μια περίοδο σχετικής ηρεμίας, βρίσκεται ξανά μπροστά σε σοβαρές απειλές στην πιο κρίσιμη εμπορική θαλάσσια οδό του κόσμου. Περίπου το 12% του παγκόσμιου εμπορίου διέρχεται από την Ερυθρά Θάλασσα και τη Διώρυγα του Σουέζ.
Οι πιθανές συνέπειες:
- Οι ασφαλιστικές καλύψεις για τα πλοία που συνεχίζουν να διέρχονται από την περιοχή αναμένεται να αυξηθούν κατακόρυφα.
- Ο εναλλακτικός περίπλους της Αφρικής συνεπάγεται καθυστέρηση περίπου 14 ημερών και σημαντική αύξηση του κόστους για μεταφορές προϊόντων προς την Ευρώπη και αντίστροφα.
Ήδη πολλές εταιρείες εξετάζουν την παράκαμψη της περιοχής, παρότι αυτή η επιλογή αυξάνει τα λειτουργικά έξοδα και πιέζει τα χρονοδιαγράμματα παραδόσεων.
Το τελεσίγραφο της Μανίλα είναι σαφές και δεν αφήνει περιθώρια παρερμηνείας: αν συνεχίσετε να περνάτε από την Ερυθρά, δεν θα έχετε Φιλιππινέζους ναυτικούς.
Πρόκειται για μια απόφαση που αναμένεται να έχει πολλαπλές συνέπειες, καθώς η ασφάλεια των πληρωμάτων περνά πλέον στο επίκεντρο της παγκόσμιας ναυτιλιακής στρατηγικής. Αν δεν υπάρξει συντονισμένη διεθνής αντίδραση, είναι πιθανό να δούμε περαιτέρω αποσταθεροποίηση στις θαλάσσιες μεταφορές, με επιπτώσεις στο κόστος, στις μεταφορές και στην ασφάλεια.