Η Toyota βλέπει πλήγμα 1,3 δισ. δολαρίων στα κέρδη της σε δύο μήνες λόγω των δασμών

Πέμπτη, 08-Μαϊ-2025 09:39

Η Toyota βλέπει πλήγμα 1,3 δισ. δολαρίων στα κέρδη της σε δύο μήνες λόγω των δασμών

Πλήγμα ύψους 180 δισ. γιεν (1,3 δισ. δολάρια) στα λειτουργικά της κέρδη, μέσα σε δύο μήνες, βλέπει η Toyota Motor Corp. εξαιτίας των δασμών του Ντόναλντ Τραμπ, με την ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία να προστίθεται σε έναν αυξανόμενο κατάλογο εταιρειών που προσπαθούν να προστατευθούν από την εμπορική αναταραχή.

Η εταιρεία δήλωσε την Πέμπτη ότι ο αντίκτυπος για τον Απρίλιο και τον Μάιο έχει συνυπολογιστεί προσωρινά και η κατάσταση παραμένει αβέβαιη. Αυτό πρόκειται να επιβαρύνει τα αποτελέσματά της για το σύνολο του έτους, με τις προβλέψεις της για λειτουργικά κέρδη 3,8 τρισ. γιεν για το έτος που λήγει στις 31 Μαρτίου 2026, να υπολείπονται κατά πολύ των προσδοκιών των αναλυτών για 4,7 τρισ. γιεν. 

Η αυτοκινητοβιομηχανία δήλωσε ότι τα λειτουργικά κέρδη για το τελευταίο οικονομικό έτος ήταν 4,8 τρισ. γιεν, πολύ χαμηλότερα από το ρεκόρ των 5,35 τρισ. γιεν κατά τη διάρκεια του οικονομικού έτους 2024 - ένα ιστορικό υψηλό για κάθε ιαπωνική εταιρεία. Η εταιρεία ανέφερε ένα χλιαρό φινάλε του έτους, με τα κέρδη να αυξάνονται κατά 0,3% στο τέταρτο τρίμηνο στα 1,1 ¥

"Όσον αφορά τους δασμούς, οι λεπτομέρειες είναι ακόμη εξαιρετικά ρευστές, οπότε είναι δύσκολο να λάβουμε μέτρα ή να μετρήσουμε τον αντίκτυπο", δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος Koji Sato σε ενημέρωση μετά τα αποτελέσματα. Η Toyota θα εξετάσει το ενδεχόμενο να αναπτύξει τοπική ανάπτυξη προϊόντων και παραγωγή στις ΗΠΑ μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα, είπε.

Αύξηση του κόστους

Η Toyota έρχεται να προστεθεί σε ορισμένες από τις πιο γνωστές εταιρείες του κόσμου που προειδοποιούν για το πιθανό κόστος των δασμών του Τραμπ. Η αυτοκινητοβιομηχανία πρόκειται να πληγεί ιδιαίτερα σκληρά και οι διαρκώς μεταβαλλόμενες εμπορικές πολιτικές έχουν προκαλέσει χάος σε όλο το πολύπλοκο δίκτυο των επιχειρήσεων που συνθέτουν την παγκόσμια αλυσίδα εφοδιασμού.

Ορισμένες αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως η Stellantis NV και η Mercedes-Benz Group AG, έχουν αποσύρει εντελώς τις προβλέψεις τους για τα κέρδη τους, ενώ άλλες έχουν προειδοποιήσει για σημαντικές επιπτώσεις στα αποτελέσματά τους. Η General Motors Co. μείωσε τις προβλέψεις για τα κέρδη της λόγω της έκθεσης έως και 5 δισ. δολαρίων από τους δασμούς στα αυτοκίνητα, ενώ η Ford Motor Co. ανέστειλε τις οικονομικές της προβλέψεις για το σύνολο του έτους εν μέσω προσδοκιών για πλήγμα 1,5 δισ. δολαρίων στα αποτελέσματα. 

Την περασμένη εβδομάδα, ο Τραμπ προσέφερε κάποια ανακούφιση στη βιομηχανία, υπογράφοντας μια οδηγία που θα εξαιρούσε τα εισαγόμενα αυτοκίνητα από τους ξεχωριστούς δασμούς στο αλουμίνιο και τον χάλυβα. Αυτό ήρθε παράλληλα με μια ξεχωριστή διακήρυξη που επιτρέπει στις αυτοκινητοβιομηχανίες που παράγουν και πωλούν ολοκληρωμένα αυτοκίνητα στις ΗΠΑ να διεκδικήσουν αντιστάθμιση αξίας έως και 3,75% της αξίας των αμερικανικής κατασκευής οχημάτων - μια προσωρινή αναστολή από τον δασμό 25% στα εισαγόμενα εξαρτήματα που τέθηκε σε ισχύ στις 3 Μαΐου.

Ενώ οι αλλαγές πολιτικής έχουν περιπλέξει τα επενδυτικά σχέδια πολλών εταιρειών, η Toyota υποστήριξε ότι θα παραμείνει στην πορεία της όσον αφορά τις δραστηριότητές της στις ΗΠΑ.

Εν τω μεταξύ, ο αντίκτυπος των δασμών οδήγησε τη Nissan Motor Co. να σταματήσει τις παραγγελίες στις ΗΠΑ για SUV που κατασκευάζονται στο Μεξικό, ενώ η Honda Motor Co. μεταφέρει την παραγωγή της υβριδικής έκδοσης του Civic της από την Ιαπωνία στις ΗΠΑ. Η Mazda Motor Corp. θα σταματήσει να εξάγει στον Καναδά έναν τύπο μοντέλου που κατασκευάζεται στις ΗΠΑ ως προσωρινό αντίμετρο.

Αύξηση των πωλήσεων

Οι ΗΠΑ είναι η μεγαλύτερη αγορά για πέντε από τις μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες της Ιαπωνίας. Αντιπροσώπευε περίπου το 23% των παγκόσμιων πωλήσεων της Toyota πέρυσι, το 28% της Nissan και το 71% της Subaru, σύμφωνα με την Bloomberg Intelligence. Από τα περίπου 5,9 εκατομμύρια οχήματα που πούλησαν οι κατασκευαστές της Ιαπωνίας στις ΗΠΑ πέρυσι, περίπου τα μισά ήταν εισαγόμενα.

Οι μεγάλες ιαπωνικές αυτοκινητοβιομηχανίες, συμπεριλαμβανομένης της Toyota, είδαν μια αύξηση στις πωλήσεις στις ΗΠΑ τον Μάρτιο, καθώς οι πελάτες έσπευσαν να κλειδώσουν τις αγορές τους πριν από την έναρξη ισχύος των δασμών και την πιθανή προσθήκη χιλιάδων δολαρίων στις τιμές των αυτοκινήτων. 

"Είναι απίθανο να κάνουμε μια μεγάλη στροφή, καθώς περιμένουμε ακόμη να δούμε τα αποτελέσματα των συνεχιζόμενων εμπορικών διαπραγματεύσεων", δήλωσε ο οικονομικός διευθυντής Yoichi Miyazaki. Βραχυπρόθεσμα, η Toyota δεν πρόκειται να αυξήσει τις τιμές επειδή τέθηκαν σε εφαρμογή οι δασμοί, είπε.

Εκτός από τις επιπτώσεις των αμερικανικών δασμών στην Toyota, οι επενδυτές αξιολογούν τον αντίκτυπο της απόπειρας εξαγοράς της επιχείρησης αργαλειού και ανταλλακτικών αυτοκινήτων Toyota Industries Corp. από τον πρόεδρο Akio Toyoda. Η πρότασή του αποτιμά την τελευταία στα 6 τρισεκατομμύρια γιεν και θα την κατέτασσε μεταξύ των μεγαλύτερων εξαγορών που έχουν καταγραφεί παγκοσμίως.

Όταν ρωτήθηκε σχετικά με την πιθανή συμφωνία, ο Sato αρνήθηκε να μοιραστεί λεπτομέρειες σχετικά με τα σχέδια για περαιτέρω ενσωμάτωση στον όμιλο Toyota, αν και επανέλαβε τη σημασία της Toyota Industries ως επιχείρησης υλικών για την αυτοκινητοβιομηχανία και την ευρύτερη επιχείρηση.