Η Cosco "απαντά" στην καταιγίδα δασμών των ΗΠΑ με άλμα κερδών κατά 73%
Παρασκευή, 02-Μαϊ-2025 14:47
Του Γιώργου Σ. Σκορδίλη
Σε μια στροφή που εκπλήσσει ακόμη και τους πλέον αισιόδοξους αναλυτές, η Cosco Shipping Holdings Co., ναυαρχίδα του κινεζικού θαλάσσιου εμπορίου, ανακοίνωσε άλμα 73% στα καθαρά κέρδη του πρώτου τριμήνου, φτάνοντας τα 11,7 δισ. γουάν (περίπου 1,6 δισ. δολάρια).
Η σημαντική αύξηση αποδίδεται κυρίως στην ενίσχυση της ζήτησης στις διηπειρωτικές διαδρομές του Ειρηνικού, καθώς οι πελάτες έσπευσαν να μεταφέρουν φορτία πριν τεθούν σε ισχύ οι νέοι δασμοί που σχεδιάζει η Ουάσιγκτον.
Τα έσοδα από το transpacific trade ανήλθαν στα 15,8 δισ. γουάν, από 12,5 δισ. το προηγούμενο έτος, σηματοδοτώντας τη σημασία αυτής της γραμμής ως βασικό κινητήριο μοχλό για τον κινεζικό κολοσσό.
Η πρόταση της Αμερικανικής Αντιπροσωπείας Εμπορίου (USTR) να επιβάλει νέους δασμούς σε όλα τα πλοία που είναι κινεζικής κατασκευής ή κινεζικής ιδιοκτησίας και εισέρχονται σε αμερικανικά λιμάνια, έχει δημιουργήσει ανησυχία στον κλάδο.
Οι νέοι αυτοί φόροι – υπολογισμένοι ανά όγκο φορτίου και ανά ταξίδι – αναμένεται να τεθούν σε ισχύ από 14 Οκτωβρίου. Αν και το σχέδιο έχει πλέον μετριαστεί σε σχέση με την αρχική του μορφή, παραμένει απειλητικό για τις κινεζικές ναυτιλιακές.
Σύμφωνα με αναλυτές της Bloomberg Intelligence, τα νέα μέτρα ενδέχεται να κοστίσουν στην Cosco πάνω από 35 εκατ. δολάρια ετησίως ανά πλοίο στις γραμμές του Ειρηνικού μέχρι το 2028. Το κόστος αυτό μπορεί να πλήξει την ανταγωνιστικότητα της εταιρείας σε μια χρονιά όπου ο κλάδος των κοντέινερ ήδη προετοιμάζεται για επιβράδυνση.
Η Cosco Shipping Corporation Ltd., μητρική της Cosco Shipping Holdings, ήταν από τις πρώτες κινεζικές εταιρείες που αντέδρασαν, κάνοντας λόγο για πολιτική που "υπονομεύει τη σταθερότητα του παγκόσμιου εμπορίου και των εφοδιαστικών αλυσίδων". Η δήλωση, με ξεκάθαρο πολιτικό υπόβαθρο, αντανακλά την κλιμακούμενη γεωοικονομική ένταση μεταξύ Πεκίνου και Ουάσιγκτον.
Αναλυτές της HSBC, επισημαίνουν ότι η επίπτωση των νέων μέτρων εκτός Κίνας θα είναι περιορισμένη. Η νέα πρόταση αφορά μόλις το 9% των συνολικών αφίξεων πλοίων σε αμερικανικά λιμάνια, έναντι 43% στο αρχικό σχέδιο, σύμφωνα με στοιχεία της Clarksons Research.
Παρόλα αυτά, οι κινεζικές εταιρείες όπως η COSCO και η Orient Overseas International Ltd. (OOIL) αναμένεται να στραφούν στη συνεργασία εντός της Ocean Alliance, προσπαθώντας να ανακατανείμουν τον στόλο και να μειώσουν τον αντίκτυπο των δασμών.
Η προοπτική δασμών οδηγεί ήδη σε στρατηγικές αναπροσαρμογές. Σύμφωνα με αναλυτές της Citi, οι εταιρείες-μέλη συμμαχιών ενδέχεται να μεταφέρουν πλοία κινεζικής κατασκευής σε διαφορετικά δρομολόγια, ενώ η ίδια η Κίνα εξετάζει σοβαρά την ενίσχυση των εξαγωγών προς αγορές εκτός ΗΠΑ.