Ο Ντόναλντ Τραμπ ανακοίνωσε νέο Γραφείο Ναυπηγικής Βιομηχανίας στον Λευκό Οίκο
Πέμπτη, 06-Μαρ-2025 08:13
Την ίδρυση ειδικού γραφείου ναυπηγικής βιομηχανίας εντός του Λευκού Οίκου, καθώς και την παροχή σειράς φορολογικών κινήτρων για την αναγέννηση των αμερικανικών ναυπηγείων ανακοίνωσε ο Πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τράμπ.
"Ανακοινώνω", είπε συγκεκριμένα, "ότι θα δημιουργήσουμε ένα νέο γραφείο για τη ναυπηγική μας βιομηχανία στον Λευκό Οίκο και θα προσφέρουμε ειδικά φορολογικά κίνητρα, ώστε να επιστρέψει αυτή η βιομηχανία στην Αμερική, εκεί όπου ανήκει", δήλωσε ο Τραμπ κατά τη διάρκεια της ομιλίας του στο Κογκρέσο.
Η πρωτοβουλία αυτή έρχεται καθώς η κυβέρνηση Τραμπ ετοιμάζει ένα εκτελεστικό διάταγμα που στοχεύει στην αναζωογόνηση του αμερικανικού ναυπηγικού τομέα, ο οποίος σήμερα κατασκευάζει λιγότερα από πέντε πλοία ετησίως.
Σύμφωνα με δημοσίευμα της Wall Street Journal, το προσχέδιο του διατάγματος περιλαμβάνει μέτρα όπως η αύξηση εσόδων από κινεζικά πλοία, φορολογικές ελαφρύνσεις και επιχορηγήσεις για τα αμερικανικά ναυπηγεία.
Η απόφαση αυτή ακολουθεί τα ευρήματα έρευνας του Γραφείου του Εμπορικού Αντιπροσώπου των ΗΠΑ (USTR), που ξεκίνησε έπειτα από αίτημα μεγάλων αμερικανικών εργατικών συνδικάτων τον Μάρτιο του 2024.
Η έρευνα της προηγούμενης κυβέρνησης Μπάιντεν διαπίστωσε ότι η κινεζική κυριαρχία στον ναυπηγικό τομέα βασίζεται σε κρατικές επιδοτήσεις, ευνοϊκές πολιτικές προμήθειας και αθέμιτες εργασιακές πρακτικές, γεγονός που έχει πλήξει σοβαρά τις αμερικανικές ναυπηγικές δυνατότητες και τις θέσεις εργασίας.
Η Κίνα έχει αυξήσει το μερίδιό της στη διεθνή ναυπηγική βιομηχανία από λιγότερο του 5% το 1999 σε πάνω από 50% το 2023, ενώ κατέχει το 95% της παραγωγής εμπορευματοκιβωτίων και το 86% των διατροπικών πλαισίων παγκοσμίως. Την ίδια στιγμή, οι ΗΠΑ, που το 1975 κατασκεύαζαν πάνω από 70 πλοία ετησίως, βρίσκονται πλέον στην 19η θέση της παγκόσμιας κατάταξης.
Ως απάντηση στα ευρήματα αυτά, το USTR πρότεινε την επιβολή χρεώσεων σε πλοία που εισέρχονται σε αμερικανικά λιμάνια, με τέλη έως και 1 εκατομμύριο δολάρια ανά είσοδο για πλοία κινεζικών ναυτιλιακών εταιρειών και 1,5 εκατομμύριο δολάρια ανά κλήση για πλοία κινεζικής ναυπήγησης, ανεξαρτήτως της εταιρείας που τα διαχειρίζεται. Επιπλέον, εξετάζονται πρόσθετες επιβαρύνσεις για ναυτιλιακές εταιρείες βάσει του ποσοστού των νέων παραγγελιών τους σε κινεζικά ναυπηγεία.
Η ανακοίνωση αυτή έρχεται τη στιγμή που και το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ αντιμετωπίζει σημαντικές προκλήσεις στον ναυπηγικό τομέα. Σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση του Ελεγκτικού Συνεδρίου (GAO), παρά τις δισεκατομμύρια επενδύσεις, η βιομηχανική βάση ναυπηγήσεων αδυνατεί να καλύψει τους στόχους επέκτασης του αμερικανικού στόλου.
"Χαιρετίζουμε τη δημιουργία του Γραφείου Ναυπηγικής Βιομηχανίας στον Λευκό Οίκο. Η βιομηχανία ναυπηγήσεων είναι έτοιμη να συνεργαστεί με το νέο γραφείο και να ανταποκριθεί στην πρόκληση σχεδιασμού και κατασκευής των εμπορικών και στρατιωτικών στόλων της Αμερικής," δήλωσε ο Μάθιου Πάξτον, πρόεδρος του Shipbuilders Council of America.
"Με τη μέγιστη αξιοποίηση της υφιστάμενης εγχώριας ναυπηγικής δυναμικότητας, μπορούμε να ανταποκριθούμε στις αυξανόμενες ανάγκες της εθνικής άμυνας, να αποκαταστήσουμε την αμερικανική ανταγωνιστικότητα και να δημιουργήσουμε χιλιάδες θέσεις εργασίας."
Το επικείμενο εκτελεστικό διάταγμα αναμένεται να σηματοδοτήσει μια στρατηγική στροφή στην αμερικανική ναυτιλιακή πολιτική, ενισχύοντας τόσο την εμπορική όσο και τη στρατιωτική ναυπηγική βιομηχανία, ενώ παράλληλα στοχεύει στη μείωση της επιρροής της Κίνας στη διεθνή ναυτιλιακή αγορά.
"Χαιρετίζουμε τη δέσμευση του Προέδρου Τραμπ να ενισχύσει την αμερικανική ναυτική ηγεσία μέσω αυτού του εκτελεστικού διατάγματος, το οποίο υπογραμμίζει τη σημασία ενός ισχυρού ναυπηγικού τομέα και ενός στόλου υπό αμερικανική σημαία για την εθνική, οικονομική και εσωτερική ασφάλεια," δήλωσε η Τζένιφερ Κάρπεντερ, πρόεδρος του American Maritime Partnership.
Γιώργος Σ. Σκορδίλης