Τα μέτρα που επέβαλε το SSB στις τράπεζες μετά τους ελέγχους SREP
Κυριακή, 23-Φεβ-2025 08:00
Του Νίκου Κωτσικόπουλου
"Τα σχέδια διανομής κερδών των τραπεζών στην Ευρώπη, προβλέπουν σχετικά σταθερό συνολικό μερίδιο πληρωμών. Οι εποπτευόμενες τράπεζες από το SSB, αναμένουν να πληρώσουν το 49% των κερδών για το 2024 ή μία ποσοστιαία μονάδα λιγότερο από το προηγούμενο έτος. Οι εξαγορές μετοχών είναι λιγότερες και αντιπροσωπεύουν κάτι λιγότερο από το ένα τέταρτο των διανομών σε σύγκριση με το ένα τρίτο πριν από ένα χρόνο".
Τάδε έφη η κ. Κλαούντια Μπους πριν από ένα μήνα, στην παρθενική της ομιλία ως επικεφαλής του SSB, όταν παρουσίασε τα γενικά αποτελέσματα των ελέγχων SREP για το 2024 και τις νέες προτεραιότητες SREP υπό τη διοίκησή της στο διάστημα 2025-2027. Όσες ευρωπαϊκές τράπεζες βελτίωσαν τα σκορ τους στους ελέγχους, ήταν κυρίως λόγω της αύξησης των κερδών τους…
Η κ. Μπους καταφθάνει στην Αθήνα την Τρίτη 25 Φεβρουαρίου επικεφαλής του επιτελείου του εποπτικού οργάνου της ΕΚΤ, SSB, μαζί με κλιμάκιο στελεχών του SRB για συνεργασία με τον διοικητή της ΤτΕ Γιάννη Στουρνάρα, ενώ θα δει και τις
διοικήσεις των τραπεζών.
Όπως είναι αντιληπτό από τη σύνθεση των επισκεπτών, πρόκειται για συνεργασία του εποπτικού οργάνου με την ΤτΕ καθώς μάλιστα υπάρχουν νέες προτεραιότητες του Συμβουλίου για την περίοδο 2025-2027. Είναι προγραμματισμένη επίσκεψη, στα πλαίσια ενός "γύρου" της κ. Μπουχ και του SSB στις Κεντρικές Τράπεζες της Ευρώπης.
Οι βαθμολογίες των ελέγχων
Να σημειωθεί ότι στην αξιολόγηση (SREP) των ευρωπαϊκών τραπεζών το 2024, οι τράπεζες της Ευρώπης, διατήρησαν την ίδια συνολική μέση βαθμολογία 2,6 (με 1 τον καλύτερο βαθμό και 4 το χειρότερο σκορ), έναντι του 2023, ενώ το 74% των τραπεζών πήραν το ίδιο σκορ. Το 11% των τραπεζών είδε τη βαθμολογία τους να χειροτερεύει, κυρίως λόγω της έκθεσής τους στον τομέα των εμπορικών ακινήτων και του επιτοκιακού κινδύνου, ενώ το 15% των τραπεζών πέτυχε καλύτερη βαθμολογία, κυρίως λόγω της αυξημένης κερδοφορίας. Οι ελληνικές τράπεζες ξεκινούν από φέτος όχι απλά να αυξάνουν αλλά και να βελτιώνουν τα ίδια κεφάλαιά τους σε συνδυασμό με τα αυξημένα μερίσματα, αποσβαίνοντας ταχύτερα τις αναβαλλόμενες πιστώσεις DTC, με μία λύση που είχε την "ευλογία" των εποπτικών αρχών.
Υπενθυμίζεται ότι ειδικά στην κερδοφορία οι ελληνικές τράπεζες πρωτεύουν κι
έχουν αυξήσει επίσης και τα ίδια κεφάλαιά τους, μείωσαν τα κόκκινα δάνεια και θα ανακοινώσουν μέσο σκορ κάτω από το 3% για τα ΜΕΑ του 2024, ενώ έχουν ήδη καλύψει τις απαιτήσεις MREL για το 2026 κι έχουν όλες σημαντικά κεφαλαιακά μαξιλάρια, πολύ πάνω από τις απαιτήσεις.
Ειδικότερα τα κεφαλαιακά μαξιλάρια τους για τους δείκτες ιδίων κεφαλαίων Fully Loaded CET 1 ξεκινούν από 0,6% και φθάνουν το 4,6%. Τα κεφαλαιακά μαξιλάρια MDA, υπολογίστηκαν από 4,9% έως 7,1% υψηλότερα των απαιτήσεων από τη Mediobanca.
Τα ποσοτικά μέτρα που επέβαλε το SSB
-Για εννέα τράπεζες, δέσμευση κεφαλαίων 14 μονάδων βάσης που αντιμετωπίζουν τον υπερβολικό κίνδυνο από τη μόχλευση χρηματοδότησης.
-Για 18 τράπεζες, δέσμευση κεφαλαίων 5 μονάδες βάσης που αντιμετωπίζουν ελλείψεις στην κάλυψη των μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων.
-Για 13 τράπεζες, εφαρμόστηκε μια πρόσθετη τιμή μεταξύ 10 και 40 μονάδων βάσης στην απαίτηση για τον δείκτη μόχλευσης.
-Εκδόθηκαν ποσοτικά μέτρα ρευστότητας για τέσσερις τράπεζες.
-Εκδόθηκαν ποιοτικά μέτρα για 95 τράπεζες, κυρίως για την αντιμετώπιση ελλείψεων στους τομείς της διαχείρισης πιστωτικού κινδύνου, της εσωτερικής διακυβέρνησης και της κεφαλαιακής επάρκειας.
Ο πυλώνας 2
Ωστόσο ο έλεγχος των ευρωπαϊκών τραπεζών, οδήγησε στην ανάγκη αύξησης των τραπεζικών δεσμεύσεων κεφαλαίων του πυλώνα 2 στην Ευρώπη από 1,1% σε 1,2% (μεταξύ των άλλων δεσμεύσεων που παρέμειναν ή αντικαταστάθηκαν) για λόγους ασφαλείας. Αυτό οδήγησε τις συνολικές κεφαλαιακές απαιτήσεις και καθοδήγηση για τα ίδια κεφάλαια CET1 να αυξηθούν στο 11,3% των σταθμισμένων στοιχείων ενεργητικού, έναντι 11,2% πέρυσι.
Παρόμοια αύξηση μετρήθηκε ως προς το συνολικό κεφάλαιο (που περιλαμβάνει τα κεφάλαια CET1, Tier 1 και Tier 2), όπου οι συνολικές απαιτήσεις και η καθοδήγηση του Πυλώνα 2 αυξήθηκαν ελαφρά στο 15,6% των σταθμισμένων περιουσιακών στοιχείων από 15,5% στον κύκλο SREP του 2023.