Ποια είναι η κινεζική BYD που βγήκε εκτός διαγωνισμού για τα λεωφορεία

Σάββατο, 06-Ιαν-2024 08:14

Ποια είναι η κινεζική BYD που βγήκε εκτός διαγωνισμού για τα λεωφορεία

Της Ματίνας Χαρκοφτάκη 

Ήταν την περασμένη Τρίτη όταν αναρτήθηκε η απόφαση, υπογεγραμμένη από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών υπό τον Χρήστο Σταϊκούρα, με την οποία γινόταν γνωστός ο αποκλεισμός της BYD Electric Bus & Truck Hungary KFT, της μοναδικής συμμετέχουσας εταιρείας στο τέταρτο τμήμα του μεγάλου διαγωνισμού του δημοσίου, το οποίο συγκεκριμένα αφορά στην προμήθεια 100 απλών ηλεκτρικών λεωφορείων, τα οποία προορίζονται για τον εκσυγχρονισμό του στόλου των αστικών συγκοινωνιών σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. 

Την ίδια μέρα τα μεγαλύτερα μέσα ενημέρωσης στις ΗΠΑ φιλοξενούσαν εκτεταμένα άρθρα, αφιερωμένα στην BYD για τελείως διαφορετικούς λόγους προφανώς. Μπορεί το όνομα BYD να μην είναι ιδιαίτερα γνωστό στην χώρα μας και να ακούστηκε περισσότερο, πριν περίπου ένα χρόνο, όταν αποκλείστηκε, επίσης, από το πέμπτο τμήμα του ίδιου διαγωνισμού, ωστόσο πλέον έχει καταφέρει να θεωρείται το κινεζικό αντίπαλο δέος της αμερικανικής Tesla του Elon Musk. 

Στην ελληνική αγορά, ο κινεζικός κατασκευαστής ηλεκτρικών οχημάτων, ο οποίος συνεργάζεται με τον εισηγμένο όμιλο Π. Πετρόπουλος, δεν έχει καταφέρει, μέχρι στιγμής, να περάσει το crash test του δημόσιου διαγωνισμού για τον εκσυγχρονισμό του στόλου των αστικών λεωφορείων καθώς οι τεχνικές προσφορές που κατέθεσε για το τέταρτο και το πέμπτο τμήμα του συγκεκριμένου έργου απορρίφθηκαν καθώς η επιτροπή αξιολόγησης έκρινε ότι δεν πληρούσαν τις απαιτούμενες τεχνικές προδιαγραφές.

Να σημειωθεί ότι στην Ολλανδία, τον Δεκέμβριο του 2020 εντάχθηκαν στον στόλο των αστικών συγκοινωνιών της χώρας 259 ηλεκτρικά λεωφορεία της BYD, τα οποία εμφάνισαν μια σειρά από προβλήματα. Σύμφωνα με έρευνα που αποκάλυψαν τα τοπικά μέσα, τα λεωφορεία παρουσίασαν, μεταξύ άλλων, ακατάλληλα προσαρμοσμένο κάθισμα οδηγού με αποτέλεσμα την πρόκληση σωματικού πόνου, δυσλειτουργικό πίνακα ελέγχου θέρμανσης και τιμόνι που τείνει να πηγαίνει προς τα δεξιά. 

Η εκθρόνιση της Tesla  

Στην άλλη άκρη του Ατλαντικού, τα αμερικανικά μέσα ασχολούνταν με την BYD για μια διαφορετική είδηση: ο κινεζικός όμιλος έριξε για πρώτη φορά από την κορυφή την Tesla, η οποία κατέγραψε λιγότερες παραδόσεις ηλεκτρικών οχημάτων παγκοσμίως στο τελευταίο τρίμηνο του 2023 σε σύγκριση με τον ανταγωνιστή της από την Κίνα. Συγκεκριμένα, ο αμερικανικός κολοσσός του Elon Musk, στο τελευταίο τρίμηνο του 2023 παρέδωσε 484.000 αυτοκίνητα, τα οποία αν και περισσότερα από τα 473.000 που περίμεναν οι αναλυτές, ωστόσο δεν ήταν αρκετά για να διατηρήσει τον θρόνο του, αφού η BYD σημείωσε πωλήσεις ρεκόρ 526.000 ηλεκτρικών οχημάτων για το ίδιο διάστημα.  Σε ετήσια βάση, οι πωλήσεις της Tesla το 2023 έφθασαν τα 1,81 εκατ. οχήματα την ίδια στιγμή που οι πωλήσεις της BYD ανήλθαν σε 1,58 εκατ. πλήρως ηλεκτρικά αυτοκίνητα. 

Η εκθρόνιση της Tesla από την κορυφή αποτυπώνει την εντυπωσιακή πορεία μιας τελείως άγνωστης πριν 10 χρόνια αυτοκινητοβιομηχανίας για την οποία κάποτε ο Elon Musk είχε μιλήσει περιπαικτικά, λέγοντας, μάλιστα, ότι δεν πρόκειται να επιβιώσει. 

"Έχετε δει το αυτοκίνητό τους;", έλεγε με ειρωνική διάθεση ο Musk σε συνέντευξη του στο Bloomberg το 2011 και πρόσθετε: "Δε νομίζω ότι είναι ιδιαίτερα ελκυστικό, η τεχνολογία δεν είναι πολύ ισχυρή. Η BYD στην Κίνα αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα και νομίζω ότι θα πρέπει να εστιάσουν στο πώς δε θα εξαφανιστούν ". 

Η εταιρεία σίγουρα δεν εξαφανίστηκε ενώ μάλιστα υποστηρίζεται από τον Αμερικανό μεγαλοεπενδυτή, Warren Buffett. Αν και η ανάπτυξή της κατά κύριο λόγο οφείλεται στην τεράστια αγορά της Κίνας, ωστόσο τα τελευταία χρόνια έχει κάνει άνοιγμα σε νέες αγορές συμπεριλαμβανομένης και της Ευρώπης, όπου τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα της BYD κάνουν ολοένα και πιο αισθητή την παρουσία τους στους ευρωπαϊκούς δρόμους λόγω της πιο προσιτής τους τιμής. Πρώτος σταθμός στην Ευρώπη ήταν η αγορά της Νορβηγίας, στην οποία εισήλθε το 2020 και ακολούθησαν οι Σουηδία, Δανία, Γερμανία, Ολλανδία, Γαλλία, Βέλγιο και το Ηνωμένο Βασίλειο.