Συνεχης ενημερωση

    Πέμπτη, 20-Μαϊ-2021 20:50

    Πώς η Ford "έκαψε" 12 δισ. δολάρια στη Βραζιλία

    Πώς η Ford "έκαψε" 12 δισ. δολάρια στη Βραζιλία
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    H Ford προσπαθεί να επουλώσει τις "βραζιλιάνικες πληγές" της, οι οποίες ανέρχονται σε 11,9 δισ. δολάρια την τελευταία δεκαετία.

    Ειδικότερα, η Ford Motor Co ανακοίνωσε το κλείσιμο των εργοστασίων παραγωγής της τον Ιανουάριο στη Βραζιλία, ένα βαρύ πλήγμα για τους περισσότερους από 5.000 εργαζομένους της στη χώρα και τις περίπου 300 αντιπροσωπείες της.

    Όπως αναφέρει το Reuters, μη δημοσιευμένα εταιρικά αρχεία δείχνουν το μέγεθος των οικονομικών προβλημάτων που οδήγησαν στην απόφαση αυτή. Η Ford είχε "κάψει" 7,8 δισεκατομμύρια δολάρια, το μεγαλύτερο μέρος σε συσσωρευμένες ζημίες, αλλά και κάποιες "ενέσεις" ρευστότητας, σύμφωνα με έγγραφα που κατατέθηκαν στην πολιτεία Σάο Πάολο, όπου είναι εγγεγραμμένη η αυτοκινητοβιομηχανία στη Βραζιλία.

    Αν σε αυτά προστεθούν τα 4,1 δισ. δολάρια που θα καταβάλει η Ford για να απεγκλωβιστεί από τις δεσμεύσεις της, το τίμημα της βραζιλιάνικης επιχείρησης ανεβαίνει σε σχεδόν 12 δισ. δολάρια.

    Σχεδόν όλες οι απώλειες και οι ενέσεις μετρητών έγιναν τα τελευταία οκτώ χρόνια, όταν η εταιρεία έχασε περίπου 2.000 δολάρια για κάθε αυτοκίνητο που πούλησε, όπως αποκαλύπτουν οι εκτιμήσεις του Reuters που βασίζονται στις καταθέσεις και τα στοιχεία πωλήσεων.

    Η Ford, η οποία δεν διαχωρίζει τη Βραζιλία από τη Νότια Αμερική στα οικονομικά της αποτελέσματα, αρνήθηκε να σχολιάσει τις ζημίες και τις ενέσεις μετρητών.

    Η εξέλιξη αυτή εφιστά την προσοχή ευρύτερα στους κινδύνους που μπορούν να αντιμετωπίσουν οι παγκόσμιες αυτοκινητοβιομηχανίες στη Βραζιλία, μια χώρα που πριν από λίγο καιρό θεωρούνταν ως μια από τις πιο ελπιδοφόρες αναπτυσσόμενες αγορές στον κόσμο.

    Η πανδημία έχει επιβαρύνει την οικονομία, ενώ τα προβλήματα της Ford αντανακλούν επίσης, εν μέρει, ένα στρατηγικό λάθος που την έκανε να υστερεί σε σχέση με τους ανταγωνιστές της όσον αφορά τη μετατροπή της σειράς των μη κερδοφόρων μικρών αυτοκινήτων της σε SUV με υψηλότερο περιθώριο κέρδους.

    Η Ford είχε στην πραγματικότητα καταρτίσει ένα σχέδιο για τη στροφή προς τα SUV, αλλά άργησε πολύ να το εφαρμόσει, όπως αναφέρουν στο Reuters πηγές με γνώση της βραζιλιάνικης αγοράς αυτοκινήτου. 

    "Δεν υπήρχαν άλλες βιώσιμες επιλογές", δήλωσε στο Reuters ο Λάιλ Γουότερς, επικεφαλής της Ford για τη Νότια Αμερική, σχολιάζοντας την απόφαση της εταιρείας να αποχωρήσει από τη χώρα.

    Ο Watters, ο οποίος θα αναλάβει έναν νέο ρόλο στην Κίνα τον Ιούλιο για λογαριασμό της Ford, επικαλέστηκε το "δυσμενές οικονομικό περιβάλλον, τη χαμηλότερη ζήτηση οχημάτων και την αδρανή παραγωγική ικανότητα της βιομηχανίας" για την αποχώρηση από τη Βραζιλίας.

    Αρνήθηκε ωστόσο να σχολιάσει το σχέδιο για τα SUV, λέγοντας ότι δεν θα "κάνει εικασίες για τα σχέδια νέων προϊόντων".

    Εκπρόσωπος της Ford στη Βραζιλία δήλωσε ότι η εταιρεία εφαρμόζει "ένα λιτό και ελαφρύ επιχειρηματικό μοντέλο στην περιοχή, με πραγματικά πελατοκεντρική νοοτροπία".

    Βραζιλία vs Μεξικό

    Η Βραζιλία είναι σε μεγάλο βαθμό ζημιογόνος για τις αυτοκινητοβιομηχανίες, παρά το γεγονός ότι η κυβέρνηση παρείχε επιδοτήσεις συνολικού ύψους 8 δισεκατομμυρίων δολαρίων την τελευταία δεκαετία και ένα δασμό εισαγωγής 35% για τη θωράκιση της τοπικής παραγωγής.

    Το εγχώριο κόστος είναι υψηλό. Παρόλο που τα τοπικά εργοστάσια μπορούν να κατασκευάσουν 5 εκατομμύρια αυτοκίνητα ετησίως, υπερδιπλάσια από τον αριθμό των αυτοκινήτων που πωλούνται στη χώρα, οι εξαγωγές είναι ελάχιστες επειδή οι τιμές είναι μη ανταγωνιστικές. 

    Το Μεξικό, αντίθετα, εξάγει πάνω από το 80% των αυτοκινήτων που κατασκευάζει, υποβοηθούμενο από τις συμφωνίες ελεύθερου εμπορίου με τις Ηνωμένες Πολιτείες και τον Καναδά, γεγονός που το καθιστά ελκυστική εναλλακτική λύση για τις ίδιες αυτοκινητοβιομηχανίες που ήδη δραστηριοποιούνται στη Βραζιλία.

    Μελέτη του 2019 από τη PwC διαπίστωσε ότι η πώληση ενός αυτοκινήτου μεξικανικής κατασκευής στη Βραζιλία ήταν κατά 12% φθηνότερη για μια αυτοκινητοβιομηχανία από την πώληση ενός οχήματος τοπικής κατασκευής, συμπεριλαμβανομένου του κόστους παραγωγής, των φόρων και της εφοδιαστικής.

    Το υψηλό κόστος στη Βραζιλία σημαίνει ότι ακόμη και οι αυτοκινητοβιομηχανίες που στράφηκαν νωρίτερα από τη Ford προς τα SUV με υψηλότερο περιθώριο κέρδους, όπως οι βραζιλιάνικες μονάδες εταιρειών της Volkswagen, της General Motors και της Toyota, αγωνίζονται να παραμείνουν κερδοφόρες.

    Η Volkswagen Brazil έχει χάσει 3,7 δισεκατομμύρια δολάρια από το 2011, σύμφωνα με τα εταιρικά αρχεία στην πολιτεία του Σάο Πάολο. Η GM Brazil έχει λάβει 2,2 δισεκατομμύρια δολάρια σε ενέσεις ρευστότητας από το 2016 και η Toyota Brazil ζήτησε πέρυσι διαγραφή για 1 δισεκατομμύριο δολάρια ενδοεταιρικού χρέους.

    Οι προοπτικές πέφτουν κατακόρυφα

    Η Ford απέτυχε να αναπτύξει μια βιώσιμη επιχείρηση παραγωγής στη Βραζιλία, παρά την πρακτική της να επιδιώκει φορολογικές επιδοτήσεις, οι οποίες ήταν συνολικά περισσότερες από αυτές των ανταγωνιστών της κατά την τελευταία δεκαετία.

    Από το 2011, η Ford έχει λάβει περίπου 2,6 δισεκατομμύρια δολάρια σε φορολογικές επιδοτήσεις, ή το ένα τρίτο όλων των ομοσπονδιακών κινήτρων για την αυτοκινητοβιομηχανία που διανεμήθηκαν κατά την περίοδο αυτή, σύμφωνα με υπολογισμούς του Reuters.

    Το 2013, ωστόσο, οι επιχειρηματικές προοπτικές άρχισαν να αλλάζουν, καθώς οι τιμές των εμπορευμάτων κατέρρευσαν και συμπαρέσυραν το τοπικό νόμισμα, ρίχνοντας τη Βραζιλία σε βαθιά ύφεση, η οποία επιδεινώθηκε από τα σκάνδαλα διαφθοράς. Εκείνη την εποχή, η χώρα ήταν η τέταρτη μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων στον κόσμο, ενώ τώρα έχει υποχωρήσει στην έβδομη θέση.

    Η αδύναμη εγχώρια ζήτηση και οι μη ανταγωνιστικές εξαγωγές ώθησαν τη Ford να πενταπλασιάσει τις μαζικές πωλήσεις στόλου μεταξύ 2011 και 2019 και να ρίξει τις τιμές κατά 30% ή και περισσότερο, δήλωσε άτομο που γνωρίζει την τιμολόγηση.

    Τα κεντρικά γραφεία της Ford στήριξαν τη βραζιλιάνικη θυγατρική της με ενέσεις μετρητών ύψους 1,3 δισ. δολαρίων, από τον Μάρτιου του 2018 έως τον Ιανουάριο του 2021, σύμφωνα με τα εταιρικά αρχεία στο Σάο Πάολο.

    Μέχρι τα τέλη του 2019, η Ford εξέταζε τη βασική στρατηγική στροφή για κατασκευή SUV στη Βραζιλία και είχε προγραμματίσει τρία μοντέλα, σύμφωνα με πηγές που μίλησαν στο Reuters.

    Ωστόσο, πολλοί από τους ανταγωνιστές της είχαν ήδη αναβαθμίσει τη γκάμα τους για την παραγωγή τέτοιων οχημάτων κατά δύο χρόνια γρηγορότερα.

    "Η αλήθεια είναι ότι η Ford απέτυχε να εκσυγχρονίσει τη γκάμα των προϊόντων της με την ίδια ταχύτητα με τους αντιπάλους της", δήλωσε ο Ricardo Bacellar, επικεφαλής της αυτοκινητοβιομηχανίας στον συμβουλευτικό βραχίονα της KPMG στη Βραζιλία.

    Τελικά, τα σχέδια για τα SUV δεν καρποφόρησαν ποτέ.

    Μέχρι τον Απρίλιο του 2020, τα οικονομικά προβλήματα που προκάλεσε η πανδημία ανάγκασαν τη Ford να επανεκτιμήσει τα σχέδιά της για τη Βραζιλία, όπως δήλωσε η αυτοκινητοβιομηχανία.

    Παρόλα αυτά, η Ford ανέλαβε δεσμεύσεις προς την κυβέρνηση μόλις τον περασμένο Νοέμβριο για περισσότερες επενδύσεις στη Βραζιλία και δήλωσε στους αντιπροσώπους της τον Δεκέμβριο ότι αναμένει βελτιωμένες πωλήσεις το 2021, σύμφωνα με κυβερνητική ανακοίνωση.

    Ωστόσο, μόλις λίγες εβδομάδες αργότερα, η Ford σταμάτησε την παραγωγή. Έκλεισε τα τρία εργοστάσιά της, με το μεγαλύτερο στο Camaçari, στη βορειοανατολική πολιτεία Bahia. Διατήρησε μόνο μια μικρή επιχείρηση πώλησης εισαγωγών, μια εξειδικευμένη αγορά για αυτοκίνητα υψηλής ποιότητας που οι εισαγωγικοί δασμοί καθιστούν απαγορευτικά ακριβά για πολλούς ανθρώπους.

    Την Πέμπτη, η Ford παρουσίασε το νέο της SUV Bronco Sport στη Βραζιλία. Κατασκευάζεται στο Μεξικό και εξάγεται στις ΗΠΑ, όπου η τιμή του ξεκινά από τα 6.820 δολάρια. Στη Βραζιλία, όπου το κατά κεφαλήν εισόδημα είναι πολύ χαμηλότερο, η Ford δήλωσε ότι το μεξικανικής κατασκευής αυτοκίνητο θα πωλείται στη λιανική προς 48.000 δολάρια.

    Ενώ η Ford πούλησε 18.000 αυτοκίνητα στη Βραζιλία τον Απρίλιο του 2019, τον ίδιο μήνα φέτος πούλησε μόλις 1.500 αυτοκίνητα.

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ