Συνεχης ενημερωση
Από τον Πύργο του Άιφελ στο Μπιγκ Μπεν σε δύο ώρες; Αυτό κατάφερε η σιδηροδρομική γραμμή υψηλής ταχύτητας Eurostar. Σήμερα τι θα μπορούσε να θέσει σε κίνδυνο αυτό το κατόρθωμα;
Στις 14 Νοεμβρίου 1994 το πρώτο τρένο της σιδηροδρομικής γραμμής υψηλής ταχύτητας Eurostar ξεκίνησε το ταξίδι του από το Λονδίνο με προορισμό το Παρίσι. Ο Μπομπ Πρίστον, οδηγός του πρώτου δρομολογίου, το χαρακτήρισε "ιστορική στιγμή". Αν και η πιο δημοφιλής διαδρομή είναι το Παρίσι – Λονδίνο, δεν είναι και η μοναδική. Το Eurostar άρχισε να λειτουργεί λίγους μήνες μετά το άνοιγμα του Γιουροτούνελ. Το τούνελ περίπου 37 χλμ κάτω από το στενό της Μάγχης είναι όχι μόνο η μακρύτερη υποθαλάσσια σήραγγα στον κόσμο, αλλά και η εδαφική απευθείας σύνδεση της Μεγάλης Βρετανίας με την ηπειρωτική Ευρώπη. Για πολλούς ταξιδιώτες αποτελεί μια εναλλακτική λύση για το αεροπλάνο.
Το 2018 ταξίδεψαν μέσω του Γιουροτούνελ 22 εκατομμύρια επιβάτες, 11 εκατομμύρια εκ των οποίων με το Eurostar. "Για τη γερμανική αγορά το τρένο δεν έχει τόσο μεγάλη σημασία" λέει ο ειδικός τουρισμού Τόρστεν Κίρστγκες, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Γιάντε στο Βιλχελμσχάφεν. Αυτό συμβαίνει κυρίως επειδή για τη Γερμανία δεν ήταν τόσο πρακτικό να ταξιδέψεις στο Λονδίνο μέσω της Γαλλίας. Οι αριθμοί τον δικαιώνουν: Μόνο περίπου 240.000 ταξίδια της Eurostar ξεκινούν ή τελειώνουν στη Γερμανία, όπως προκύπτει από έκθεση της εταιρείας Ernst & Young.
Απευθείας σύνδεση για Λονδίνο από την Φρανκφούρτη ή την Κολωνία; "Αυτό θα είχε ενδιαφέρον" αναφέρει εκπρόσωπος των γερμανικών σιδηροδρόμων Deutsche Bahn. Βέβαια, δεν είναι ακόμη όλα τα τρένα εξοπλισμένα με ένα κατάλληλο σύστημα προστασίας αμαξοστοιχιών, αλλά αυτό εξαρτάται από μία άδεια λειτουργίας από το σύστημα τρένων υψηλών ταχυτήτων.
Τρένο αντί για αεροπλάνο;
Γιατί όμως να επιλέξει κανείς το τρένο, όταν μπορεί να είναι από το Παρίσι στο Λονδίνο σε μία μόνο ώρα με το αεροπλάνο; Ο Κίρστγκες υποστηρίζει ότι "με το τρένο εξοικονομεί κανείς χρόνο γιατί φθάνει απευθείας στην πόλη και όχι σε ένα αεροδρόμιο που βρίσκεται εκτός". Μπορεί επίσης να αποφύγει το check in και τον έλεγχο διαβατηρίων.
Ένα ακόμη πλεονέκτημα είναι ότι το τρένο είναι πιο φιλικό προς το περιβάλλον σε σχέση με το αεροπλάνο. Σύμφωνα με στοιχεία της Eurostar, το ταξίδι Λονδίνο – Παρίσι με τρένο επιβαρύνει το περιβάλλον μόνο με 4,1 χιλιόγραμμα διοξειδίου του άνθρακα το άτομο. Το ίδιο ισχύει και για τα δρομολόγια Λονδίνο – Βρυξέλλες ή Λονδίνο – Άμστερνταμ. Για την αντίστοιχη πτήση το οικολογικό αποτύπωμα είναι 64,2 χιλιόγραμμα διοξειδίου του άνθρακα.
Πρόσφατα ο γαλλικός κρατικός σιδηρόδρομος είχε ανακοινώσει ότι σχεδιάζει μία συγχώνευση των θυγατρικών εταιρειών Eurostar και Thalys. Η εταιρεία Thalys συνδέει τη Γαλλία, το Βέλγιο, την Ολλανδία και τη Βόρεια Ρηνανία – Βεστφαλία. Ο ειδικός σε θέματα τουρισμού Τόρστεν Κίρστγκες ελπίζει ότι – ανεξάρτητα από τη σήραγγα– μελλοντικά στην Ευρώπη το τρένο θα ενισχυθεί. Εξάλλου από το πρώτο ταξίδι της Eurostar πολλά έχουν αλλάξει. Ο σχεδιασμός, για παράδειγμα, έχει διαφοροποιηθεί ενώ το σιδηροδρομικό δίκτυο έχει επεκταθεί.
Το Brexit: H μεγάλη πρόκληση
Στο κοντινό μέλλον η Eurostar θα έρθει αντιμέτωπη με μία μεγάλη πρόκληση: το brexit. Όπως αναφέρουν οι "Financial Times", εάν η Μεγάλη Βρετανία αποχωρήσει από την Ευρωπαϊκή Ένωση χωρίς συμφωνία αναμένεται χάος στο λονδρέζικο σταθμό της Eurostar, σύμφωνα με κυβερνητική έκθεση. Στην χειρότερη περίπτωση θα πρέπει μέχρι 15.000 επιβάτες καθημερινά να περιμένουν σε ουρά ενάμισι χιλιομέτρου. Ακόμη ενδέχεται να μειωθεί ο αριθμός των επαγγελματικών ταξιδιών. Αυτή τη στιγμή το 60% όλων των ταξιδιωτών τις εργάσιμες ημέρες γίνονται για επαγγελματικούς λόγους.
Ωστόσο, η σύνδεση δεν αφορά μόνο επιβατικά τρένα αλλά και εμπορικά και τρένα μεταφοράς αυτοκινήτων. Το 2018 το τρένο μεταφοράς αυτοκινήτων Le Shuttle μετέφερε 2,7 εκατομμύρια οχήματα. Από την κατασκευή της σήραγγας έχουν περάσει από αυτήν σχεδόν 410 εκατομμύρια τόνοι εμπορευμάτων. Για αυτό και στην περίπτωση ενός brexit χωρίς συμφωνία το μέλλον για τη Eurostar προδιαγράφεται αβέβαιο.
Ούλι Χέσε & Γιούλια Νάουε (dpa)
Επιμέλεια: Μαγδαληνή Γκόγκου
Πηγή: Deutsche Welle
-
10:20 ΕΕ: Η μετά το Brexit περίοδος θα ξεκινήσει την 1η Φεβρουαρίου
-
10:15 Βρετανία εκλογές: Πιθανή πλειοψηφία 78 εδρών για τους Τόρις -συντριβή για τους Εργατικούς σε παραδοσιακά "προπύργια"
-
10:05 "Κύμα" εκδόσεων ομολόγων από τις ελληνικές εισηγμένες αναμένεται το 2020
-
10:04 Είναι ο Μπλούμπεργκ κατάλληλος για πρόεδρος;- Το ερώτημα που διχάζει τις ΗΠΑ
-
09:47 X: Θεοχάρης: Η ενίσχυση της αεροπορικής διασύνδεσης Ελλάδας- ΗΠΑ στο επίκεντρο επαφών στη Βοστώνη
-
09:36 Εκλογές Βρετανία: Οι Ιρλανδοί εθνικιστές κέρδισαν τους ενωτικούς στη Β. Ιρλανδία
-
09:29 Ράλι στην Ασία σε κλίμα αισιοδοξίας ότι ΗΠΑ και Κίνα κατέληξαν σε συμφωνία
-
09:25 Τζόνσον: Το θέμα "Brexit" θα έχει κλείσει έως την 31η Ιανουαρίου
-
09:25 Διάσωση και περισυλλογή 125 μεταναστών και προσφύγων το τελευταίο 24ωρο από το Λιμενικό
-
09:24 Η πρόκληση των όπλων στη Μέση Ανατολή
-
Η ευκαιρία που περίμενε η Τουρκία...
-
Βρετανία: Iσχυρή αυτοδυναμία Τζόνσον και συντριβή Εργατικών
-
Τι εξασφάλισε στον Τζόνσον τη μεγάλη νίκη - Αντίστροφη μέτρηση για το Brexit
-
Πρασινίζει η ΔΕΗ: Απόσυρση-έκπληξη όλων των λιγνιτικών μέχρι το 2023
-
Η Ευρώπη σηκώνει "τείχη" στην προκλητικότητα της Τουρκίας
-
Το "νέο" 2008 που απέτρεψαν πριν δύο μήνες Fed και ΕΚΤ
-
Εκλογες Βρετανία: Live γράφημα αποτελεσμάτων
-
Το year end rally(;) και το... "κυνήγι της ουράς"
-
Νέα φάση ανάπτυξης για την AEGEAN
-
Meteo: Έρχεται η κακοκαιρία "Ετεοκλής"
-
Η ευκαιρία που περίμενε η Τουρκία... (45)
-
Βρετανία: Iσχυρή αυτοδυναμία Τζόνσον και συντριβή Εργατικών (16)
-
Πρασινίζει η ΔΕΗ: Απόσυρση-έκπληξη όλων των λιγνιτικών μέχρι το 2023 (10)
-
Χρειάζεται ένα "New Deal" για τους μικρομεσαίους (7)
-
Η Ευρώπη σηκώνει "τείχη" στην προκλητικότητα της Τουρκίας (6)
-
Το "νέο" 2008 που απέτρεψαν πριν δύο μήνες Fed και ΕΚΤ (4)
-
Στήριξη ΕΕ σε Ελλάδα και Κύπρο - συμφωνία για το κλίμα στη Σύνοδο Κορυφής (3)
-
Από το 2021 έρχεται το δίκτυο 5G της Vodafone (3)
-
Ανάπτυξη μέχρι και 3% το 2020, εάν... (3)
-
Τι εξασφάλισε στον Τζόνσον τη μεγάλη νίκη - Αντίστροφη μέτρηση για το Brexit (2)

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
