Τετάρτη, 10-Απρ-2019 16:19

Ιστορική αποκάλυψη από τη NASA: Η πρώτη φωτογραφία μαύρης τρύπας

Την πρώτη φωτογραφία μιας μαύρης τρύπας παρουσίασε η ΝΑSA. Η συγκεκριμένη μαύρη τρύπα βρίσκεται σε απόσταση 500 εκατομμυρίων τρισεκατομμυρίων χιλιομέτρων από τη Γη, σε έναν μακρινό γαλαξία και είναι τρία εκατομμύρια φορές μεγαλύτερη από τον πλανήτη μας.

Οι επιστήμονες κατάφεραν να τη φωτογραφήσουν χρησιμοποιώντας ένα δίκτυο από τηλεσκόπια από ολόκληρο τον κόσμο. Κατά τη διάρκεια της συνέντευξης τύπου των ερευνητών του National Science Foundation παρουσιάστηκαν όλα τα ευρήματα της ανακάλυψης τους.

Την ανακοίνωση έκανε η ίδια η NASA μέσω του λογαριασμού της στο Twitter.

"Γράφεται ιστορία! Ένα παγκόσμιο δίκτυο τηλεσκοπίων εργάστηκε προκειμένου να καταγράψει την πρώτη εικόνα μιας μαύρης τρύπας".

Ο καθηγητής Heino Falcke, του Radboud University στην Ολλανδία, οποίος πρότεινε και το συγκεκριμένο πείραμα, δήλωσε στο BBC πως η μαύρη τρύπα βρέθηκε σε έναν γαλαξία που ονομάζεται Μ87.

"Αυτό που βλέπουμε είναι μεγαλύτερο από το μέγεθος ολόκληρου του ηλιακού μας συστήματος" είπε. "Το μέγεθός του είναι 6,5 δισεκατομμύρια φορές μεγαλύτερο από εκείνο του Ήλιου και είναι μία από τις βαρύτερες μαύρες τρύπες που πιστεύουμε πως υπάρχει" ανέφερε ο καθηγητής και πρόσθεσε "είναι το απόλυτο τέρας, η βαρύτερη μαύρη τρύπα από όλες τις μαύρες τρύπες στο Σύμπαν".

H ανακοίνωση του συγκεκριμένου επιτεύγματος έγινε με έξι ταυτόχρονες συνεντεύξεις τύπου σε έξι πόλεις: στην Ουάσιγκτον (από το Εθνικό Ίδρυμα Επιστημών (NSF), στις Βρυξέλλες (από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή), στη Σαγκάη της Κίνας, στην Ταϊπέι της Ταϊβάν, στο Σαντιάγο της Χιλής και στο Τόκιο της Ιαπωνίας.

Ο Έλληνας αστροφυσικός που έπαιξε σημαντικό ρόλο στην αποκάλυψη

Ένας Έλληνας επιστήμονας της διασποράς, ο Δημήτρης Ψάλτης, καθηγητής Αστρονομίας και Φυσικής του Πανεπιστημίου της Αριζόνας, διαδραμάτισε κομβικό ρόλο στο νέο μεγάλο Τηλεσκόπιο Ορίζοντα Γεγονότων (Event Horizon Telescope-EHT), που πήρε την πρώτη εικόνα από μια μαύρη τρύπα.

Δημήτρης+Ψάλτης

Η τερατώδης μαύρη τρύπα, στον γαλαξία Μessier 87, έχει διάμετρο περίπου 40 δισεκατομμυρίων χιλιομέτρων (τρία εκατομμύρια φορές μεγαλύτερη από τη Γη) και βρίσκεται σε απόσταση 500 εκατομμυρίων τρισεκατομμυρίων χιλιομέτρων.

Ο Δ. Ψάλτης και οι συνεργάτες του ανέλαβαν -για πρώτη φορά σε τέτοια αστροφυσική κλίμακα- να εξετάσουν κατά πόσο η εικόνα της μαύρης τρύπας επαληθεύει τη Γενική Θεωρία της Σχετικότητας του Άλμπερτ Αϊνστάιν. Γι' αυτό το σκοπό αυτό ανέπτυξαν τα σχετικά "τεστ" και κατέληξαν στη σημαντική διαπίστωση ότι ο Αϊνστάιν για μια ακόμη φορά δικαιώθηκε, καθώς η εικόνα της μαύρης τρύπας τελικά ταιριάζει πολύ καλά στις προσομοιώσεις που είχαν προηγηθεί με βάση τη θεωρία.

Αμέσως μετά τη σημερινή ανακοίνωση, ο ελληνικής καταγωγής αστροφυσικός δήλωσε: "Το Τηλεσκόπιο ΕΗΤ για πρώτη φορά μας επέτρεψε να ελέγξουμε τις προβλέψεις της γενικής θεωρίας της σχετικότητας του Αϊνστάιν γύρω από υπερμεγέθεις μαύρες τρύπες στα κέντρα γαλαξιών. Το μέγεθος και η σκιά (σ.σ. της μαύρης τρύπας του γαλαξία Μ87 που φωτογραφήθηκε) επιβεβαιώνει τις ακριβείς προβλέψεις της γενικής θεωρίας της σχετικότητας του Αϊνστάιν, αυξάνοντας έτσι την εμπιστοσύνη μας σε αυτή τη θεωρία που έχει κλείσει ένα αιώνα. Η απεικόνιση μιας μαύρης τρύπας είναι μόνο η αρχή της προσπάθειας μας να αναπτύξουμε νέα εργαλεία που θα μας επιτρέψουν να ερμηνεύσουμε τα άκρως πολύπλοκα δεδομένα της φύσης".

Ο Δημήτρης Ψάλτης γεννήθηκε στις Σέρρες το 1970 και πήρε το πτυχίο Φυσικής από το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης το 1992. Έκανε το διδακτορικό του στο Πανεπιστήμιο του Ιλινόις (1997) και υπήρξε μεταδιδακτορικός ερευνητής στο Κέντρο Αστροφυσικής Χάρβαρντ-Σμιθσόνιαν, στο Πανεπιστήμιο ΜΙΤ και στο Ινστιτούτο Προωθημένων Μελετών του Πανεπιστημίου Πρίνστον, ενώ -μεταξύ άλλων διακρίσεων- έχει βραβευθεί από το Ίδρυμα Μποδοσάκη (2005).

Από το 2003 διδάσκει στο Πανεπιστήμιο της Αριζόνα, όπου σήμερα είναι καθηγητής Αστρονομίας και Φυσικής. Οι έρευνές του εστιάζονται στον έλεγχο της Γενικής Θεωρίας της Σχετικότητας του Αϊνστάιν σε κοσμική κλίμακα, μελετώντας κυρίως τις μαύρες τρύπες και τους αστέρες νετρονίων.

Ο κ. Ψάλτης ασχολείται με το Τηλεσκόπιο Ορίζοντα Γεγονότων από τα πρώτα στάδιά του. Με την ερευνητική ομάδα του στο Πανεπιστήμιο της Αριζόνας ανέπτυξε τα τεστ της Γενικής Θεωρίας της Σχετικότητας, που το τηλεσκόπιο ΕΗΤ πραγματοποιεί. Επίσης έχει αναπτύξει αλγόριθμους προσομοίωσης σε υπολογιστές, που προέβλεψαν εκ των προτέρων πώς θα μοιάζουν οι πρώτες εικόνες από τις μαύρες τρύπες.

Εκτός από το ΕΗΤ, είναι μέλος στις επιστημονικές ομάδες των αποστολών LOFT του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Διαστήματος (ESA) και NICER της NASA, καθώς του επιστημονικού συμβουλευτικού συμβουλίου του Ινστιτούτου Μαξ Πλανκ στη Βόννη.

Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ