Συνεχης ενημερωση

    Κυριακή, 17-Μαρ-2019 09:21

    Η Boeing, τα χαμένα 30 δισ. και η "σκιά" του εμπορικού πολέμου

    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου
    Η Boeing, τα χαμένα 30 δισ. και η "σκιά" του εμπορικού πολέμου

    Του Νίκου Χρυσικόπουλου

    Η πόλη Μπισόφτου, 62 χλμ. νοτιοανατολικά της Αντίς Αμπέμπα, θα αποτελούσε ένα άγνωστο μέρος στην κεντρική Αιθιοπία για την πλειονότητα του δυτικού κόσμου. Εδώ και λίγα 24ωρα, όμως, έχει συνδεθεί με ένα από τα τραγικότερα αεροπορικά δυστυχήματα στην ιστορία των παγκόσμιων αερομεταφορών.

    Στο επίκεντρο βρίσκεται η Boeing, ο αμερικανικός κολοσσός της αεροναυπηγικής. Η συντριβή του αεροσκάφους  737 MAX 8 της Ethiopian Airlines κοντά την πόλη Μπισόφτου συνέβη μόλις τέσσερις μήνες ύστερα από την πτώση αντίστοιχου μοντέλου αεροσκάφους της Lion Air στην Ινδονησία. Επρόκειτο, μάλιστα, για ένα ολοκαίνουργιο αεροσκάφος, αφού είχε παραδοθεί στην Ethiopian Airlines τον περασμένο Δεκέμβριο.

    Το πλήγμα για τον αμερικανικό όμιλο ήταν άμεσο και δείχνει να λαμβάνει συντριπτικές διαστάσεις. Το μοντέλο 737 είναι το πιο επιτυχημένο στην ιστορία της Boeing Commercial Airplanes, καθώς κατασκευάζεται χωρίς διακοπή από το 1967 στα εργοστάσια της εταιρείας. Το πρόγραμμα για τα 737 Max 8, που αποτελούν το νεότερο μέλος της "οικογένειας" των Boeing 737, είχε ξεκινήσει το 2015.

    Τον Μάιο 2017, όμως, είχαν προσωρινά διακοπεί οι δοκιμαστικές πτήσεις λόγω προβλημάτων στην κατασκευή του κινητήρα από την CFM, που συμμετέχει σε joint venture με την αμερικανική General Electric και τη γαλλική Safran, για να συνεχιστούν λίγο αργότερα. Όπως είχε ανακοινωθεί από την εταιρεία, το πρόγραμμα ΜΑΧ είχε ως στόχο να αντιπροσωπεύει το 64% της συνολικής παραγωγής της εταιρείας μέχρι το 2032.

    Καθηλώθηκαν στο έδαφος

    Μετά τα τραγικά συμβάντα σε Αιθοπία και Ινδονησία, όχι μόνον καθηλώθηκαν στο έδαφος όλα τα 737 MAX 8, αλλά έχουν αρχίσει να ακυρώνονται σημαντικές παραγγελίες για την προμήθειά τους από διεθνείς αερομεταφορές. Ήδη η Boeing ανακοίνωσε ότι αναστέλλει τις προγραμματισμένες παραδόσεις των αεροπλάνων της 737 MAX 8.

    Αναλυτές της Morningstar υπολογίζουν πως, αν παραμείνει καθηλωμένος ο στόλος των 737 Max για τρεις μήνες, τότε το κόστος για την αμερικανική εταιρεία θα ανέλθει σε 1,5 δισ. δολ. Αναλυτές της Canaccord Genuity εκτίμησαν πως τα  737 MAX 8 θα παραμείνουν στο έδαφος από 6-8 εβδομάδες.

    Το συμβάν και οι επιπτώσεις του προκάλεσαν έντονες πιέσεις στην αποτίμηση της Boeing στη Wall Street, η οποία μειώθηκε κατά περίπου 30 δισ. δολάρια σε μερικές συνεδριάσεις. Και αυτό, όταν η μετοχή όλο το προηγούμενο διάστημα κατέγραφε σημαντική άνοδο, της τάξης του 52% (στο διάστημα 24 Δεκεμβρίου - 1η Μαρτίου), καθώς, μεταξύ άλλων, κέρδισε ένα συμβόλαιο ύψους 13,7 δισ. δολαρίων για τον αμερικανικό στρατό. Η κεφαλαιοποίηση του ομίλου έχει πλέον υποχωρήσει στα 210 δισ. δολάρια.

    Ακυρώσεις παραγγελιών

    Σύμφωνα με στοιχεία που παραθέτει το πρακτορείο Bloomberg, παραγγελίες συνολικού ύψους 57 δισ. δολαρίων για Boeing 737 Max 8 επανεξετάζονται από αεροπορικές εταιρείες ανά τον κόσμο. Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται η VietJet Aviation, η Kenya Airways και η ινδονησιακή Lior Air. Η Goldman Sachs έχει υπολογίσει ότι το 30%-34% των εκτιμώμενων εσόδων της Boeing για την περίοδο 2019-2023 θα προερχόταν από νέες παραγγελίες Boeing 737 Max 8. Παράλληλα, η Boeing είναι πιθανό να βρεθεί αντιμέτωπη με αγωγές αποζημίωσης για διαφυγόντα κέρδη από δεκάδες εταιρείες.

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Δειτε τα πρωτοσελιδα ολων των εφημεριδων