Τετάρτη, 13-Μαρ-2019 18:07

Επιστήμονες κατάφεραν να "γυρίσουν πίσω" τον χρόνο

Επιστήμονες κατάφεραν να "γυρίσουν πίσω" τον χρόνο

Να αντιστρέψουν τη ροή του χρόνου κατάφεραν επιστήμονες με τη βοήθεια κβαντικού υπολογιστή.

Η επαναστατική μελέτη φαίνεται να πηγαίνει κόντρα στους βασικούς νόμους της φυσικής, ενώ θα μπορούσε να αλλάξει την αντίληψή μας για τις διαδικασίες που διέπουν το σύμπαν και την κατανόησή μας για τους κβαντικούς υπολογιστές.

Όπως αναφέρει η βρετανική εφημερίδα The Independent, οι επιστήμονες, χρησιμοποιώντας ηλεκτρόνια και τον παράξενο κόσμο της κβαντικής μηχανικής, κατάφεραν να γυρίσουν πίσω τον χρόνο σε ένα πείραμα το οποίο θα μπορούσε να παρομοιαστεί με μπάλες μπιλιάρδου που επιστρέφουν στην αρχική τους θέση με το σπάσιμο. Όποιος παρακολουθούσε την οθόνη του υπολογιστή, έβλεπε το περιστατικό σαν να είχε γυρίσει ο χρόνος πίσω.

Οι ερευνητές -από το Πανεπιστήμιο Φυσικής και Τεχνολογίας της Μόσχας- που είχαν τη βοήθεια συναδέλφων τους από την Ελβετία και τις ΗΠΑ, αναμένουν ότι η τεχνική θα βελτιωθεί με τον καιρό, για να γίνει πιο αξιόπιστη και ακριβέστερη.

Ο επικεφαλής ερευνητής, Δρ. Gordey Lesovik δήλωσε πως "έχουμε τεχνητά δημιουργήσει μια κατάσταση που εξελίσσεται σε ροή αντίθετη από αυτή του θερμοδυναμικού βέλους του χρόνου".

Η "μηχανή του χρόνου", όπως περιγράφεται από το περιοδικό Scientific Reports αποτελείται από έναν κβαντικό υπολογιστή που έχει φτιαχτεί από qubits ηλεκτρονίων. Το qubit είναι μια μονάδα πληροφορίας που περιγράφεται από το "1" το "0" ή από μία υπερθέση των δύο καταστάσεων ταυτόχρονα. Στο πείραμα, ένα "πρόγραμμα εξέλιξης" ώθησε τα qubits να γίνουν ένα ολοένα και πιο περίπλοκο μοτίβο εναλλαγής του "0" με το "1". Κατά τη διαδικασία, η τάξη χάθηκε -όπως συμβαίνει όταν οι μπάλες του μπιλιάρδου διασκορπίζονται μετά το χτύπημα με τη στέκα. Αλλά στη συνέχεια ένα άλλο πρόγραμμα τροποποίησε την κατάσταση του κβαντικού υπολογιστή με τέτοιο τρόπο ώστε να υπάρξει αντίστροφη εξέλιξη, από το χάος στην τάξη.  Δηλαδή τα qubits επέστρεψαν στο σημείο εκκίνησης.

Οι περισσότεροι νόμοι της φυσικής έχουν δύο κατευθύνσεις, το μέλλον και το παρελθόν. Το σύμπαν, ωστόσο, έχει έναν κανόνα που πηγαίνει προς μία μόνο κατεύθυνση: το δεύτερο νόμο της θερμοδυναμικής που περιγράφει την μετάβαση από την τάξη στην αταξία. Το νέο πείραμα είναι σαν να κάνει κανείς ένα τόσο τέλεια υπολογισμένο χτύπημα στο τραπέζι του μπιλιάρδου που να επαναφέρει όλες τις μπάλες στο αρχικό τριγωνικό σχήμα.

Οι επιστήμονες διαπίστωσαν ότι, δουλεύοντας με μόλις δύο qubits, η "αντιστροφή του χρόνου" επετεύχθη με ποσοστό επιτυχία 85%. Όταν ενεπλάκη και τρίτο qubit, το ποσοστό επιτυχίας υποχώρησε στο 50%. Το περιθώριο λάθους αναμένεται να συρρικνωθεί καθώς οι επιστήμονες θα βελτιώνουν τις συσκευές που χρησιμοποιούν.

Δειτε τα πρωτοσελιδα ολων των εφημεριδων