Κ. Πιερρακάκης στο Delphi Forum: Δεν είμαστε η Κυβέρνηση του "Δώστα όλα", όχι στην επαναφορά δώρων σε δημόσιο και συντάξεις - Μειώσεις φόρων για μισθωτούς συνταξιούχους

Τετάρτη, 09-Απρ-2025 14:27

Κ. Πιερρακάκης στο Delphi Forum: Δεν είμαστε η Κυβέρνηση του "Δώστα όλα", όχι στην επαναφορά δώρων σε δημόσιο και συντάξεις - Μειώσεις φόρων για μισθωτούς συνταξιούχους

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ: 16:20

Του Τάσου Δασόπουλου 

Δεν είμαστε πια η χώρα του "δώστα όλα", τόνισε από το Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, κ. Κυριάκος Πιερρακάκης, αποκλείοντας την καταβολή 13ου-14ου μισθού σε δημόσιο και συντάξεις, αλλά και την αναστολή της τεκμαρτής φορολόγησης των μη μισθωτών, ενώ τάχθηκε υπέρ μιας συντηρητικής απάντησης στον εμπορικό πόλεμο των ΗΠΑ προς την ΕΕ.

Μιλώντας στον διευθυντή του Capital.gr, Σπύρο Δημητρέλη, ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών τόνισε για άλλη μια φορά ότι η επαναφορά των δώρων σε δημόσιο και συντάξεις θα έχει κόστος 7,8 δισ. ευρώ και αυτά τα χρήματα δεν υπάρχουν. "Και να υπήρχαν αυτά τα χρήματα, πιστεύω ότι δεν θα έπρεπε να δοθούν σε αυτό το σκοπό, γιατί έχουμε άλλη προτεραιοποίηση στην διαχείριση των πόρων μας", τόνισε ο κ. Πιερρακάκης για να προσθέσει ότι τα τελευταία χρόνια οι αυξήσεις προς το δημόσιο έχουν φτάσει τα 2,07 δισ. ευρώ, πράγμα που σημαίνει ότι ήδη το δημόσιο έχει πάρει επιπλέον 1,3 μισθούς, ενώ η σωρευτική αύξηση για τις συντάξεις έχει φτάσει το 10%. 

Στο θέμα της φορολόγησης των ελεύθερων επαγγελματιών και των αυτοαπασχολούμενων ήταν επίσης ξεκάθαρος. "Η άλλη λέξη για τα τεκμήρια είναι οι ηλεκτρονικοί έλεγχοι. Είμαστε εκεί που θα έπρεπε, σας απαντάω ευθέως δεν είμαστε", είπε και τόνισε ότι το επιπλέον έσοδο των περίπου 500 εκατ. ευρώ που εξασφάλισε το ΥΠΕΘΟ από την τεκμαρτή φορολόγηση των μη μισθωτών δεν μπορεί να αντικατασταθεί άμεσα, αλλά σταδιακά και σε βάθος χρόνου και αφού φτάσει η ψηφιοποίηση της ηλεκτρονικής διοίκησης στα απαραίτητα επίπεδα.

Ναι στη μείωση των φόρων 

Τόνισε ακόμη ότι ο σχεδιασμός της Κυβέρνησης σε ό,τι αφορά τα μέτρα ελάφρυνσης είναι εθνικός, αναπτυξιακός και κοινωνικός. Σε ερώτημα για τις προαναγγελίες μείωσης των φόρων για τη μεσαία τάξη, όσο από τον Πρωθυπουργό, όσο και από τον προκάτοχό του, αντιπρόεδρο της Κυβέρνησης, κ. Κωστή Χατζηδάκη, ήταν θετικός. Ξεκαθάρισε ότι είναι στους στόχους της Κυβέρνησης η περαιτέρω μείωση των φόρων". Η μείωση των φόρων έχει και αναπτυξιακό αλλά και κοινωνικό αποτέλεσμα, είπε, αλλά παρέπεμψε για αναλυτική παρουσίαση των νέων μέτρων στις εξαγγελίες που θα γίνουν από τον Πρωθυπουργό κατά την φετινή ΔΕΘ. "Οι απαντήσεις δίνονται στη Θεσσαλονίκη και όχι στους Δελφούς", κατέληξε. Παραδέχθηκε πάντως ότι ο κύριος όγκος των αλλαγών θα αφορά τα μόνιμα υποζύγια του φορολογικού συστήματος. "Το βάρος έπεσε περισσότερο σε μισθωτούς και συνταξιούχους", είπε και τόνισε ότι αυτοί θα πρέπει να ελφρυνθούν.

Προτεραιότητα δημοσιονομικό σταθερότητα μεταρρυθμίσεις 

Ο κ. Πιερρακάκης τόνισε ότι απέναντι στην αναστάτωση που δημιουργούν οι δασμοί Τράμπ, η οικονομική πολιτική έχει σταθερή στόχευση την διατήρηση της δημοσιονομικής υπευθυνότητας και τη συνέχιση της πολιτικής των μεταρρυθμίσεων.

Τόνισε επίσης ότι η εικόνα της χώρας είναι πλέον πολύ καλύτερη από αυτήν που είχε πριν από μερικά χρόνια και τόνισε ότι αυτό θα πρέπει να συνεχιστεί. "Είναι στο χέρι μας να βελτιώνουμε διαρκώς αυτή τη θέση και την συνθήκη", είπε για να προσθέσει πως μαζί με την ανάγκη για δημοσιονομική σταθερότητα με επενδύσεις σε μεταρρυθμίσεις και αλλαγές που απελευθερώνουν το αναπτυξιακό δυναμικό της χώρας. "Διεθνώς μας κοιτάνε αλλιώς", επεσήμανε ο Έλληνας ΥΠΕΘΟ, συμπληρώνοντας πως η Ελλάδα έχει καλύψει πολύ δρόμο τα τελευταία χρόνια με τις θυσίες του ελληνικού λαού.

Συντηρητική απάντηση στους δασμούς Τράμπ 

Νωρίτερα, ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας, σε συζήτηση που είχε με τον ΓΓ του ΟΟΣΑ κ. Ματτίας Κόρμαν, τόνισε ότι η Ελλάδα τάσσεται υπέρ μιας συντηρητικής απάντησης στους δασμούς Τράμπ.

"Ως ελληνική κυβέρνηση θα είμαστε πολύ προσεκτικοί ως προς το εάν θα απαντήσουμε στους δασμούς αποκλειστικά με δασμούς. Πρέπει να είμαστε συντηρητικοί στο πώς θα το διαχειριστούμε ακριβώς επειδή πιστεύουμε πως είναι ιδιαίτερα αρνητικοί για την οικονομία. Σαν κράτος μέλος, μέσα σε αυτή την κατάσταση είμαστε αφοσιωμένοι στο να προστατεύσουμε τα εσωτερικά μας συμφέροντα, αλλά φυσικά θα συμμετέχουμε στη διαμόρφωση της απάντησης της ΕΕ και θα την υιοθετήσουμε", τόνισε ο κ. Πιερρακάκης.

Αντίδοτο στο λαϊκισμό η λύση στα προβλήματα

Τι είναι αντίθετο στο λαϊκισμό; Αντίθετο στο λαϊκισμό είναι το να πράττεις, το να κινείσαι γρήγορα, το να δίνεις λύσεις σε πολλά καθημερινά προβλήματα, ένα μικρό πρόβλημα κάθε μέρα, να το λύνεις. Αντίθετο στο λαϊκισμό είναι να έχεις ενσυναίσθηση.

Αντίθετο στο λαϊκισμό γενικά είναι να έχεις και σχέδιο για τη χώρα και το χέρι στο τιμόνι να είναι σταθερό. Εγώ σας λέω από τη συνολική μου εμπειρία ως υπουργός του κ. Μητσοτάκη, το χέρι του κ. Μητσοτάκη στο τιμόνι είναι πολύ σταθερό. Και το καταλαβαίνει κανείς ακόμη πιο ευδιάκριτα όταν έχεις μια κρίση να αντιμετωπίσεις, όπως είναι αυτή που έχουμε τώρα.

Ολόκληρη η συνέντευξη του υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κυριάκου Πιερρακάκη στον διευθυντή του Capital.gr, Σπύρο Δημητρέλη. 

Σπ. Δημητρέλης: Πολύ ενδιαφέρουσα η προηγούμενη συζήτηση, κύριε Υπουργέ. Ελπίζω να την κάνουμε ακόμη πιο ενδιαφέρουσα και να επικεντρωθούμε λίγο στα δικά μας, στα ελληνικά, τα οικονομικά. Νιώθω ότι έχω το προνόμιο να έχω απέναντί μου τον Υπουργό Οικονομικών της Ελλάδας.

Σε μια περίοδο που έχει ξεσπάσει, μάλλον είμαστε στην απαρχή, μιας πολύ μεγάλης αναταραχής. Ελπίζουμε να την αποφύγουμε. Ανακοινώθηκαν σήμερα δασμοί 104% των ΗΠΑ στην Κίνα και γενικώς υπάρχει φόβος για αντίποινα και όλη αυτή την αναταραχή την οποία περιμένουμε.

Κύριε Υπουργέ, θα σας κάνω μια ερώτηση η οποία όταν απαντήθηκε στο παρελθόν από έναν προκάτοχό σας, οι εξελίξεις δεν τον δικαίωσαν, για να το πω κάπως κομψά. Μέσα σε αυτό που βλέπουμε να έρχεται και με την κατάσταση που βρίσκεται η ελληνική οικονομία, θέλω να σας ρωτήσω ευθέως, είναι η ελληνική οικονομία θωρακισμένη για ό,τι κι αν έρθει. 

Κ. Πιερρακάκης: Αυτό το οποίο θα σας απαντήσω, κύριε Δημητρέλη, είναι ότι η κατάσταση της ελληνικής οικονομίας είναι αυταπόδεικτα καλή.

Και αυτό προκύπτει από μια σειρά από συνθήκες όπως είναι η πιστοληπτική αξιολόγηση της χώρας μέχρι η εξέλιξη των δημοσιονομικών μεγεθών που νομίζω ότι αυταπόδεικτα το αποκαλύπτουν. Από εκεί και πέρα, στο χέρι μας είναι διαρκώς εμείς να βελτιώνουμε αυτή τη θέση και αυτή τη συνθήκη. Ρωτήθηκα πριν τι θα κάνετε σε αυτό το περιβάλλον μιας διεθνούς αναστάτωσης που έχει προκύψει μέσα από τους δασμούς.

Η απάντηση είναι ότι θα εστιάσουμε και θα εμβαθύνουμε ακόμη περισσότερο την πολιτική μας. Δημοσιονομική σταθερότητα, γιατί το ανέφερα και στην παράδοση-παραλαβή στο Υπουργείο Οικονομικών. Ειδικά η γενιά η δικιά μου βίωσε τις συνέπειες της οικονομικής κρίσης μέσα από όλο αυτό το οποίο συνέβη στην ελληνική οικονομία και δεν είναι κανείς μας διατεθειμένος να το ξαναζήσει.

Άρα οφείλουμε να είμαστε πολύ συντηρητικοί ως προς τις δημοσιονομικές μας επιλογές. Το χέρι στο τιμόνι πρέπει να είναι πάρα πολύ σταθερό από την μία και από την άλλη πρέπει να επενδύει κανείς όσο το δυνατόν περισσότερο σε μεταρρυθμίσεις και σε αλλαγές που απελευθερώνουν το αναπτυξιακό δυναμικό της χώρας.

Είναι ασφαλές το συμπέρασμα ότι διεθνώς πλέον μας κοιτάνε αλλιώς απ' ό,τι προηγουμένως. Και θα κλείσω την μακρά απάντηση μου στη σύντομη ερώτησή σας με την παρατήρηση που έκανε κάποιος σε μια στήλη σήμερα που μου έκανε εντύπωση. Θα κατευθυνθώ αύριο στην Πολωνία για το πρώτο Eurogroup και το πρώτο Ecofin στο οποίο θα έχω την τιμή να συμμετέχω με την ιδιότητα του Υπουργού Οικονομικών.

Και αναφέρει η στήλη ότι την προηγούμενη φορά που ο Υπουργός Οικονομικών βρέθηκε στο έδαφος της Πολωνίας για να συζητήσει στο πλαίσιο ενός αντίστοιχου συμβουλίου είναι η γνωστή σκηνή. Ο κ. Βενιζέλος συμμετείχε και αλληλεπίδρασε με τον Γερμανό ομόλογο του, τον Βόλφγκανγκ Σόιμπλε όπου είχαν μιλήσει για το πώς η Ελλάδα θα έβγαινε από την Ευρωζώνη. Άρα, αν δούμε τι έχει καλύψει η Ελλάδα σε έδαφος όλα αυτά τα χρόνια, που είμαστε σήμερα παρά την διεθνή αναταραχή και που ήμασταν τότε, νομίζω ότι έχουμε καλύψει πάρα πολύ δρόμο με υπερπροσπάθειες του ελληνικού λαού.

Σπ. Δημητρέλης: Τονίσατε στην απάντηση την ανάγκη για δημοσιονομική σύνεση. Επειδή γνωρίζουμε ότι η κυβέρνηση οικονομικά και πολιτικά έχει κάνει έναν σχεδιασμό με βάση το πλεόνασμα που προκύπτει δημοσιονομικά για να προχωρήσει σε ελαφρύνσεις στοχευμένες, θα πούμε παρακάτω ποιες μπορεί να είναι αυτές. Μήπως η επιδείνωση του διεθνούς περιβάλλοντος αυτό τον σχεδιασμό τον ξαναβάζει από την αρχή. Δηλαδή, μήπως πάμε σε μια καινούργια χάραξη πιο συγκρατημένη στο πώς θα ξοδέψουμε τα πλεονάσματα. 

Κ. Πιερρακάκης: Εγώ θα σας πω ότι ο στρατηγικός σχεδιασμός στα δημοσιονομικά θα είναι ο ίδιος και θα σας πω γιατί. Αυτή είναι και η σοφία της νέας δημοσιονομικής προσέγγισης συνολικά της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Ποια είναι η σοφία αυτή. Ότι συμφωνείς πλέον σε συγκεκριμένο πλαίσιο δαπανών που θα κάνεις, που μένει σταθερό με κάποιους αστερίσκους, με κάποιες εξαιρέσεις. Αν έχεις π.χ. μια φυσική καταστροφή. Αν έχεις συγκεκριμένα μέτρα πολιτικής που λαμβάνεις. Και αυτές οι δαπάνες μένουν σταθερές ανεξάρτητα από τις επιδόσεις που μπορεί να έχεις ως προς το πλεόνασμα ή ανεξάρτητα από το αν μια οικονομία δυνητικά μπορεί ακόμη και να αντιμετωπίσει ύφεση. Κάνει δηλαδή αντικυκλική πολιτική για να το πούμε με τους όρους που το διδάσκουν τα οικονομικά βιβλία. Αυτό έχει μια σοφία και αυτό έχει να κάνει και με το πώς λειτουργεί ο δημοσιονομικός χώρος που έχεις. Άρα ο γενικός σχεδιασμός είναι αυτός.

Αλλά από εκεί και πέρα σε ότι αφορά τη δημοσιονομική σταθερότητα και τη φιλοσοφία της, στην προηγούμενη συζήτηση χρησιμοποίησα τον όρο regime (καθεστώς). Είναι ακριβώς αυτό το οποίο έχουμε καταλάβει νομίζω πλέον και ως κοινωνία ότι είναι αναγκαίο για να μπορέσουμε να κάνουμε τη μεταγενέστερη συζήτηση και να λέμε πώς στοχεύεις τα μέτρα με ένα βέλτιστο τρόπο ώστε να διασφαλίζεις την κοινωνική συνοχή.

Σπ. Δημητρέλης: Ναι, οφείλω όμως να επιμείνω λίγο στο ερώτημα διότι αφορά πάρα πολύ τους πολίτες. Ξέρετε ότι ο Υπουργός Οικονομικών είναι αυτός που έχει το ταμείο. Και πληρώνει και εισπράττει. Είστε τυχερός βέβαια γιατί νομίζω είστε σε μια φάση που μπορείτε να πληρώσετε αντί να εισπράξετε. Ο κ. Χαρδούβελες ας πούμε εδώ ήταν από αυτούς που εισέπρατταν κυρίως. Είχε αφήσει και ένα email το οποίο δεν υλοποιήθηκε. Θέλω να σας ρωτήσω. Επειδή έχουν ειπωθεί και από τον προκάτοχό σας, μας έχει προϊδεάσει για το πού θα μπορούσε να πάει το πλεόνασμα. Ο σχεδιασμός είναι μείωση της φορολογίας. Τι σκοπεύετε να κάνετε με το πλεόνασμα; Και να θυμίσω ότι ο Πρωθυπουργός ανακοίνωσε τις αυξήσεις στους ένστολους και μετά αναγκάστηκε η κυβέρνηση να διευκρινίσει μετά από πιέσεις ότι πρέπει να επεκταθούν οι αυξήσεις και στα σώματα ασφαλείας. Ποια είναι η βεντάλια των μέτρων που θα ανοίξετε με το πλεόνασμα;

Κ. Πιερρακάκης: Επειδή γνωριζόμαστε, ξέρετε ότι μου αρέσουν συγκεκριμένες απαντήσεις. Μοιραία όμως. Οι συγκεκριμένες απαντήσεις δίνονται σε άλλη πόλη της χώρας, στη Θεσσαλονίκη και όχι στους Δελφούς. Και από κάποιον που έχει το ίδιο πρώτο όνομα με εμένα αλλά άλλο επώνυμο. Δηλαδή τον Πρωθυπουργό και όχι τον Υπουργό Οικονομικών. Και αφορά την Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης. Άρα εκεί θα υπάρξει τοποθέτηση επί τους συγκεκριμένου. 

Επί των γενικών κατευθύνσεων όμως αυτό που θα μπορούσα να πω είναι ότι η προτεραιοποίηση. Τρεις ορολογίες θα μπορούσε κανείς να χρησιμοποιήσει. Υπάρχει μια εθνική προτεραιοποίηση, μια αναπτυξιακή προτεραιοποίηση και μια κοινωνική προτεραιοποίηση. Βάζω τον όρο εθνική γιατί και η συζήτηση που θα γίνει στο Ecofin αφορά και τη ρήτρα διαφυγής για την άμυνα. Και σε ότι αφορά όλα όσο συνέβησαν με τους μισθούς των στρατιωτικών υπάρχει και αυτό το εθνικό πρόσημο που είναι πάνω στο τραπέζι και είναι αυτονόητο. Όταν βλέπαμε, για να απαντήσω σε αυτό και με την προηγούμενη ιδιότητά μου, το ενδιαφέρον για τη Σχολή Ευελπίδων να πέφτει πάρα πολύ χαμηλά με τον συναδελφό μου τον κύριο Δένδια,  είναι αυτονοητό ότι έπρεπε να κάνουμε κάτι. Και το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας έκανε και μια σειρά από εξοικονομήσεις και ο πρωθυπουργός αποφάσισε αυτό να μεταφραστεί σε μια συγκεκριμένη πολιτική.

Αν πάμε στα υπόλοιπα, αναπτυξιακή και κοινωνική προτεραιοποίηση, πρέπει να μειωθούν οι φόροι. Το έχει αναφέρει και ο προκατοχός μου, κ. Χατζηδάκης. Το αναφέρω και εγώ.

Αυτό έχει αναπτυξιακό πρόσωπο και κοινωνικό πρόσημο. Και αντιλαμβανόμαστε ότι έχουν συσσωρευτεί ανάγκες από χρόνια που είχαν προκύψει πολλές δυσκολίες πριν, στις οποίες πρέπει να απαντήσουμε. Η όποια απάντηση, όμως, δίνεται εντός πλαισίου.

Το πλαίσιο είναι ότι η δημοσιονομική και η πολιτική σταθερότητα της χώρας είναι οι αναγκαίες συνθήκες για να μπορούμε να διεξάγουμε αυτή τη συζήτηση. Γιατί ο κόσμος βίωσε τις συνέπειες του να μην υπάρχει αυτό και του ποια έγινε η συζήτηση μετά. Αυτό δεν θα επαναλειφθεί, λοιπόν.

Θα προτεραιοποιηθούν όλα. Έχω αναφέρει, για παράδειγμα, ένας νέος άνθρωπος, ένα νέο ζευγάρι, που ζει στο νοίκι στην Αττική είναι δεδομένο ότι αντιμετωπίζει η πρόβλημα.

Γιατί αν δούμε τις αυξήσεις π.χ. στον κατώτατο μισθό, για κάποιον που έχει δύο παιδιά, η αύξηση είναι από το 2019 σωρευτικά έως και 40%. Ο πληθωρισμός είναι πιο κάτω. Είναι αθροιστικά στο 16,5%. Ναι, αλλά από την άλλη, αν δει κανείς το συγκεκριμένο καλάθι αγαθών, στα τρόφιμα  ήταν παραπάνω, στα ενοίκια στην Αττική μπορεί να είναι ακόμη παραπάνω. Αντιλαμβανόμαστε ότι υπάρχει κοινωνική ανάγκη αυτή. Και σε αυτήν την κοινωνική ανάγκη, επίσης, αντιλαμβανόμαστε ότι θα πρέπει να απαντήσουμε.

Και το αφήνω εκεί. 

Σπ. Δημητρέλης: Θα μου επιτρέψετε να μείνω λίγο και να θυμίσω λίγο τι έχει πει ο προκάτοχός σας, γιατί ήταν λίγο πιο συγκεκριμένος. Έχει μιλήσει για ελάφρυνση των μεσαίων συνεπών φορολογούμενων. Το οποίο, όπως εμείς το καταλαβαίνουμε οι οικονομικοί συντάκτες, είναι μια ελάφρυνση που θα πιάσει τα μεσαία εισοδήματα των μισθωτών, γιατί αυτοί είναι οι συνεπείς φορολογούμενοι, και θα γίνει μια παρέμβαση στη φορολογική κλίμακα. Αυτό, εμείς καταλαβαίνουμε, δεν έχει διαψευστεί. Υπάρχει όμως και μια τάση που αναπτύσσεται κυρίως από την αντιπολίτευση, ότι το πλεόνασμα δεν πρέπει να πάει εκεί, πρέπει να πάει σε 13η σύνταξη, πρέπει να πάει σε δώρα στο δημόσιο.

Επειδή είμαστε σε μια φάση όπου και πολιτικά η κυβέρνηση δεν είναι στα καλύτερά της, όπως ήταν στην αρχή της τετραετίας δημοσκοπικά, είναι ανοιχτό το ενδεχόμενο να πάμε σε 13η σύνταξη, ή να πάμε σε δώρα στο δημόσιο, κύριε Υπουργέ; 

Κ. Πιερρακάκης: Λοιπόν, να επαναλάβω πάλι ότι αντιλαμβάνομαι πλήρως ότι υπάρχουν πολλαπλές κοινωνικές ανάγκες. Και όπως σας ανέφερα πριν, αυτές προτεραιοποιούνται στο πλαίσιο των δυνατοτήτων.

Τώρα, 13ος, 14ος μισθός, 13η, 14η σύνταξη. Αν τα αθροίσεις κανείς αυτά είναι 8 δισ. ευρώ, 7,8 δισ. ευρώ όλα μαζί. Υπάρχουν αυτά τα χρήματα. Όχι, δεν υπάρχουν. Είναι πάνω στο τραπέζι μια τέτοια πολιτική αυτή τη στιγμή. Όχι, δεν είναι.

Εγώ πήγα ένα βήμα παραπέρα σε μια προηγούμενη συζήτηση και είπα ότι και να υπήρχαν αυτά τα χρήματα, δεν θα έπρεπε να είναι αυτή η προτεραιότητα. Γιατί πρέπει να μπορέσει κανείς να κάνει αυτή την αναπτυξιακή, την κοινωνική και την εθνική προτεραιοποίηση για το σύνολο του πληθυσμού, όπως ανέφερα πριν. Το ότι αυτά δεν είναι πάνω στο τραπέζι σημαίνει ότι δεν θα στηρίξουμε το δημόσιο τομέα και τους συνταξιούχους; Όχι. Σημαίνει ότι δεν είναι συγκεκριμένη η πολιτική πάνω στο τραπέζι. Ο 13ος μισθός ή η 13η σύνταξη.

Αλλά αν δει κανείς, τις αυξήσεις που έχουν δοθεί στο δημόσιο τομέα την τελευταία διετία, είναι πάνω από 2 δισ. Είναι 2,07 δισ.  Αν το διαιρέσει κανείς αυτό με τον αριθμό των δημοσίων υπαλλήλων, είναι 1,3 μισθοί. Έχει ήδη δοθεί δηλαδή ένας μισθός, όπως προκύπτει από τα στοιχεία. Οι αυξήσεις στους συνταξιούχους έχουν περάσει το 10%. Αντιλαμβάνομαι ότι ο κόσμος ζητάει περισσότερα.

Εμείς οφείλουμε να διασφαλίσουμε το εθνικό συμφέρον. Και το εθνικό συμφέρον είναι στο πλαίσιο που σας ανέφερα πριν. Να είναι σταθερή η χώρα, ειδικά σε δύσκολους καιρούς, για να μπορούμε να είμαστε σε θέση να κάνουμε ευεργετικές ενέργειες για το σύνολο του πληθυσμού.

Σπ. Δημητρέλης: Θα επιμείνω λίγο. Γιατί πριν κάνουμε την κουβέντα αυτή, είχαμε μία συνέντευξη με τον κύριο Κόρμαν. Την οποία τον έχουμε δημοσιεύσει στο Capital αυτή τη στιγμή. Του έκανα αυτή την ερώτηση πού πρέπει να πάει το πλεόνασμα. Διότι υπάρχουν στο τραπέζι προτάσεις για μείωση της φορολογίας, για αυξήσεις στο δημόσιο. Και μου απάντησε ότι η πρώτη προτεραιότητα θα πρέπει να είναι η περαιτέρω μείωση του χρέους, διότι υπάρχουν προκλήσεις για όλες τις οικονομίες και υπάρχουν προκλήσεις και για την ελληνική οικονομία. 

Κ. Πιερρακάκης: Το είδα ότι το δημοσιεύσατε πριν. Αυτό είναι και το πλαίσιο του δημοσιονομικού κανόνα, το οποίο περιέγραψα πριν. Ο ευρωπαϊκός δημοσιονομικός κανόνας έχει μια πολύ συγκεκριμένη αρχιτεκτονική. Υπάρχουν κομμάτια του τα οποία αφορούν το να μπορούμε εμείς να προβαίνουμε σε πρόσθετες ενέργειες, αλλά όταν έχεις ισχυρά πλεονάσματα, βελτιώνεις και τους όρους αποπληρωμής του χρέους. Και αυτό θα πρέπει και η κοινωνία να αντιληφθεί ότι είναι κάτι ευεργετικό, βελτιώνει το οξυγόνο της οικονομίας. Βελτιώνει τους βαθμούς ελευθερίας συνολικά για να μπορεί η οικονομία να αναπτύσσεται σοβαρά. Όχι με μια κίνηση αποσπασματική, μια χρονιά που υπονομεύει όλες τις επόμενες χρονιές. 

Σπ. Δημητρέλης: Το βασικό πρόβλημα των πολιτών, όπως προκύπτει από τις δημοσκοπήσεις, παρά το γεγονός ότι πολλοί πιστεύουν ότι είναι διαφορετικό, δεν είναι τα Τέμπη. Είναι η ακρίβεια. Είναι το σούπερ μάρκετ. Το ακούτε και εσείς, φαντάζομαι, καθημερινά, ότι το κόστος του καλαθιού της νοικοκυράς. Σε αυτό το πλαίσιο, πέρα με την αύξηση των μισθών που προσπαθεί η κυβέρνηση, με αύξηση των αποδοχών να αντιμετωπίσει το πρόβλημα της ακρίβειας, κατά κύριο λόγο, έχετε στο νου σας, σχεδιάζονται κάποιες συγκεκριμένες παρεμβάσεις, στο πεδίο του ανταγωνισμού, ίσως γιατί η ελληνική αγορά είναι μια μικρή αγορά, προκειμένου να χτυπηθεί το πρόβλημα της ακρίβειας που θεωρούν οι πολίτες ότι είναι το κυρίαρχο.

Κ. Πιερρακάκης: Εγώ να πω, καταρχήν, ότι τα στοιχεία του πληθωρισμού είναι συγκεκριμένα και δημοσιευμένα. Αλλά, πέρα από αυτό, είμαι σε στενή συνεργασία, προφανώς, με τον κύριο Θεοδωρικάκο, τον Υπουργό Ανάπτυξης, για να έχουμε ακόμη περισσότερους ελέγχους και ακόμα καλύτερα εργαλεία για να μπορεί να γίνει σωστά αυτό. 

Αλλά στην πραγματικότητα και από την προηγούμενη συζήτηση που κάναμε για τους δασμούς μοιραία ακουμπάει αυτή την εξίσωση. Ακριβώς γι' αυτό το λόγο, ανάμεσα σε άλλα, όταν αναφέρουμε και ως κυβέρνηση ότι αυτό το οποίο πρωτίστως μας ενδιαφέρει είναι το εθνικό συμφέρον και η προστασία των Ελλήνων πολιτών και των Ελλήνων καταναλωτών, είναι να μην μπούμε σε έναν κύκλο, γιατί, σε ό,τι αφορά την Αμερική, φαίνεται ότι σε πρώτη φάση, αν εφαρμοστεί αυτή η πολιτική όπως την έχουμε μπροστά μας, θα υπάρξει και πληθωριστική πίεση από τη μία και θα υπάρξει και οικονομική επιβράδυνση από την άλλη. Στην Ευρώπη, αν μείνουμε στο ίδιο καθεστώς, μπορεί να είναι αποπληθωριστική η πίεση.

Μένει να το δούμε. Να δούμε πόσοι θα είναι οι γύροι [των δασμών] και πώς θα λειτουργήσουν. Αλλά σε κάθε περίπτωση, αν πάμε να υψώσουμε, αν θέλετε, μονομερείς δασμούς, ξέρουμε ότι αυτό θα επιδράσει στους πολίτες μας.

Άρα θέλουμε να δούμε, σε ό,τι μας αφορά, ποιος είναι ο βέλτιστος τρόπος ανταπόκρισης στο συγκεκριμένο φαινόμενο. Συνεπώς, ξέρουμε ότι ακουμπάει πάρα πολύ την εξίσωση της ερώτησης σας η απόφαση που θα ληφθεί σε ευρωπαϊκό επίπεδο για το συγκεκριμένο θέμα. 

Σπ. Δημητρέλης: Οπότε, τι πρωτοβουλίες μπορεί να παρθούν στη συνέχεια στο πεδίο, στο ράφι.

Κ. Πιερρακάκης: Έχουν ήδη υπάρξει πολλές πρωτοβουλίες από το Υπουργείο Ανάπτυξης. Εγώ θα σας έλεγα ότι η θεμελιώδης έμφαση είναι σε ακόμη περισσότερους ελέγχους και σε ακόμη καλύτερη χρήση δεδομένων. Ξέρετε, τα ψηφιακά, τα οποία έχει τύχει να τα συζητήσουμε και μαζί πολλές φορές, την αυταπόδεικτη αξία τους, ανάμεσα σε άλλα την είδαμε και σήμερα το πρωί. Πήγαμε με τον Πρωθυπουργό στην ΑΑΔΕ, μας υποδέχτηκε ο κ. Πιτσιλής και τώρα ανακοινώθηκε ότι έχουμε ήδη πάνω από ένα εκατομμύριο φορολογικές δηλώσεις που έχουν γίνει στη συγκεκριμένη ημερομηνία. Ανάμεσα σε άλλα, τα ψηφιακά μέσα βελτιώνουν καθημερινά τον τρόπο με τον οποίο η οικονομία λειτουργεί και το πόσο καλούς πραγματικούς ελέγχους μπορείς να κάνεις στο πεδίο. Όλα κρίνονται στο πεδίο.

Συνεπώς, έχουμε πλέον τα εργαλεία. Για κάθε χρόνο γινόμαστε καλύτεροι στο πώς χρησιμοποιούμε αυτά τα εργαλεία. Θα δείτε ότι το ίδιο θα συμβεί και από το Υπουργείο Ανάπτυξης στις συγκεκριμένες συνθήκες για τις τιμές.

Σπ. Δημητρέλης: Μία πολιτικο-οικονομική ερώτηση, κύριε Υπουργέ. Έχει μετρηθεί ότι η κυβέρνηση πλήρωσε σημαντικό πολιτικό κόστος για τα μέτρα κατάπολέμησης της φοροδιαφυγής στην τάξη των ελευθέρων επαγγελματιών Αποτυπώθηκε στο αποτέλεσμα των ευρωεκλογών, λένε οι δημοσκόποι. Στο πεδίο αυτό σχεδιάζετε, σκέφτεστε να κάνετε κάποιες παρεμβάσεις.

Κ. Πιερρακάκης: Γνωρίζουμε ότι η φορολογική πολιτική και η οικονομική πολιτική συνολικά έχει να κάνει με τον αναπτυξιακό πρόσημο έχει να κάνει και με τους όρους της εσωτερικής δικαιοσύνης που έχεις εντός της κοινωνίας σου. Γιατί προέκυψε αυτή η ανάγκη για να μην κρυβόμαστε και πίσω από το δάχτυλό μας. Προέκυψε επειδή υπήρχε ένα μεγάλο κομμάτι της οικονομίας στο οποίο ήταν σαφές ότι είχε μεγαλύτερη φοροδιαφυγή σε σχέση με υπόλοιπα. Άρα το βάρος έπεφτε περισσότερο στους μισθωτούς και στους συνταξιούχους. Έπρεπε λοιπόν να υπάρχει συγκεκριμένη μέριμνα για να μπορέσουμε να αντλήσουμε φορολογικά έσοδα.

Τα φορολογικά έσοδα που αντλήθηκαν από την συγκεκριμένη πολιτική ξεπερνούν το μισό δισεκατομμύριο ευρώ. Τώρα, από εκεί και πέρα σας τόνισα πριν τις δυνατότητες που μας δίνουν τα ψηφιακά μέσα. Μας δίνουν πάρα πολλές δυνατότητες. Εγώ θα σας έλεγα ότι σχηματικά το αντίθετο της λέξης τεκμήριο είναι η λέξη ψηφιακό. Άρα όσο περισσότερο βελτιώνουμε την ψηφιακή διείσδυση τόσο λιγότερο έχουμε ανάγκη από οριζόντια φύσεως μέτρα. Είμαστε εκεί αυτή τη στιγμή. Όχι, δεν είμαστε. Σας το λέω ρητά. Αλλά βήμα-βήμα θα προσπαθήσουμε να βελτιώσουμε το πόσο έξυπνη είναι η διαδικασία της χρήσης των ψηφιακών μέτρων στην οικονομία μας για να μπορούμε να κάνουμε πιο στοχευμένες και καλύτερες ενέργειες.

Σπ. Δημητρέλης: Η τελευταία μου ερώτηση. Ο Πρωθυπουργός, ξεκαθάρισε στην τελευταία του ομιλία στη Βουλή ότι οι εκλογές θα γίνουν στο τέλος της τετραετίας. Μάλιστα, όπως είπε, με τον ίδιο στην πρώτη γραμμή. Θα ήθελα να σας ρωτήσω, αν σας ανησυχεί το γεγονός ότι ενισχύονται, δημοσκοπικά τουλάχιστον, θα το δούμε και πώς θα υλοποιηθούν, αν θα φτάσει και στην κάλπη αυτό, οι λεγόμενες αντισυστημικές, άλλοι τις λένε τοξικές, άλλοι τις λένε άκρως δημαγωγικές και λαϊκιστικές, δυνάμεις για το μέλλον της χώρας και της οικονομίας. Σας ανησυχεί, κύριε Υπουργέ, αυτό; Και τι μήνυμα στέλνετε στους πολίτες που ακούν αυτές τις φωνές;

Κ. Πιερρακάκης: Εγώ θα σας πω ότι υπάρχουν πολλές αντίθετες λέξεις με τη λέξη λαϊκισμός. Η Ελλάδα βίωσε το τι σημαίνει λαϊκισμός.

Τι είναι αντίθετο στο λαϊκισμό. Αντίθετο στο λαϊκισμό είναι το να πράττεις, το να κινείσαι γρήγορα, το να δίνεις λύσεις σε πολλά καθημερινά προβλήματα, ένα μικρό πρόβλημα κάθε μέρα, να το λύνεις. Αντίθετο στο λαϊκισμό είναι να έχεις ενσυναίσθηση.

Αντίθετο στο λαϊκισμό γενικά είναι να έχεις και σχέδιο για τη χώρα και το χέρι στο τιμόνι να είναι σταθερό. Εγώ σας λέω από τη συνολική μου εμπειρία ως υπουργός του κ. Μητσοτάκη, το χέρι του κ. Μητσοτάκη στο τιμόνι είναι πολύ σταθερό. Και το καταλαβαίνει κανείς ακόμη πιο ευδιάκριτα όταν έχεις μια κρίση να αντιμετωπίσεις όπως είναι αυτή που έχουμε τώρα.

Νομίζω ότι ο κόσμος αρκεί να κάνει το νοητικό πείραμα των εναλλακτικών του ποιοι θα μπορούσαν να είναι στο τραπέζι αυτή τη στιγμή σε μια διεθνή διαπραγμάτευση για το τι θα έπρεπε να γίνει σε σχέση με την αντίδραση της Ευρωπαϊκής Ένωσης στην πολιτική δασμών των ΗΠΑ. Ποιοι άλλοι θα μπορούσαν να είναι στο συγκεκριμένο τραπέζι ο κόσμος αρκεί να κάνει τη σύγκριση. 

Όμως εγώ δεν θα μείνω στη σύγκριση. Η πολιτική είναι μια συγκριτική διαδικασία αλλά εν τέλει η πολιτική είναι μια διαδικασία παραγωγής αποτελεσμάτων. Πιστεύουμε βαθιά ότι η Ελλάδα και η κυβέρνησή μας είναι, να το πω σχηματικά, δίνεις το χέρι, δεν κουνάς το δάχτυλο και αυτό είναι τελείως διαφορετικό από το να είσαι μια κυβέρνηση του δώστ' τα όλα. Αυτό λοιπόν δεν πρόκειται και δεν μπορεί ξανά να επαναληφθεί. Σίγουρα δεν θα επαναληφθεί με εμάς στο τιμόνι.

Σπ. Δημητρέλης: Κλείνουμε λοιπόν με αυτό το μήνυμα, δεν είστε η κυβέρνηση του δώστ' τα όλα. Σας ευχαριστούμε πολύ.