Συνεχης ενημερωση

    Τρίτη, 30-Νοε-2021 00:03

    Ποιο είναι το κόστος του Brexit

    Ποιο είναι το κόστος του Brexit
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του John Springford

    Τον Σεπτέμβριο του 2021, το εμπόριο αγαθών του Ηνωμένου Βασιλείου διαμορφωνόταν 11,2% χαμηλότερα (8,5 δισ. Στερλίνες) από ό,τι θα ήταν εάν το Ηνωμένο Βασίλειο είχε παραμείνει στην ενιαία αγορά της ΕΕ και στην τελωνειακή ένωση.

    Για πολλούς μήνες το μοντέλο του CER για το κόστος του Brexit, έχει διαπιστώσει ότι το εμπόριο αγαθών του Ηνωμένου Βασιλείου διαμορφώνεται 11%-16% χαμηλότερα ως αποτέλεσμα της αποχώρησης από την ενιαία αγορά και την τελωνειακή ένωση. Χρησιμοποιώντας τα δεδομένα για τον Σεπτέμβριο του 2021, το μοντέλο τοποθετεί το κόστος στο 11,2%,

    Τον προηγούμενο μήνα, οι δημοσιονομικές εποπτικές αρχές του Ηνωμένου Βασιλείου, το γραφείο προϋπολογισμού (OBR), μου ζήτησε να επικαιροποιήσω το μοντέλο για το κόστος του Brexit με τα στοιχεία του Αυγούστου 2021 για τις "οικονομικές και δημοσιονομικές προοπτικές” του Οκτωβρίου. Η μείωση του συνολικά εμπορίου αγαθών -εισαγωγές μείον τις εξαγωγές με την ΕΕ και τον υπόλοιπο κόσμο- ήταν 15,8%, σε σχέση με το μοντέλο "doppelganger UK” που δεν αποχωρεί από την ενιαία αγορά και την τελωνειακή ένωση τον Ιανουάριο.

    Σε μια επικαιροποίηση των στοιχείων του Σεπτεμβρίου, το πλήγμα του Brexit ήταν λίγο χαμηλότερο: οι βρετανικές εισαγωγές από χώρες εκτός ΕΕ και οι εξαγωγές στην ΕΕ, ανέβηκαν και οι δύο ενώ το συνολικό εμπόριο ήταν χαμηλότερες στις χώρες που αποτελούν το Doppelgänger -κυρίως τις ΗΠΑ, τη Γερμανία, την Ισλανδία και την Ελλάδα (δείτε το Γράφημα 1).

    Το Doppelgänger είναι ένα υποσύνολο χωρών που έχουν επιλέγει από μια μεγαλύτερη ομάδα 22 αναπτυγμένων οικονομιών, μέσω ενός αλγορίθμου. Αυτός ο αλγόριθμος διαπιστώνει ότι όταν ενωθούν, αυτές οι χώρες δημιουργούν ένα Doppelgänger UK που έχει τη μικρότερη δυνατή απόκλιση από τα πραγματικά δεδομένα στο Ηνωμένο Βασίλειο μέχρι τον Δεκέμβριο του 2019, πριν ξεσπάσει η πανδημία. (Τα στοιχεία περιλαμβάνουν το εμπόριο αγαθών, την ανάπτυξη του ΑΕΠ, τον πληθυσμό, τον πληθωρισμό, τη βιομηχανική παραγωγή ως μερίδιο της παραγωγής, καθώς και ορισμένα άλλα μέτρα).

    Μέχρι στιγμής, το πλήγμα στο εμπόριο από την αποχώρηση από την ενιαία αγορά και την τελωνειακή ένωση, ήταν παρόμοιο με τις εκτιμήσεις πριν από το Brexit. Το μοντέλο βαρύτητας που κατασκευάσαμε για την οικονομική ανάλυση του brexit πριν από το δημοψήφισμα, προέβλεπε πτώση 16%. Το γραφείο προϋπολογισμού προέβλεπε 15% και η μακροπρόθεσμη ανάλυση της βρετανικής κυβέρνησης προέβλεψε το 2018 πτώση 10%.

    Τα μοντέλα βαρύτητας είναι αποδεδειγμένοι τρόποι μέτρησης των επιπτώσεων των δασών, των συμφωνιών ελεύθερου εμπορίου και της ενιαίας αγοράς της ΕΕ, στο εμπόριο. Είναι πιο δύσκολο να μεταφραστεί το πλήγμα στο εμπόριο από το Brexit σε μια ακριβής εκτίμηση για το πόσο θα συρρικνωθεί το ΑΕΠ. Οι προβλέψεις κυμαίνονται από 2% μέχρι 9% μείωση του ΑΕΠ σε σχέση με εάν το Ηνωμένο Βασίλειο παρέμενε στην ΕΕ. Πριν από την πανδημία και τη λήξη της μεταβατικής περιόδου, η Τράπεζα της Αγγλίας, το CER και ο Chris Giles των Financial Times, εκτίμησε ότι η οικονομία ήταν ήδη 1%-3% μικρότερη, ως αποτέλεσμα της υποτίμησης της στερλίνας και των διαφυγόντων επενδύσςων και κατανάλωσης. Η επίδραση του μειωμένου εμπορίου μετά από την έξοδο από την ενιαία αγορά, θα είναι υψηλότερη. Επομένως υπάρχει καλός λόγος να φοβόμαστε ότι οι εκτιμήσεις του γραφείου προϋπολογισμού και της κυβέρνησης May για μικρότερη οικονομία κατά 4%-5% μέχρι το 2030, θα είναι σωστές.

    Οι οικονομικές συνέπειες του Brexit έχουν αντιμετωπιστεί σε μεγάλο βαθμό από την πολιτική τάξη με αδιαφορία μέχρι τώρα, διότι επρόκειτο για μια δημοκρατική απόφαση που ελήφθη από την πλειοψηφία του βρετανικού λαού να αφήσει την ΕΕ. Ο Johnon κέρδισε μια εντολή για τη δική του εκδοχή του Brexit, η οποία περιλάμβανε έναν υψηλό βαθμό αυτονομίας και σχετικά χαμηλή οικονομική σχέση με την ΕΕ. Και οι Εργατικοί εγείρουν το θέμα πολύ "αδύναμα”, διότι θέλουν να προσελκύσουν τους ψηφοφόρους που υποστήριξαν το Brexit. Αλλά μια απώλεια 4%-5% από το ΑΕΠ, είναι μεγάλο θέμα. Σύμφωνα με μια ανάλυση του Ian Mulheirn του ινστιτούτου Toni Blaier, όλες οι αυξήσεις φόρων που ανακοίνωσε ο υπουργός Οικονομικών, Rishi Sunak, στον προϋπολογισμό του 2021, αφορούσαν στο ότι το Brexit μειώνει το μέγεθος της οικονομίας και επομένως και τα φορολογικά έσοδα. Οι πιο φτωχές περιοχές του Ηνωμένου Βασιλείου πλήττονται περισσότερο από το μειωμένο εμπόριο με την ΕΕ, όπως προβλέψαμε πριν από το δημοψήφισμα. Επομένως, το Brexit κάνει ακόμη πιο δύσκολη την αύξηση του ΑΕΠ. Και γενικώς, οι κυβερνήσεις παντού, θα έδειχναν μεγάλο ενδιαφέρον για οποιαδήποτε πολιτική που θα αύξανε το ΑΕΠ κατά 5%.

    Τα όλο και περισσότερα στοιχεία του τεράστιου οικονομικού κόστος του Brexit, έρχονται προτού το Ηνωμένο Βασίλειο εφαρμόσει τους πλήρεις συνοριακούς ελέγχους στις εισαγωγές από την ΕΕ. Ήδη, τα στοιχεία δείχνουν ότι η χώρα δεν μπορεί να αντέξει οικονομικά έναν εμπορικό πόλεμο για το πρωτόκολλο της Βόρειας Ιρλανδίας -από το οποίο ευτυχώς, ο Boris Johnson και το διαπραγματευτής του για το Brexit, David Frost, φαίνεται να απομακρύνονται. Όμως εάν δεν υπάρξει μια νέα κυβέρνηση που να είναι πρόθυμη να επαναδιαπραγματευτεί την συμφωνία Ηνωμένου Βασιλείου-ΕΕ για το εμπόριο και τη συνεργασία, και να επιλέξουν την στενότερη οικονομική ολοκλήρωση, το Ηνωμένο Βασίλειο θα είναι μια σημαντικά πιο κλειστή οικονομία στο μέλλον, και μάλιστα μικρότερη.

    Μπορείτε να δείτε το κείμενο εδώ: https://www.cer.eu/insights/cost-brexit-september-2021

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ