Συνεχης ενημερωση

    Δευτέρα, 29-Ιουλ-2019 13:40

    Τι να περιμένουμε από τον Boris Johnson και το Brexit (II)

    Τι να περιμένουμε από τον Boris Johnson και το Brexit (II)
    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    του John Springford

    Το δεύτερο πράγμα που πρέπει να κάνει ο Johnson είναι να πάρει την έγκριση του υπουργικού συμβουλίου για τα βρετανικά αιτήματα επαναδιαπραγμάτευσης. Υπάρχουν ελάχιστες επιλογές, αλλά είναι απαράδεκτες είτε για την ΕΕ είτε για τους υπέρμαχους του Brexit.

    Πολλά έχουν γίνει για "εναλλακτικές διευθετήσεις” στο backstop, προκειμένου να αποφευχθεί η δημιουργία συνοριακών υποδομών στην Ιρλανδία με τεχνολογία και άλλες διορθώσεις. Αλλά όπως σημείωσε ο Sam Lowe του CER, αυτές θα μπορούσαν να λειτουργήσουν μόνο εάν είχαν την συναίνεση των δύο κοινοτήτων των συνόρων, οι περισσότεροι εκ των οποίων είναι Ιρλανδοί εθνικιστές. Μια εφαρμογή στα τηλέφωνα που επιτρέπει σε έναν αγρότη στα σύνορα να κλείσει συμφωνία με διαδικασίες εισαγωγών και εξαγωγών, ίσως μειώσει την ανάγκη για συνοριακές υποδομές, αλλά θα ήταν άσκοπο εάν οι αγρότες αρνούνταν να το χρησιμοποιήσουν. Οι ασθένειες μπορούν να εξαπλωθούν στο έδαφος ανεξάρτητα από τους συνοριακούς ελέγχους: η Ιρλανδία και η ΕΕ των 27 δεν θα δεχθεί το Ηνωμένο Βασίλειο να εγκαταλείψει το ρυθμιστικό καθεστώς της ΕΕ και να έχει ανεξέλεγκτες γεωργικές εξαγωγές από τη Βρετανία στην Ιρλανδία.

    Ο Johnson έχει ήδη αποκλείσει άλλη μία επιλογή: ένα χρονικό όριο στο backstop. Η ΕΕ δεν θα το είχε αποδεχτεί σε καμία περίπτωση. Θα πάρει πολύ χρόνο για να βρεθεί μία συμφωνία για το εμπόριο μεταξύ της ΕΕ και του Ηνωμένου Βασιλείου, που σημαίνει ότι οποιοδήποτε χρονικό όριο θα έπρεπε να είναι μεγάλο, και ως εκ τούτου μη αποδεκτό από τους Δημοκράτες Ενωτικούς (DUP).

    Η ΕΕ θα ήταν πιο πρόθυμη να δεχθεί μια μεγαλύτερη μεταβατική περίοδο, για να αυξήσει τις πιθανότητες να διαπραγματευτεί την τελική συμφωνία χωρίς το Ηνωμένο Βασίλειο να έχει προβλήματα με το backstop. Αλλά φαίνεται απίθανο οι υπέρ της Εξόδου Tories στο υπουργικό συμβούλιο να δεχτούν αυτή την επιλογή, από τη στιγμή που στο μυαλό τους αυτό θα αντικαθιστούσε την "υπαναχώρηση” έναντι της Βόρειας Ιρλανδίας με την υπαναχώρηση του Ηνωμένου Βασιλείου στο σύνολό του. Και η ΕΕ θα επέμενε στο backstop στην περίπτωση που οι διαπραγματεύσεις για την τελική συμφωνία κατέρρεαν. ΟΙ δικηγόροι της ΕΕ υποστηρίζουν ότι μια απεριόριστη μεταβίβαση θα παραβίαζε το Άρθρο 50, το οποίο υποδηλώνει ότι η συμφωνία αποχώρησης δεν θα πρέπει να καλύπτει την μελλοντική σχέση.

    Ο Johnson θα μπορούσε να ζητήσει να επιστρέψει στην αρχική πρόταση της ΕΕ για ένα backstop που διατηρεί μόνο την Βόρεια Ιρλανδία εντός του τελωνειακού καθεστώτος της ΕΕ και μέρη της ενιαίας αγοράς. Η Theresa May είχε διαπραγματευτεί μια τελωνειακή ένωση για όλο το Ηνωμένο Βασίλειο για να συμπληρώσει το ειδικό καθεστώς της Βόρειας Ιρλανδίας, εάν ενεργοποιούνταν το backstop. Αυτό θα επέτρεπε στον Johnson να διαπραγματευτεί και να υπογράψει συμφωνίες ελεύθερου εμπορίου μεταξύ της Μεγάλης Βρετανίας και χωρών εκτός ΕΕ, αλλά όχι τη Βόρεια Ιρλανδία. Αλλά το DUP θα ανέτρεπε την κυβέρνηση.

    Η τελική επιλογή -μια σαφέστερη διαδικασία για τον προσδιορισμό του εάν οι εναλλακτικές συμφωνίες μπορούν να αντικαταστήσουν στοιχεία του backstop με τον καιρό- ίσως να είναι μια πρόταση από την ΕΕ. Η ΕΕ θα μπορούσε να είναι πρόθυμη να συμφωνήσει ότι, εάν ενεργοποιηθεί το backstop, και η ΕΕ και το Ηνωμένο Βασίλειο μετά συμφωνήσουν σε μια διαδικασία να αντικαταστήσουν κάποιους συνοριακούς ελέγχους, τόττε η ΕΕ θα επέτρεπε την απάλειψη αυτού του στοιχείου του backstop. Αλλά η απόφαση θα πρέπει να ληφθεί σε πολιτικό επίπεδο, όχι από ένα τεχνοκρατικό σώμα, διότι η συναίνεση για συνοριακούς ελέγχους είναι ένα εγγενώς πολιτικό θέμα. Η ΕΕ θα επιμείνει να έχει το δικαίωμα βέτο σε οποιοδήποτε στοιχείο του backstop αντικατασταθεί από εναλλακτικές ρυθμίσεις, κάτι που είναι απαράδεκτο για το DUP και ως εκ τούτου για μια κυβέρνηση του Johnson η οποία εξαρτάται από τη στήριξή του.

    Πρόταση για την αντικατάσταση του σχεδίου Chequers της Theresa May
    Το τρίτο πράγμα που θα πρέπει να συμφωνήσει ο Johnson με το υπουργικό συμβούλιο ειναι το όραμά του για μια τελική συμφωνία με την ΕΕ. Το σχέδιο της κυβέρνησης του Ηνωμένου Βασιλείου ειανι αυτή τη στιγμή η λευκή βίβλος που συμφωνήθηκε με το Chequers τον Ιούλιο του 2018. Αυτή προτείνει μια συμφωνία που συνδέει το Ηνωμένο Βασίλειο με τους κανόνες ενιαίας αγοράς της ΕΕ που είναι απαραίτητοι για να αποτρέψουν συνοριακούς ελέγχους, και ένα σχέδιο "διπλών δασμών” για τα τελωνεία, που θα καταστήσουν δύσκολη την υπογραφή συμφωνιών ελεύθερου εμπορίου με χώρες εκτός της ΕΕ. Ο Johnson παραιτήθηκε από το σχέδιο αυτό και η ΕΕ δήλωσε ότι παραβιάζει τις κόκκινες γραμμές της. Προφανώς θα ήθελε μια εμπορική συμφωνία ελεύθερου εμπορίου με την ΕΕ που παρέχει μια πιο ανεξάρτητη εμπορική πολιτική. Αλλά αυτό θα καθιστούσε το backstop ακόμη πιο αναγκαίο για την Ιρλανδία και την ΕΕ των 27, και θα μείωνε την πιθανότητα να κάνουν ουσιαστικές παραχωρήσεις.

    Μπορείτε να δείτε το κείμενο εδώ: https://www.cer.eu/insights/boris-johnson-and-brexit-what-expect
     

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Δειτε τα πρωτοσελιδα ολων των εφημεριδων