Συνεχης ενημερωση

    Τρίτη, 24-Μαϊ-2022 00:03

    Η αμφίβολη αίτηση της Γεωργίας για ένταξη στην ΕΕ

    179686472
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Των Michael Emerson και Steven Blockmans

    Μια εβδομάδα σχεδόν μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, η Γεωργία υπέβαλε την αίτηση της για ένταξη στην ΕΕ στις 3 Μαρτίου, μετά την Ουκρανία και μαζί με τη Μολδαβία. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει προσκληθεί από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο για να διατυπώσει τη "γνώμη” της για καθεμία από τις τρεις περιπτώσεις, και αυτές αναμένονται στις αρχές Ιουνίου.

    Το CEPS ανέλαβε την πρωτοβουλία να προετοιμάσει τις δικές του γνωμοδοτήσεις για αυτές τις αιτήσεις, όπως ήδη δημοσίευσε για την Ουκρανία και τη Μολδαβία. Κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η ΕΕ πρέπει να επεκτείνει το καθεστώς "υποψηφίου” και στις δύο.

    Ωστόσο, η Γεωργία είναι ένα παράδοξο. Από τη μία πλευρά, η εφαρμογή των οικονομικών μερών της Συμφωνίας Σύνδεσης (ΑΑ) και της Βαθιάς Και Συνολικής Ζώνης Ελεύθερου Εμπορίου (DCFTA) με την ΕΕ, ήταν εντυπωσιακή. Από αυτή την άποψη έχει ξεπεράσει όχι μόνο την Ουκρανία και τη Μολδαβία, αλλά επίσης και κάποιες υποψήφιες χώρες των Δυτικών Βαλκανίων. Έχει σε μεγάλο βαθμό εξαλείψει την κοινή διαφθορά, με καλύτερες επιδόσεις από αρκετά κράτη-μέλη της ΕΕ.

    Από την άλλη πλευρά, το πολιτικό της καθεστώς εδώ και χρόνια έρχεται σε αντίθεση με τις θεμελιώδεις αξίες της ΕΕ για τη λειτουργία των δημοκρατικών θεσμών και του κράτους δικαίου. Στο επίκεντρο αυτών των προβλημάτων βρίσκεται η συγκέντρωση αποτελεσματικής πολιτικής εξουσίας, στα χέρια ενός μη εκλεγμένου, ακαταλόγιστου ολιγάρχη, του Bidzina Ivanishvili, που ενσαρκώνει το παράδειγμα της κατάληψης του κράτους.

    Το 2018, ο Ivanishvilli ήταν υπεύθυνος για την πιο κραυγαλέα περίπτωση εξαγοράς ψήφων στον δεύτερο γύρο των προεδρικών εκλογών, αποπληρώνοντας τα τραπεζικά χρέη ενός μεγάλου μέρους του πληθυσμού. Μετά από τις έντονα αμφισβητούμενες κοινοβουλευτικές εκλογές τον Νοέμβριο του 2020, ακολούθησαν η σύλληψη και φυλάκιση του αρχηγού της αντιπολίτευσης, Nika Melia, που οδήγησε σε μποϊκοτάζ του νέου κοινοβουλίου από τα κόμματα της αντιπολίτευσης.

    Αυτή η συνεχιζόμενη πολιτική κρίση αμβλύνθηκε όταν ο Σαρλ Μισέλ, πρόεδρος του Ευρωπαϊκού ΣΥμβουλίου, σε επίσκεψη του στην Τιφλίδα τον Μάιο του 2021, μεσολάβησε για μια συμφωνία συνεργασίας μεταξύ των μερών. Η ΕΕ τότε έμεινε έκπληκτη και απογοητευμένη όταν η κυβέρνηση αρνήθηκε μια βασική ρήτρα της συμφωνίας τον Ιούλιο του 2021.

    Ένα επιπλέον ανησυχητικό χαρακτηριστικό του πολιτικού καθεστώτος ήταν η παρέμβασή του σε δικαστικές αποφάσεις υψηλού επιπέδου, που αφορούσαν σε πολιτικούς της αντιπολίτευσης και κορυφαίες προσωπικότητες των ΜΜΕ. Υπήρξαν επαναλαμβανόμενες περιπτώσεις "πολιτικοποιημένης δικαιοσύνης” που επικρίθηκαν ευρέως από τους διεθνείς εταίρους της Γεωργίας και την κοινωνία των πολιτών.

    Το τελευταίο περιστατικό συνέβη στις 16 Μαίου, όταν ένα δικαστήριο εξέδωσε απόφαση και καταδίκη σε φυλάκιση άνω των 3,5 ετών, για τον Nika Gvaramia, διευθυντή του TV Matvara, ενός καναλιού που συχνά επικρίνει την κυβέρνηση.

    Θα περίμενε κανείς ότι η ιστορική απόφαση να υποβάλει αίτηση για ένταξη στην ΕΕ, θα συνοδευόταν από μηνύματα ότι η Γεωργία ήταν πλέον αποφασισμένη να μεταρρυθμίσει τις πολιτικές και δικαστικές πρακτικές σύμφωνα με τα υψηλότερα ευρωπαϊκά πρότυπα. Αντιθέτως, η μόνη είδηση που παρατηρούμε είναι η υπόθεση του Gvaramia, η οποία μάλιστα εμφανίζεται ως πράξη πρόκλησης που σηματοδοτεί την προφανή τάση της κυβέρνησης να γίνει ένα ταραχοποιό Κράτος-Μέλος.

    Δύσκολα θα μπορούσε κανείς να φανταστεί ένα πιο δραματικό βήμα σε αυτό το στάδιο.

    Ο εξωτερικός παρατηρητής δυσκολεύεται να καταλάβει τι σκοπό είχαν η κυβέρνηση και ο Ivanishvili. Αναζητώντας μια λογική, η αίτηση ένταξης μπορεί να θεωρηθεί ως μια συμβολική και επιφανειακή τακτική, για να προσπαθήσει να ικανοποιήσει τη μεγάλη πλειοψηφία της γεωργιανής κοινής γνώμης που θέλει ένα ευρωπαϊκό μέλλον. Ταυτόχρονα, η ηγεσία φαίνεται να μην ενδιαφέρεται να σημειώσει πρόοδο στη διαδικασία ένταξης και προχωρά με τρόπους που θα επιταχύνουν την αποτυχία της.

    Υπό αυτές τις συνθήκες η Κομισιόν θα μπορούσε κάλλιστα να αναγνωρίσει μια προοπτική ένταξης για τη Γεωργία στο πλαίσιο της ευρωπαϊκής οικογένειας. Ωστόσο, θα ήταν πρόωρο στην επικείμενη γνωμοδότηση της να προτείνει ένα άνοιγμα της επίσημης ενταξιακής διαδικασίας. Αυτό θα πρέπει να περιμένει ένα νέο και πιο ευνοϊκό πολιτικό περιβάλλον στη Γεωργία, που θα χαρακτηρίζεται από μια γνήσια δημοκρατική κουλτούρα και μια ανεξάρτητη δικαιοσύνη που επιβάλλει τον σεβασμό του πληθυσμού.

    © Copyright CEPS. Η μετάφραση του κειμένου έγινε από το Capital.gr. Η δημοσίευση της ελληνικής μετάφρασης δεν αποτελεί προϊόν επίσημης συνεργασίας

    Μπορείτε να δείτε το κείμενο εδώ: https://www.ceps.eu/georgias-dubious-application-for-eu-membership/

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ