Συνεχης ενημερωση

    Πέμπτη, 23-Απρ-2020 09:15

    Πώς είδε η Ελλάδα τη συνεργασία των κρατών-μελών της ΕΕ για τον κορονοϊό

    Πώς είδε η Ελλάδα τη συνεργασία των κρατών-μελών της ΕΕ για τον κορονοϊό
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Της Φιλίππας Χατζησταύρου (ΕΛΙΑΜΕΠ)

    Η Ελλάδα αντιμετωπίζει την πανδημία του κορονοϊού εν μέσω δραστικών μειώσεων στις κρατικές δαπάνες για τη δημόσια υγεία. Μεταξύ 2009-2018 οι δαπάνες στην υγεία μειώθηκαν κατά 43%, τοποθετώντας την χώρα μεταξύ των χαμηλότερων σε αυτή την κατηγορία δαπανών στην ευρωζώνη.

    Αυτό εξηγεί τα έγκαιρα μέτρα της ελληνικής κυβέρνησης για τον περιορισμό της εξάπλωσης του κορονοϊού, που ελήφθησαν πολύ πριν από άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Τα μέτρα σκοπό έχουν να αποτρέψουν την υπερφόρτωση των υποβαθμισμένων νοσοκομειακών δομών και την δραματική εξάντληση του ιατρικού προσωπικού. Ένα έλλειμμα το οποίο επιδεινώθηκε από το brain drain των Ελλήνων γιατρών.

    Οι Έλληνες πολίτες δεν παρατήρησαν τον αντίκτυπο πρωτοβουλιών της ΕΕ αναφορικά με την υγεία που σχεδιάστηκαν για να αντιμετωπίσουν τα επείγοντα προβλήματα όπως την έλλειψη ζωτικού εξοπλισμού από αναπνευστήρες μέχρι ατομικό προστατευτικό εξοπλισμό (ΡΡΕ), και την ωρολογιακή βόμβα των προσφυγικών κέντρων.

    Οι διφορούμενες συμβουλές από τον ΠΟΥ και το Ευρωπαϊκό Κέντρο Πρόληψης και Ελέγχου Νόσων (ECDC) για τη χρήση μάσκας και για τη σημασία έγκαιρων διαγνωστικών δοκιμών μεγάλης κλίμακας, δημιούργησαν σύγχυση. Η Ελλάδα απέδωσε την εξάρτηση της ΕΕ για προμήθειες από την Κίνα και τα δημοσιεύματα για κάποιες ευρωπαϊκές χώρες που κατέσχεσαν μάσκες που προοριζόταν για άλλες, ως έλλειψη μιας πολιτικής συντονισμού μεταξύ των κρατών-μελών, στην έρευνα και στις υγειονομικές υπηρεσίες.

    Η Ελλάδα χαιρέτισε την άρση του ορίου για την αγορά κρατικών ομολόγων, την αναστολή των όρων SGP, την χαλάρωση των προγραμμάτων συνοχής και των κανόνων κρατικής βήυθειας για να παρασχεθεί ευελιξία στα κράτη-μέλη, και την ανάπτυξη συμπληρωματικών χρηματοπιστωτικών οργάνων, όπως το Ταμείο Αλληλεγγύης της Ευρωπαϊκής Ένωσης (EUSF), την Επενδυτική Πρωτοβουλία Απάντησης στον Κορονοϊό (CRII), το χρηματοδοτικό πρόγραμμα της ΕΤΕπ για τις ΜμΕ, και το προτεινόμενο όχημα SURE για την προστασία της απασχόλησης.

    Η χώρα ανακουφίστηκε επίσης που άκουσε ότι η απαίτηση για μεγάλα πρωτογενή πλεονάσματα μπορεί να καταργηθεί, αλλά τρέμει στην ιδέα ότι το χρέος της θα μπορούσε να αυξηθεί κατά 40%, στο 218,6% το 2020. Η Ελλάδα ήταν μεταξύ των εννέα χωρών της ευρωζώνης που πρότειναν τη δημιουργία ενός κοινού μέσου για το χρέος, το οποίο θα αντλεί κεφάλαια από την αγορά υπό όρους που θα ωφελούσαν όλα τα κράτη-μέλη.

    Αυτή η πρόταση ήταν μια πρώτη προσπάθεια να σπάσει το ταμπού της αμοιβαιοποίησης του χρέους. Αλλά ακόμη και στην περίπτωση ενός νέου έκτακτου ή ταμείου διάσωσης που να μοιάζει με την αμοιβαιοποίηση του χρέους, το κύριο πρόβλημα της Ελλάδας είναι πως δεν υπάρχει δημοσιονομικό ή πολιτικό περιθώριο για κρατικές πολιτικές που να αντιμετωπίζουν την κοινωνικοοικονομική επίδραση της επερχόμενης ύφεσης.

    © Copyright CEPS. Η μετάφραση του κειμένου έγινε από το Capital.gr. Η δημοσίευση της ελληνικής μετάφρασης δεν αποτελεί προϊόν επίσημης συνεργασίας

    Μπορείτε να δείτε το κείμενο εδώ: https://www.ceps.eu/ceps-publications/how-is-eu-cooperation-on-the-covid-19-crisis-perceived-in-member-states/

     

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ