Συνεχης ενημερωση

    Κυριακή, 05-Δεκ-2021 08:50

    Γιατί Airbus - Boeing ποντάρουν σε αεροσκάφη φορτίου αντί επιβατικών

    Γιατί Airbus - Boeing ποντάρουν σε αεροσκάφη φορτίου αντί επιβατικών
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Aπόδοση-επιμέλεια: Γιώργος Δ. Παυλόπουλος

    Τα τελευταία χρόνια, όταν οι διεθνείς αερομεταφορείς, οι κατασκευαστές του κλάδου της αεροδιαστημικής και οι εταιρείες leasing συγκεντρώνονταν για την Αεροπορική Έκθεση του Ντουμπάι, η φαινομενικά ατελείωτη "όρεξη" για νέα αεροσκάφη από την Emirates και τους ανταγωνιστές της στον Κόλπο έλκυε τη μεγαλύτερη προσοχή. Στη φετινή έκθεση, τα φώτα της δημοσιότητας έπεσαν στα αεροσκάφη φορτίου.

    Λόγω της εντυπωσιακής ανάπτυξης του ηλεκτρονικού εμπορίου και της αύξησης της ζήτησης τόσο για καταναλωτικά όσο και για βιομηχανικά αγαθά, καθώς η πανδημία υποχωρεί και η αναταραχή στην εφοδιαστική αλυσίδα δείχνει την αρνητική πλευρά της γενικής εξάρτησης από τη ναυτιλία, οι μεταφορείς εμπορευμάτων και οι εταιρείες logistics στρέφονται στα αεροπλάνα cargo. Αυτά τα μεγαθήρια μπορούν να μεταφέρουν γρήγορα τεράστιες ποσότητες εμπορευμάτων, ενώ παρακάμπτουν τους περιορισμούς των λιμανιών, τις ελλείψεις κοντέινερ ή σιδηροδρομικών βαγονιών και την τρέχουσα έλλειψη οδηγών φορτηγών μεγάλων αποστάσεων.

    Οι δε ιδιοκτήτες αεροσκαφών είναι πρόθυμοι να προσθέσουν περισσότερα από αυτά στους στόλους τους, επειδή οι προοπτικές για ανάπτυξη της αερομεταφοράς εμπορευμάτων είναι ενθαρρυντικές. Η εκμισθώτρια αεροπλάνων Avolon, για παράδειγμα, προβλέπει ότι τα έσοδα από αεροπορικά φορτία θα φτάσουν τα 150 δισεκατομμύρια δολάρια φέτος, με την κίνηση να διπλασιάζεται τα επόμενα 20 χρόνια.

    Η Airbus "κυνηγά" πελάτες για μια έκδοση cargo του επιβατικού, ευρείας ατράκτου A350 της. Η Boeing ετοιμάζεται επίσης να αποκαλύψει προκαταρκτική συμφωνία για μια έκδοση all-cargo του 777X. Και οι δύο κατασκευάστριες αεροσκαφών έχουν δημιουργήσει τον ίδιο μικρό κύκλο πιθανών αγοραστών, που περιλαμβάνει τη FedEx, τη Lufthansa, τη Singapore Airlines και την DHL.

    Σχεδόν κάθε άξιο πτήσης αεροσκάφος φορτίου έχει τεθεί σε κίνηση για να καλύψει την αυξανόμενη ζήτηση για αερομεταφορές. Ο κολοσσός των αερομεταφορών cargo Atlas Air έχει αγοράσει φέτος έντεκα 747-400. Και η Amazon ψωνίζει μεταχειρισμένες εκδόσεις φορτίου μεγάλης εμβέλειας του 777 της Boeing και του δημοφιλούς A330 της Airbus, στην πιο πρόσφατη ένδειξη ότι ο γίγας του ηλεκτρονικού εμπορίου θέλει να μεταφέρει ο ίδιος προϊόντα πέρα από τα σύνορα.

    Μετατροπές

    Οι εταιρείες leasing αγοράζουν μεταχειρισμένα επιβατικά αεροπλάνα, των οποίων τις θέσεις ξηλώνουν, μετατρέποντάς τα σε μέσα μεταφοράς εμπορευμάτων. Τον περασμένο μήνα, η Avolon ανακοίνωσε ότι θα συνεργαστεί με την Israel Aerospace για τη μετατροπή 30 επιβατικών Airbus A330 για χρήση ως cargo την περίοδο από το 2025 έως το 2028.

    Η ξαφνική ζήτηση για γερασμένα μεγαθήρια όπως το 747 και το τρικινητήριο McDonnell Douglas MD-11, που γλίτωσε την τελευταία στιγμή τη μετατροπή σε σκραπ, δημιουργεί αβεβαιότητα για τα τζετ που υποτίθεται ότι θα τα αντικαταστήσουν. Η Boeing έχει ήδη καταρρίψει το ρεκόρ της σε ετήσιες πωλήσεις αερο-φορτηγών το 2021 και προσπαθεί να δώσει ώθηση στις δύσκολες πωλήσεις 777X, λανσάροντας μια έκδοση cargo του επιβατικού μοντέλου. H Airbus προσπαθεί να αποσπάσει τμήμα από μια αγορά όπου η Boeing κυριαρχεί εδώ και καιρό, πλασάροντας το αεροπλάνο φορτίου A350F ως επιλογή φιλική από πλευράς εκπομπών ρύπων και εξοικονόμησης καυσίμων. Και οι δύο θα μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν αυτή την ώθηση, σε μια εποχή που η πανδημία έχει επιβραδύνει τις πωλήσεις μεγάλων επιβατικών αεροσκαφών.

    Ωστόσο, δεν υπάρχει καμία εγγύηση ότι η ζήτηση θα συνεχίσει να υφίσταται όταν καταφτάσουν τα νέα αεροπλάνα σε λίγα χρόνια, καθώς οι "ρυτίδες" στην εφοδιαστική αλυσίδα θα εξαλείφονται και οι ταξιδιώτες θα αρχίζουν ξανά τις εξορμήσεις σε όλο τον κόσμο – με άφθονο επιπλέον χώρο διαθέσιμο στην "κοιλιά" των επιβατικών αεροσκαφών. Η Airbus και η Boeing ενδέχεται να αντιμετωπίσουν μια κορεσμένη αγορά, ειδικά εάν οι εταιρείες leasing ξεκινήσουν προγράμματα για τη μετατροπή περισσότερων επιβατικών αεροσκαφών σε φορτίου.

    Για χρόνια, τα αποκλειστικά φορτηγά αεροσκάφη έχαναν σταθερά έδαφος έναντι των επιβατικών, που μετέφεραν εμπορεύματα μαζί με ανθρώπους. Το μεγαλύτερο δικινητήριο τζετ της Boeing, 777-300ER, μπορεί να μεταφέρει 396 ταξιδιώτες μαζί με το ωφέλιμο φορτίο ενός μεσαίου μεγέθους φορτηγού αεροσκάφους από κάτω τους. Με τον Covid, ωστόσο, η μείωση των πτήσεων μείωσε και τη δυνατότητα μεταφοράς εμπορευμάτων σε ένα κλάσμα των επιπέδων του 2019.

    Ανταγωνισμός

    Ο δανικός κολοσσός μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων A.P. Moller-Maersk μόλις παρήγγειλε τα πρώτα του Boeing 777 για μια εκτεταμένη "εισβολή" στα αεροπορικά φορτία. Νέα και φθηνά αεροσκάφη 777-300ER και Airbus A330-300 αγοράζονται από εκμισθωτές αεροσκαφών και hedge funds για μετατροπή σε φορτίου, καθώς λήγουν οι μισθώσεις τους. Το ενδιαφέρον για τέτοιες μετατροπές είναι ιδιαίτερα έντονο, με slots να κλείνονται από σήμερα για έως και το 2025.

    Το A350 της Airbus αναμένεται να φτάσει σε πελάτες περίπου στα μέσα της δεκαετίας. Θα αντιμετωπίσει ανταγωνισμό από πρώην επιβατικά μοντέλα 777 που πρόκειται να εισέλθουν στην αγορά σύντομα, προσφέροντας παρόμοια χωρητικότητα και αξιοπιστία, σε ιδιαίτερα ανταγωνιστική τιμή.

    Μια ανάκαμψη στο cargo "κοιλιάς" στα επιβατικά αεροπλάνα θα μπορούσε να βοηθήσει στη διατήρηση της ισορροπίας στην αγορά. Καθώς οι αεροπορικές εταιρείες επαναφέρουν τους στόλους επιβατικών ευρείας ατράκτου τους, οι τιμές των ναύλων λογικά θα μειωθούν. Αυτό θα μειώσει την κερδοφορία των παλαιότερων κοστοβόρων σε καύσιμα αεροσκαφών cargo, αναγκάζοντάς τα τελικά να βγουν εκτός συστήματος. Βάση δεδομένων της Cirium δείχνει ότι 523 αεροπλάνα φορτίου που βρίσκονται σήμερα σε υπηρεσία είναι υποψήφια για "συνταξιοδότηση", με περίπου τα μισά να είναι παλαιότερης γενιάς 747.

    "Υπάρχουν πολλά περιθώρια για εκσυγχρονισμό", λέει ο Tom Crabtree, περιφερειακός διευθυντής αεροπορικών φορτίων της Boeing. "Και θα υπάρξει αυξημένη πίεση στους χειριστές παλαιότερων αεροσκαφών για πιο αποτελεσματικό και σύγχρονο εξοπλισμό".

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ