Συνεχης ενημερωση

    Κυριακή, 22-Ιουλ-2018 08:47

    Πώς ένα μεσαίου μεγέθους sedan έγινε η κόλαση του Έλον Μασκ

    Πώς ένα μεσαίου μεγέθους sedan έγινε η κόλαση του Έλον Μασκ
    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Την 1η Ιουλίου, ο Έλον Μασκ επέστρεψε επιτέλους σπίτι του για να κοιμηθεί. Ο διευθύνων σύμβουλος της Tesla κοιμόταν στο εργοστάσιο ηλεκτρικών αυτοκινήτων της εταιρείας του στο Φρέμοντ της Καλιφόρνια την προηγούμενη εβδομάδα, στην προσπάθεια της εταιρείας να κατασκευάσει τουλάχιστον 5.000 νέα Tesla Model 3 σε μία εβδομάδα. "Φορούσα τα ίδια ρούχα για πέντε ημέρες", λέει ο Μασκ σε συνέντευξή του στο Bloomberg Businessweek. "Κρινόταν η αξιοπιστία μου, η αξιοπιστία ολόκληρης της ομάδας μου".

    Ο Μασκ είχε αρχικά υποσχεθεί 200.000 Model 3 μέχρι τα τέλη του 2017. Για να το καταφέρει, προχώρησε σε μια πρωτοφανή επένδυση σε ρομπότ εργοστασίων, αποκαλώντας τη γραμμή παραγωγής "μηχανήματα που κατασκευάζουν μηχανήματα".

    Ωστόσο, η Tesla αποχαιρέτησε το 2017 με λιγότερα από 2.700 Model 3.

    Αυτό που κάνει ακόμη χειρότερα τα πράγματα, είναι το γεγονός ότι η Tesla έχει χρέος 10 δισ. δολαρίων και είδε την αξιολόγηση της πιστοληπτικής της ικανότητας να υποβαθμίζεται τον Μάρτιο. Η Tesla ξεμένει από χρήματα σε μια εποχή που ο ανταγωνισμός αναζωπυρώνεται – η Volkswagen, η BMW, η Daimler και άλλες εταιρείες σκοπεύουν να λανσάρουν δεκάδες μοντέλα ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

    Στις αρχές Ιουνίου, στην ετήσια συνέλευση της Tesla, ο Μασκ προσπάθησε να φανεί ψύχραιμος, αλλά σε κάποιες στιγμές έφτασε πολύ κοντά στο να δακρύσει. "Αυτός είναι –σας λέω– ο πιο σκληρός μήνας που βίωσα ποτέ", είπε, πριν προσθέσει ότι είναι "πολύ πιθανό" πλέον να πετύχει η Tesla τον εβδομαδιαίο στόχο των 5.000 Model 3.

    "Νομίζω ότι γινόμαστε πια μια πραγματική εταιρεία αυτοκινήτων", έγραψε ο Μασκ την 1η Ιουλίου στους εργαζομένους ανακοινώνοντας ότι η Tesla είχε κατασκευάσει 5.031 Model 3 την προηγούμενη εβδομάδα. Ωστόσο, είναι ασαφές αν ο Μασκ οδηγεί την Tesla στην κορυφή ή απλώς καθυστερεί την κατάρρευσή της. Η μετοχή της εταιρείας είναι αυτή που σορτάρεται περισσότερο στο χρηματιστήριο των ΗΠΑ και ένα υψηλότερο ποσοστό των αναλυτών της Wall Street διατηρούν στάση "Sell" για τη μετοχή.

    Θέμα ζωής και θανάτου

    Ο Μασκ βρίσκεται σε σημείο καμπής: Αν πάνε τα πράγματα καλά με το Model 3, θα επανασχεδιάσει μια βιομηχανία τρισεκατομμυρίων δολαρίων και θα κάνει περισσότερα για να μειώσει τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα από οποιονδήποτε άλλο άνθρωπο στον πλανήτη. Αλλά μπορεί να αποδειχθεί ότι η μαζική παραγωγή αυτοκινήτων είναι η μόνη πρόκληση που απλά δεν μπορεί να πετύχει.

    Η μαζική παραγωγή ενός αυτοκινήτου είναι μια πολύ δύσκολη διαδικασία. Τα αυτοκίνητα αποτελούνται από δεκάδες χιλιάδες μεμονωμένα εξαρτήματα και πρέπει να αντέχουν στα χιόνια, στις λακκούβες και στις υψηλές ταχύτητες των αυτοκινητοδρόμων, αποδίδοντας άψογα για χρόνια. Η αγορά αυτοκινήτου για πολλούς ανθρώπους αποτελεί το μεγαλύτερο έξοδο που θα κάνουν σε όλη τους τη ζωή, εκτός από τις κατοικίες.

    Σε ένα τυπικό εργοστάσιο της Toyota Motor Corp., που θεωρείται ευρέως ως η πιο παραγωγική αυτοκινητοβιομηχανία, η κατασκευή ενός νέου αυτοκινήτου απαιτεί περίπου 30 ώρες εργασίας. Ακόμη και με όλα της τα ρομπότ, η Tesla χρειάζεται υπερτριπλάσιο χρόνο για κάθε αυτοκίνητο, λέει η Michelle Hill, ειδική κατασκευών της συμβουλευτικής εταιρείας Oliver Wyman. Και η Toyota, σε αντίθεση με τον Μασκ, δεν θα χρησιμοποιούσε ποτέ ένα νέο σύστημα κατασκευής και ένα ολοκαίνουργιο εργατικό δυναμικό σε ένα αυτοκίνητο που δεν έχει κατασκευαστεί ποτέ ξανά στο παρελθόν. Η αδιαφορία του Μασκ για τα καθιερωμένα, βέβαια, είναι μέρος της γοητείας του.

    Η δύσκολη ζωή στο εργοστάσιο

    Ακόμη, σήμερα, η Tesla απασχολεί περίπου 10.000 εργαζόμενους στο εργοστάσιό της στο Φρέμοντ. Η GM και η Toyota απασχολούσαν λιγότερους από τους μισούς και παρήγαγαν περισσότερα από 400.000 αυτοκίνητα το 2006. Η Tesla υποστηρίζει ότι το μεγαλύτερο εργατικό της δυναμικό δικαιολογείται, δεδομένου ότι τα περισσότερα εξαρτήματα του αυτοκινήτου κατασκευάζονται από την ίδια την εταιρεία, αλλά φαίνεται ότι η Tesla έχει περισσότερους εργαζομένους για να εξασφαλίσει ότι θα υπάρχουν αρκετοί στο εργοστάσιο. Οι σημερινοί και πρώην υπάλληλοι λένε ότι οι 12ωρες βάρδιες είναι κάτι το σύνηθες, ενώ κάποιοι εργάζονταν έως και 16 ώρες.

    Για να μην καταρρεύσουν, οι εργαζόμενοι πίνουν άφθονες ποσότητες Red Bull, που μερικές φορές παρέχονται δωρεάν από την Tesla. Οι νέοι υπάλληλοι "έρχονται γεμάτοι ζωντάνια", λέει ο Mikey Catura, συνεργάτης της Tesla. "Και μετά περνούν μερικές εβδομάδες, και τους βλέπεις να περπατούν έξω από το κτίριο απλά κοιτάζοντας στο υπερπέραν σαν ζόμπι".

    Ο Μασκ και πολλοί υπάλληλοι της Tesla αμφισβητούν ότι οι εργαζόμενοι είναι δυσαρεστημένοι ή μη ασφαλείς. "Θα υπάρχουν πάντα προκλήσεις από την άποψη της ασφάλειας και από την άποψη της παραγωγής", λέει ο Dexter Siga, ο οποίος ξεκίνησε ως τεχνικός το 2011 και τώρα είναι διευθυντής.

    Από την πλευρά του, ο Μασκ λέει ότι η Tesla απαιτεί σκληρή δουλειά, αλλά αυτό ισχύει διότι αυτός είναι ο μόνος τρόπος να επιβιώσει ως κατασκευαστής αυτοκινήτων των ΗΠΑ. "Νιώθω σαν να έχω ένα μεγάλο χρέος προς τον λαό της Tesla", λέει, με τη φωνή του να σπάει από συγκίνηση. "Ο λόγος που κοιμόμουν στο πάτωμα δεν ήταν επειδή δεν μπορούσα να περάσω τον δρόμο και να βρεθώ σε ένα ξενοδοχείο. Ήταν επειδή ήθελα οι συνθήκες διαβίωσής μου να είναι χειρότερες από οποιουδήποτε άλλου στην εταιρεία. Κάθε φορά που ένιωθαν πόνο, ήθελα ο δικός μου να είναι χειρότερος".

    "Ξέρετε", συνεχίζει, "στην GM έχουν ένα ειδικό ανελκυστήρα για τα στελέχη, ώστε να μη χρειάζεται να συνδιαλέγονται με κανέναν άλλον. Το γραφείο μου είναι το μικρότερο στο εργοστάσιο και πηγαίνω ελάχιστες ώρες εκεί", λέει. "Ο λόγος για τον οποίο οι άνθρωποι στο εργαστήριο δούλεψαν τόσο σκληρά ήταν γιατί ήμουν μαζί τους. Δεν είμαι κλεισμένος σε κάποιο πριγκιπικό πύργο".

    Τον Ιούλιο του 2017, ο Μασκ παρουσίασε τα πρώτα sedans Model 3 σε ένα ξέφρενο πάρτι στο Φρέμοντ. Οι κριτικοί υποδέχτηκαν με ενθουσιασμό το μοντέλο, αλλά έγινε αμέσως εμφανές ότι η Tesla δεν θα μπορούσε να παραδώσει τους αριθμούς που είχε υποσχεθεί ο ιδρυτής της.

    Ένα σημαντικό πρόβλημα αφορούσε τις μπαταρίες. Οι νέες μπαταρίες ήταν καλύτερες, αλλά η αυτοματοποιημένη γραμμή παραγωγής για τη συσκευασία χιλιάδων από αυτές δεν δούλευε, μέχρι που κατασκευάστηκε ένα νέο σύστημα.

    Τον Νοέμβριο, ο Μασκ είπε στους αναλυτές ότι ήταν "πραγματικά στεναχωρημένος" αλλά έκανε το καλύτερο δυνατό για να διορθώσει το ζήτημα της συσσώρευσης μπαταριών. Προέκυψαν κι άλλα προβλήματα και η Tesla έπρεπε να κλείσει το εργοστάσιο του Φρέμοντ για πέντε ημέρες τον Φεβρουάριο. Εκ των υστέρων, ο Μασκ είπε ότι το γεγονός ότι προσπάθησε να αυτοματοποιήσει τόσο πολύ το εργοστάσιο της Tesla, ήταν υπερβολικά φιλόδοξο σχέδιο. "Νόμιζα ότι θα ήταν καλό, αλλά δεν ήταν", λέει. "Ήμασταν τελείως ηλίθιοι και δεν ξέραμε τι κάναμε".

    Τον Απρίλιο, ο Μασκ πήρε την κατάσταση στα χέρια του. "Θα αρχίσω να κοιμάμαι και πάλι στο εργοστάσιο", έγραψε σε ένα tweet. "Η αυτοκινητοβιομηχανία είναι κόλαση". Στα μέσα Ιουνίου, η Tesla ανακοίνωσε ότι απολύει το 9% του εργατικού της δυναμικού, περισσότερους από 3.000 ανθρώπους.

    Γενέθλια στο εργοστάσιο της Tesla

    Ο Μασκ έκλεισε τα 47 του έτη στα τέλη Ιουνίου, ενώ βρισκόταν στην τελική ευθεία για να πετύχει τον στόχο των 5.000 αυτοκινήτων την εβδομάδα. "Τα πρώτα γενέθλια που έχω περάσει στο εργοστάσιο", έγραψε στο Twitter, "αλλά με κάποιον τρόπο είναι τα καλύτερα". Εκείνη την Κυριακή ανακοίνωσε ότι η Tesla είχε πετύχει τον στόχο της και εξέφρασε την αγάπη του για τους υπαλλήλους του.

    Ο Μασκ εμφανίστηκε αισιόδοξος στη συνέντευξή του στο Businessweek στις 8 Ιουλίου. "Το έτος που πέρασε ήταν πολύ δύσκολο, αλλά αισθάνομαι ότι το επόμενο θα είναι πραγματικά καλό", είπε. Είχε ακόμα το "ένα πόδι στην κόλαση". Είπε ότι ο γολγοθάς της παραγωγής θα τελειώσει σε έναν μήνα.

    Προς το παρόν, το Model 3 πωλεί περισσότερα αυτοκίνητα στις ΗΠΑ από οποιοδήποτε μεσαίου μεγέθους sedan, συμπεριλαμβανομένων εκείνων της Mercedes-Benz, της BMW και της Audi. Είναι γρήγορο και διασκεδαστικό στην οδήγηση. Οι σχεδιαστές της Tesla προσπάθησαν να αναπαράγουν την αίσθηση της στιγμιαίας επιτάχυνσης σε κάθε πτυχή της οδηγικής εμπειρίας.

    Φυσικά, η γρήγορη επιτάχυνση δεν είναι μοναδικό χαρακτηριστικό του Model 3. Είναι ένα στοιχείο που έχουν όλα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Αλλά μόνο και μόνο το γεγονός ότι υπάρχει αυτή η αγορά για τα οχήματα οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στον Μασκ. Αποφάσισε να διδάξει στον κόσμο ότι οι καταναλωτές θα πλήρωναν για αυτοκίνητα μηδενικών εκπομπών ρύπων σε τεράστιους αριθμούς. Οτιδήποτε κι αν συμβεί με την Tesla, πέτυχε σε αυτό. Η Tesla είναι, όπως λέει ο Μασκ, "μια πραγματική εταιρεία αυτοκινήτων". Αυτό είναι θρίαμβος και κόλαση μαζί.

    Επιμέλεια: Αναστασία Κυριανίδη-Νικολαΐδη

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Δειτε τα πρωτοσελιδα ολων των εφημεριδων