Συνεχης ενημερωση

    Παρασκευή, 27-Ιουν-2014 09:29

    Έρχεται το A380 στις ΗΠΑ; "Ναι", λέει ο άνθρωπος που τα μισθώνει

    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου


    Ένα αεροσκάφος τύπου A380 Airbus προσγειώνεται στο διεθνές αεροδρόμιο στη διάρκεια επίδειξης στο Σαντιάγο στις 26 Μαρτίου 2014.

    Του Justin Bachman

    Ο Mark Lapidus έκανε μια τολμηρή πρόβλεψη: Η Delta Air Lines (DAL) θα είναι ο πρώτος αμερικανικός αερομεταφορέας που θα πετάξει το superjumbo A380 της Airbus  (AIR:FP) -τι κι αν τα στελέχη της Delta έχουν επανειλημμένως δηλώσει πως δεν το θέλουν αυτό το αεροπλάνο.

    Ο Lapidus είναι ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας εκμίσθωσης αεροσκαφών, Amedeo και ως εκ τούτου έχει μεγάλο συμφέρον να βγει αληθινή η αισιόδοξη πρόβλεψή του: η εδρεύουσα στο Δουβλίνο Amedeo, η μόνη εταιρεία εκμίσθωσης του A380, περιμένει τέσσερα από τα διώροφα αεροσκάφη της Airbus το 2016 και άλλα 16 τα επόμενα 4 χρόνια.

    Τα επτά χρόνια που πετά, το τεράστιο αεροσκάφος δεν κατάφερε να «τρυπώσει» σε αμερικανικό στόλο. Οι αερομεταφορείς των ΗΠΑ ισχυρίζονται πως το αεροπλάνο -που μεταφέρει περίπου 600 επιβάτες- είναι πολύ μεγάλο για τα δίκτυά τους, που διαρθρώνονται γύρω από μεγάλες επιχειρηματικές αγορές και οι διαθέσιμες θέσεις τους είναι σε απόλυτη συνάρτηση με τη ζήτηση, μια στρατηγική που αποσκοπεί στην διατήρηση της κερδοφορίας.

    Το σχέδιο δούλεψε: οι αεροπορικές εταιρείες των ΗΠΑ είναι αυτή τη στιγμή οι πιο κερδοφόρες σε ολόκληρο τον πλανήτη. «Όλες έχουν λόγους να είναι ιδεολογικά αντίθετες και αυτό αποτελεί μέρος της πρόκλησης που αντιμετωπίζουμε», λέει ο Lapidus. «Θα πάρει χρόνο», προσθέτει. Είναι έτοιμος να προσπαθήσει, ξεκινώντας αυτό που το Bloomberg News αποκάλεσε νωρίτερα αυτό το μήνα "μοναχική σταυροφορία" για την εύρεση νέων πελατών στη Νότια Αμερική για το μεγαλύτερο εμπορικό αεροσκάφος του κόσμου. Η Airbus έχει 324 παραγγελίες για το A380, οι περισσότερες εκ των οποίων προέρχονται από την Emirates, τον μεγαλύτερο αγοραστή αυτού του μοντέλου.

    Το σημείο-κλειδί για την «κρούση» της Amedeo προς τους αερομεταφορείς της Νότιας Αμερικής είναι πως έχουν αγνοήσει την δυνατότητα του A380 να προσφέρει στην διαστημική καμπίνα του πολλά περισσότερα από ό,τι μπορεί ο υφιστάμενος στόλος μεγάλων αποστάσεων. Πολλές αεροπορικές εταιρείες μείωσαν τις προνομιακές θέσεις κατά την διάρκεια της κρίσης, αλλά τώρα χάνουν πελάτες πρώτης θέσης ή business class που προτιμούν ανταγωνίστριες εταιρείες -ένα φαινόμενο που ονομάζεται «διαρροή». Ο Lapidus ισχυρίζεται πως εάν οι αεροπορικές εταιρείες των ΗΠΑ, όπως η Delta και η American Airlines (AAL) βελτιώσουν τις παροχές τους, θα κερδίζουν ολοένα περισσότερο την κατηγορία των ταξιδιωτών της business class παγκοσμίως που επιθυμεί να πετάει μόνο με τα καλύτερα αεροσκάφη. Όπως υποστηρίζει ο ίδιος, η αναβαθμισμένη οικονομική θέση (premium economy) αποτελεί ένα απροσδόκητο έσοδο και το μεγαθήριο της Airbus είναι ο αποτελεσματικότερος τρόπος για να παραχθεί.

    Πιο πιθανή να ενδώσει, σύμφωνα με τον Lapidus, είναι η Delta. Έχει ιστορικό στο να εντοπίζει ευκαιρίες σε μοντέλα αεροσκαφών που απέρριψαν οι ανταγωνίστριές της, ειδικότερα αν τα αεροπλάνα είναι παλαιότερα και μπορούν να αγοραστούν φθηνά στην δευτερογενή αγορά. Επικαλέστηκε μάλιστα την απόφαση της Delta να αντικαταστήσει πολλά από τα 50θέσια τοπικά αεροσκάφη της με μεγαλύτερα Boeing 717. 110 θέσεων, που ενίσχυσαν την χωρητικότητα της αεροπορικής χωρίς να να αυξηθεί ο στόλος. Σε σχέση με τα τοπικά αεροσκάφη, το Boeing 717 προσφέρει 120% περισσότερες θέσεις με 60% μεγαλύτερο κόστος και είναι πιο ευρύχωρο και φιλικό προς τον επιβάτη, ανέφερε η Delta. «Κάθε λογικό βήμα που έκανε η Delta στην λήψη αυτής της απόφασης (αγοράς των 717) είναι ακριβώς ό,τι πιστεύω πως θα την οδηγήσει και στο Α380», δήλωσε από την πλευρά του ο Lapidus, ενώ πρόσθεσε «Έτσι λοιπόν, αν εφαρμόσουν τις ίδιες μετρήσεις, είναι λογικό να ακολουθήσουν αυτό το σκεπτικό».

    Μέχρι στιγμής, η Delta έχει δείξει μικρό ενδιαφέρον. Η αεροπορική εταιρεία έχει ζητήσει προσφορές από την Boeing (BA) και την Airbus για 50 μεγάλα αεροσκάφη που θα αντικαταστήσουν τα τετρακινητήρια Boeing 747 και ένα μεγάλο στόλο των 767. Η Delta δεν περιλαμβάνει ωστόσο τα Α380 στις προσφορές που θα αξιολογήσει φέτος το καλοκαίρι: την προηγούμενη εβδομάδα δύο στελέχη της αεροπορικής εταιρείας δήλωσαν σε δύο ξεχωριστές εκδηλώσεις πως το A380 δεν ταιριάζει στις ανάγκες τους. «Βλέπουμε πολλές δυνατότητες… στο δικινητήριο αεροσκάφος… που καταλαμβάνει το μεγαλύτερο μέρος του στόλου μας και το A380 απλά δεν εηυπηρετεί το σκοπό μας», δήλωσε ο εκπρόσωπος της Delta, Michael Thomas στις 20 Ιουνίου.

    Αξίζει να αναρωτηθεί κανείς: έχει σημασία για την Amedeo ή την Airbus αν μια αμερικανική αεροπορική εταιρεία πετά με το Α380 όταν η εταιρεία έχει πελάτες στη Μέση Ανατολή, την Ασία και την Αυστραλία; Ίσως όχι, αλλά μέρος αυτής της ιστορίας αφορά την αλλαγή της αντίληψης, δήλωσε χαρακτηριστικά ο Lapidus σε τηλεφωνική συνέντευξη την Παρασκευή το βράδυ από το σπίτι του στο Λονδίνο, κοντά στο αεροδρόμιο του Heathrow. Οι αποφάσεις των αεροπορικών εταιρειών των ΗΠΑ μπορεί να έχουν τεράστιο αντίκτυπο σε όλες τις ανά τον κόσμο επιχειρήσεις, πρόσθεσε ο ίδιος.

    Ο Lapidus ελπίζει σε μια συνάντηση στην Ατλάντα για να προωθήσει το A380. Θεωρεί πως το τεράστιο αεροσκάφος θα ταίριαζε καλύτερα στις παρεχόμενες υπηρεσίες της Delta στο Heathrow, όπου δραστηριοποιείται ως κοινοπραξία με την Virgin Atlantic Airways. Η Delta κατέχει το 49% της Virgin Atlantic, η οποία έχει παραγγείλει έξι αεροσκάφη A380 που θα αρχίσουν να παραδίνονται το 2018. Είναι ασαφές αν η Virgin Atlantic εξακολουθεί να θέλει αυτά τα αεροπλάνα, αφού έχει αναβάλει πολλάκις την παραγγελία. «Πιστεύω πως η Delta με όλη την ρητορική της για τα τετρακινητήρια αεροπλάνα… θα εξετάσει έξυπνα αυτή την επιλογή», δήλωσε ο Lapidus.

    Ο Bachman είναι αναπληρωτής συντάκτης για το Businessweek.com.

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Δειτε τα πρωτοσελιδα ολων των εφημεριδων