Συνεχης ενημερωση

    Πέμπτη, 22-Ιουλ-2021 10:44

    Πώς θα καλυφθούν τα κενά στις ψηφιακές επενδύσεις

    Πρεμιέρα για το Εθνικό Μητρώο επικοινωνίας – Πώς λειτουργεί
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Των Zsolt Darvas, J. Scott marcus, Αλκιβιάδη Τζάρα

    Ο ψηφιακός μετασχηματισμός έχει τη δυνατότητα να κάνει τη ζωή μας πιο έξυπνη, πιο παραγωγική κι πιο άνετη. Για να αναφέρουμε ορισμένα παραδείγματα: οι πολίτες μπορούν να εξοικονομήσουν χρόνο απλώς με τη χρήση ψηφιακών υπηρεσιών, να εξοικονομήσουν κόστος με τη χρήση έξυπνων συσκευών στο σπίτι και με το να έχουν πρόσβαση σε μεγαλύτερο αριθμό πωλητών μέσω του διαδικτύου, να ψυχαγωγηθούν στο διαδίκτυο και να παραμείνουν σε επαφή με φίλους και οικογένεια, ευκολότερα από ποτέ. Η ψηφιοποίηση επιτρέπει στις επιχειρήσεις να βελτιστοποιούν τις εσωτερικές διαδικασίες, να χρησιμοποιήσουν ΑΙ για να εκτελούν συγκεκριμένες εργασίες, διασκέψεις, ενώ το ηλεκτρονικό εμπόριο επιτρέπει πρόσβαση σε περισσότερους πελάτες. Η εργασία από το σπίτι, η εξ αποστάσεως μάθηση και η χρήση των συστημάτων ηλεκτρονικής υγείας, έχουν αυξηθεί στη διάρκεια της πανδημίας και εμφάνισαν την ευκαιρία που προσφέρει η ψηφιοποίηση. Οι επιπτώσεις της ψηφιοποίησης στην ποσότητα εργασίας είναι ανάμεικτες: ενώ η χρήση big data και η ΑΙ μπορεί να καθιστούν ορισμένες εργασίες, ακόμη και επαγγέλματα, ξεπερασμένες, νέες έρευνες αποδεικνύουν ότι δημιουργεί πολλές νέες θέσεις εργασίας και ευκαιρίες.

    Μια παγκόσμια επισκόπηση

    Παρά τις δυσκολίες στο να γίνει έστω και κάποια βασική σύγκριση, συνολικά η ΕΕ κατατάσσεται αρκετά καλά κατά μέσο όρο στη σύγκριση με τις ΗΠΑ, το Ηνωμένο Βασίλειο και την Ιαπωνία σε ό,τι αφορά στην υιοθέτηση του διαδικτύου, αλλά υστερεί στην ταχύτητα ανάπτυξης υπηρεσιών broadband υψηλών ταχυτήτων, στην έρευνα για την τεχνητή νοημοσύνη. Η ανάπτυξη νεότερων, σταθερών ευρυζωνικών υπηρεσιών υψηλότερης χωρητικότητας (και επομένως ταχύτερων), όπως οι ίνες, είναι πολύ χαμηλότερη στην ΕΕ από ό,τι στην Ιαπωνία (αν και είναι υψηλότερη από τις ΗΠΑ και το Ηνωμένο Βασίλειο), ενώ το ποσοστό των σχετικά πιο αργών υπηρεσιών DSL είναι υψηλό.

    Ομοίως, η ανάπτυξη της κάλυψης 5G για κινητά, υστερεί σε σχέση με πολλούς ανταγωνιστές παγκοσμίως. Ένα report της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων δείχνει ότι οι ευρωπαϊκές επιχειρήσεις αυτή τη στιγμή υστερούν έναντι των αμερικανικών στην υιοθέτηση ψηφιακών τεχνολογιών σε όλους τους μεγάλους τομείς, επίσης καταλήγει το report ότι οι ψηφιακές επιχειρήσεις τείνουν να είναι πιο παραγωγικές, να έχουν καλύτερες διοικητικές πρακτικές και να είναι πιο πιθανό να αναπτυχθούν και να δημιουργήσουν θέσεις εργασίας.

    Εκπληρώνοντας τις φιλοδοξίες της Ψηφιακής Δεκαετίας της ΕΕ

    Τον Μάρτιο του 2021, αναγνωρίζοντας τα κενά στην ψηφιοποίηση σε ολόκληρη την ΕΕ, η Κομισιόν ξεκίνησε τη στρατηγική "2030 ψηφιακή πυξίδα: ο ευρωπαϊκός τρόπος για τη ψηφιακή δεκαετία”. Θα ακολουθείται από ένα προτεινόμενο πρόγραμμα ψηφιακής πολιτικής, και μια διακήρυξη των ψηφιακών αρχών αργότερα εφέτος. Ένα ιδιαίτερο πλεονέκτημα της στρατηγικής είναι ότι παράσχει βασικούς στόχους με τη μορφή συγκεκριμένων, αντικειμενικών, μετρήσιμων στόχων (οι αποκαλούμενοι SMART δείκτες), προκειμένου να εκμεταλλευτεί στο έπακρο τη Ψηφιακή Δεκαετία. Πολλοί από αυτούς τους στόχους, απέχουν πολύ από το να ικανοποιηθούν.

    Το χάσμα μεταξύ του τρέχοντος αριθμού και του στόχου της ψηφιακής δεκαετίας, είναι το μικρότερο για τις δημόσιες διαδικτυακές υπηρεσίες, ενώ το μεγαλύτερο είναι στην κάλυψη του 5G στην ΕΕ συνολικά (υπάρχουν περαιτέρω δείκτες για τους οποίους το τρέχον κενό δεν είναι γνωστό). Υπάρχει σημαντική ετερογένεια μεταξύ των χωρών εντός της ΕΕ. Δίκτυα με δυνατότητα gigabit είναι διαθέσιμα για όλα τα νοικοκυριά στη Μάλτα, αλλά μόλις για το 10% των νοικοκυριών της Ελλάδας. Το 80% του πληθυσμού καλύπτεται ήδη με 5G στη Δανία και στην Ολλανδία, ενώ αντιθέτως, δεν υπάρχει καθόλου σε 15 χώρες της ΕΕ. Υπάρχουν μεγάλες διαφορές ανά χώρα σε άλλους δείκτες επίσης.

    Ψηφιακές προτεραιότητες των σχεδίων αποκατάστασης και ανεκτικότητας

    Η ψηφιοποίηση είναι μία από τις κύριες προτεραιότητες του σχεδίου ανάκαμψης και ανθεκτικότητας (RPF), της μεγαλύτερης συνιστώσας της Επόμενης Γενιάς της ΕΕ (NGEU), του εργαλείου-ορόσημου της ΕΕ για την ανάκαμψη από την πανδημία. Οι χώρες της ΕΕ πρέπει να δαπανήσουν τουλάχιστον 20% των κεφαλαίων που είναι διαθέσιμα από το RPF στη ψηφιοποίηση ή στην αντιμετώπιση των επιπτώσεων της. Σύμφωνα με το σύνολο δεδομένων του σχεδίου ανάκαμψης, οι πρώτες 23 χώρες που υπέβαλαν τα σχέδια τους, διέθεσαν 127 δισ. Δολάρια ή το 25,9% των συνολικών δαπανών ανάκαμψης, στην ψηφιακή μετάβαση. Αυτά τα κεφάλαια θα δαπανηθούν σε μια εξαετή περίοδο από το 2021 στο 2026. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι δεν εξετάζουμε εάν τα σχέδια δαπανών συνιστούν νέες δαπάνες ή εάν επίσης καλύπτουν τις δαπάνες που προγραμματιζόταν προ πανδημίας.

    Ωστόσο, τα κεφάλαια ανάκαμψης δεν είναι η μόνη πηγή ψηφιακών δημόσιων επενδύσεων. Ο πολυετής προϋπολογισμός της ΕΕ και ο εθνικός και περιφερειακός προϋπολογισμός, καλύπτουν επίσης ψηφιακές δαπάνες. Δυστυχώς, δεν φαίνεται να είναι πιθανή η συλλογή συγκρίσιμων δεδομένων μεταξύ των χωρών, σχετικά με τα εθνικά ψηφιακά επενδυτικά σχέδια που δεν χρηματοδοτούνται από την ΕΕ.

    Επομένως, εστιάζουμε στα κεφάλαια ανάκαμψης και συγκεκριμένα, στις χώρες της Ανατολικής και Κεντρικής Ευρώπης που αναμένεται να λάβουν υψηλά ποσά. Οι χώρες της Δυτικής και της βόρειας Ευρώπης, θα λάβουν συγκριτικά χαμηλά ποσά, και ως εκ τούτου, η εθνική συνιστώσα στις ψηφιακές τους δαπάνες μπορεί να είναι μεγαλύτερες από τις ψηφιακές δαπάνες του σχεδίου ανάκτησης.

    Κατηγοριοποιούμε τα σχέδια δαπανών ανάκαμψης σύμφωνα με τους έξι από τους επτά τομείς κύριας παρέμβασης όπως καθορίζονται στο παράρτημα VII του κανονισμού RRF, ο οποίος δεν συμπίπτει πλήρως με τους δείκτες της ψηφιακής δεκαετίας, αλλά έχει μια αυστηρή αντιστοίχιση.

    Οι χώρες της ΕΕ διέθεσαν τα σχέδια τους για ψηφιακές δαπάνες RFF πολύ διαφορετικά. Η Ιταλία, η χώρα που έλαβε τα περισσότερα κεφάλαια σε απόλυτους όρους, διέθεσε το 28% σε ψηφιακές δεξιότητες και ψηφιακές δημόσιες υπηρεσίες, και ακολουθεί το 18% στην ψηφιοποίηση των επιχειρήσεων. Η Ισπανία, η χώρα που έλαβε τα περισσότερα κεφάλαια μετά την Ιταλία, διέθεσε τα περισσότερα από αυτά στη ψηφιοποίηση των επιχειρήσεων, στη συνέχεια στο δημόσιο και στις ψηφιακές ικανότητες/προηγμένες τεχνολογίες. Η Κροατία, η χώρα που έλαβε το μεγαλύτερο μέρος των κεφαλαίων ανάκαμψης ως ποσοστό του ΑΕΠ, διέθεσε σχεδόν τα μισά σε ψηφιακές ικανότητες/προηγμένες υπηρεσίες, και ένα ΄άλλο τρίτο στον ψηφιακό δημόσιο τομέα. Η Ελλάδα, άλλη μια χώρα που έλαβε υψηλά ποσά σε ό,τι αφορά στο ΑΕΠ της, διέθεσε περισσότερα από το 60% του ψηφιακού προϋπολογισμού της στον δημόσιο τομέα, ενώ η ψηφιοποίηση των επιχειρήσεων έλαβε το 15% και η συνδεσιμότητα το 12%.

    Συμπέρασμα

    Ο ψηφιακός μετασχηματισμός είναι δικαίως, κορυφαία προτεραιότητα του μηχανισμού ανάκαμψης. Θα ενισχυθεί από τον μηχανισμό, αν και το συνολικό ποσό που θα δαπανηθεί σε έξι χρόνια είναι απλώς λίγο μεγαλύτερο του εκτιμώμενου ψηφιακού επενδυτικού κενού για ένα μόνο έτος. Περαιτέρω έρευνα θα πρέπει να αξιολογήσει το ποσοστό των δημοσίων και ιδιωτικών ψηφιακών επενδύσεων που απαιτείται και να συλλέξει δεδομένα για τα σχέδια ψηφιακών δαπανών από άλλα ταμεία της ΕΕ και εθνικούς και περιφερειακούς προϋπολογισμούς, προκειμένου να αξιολογηθεί εάν οι συνολικές δημόσιες δαπάνες σε ψηφιακές προτεραιότητες θα είναι αρκετές για να καλύψουν τα ψηφιακά κενά.

    © Copyright Bruegel. Η μετάφραση του κειμένου έγινε από το Capital.gr. Η δημοσίευση της ελληνικής μετάφρασης δεν αποτελεί προϊόν επίσημης συνεργασίας

    Μπορείτε να δείτε το κείμενο εδώ: https://www.bruegel.org/2021/07/will-european-union-recovery-spending-be-enough-to-fill-digital-investment-gaps/

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ