Συνεχης ενημερωση

    Δευτέρα, 16-Μαρ-2020 11:51

    Το κόστος του κορονοϊού με βάση τις διακοπές στις αξιακές αλυσίδες

    Το κόστος του κορονοϊού με βάση τις διακοπές στις αξιακές αλυσίδες
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Των Gerard Masllorens και Μαρία Δεμερτζή

    Το ξέσπασμα του κορονοϊού στην Κίνα απειλεί να επηρεάσει την ικανότητα των ευρωπαϊκών χωρών να παράγουν. Η ευρωπαϊκή παραγωγή είναι πολύ καλά ενσωματωμένη στις παγκόσμιες αξιακές αλυσίδες, μέσω των οποίων διακινούνται ενδιάμεσα αγαθά και υπηρεσίες (σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ, αντιστοιχεί στα δύο τρίτα του παγκόσμιου εμπορίου). Η Ευρώπη ως εκ τούτου αποκομίζει τα οφέλη από το ανοικτό και παγκόσμιο εμπόριο, αλλά επίσης είναι ευάλωτη στις εξελίξεις που ξεκινούν εκτός των συνόρων της. Ρίχνουμε μια ματιά στο μέγεθος της έκθεσης της Ευρώπης.

    Οι εξαγωγές της Κίνας έχουν βυθιστεί εξαιτίας του κορονοϊού. Εάν η Κίνα δεν επρόκειτο να στείλει ενδιάμεσα αγαθά στην Ευρώπη, ποιο θα ήταν το κόστος για την κάθε οικονομία; μετρήσαμε τα άμεσα κόστη εάν η Κίνα σταματήσει να στέλνει αυτά τα αγαθά στην Ευρώπη. Ωστόσο, οι εμπορικοί δεσμοί μεταξύ Ευρώπης και Κίνας δεν είναι απλώς άμεσοι και μπορούν επίσης να εμπλέκουν και τρεις χώρες: για παράδειγμα, τα εξαρτήματα αυτοκινήτων που έρχονται από την Κίνα στην Ευρώπη, θα μπορούσαν να πηγαίνουν μέσω μιας ή πιθανώς περισσότερων χωρών. Τα άμεσα κόστη θα προέκυπταν από τη διακοπή του εμπορίου.

    Το Σχήμα 1 δείχνει το συνολικό έμμεσο και άμεσο κόστος διακοπής της παγκόσμιας αξιακής αλυσίδας μεταξύ Ευρώπης και Κίνας. Ο δείκτης είναι το ποσοστό των συνολικών εσόδων των επιχειρήσεων που επηρεάζονται σε κάθε χώρα. Επομένως, στην Ουγγαρία για παράδειγμα, η εξάρτηση των επιχειρήσεων από τις άμεσες και έμμεσες εισροές από την Κίνα, αντιστοιχεί στο 7,5% των συνολικών ετήσιων εσόδων.

    Αυτό δεν μας λέει τίποτα για το πόσο σημαντικά είναι τα εξαρτήματα της παραγωγής ή πόσο εύκολα μπορούν να βρεθούν από αλλού. Επίσης, δεν αντικατοπτρίζει απαραιτήτως το αληθινό κόστος μιας τέτοιας στρέβλωση. Για να υπολογιστεί το πραγματικό κόστος, θα πρέπει να υπολογίσουμε τον αντίκτυπο της ανικανότητας των επιχειρήσεων να παράγουν σε άλλες εγχώριες επιχειρήσεις.

    Οι μικρότερες χώρες της Ανατολικής και Βόρειας Ευρώπης θα επηρεαστούν περισσότερο. Η επίδραση θα είναι κυρίως έμμεση, αποτυπώνοντας το εύρος της ενοποίησής τους με τις γερμανικές εφοδιαστικές αλυσίδες. Τα αποτελέσματα για την Ολλανδία περιλαμβάνουν το "Rotterdam effect" των επανεξαγωγών και επομένως αποκρύπτουν την πραγματική εγχώρια εξάρτηση των Κάτω Χωρών. Περίπου 3,5% της ακαθάριστης παραγωγής αυτών των εταιρειών της ΕΕ που επηρεάζονται, προέρχεται από την Κίνα.

    Θα υπάρξουν σημαντικές κλαδικές επιδράσεις. Ο Πίνακας 1 δείχνει το ποσοστό των ενδιάμεσων αγαθών σε έξι κλάδους στο σύνολο της ΕΕ που προέρχονται από τους ίδιους έξι τομείς στην Κίνα.

    adsadadad

    Ο Πίνακας δείχνει πως υπάρχουν μεγάλοι δεσμοί ακόμη και μεταξύ διαφορετικών κλάδων. Για παράδειγμα, το 2,2% της αγροτικής ακαθάριστης παραγωγής της ΕΕ μπορεί να προέλθει από την κινεζική μεταποιητική βιομηχανία, το 0,27% της μεταποιητικής ακαθάριστης παραγωγής προέρχεται από τον κινεζικό κλάδο εξόρυξης. Ο κλάδος μεταποίησης των 27 έχει την υψηλότερη εξάρτηση από όλες τις κινεζικές εισαγωγές και ιδιαίτερα από τις εισροές μεταποίησης (4,39%).

    Το Σχήμα 2 ποσοτικοποιεί την εξάρτηση των κατασκευαστικών κλάδων των ευρωπαϊκών χωρών από την κινεζική μεταποίηση.

    sadadad

    Σύμφωνα με τον Πίνακα 1, ο μεταποιητικός κλάδος της ΕΕ είναι ο πιο ενσωματωμένος στις κινεζικές αξιακές αλυσίδες, καθώς οι αξίες είναι μεγαλύτερες από ό,τι για όλη την οικονομία (Σχήμα 1). Από την ακαθάριστη μεταποιητική παραγωγή της Ουγγαρίας, περισσότερο από το 9% προέρχεται από την κινεζική μεταποίηση. Συνολικά, το πρότυπο αυτό είναι συγκρίσιμο με εκείνο για το σύνολο της οικονομίας, με τις μικρές χώρες της Ανατολικής και Βόρειας Ευρώπης να επηρεάζονται περισσότερο.

    Ο Πίνακας 2 δείχνει ποιοι τομείς θα επηρεαστούν περισσότερο σε κάθε χώρα. Η παραγωγή υπολογιστών και ηλεκτρονικών είναι ο περισσότερο εκτεθειμένος κλάδος στην Κίνα (για τις 20 από τις 27 χώρες της ΕΕ). Ο κλάδος των υφασμάτων είναι η δεύτερη πιο εκτεθειμένη βιομηχανία στην Ευρώπη, και περισσότερο στη Φινλανδία, στην Ισπανία, στη Γαλλία και στη Δανία.

    xzcxvcxcvxv

    xccxvxxv

    xvxv

    Ο κλάδος του αυτοκινήτου στη Γερμανία έχει πολύ πιο ασθενείς δεσμούς με την Κίνα, σε ό,τι αφορά στην αξία των εισαγωγών. Ωστόσο, αν και μικρότερη αξία, τα εξαρτήματα που εισάγονται από την Κίνα μπορεί να είναι κρίσιμης σημασίας και η στρέβλωση θα μπορούσε να διακινδυνεύσει την παραγωγή. Επιπλέον, ο κλάδος αυτοκινήτου βασίζεται στην παραγωγή just in time, με τα εξαρτήματα να μην αποθηκεύιονται αλλά να φθάνουν σε συνεχή βάση. Εάν η προμήθεια ξαφνικά σταματήσει, δεν θα υπάρξουν αποθέματα πάνω στα οποία θα στηριχθούν. Η μεθοδολογία που χρησιμοποιήθηκε δεν μας επιτρέπει να αποτιμήσουμε τον βαθμό της αλληλεξάρτησης.

    © Copyright Bruegel. Η μετάφραση του κειμένου έγινε από το Capital.gr. Η δημοσίευση της ελληνικής μετάφρασης δεν αποτελεί προϊόν επίσημης συνεργασίας

    Μπορείτε να δείτε το κείμενο εδώ: https://www.bruegel.org/2020/03/the-cost-of-coronavirus-in-terms-of-interrupted-global-value-chains/

     

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ