Συνεχης ενημερωση

    Δευτέρα, 16-Μαϊ-2022 00:05

    Πώς το ρωσικό πετρέλαιο θα συνεχίσει να φτάνει στην Ευρώπη

    Πώς το ρωσικό πετρέλαιο θα συνεχίσει να φτάνει στην Ευρώπη
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Julian Lee

    Η Κυριακή είναι η ημέρα που τέθηκαν σε ισχύ οι νέοι κανονισμοί της Ευρωπαϊκής Ένωσης οι οποίοι απαγορεύουν τις συναλλαγές με ρωσικές κρατικές εταιρείες ενέργειας.

    Αυτό λογικά θα πυροδοτήσει περαιτέρω μείωση του όγκου του ρωσικού αργού και των ρωσικών διυλισμένων προϊόντων που θα αγοράζονται και θα διακινούνται από ευρωπαϊκές εταιρείες, ωστόσο δεν πρόκειται να σταματήσει τις ροές.

    Ακόμη και όταν (ή μάλλον εάν) η ΕΕ επιβάλει τελικά κυρώσεις στην αγορά πετρελαίου της Ρωσίας, δεν θα μπορέσει να σταματήσει το "ρωσικό" αργό από το να εγκαταλείπει τα ρωσικά λιμάνια, ούτε τα προϊόντα τα οποία παράγονται από αυτό από το να τροφοδοτούν τα ευρωπαϊκά αυτοκίνητα και φορτηγά.

    Υπάρχουν διάφοροι λόγοι γι’ αυτό.

    Πλοία

    Η Ρωσία θα κάνει ό,τι μπορεί ώστε τα φορτία να συνεχίσουν να κινούνται. Το αργό θα συνεχίσει να ρέει προς την Κίνα και την Ινδία και σε αυξανόμενους όγκους. Οι θαλάσσιες αποστολές θα εξαρτώνται όλο και περισσότερο από ρωσικά πλοία.

    Η ρωσική κρατική Sovcomflot εκμεταλλεύεται ένα στόλο με περισσότερα από 100 πετρελαιοφόρα, που κυμαίνονται σε μέγεθος από τα λεγόμενα πλοία Μεσαίου Βεληνεκούς, ικανά να μεταφέρουν έως 40.000 τόνους διυλισμένων προϊόντων στις περιφερειακές αγορές, μέχρι τους μεγαλύτερους μεταφορείς αργού που μπορούν να μεταφέρουν οκτώ φορές την ίδια ποσότητα σε τεράστιες αποστάσεις.

    Στροφή προς ανατολάς για το ρωσικό αργό

    Τα πλοία τα οποία χρησιμοποιούνται στο εξωτερικό εμπόριο της Ρωσίας αποφεύγονται σε μεγάλο βαθμό, από τη στιγμή που το Ηνωμένο Βασίλειο πρόσθεσε τη Sovcomflot στον κατάλογο των οντοτήτων που υπόκεινται σε κυρώσεις, ωθώντας τους διεθνείς ασφαλιστές να αποστασιοποιηθούν από τη ρωσική πλοιοκτήτρια.

    Το μεγαλύτερο πλοίο της εταιρείας, το υπερ-δεξαμενόπλοιο Svet, βάρους 340.000 τόνων, δεν έχει πραγματοποιήσει μεταφορά φορτίων από τότε που παρέδωσε ένα φορτίο αργού από την Αγκόλα στην Κίνα τον Φεβρουάριο.

    Η ασφάλιση για τα πλοία της Sovcomflot τα οποία εκτελούν δρομολόγια προς την Ινδία θα παρέχεται πιθανότατα από το ρωσικό κράτος και όχι από τις ενώσεις αμοιβαίων ασφαλειών ή τις λέσχες P&I, που συνήθως επιτελούν αυτόν τον ρόλο.

    Εκτόξευση

    Το εμπόριο, ωστόσο, από τη δυτική Ρωσία προς τις ασιατικές αγορές έχει εκτοξευτεί μετά την ρωσική εισβολή στην Ουκρανία και φαίνεται ότι θα αυξηθεί περαιτέρω. Φορτία έχουν επίσης αρχίσει να εκφορτώνονται στη Fujairah στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, όπου το αργό μπορεί είτε να διυλιστεί, είτε να αποθηκευτεί, να αναμειχθεί και να μεταπωληθεί.

    Θα υπάρχουν επίσης εξαιρέσεις για το αργό που διέρχεται από τη Ρωσία, κυρίως προέλευσης Καζακστάν, αλλά και σε πολύ μικρότερες ποσότητες προέλευσης Αζερμπαϊτζάν και Τουρκμενιστάν. Ασχολούμαι εδώ με την περίπτωση του αργού πετρελαίου CPC Blend από το Καζακστάν, ωστόσο οι traders θα εξακολουθούν να μπορούν να αγοράζουν ποσότητες που θα φαντάζουν στους "απ' έξω" ως ρωσικό αργό Urals ή αργό Siberian Light. Δεν πρόκειται για προσπάθεια αποφυγής των κυρώσεων.

    Ενώ τα περισσότερα από τα μόρια σε αυτά τα φορτία θα έχουν αντληθεί από το έδαφος στη Ρωσία, η νομική προέλευση θα είναι από αλλού. Το Καζακστάν, για παράδειγμα, διοχετεύει αργό πετρέλαιο στο ρωσικό σύστημα αγωγών. Αυτό το αργό αναμειγνύεται με όγκους από ρωσικά κοιτάσματα πετρελαίου για να δημιουργηθούν τυποποιημένες ποιότητες εξαγωγών - REBCO (Ουράλια) και Siberian Light. Στη συνέχεια, στο Καζακστάν κατανέμεται ίδια ποσότητα αργού με εκείνη που έβαλε στο σύστημα για να φορτωθεί σε δεξαμενόπλοια σε ρωσικά λιμάνια.

    Παρόλο που η χρηματοοικονομική συναλλαγή είναι μεταξύ του αγοραστή και του Καζακστάν, το φορτίο μοιάζει ρωσικό. Διαθέτει την επωνυμία ενός ρωσικού είδους πετρελαίου και φορτώνεται σε ρωσικό λιμάνι. Αυτό μπορεί να προκαλέσει κάθε είδους κινδύνους για τη φήμη εταιρειών όπως ο Όμιλος Vitol, οι οποίες διαχειρίζονται τις εξαγωγές αργού τύπου Urals του Καζακστάν.

    Απίθανο

    Ενώ η Ευρώπη πιθανότατα θα σταματήσει να αγοράζει ρωσικό αργό, είναι απίθανο να μπορέσει να αποφύγει το καύσιμο ντίζελ το οποίο παράγεται από αυτό το αργό.

    Το άμεσο εμπόριο ντίζελ μεταξύ της Ρωσίας και των ευρωπαϊκών χωρών μπορεί να σταματήσει, αλλά το προϊόν που παράγεται από ρωσικό αργό σε υπερπόντια διυλιστήρια θα εξακολουθεί να φτάνει στα ευρωπαϊκά λιμάνια. Το ρωσικό αργό του οποίου η επεξεργασία γίνεται σε υπερπόντια διυλιστήρια παύει να είναι ρωσικό.

    Το ντίζελ που παράγεται, για παράδειγμα, σε ένα ινδικό διυλιστήριο είναι ινδικό ντίζελ, ανεξάρτητα από το αν το αργό προερχόταν από τη Σαουδική Αραβία, τη Ρωσία ή οπουδήποτε αλλού. Τα προϊόντα κατασκευάζονται με αυστηρές προδιαγραφές οι οποίες απαιτούνται στις καταναλώτριες χώρες και δεν υπάρχει μηχανισμός ο οποίος να καθορίζει από πού προέρχεται το αργό από το οποίο παρήχθησαν.

    σφσδφσδφσδ
    Οι τιμές του αργού στην Ευρώπη έχουν εκτοξευθεί από την ημέρα της εισβολής της Ρωσίας στην Ουκρανία

    Ο σκοπός των μέτρων της ΕΕ που έχουν ήδη επιβληθεί και των προτεινόμενων κυρώσεων τις οποίες προσπαθεί να δει να υιοθετούνται από τα κράτη-μέλη δεν είναι σταματήσει να εξέρχεται πετρέλαιο από τη Ρωσία ως αυτοσκοπός.

    Είναι να σταματήσουν ή τουλάχιστον να μειώσουν σημαντικά τα έσοδα που κερδίζει η Ρωσία από την εξαγωγή πετρελαίου. Ταυτόχρονα, ο κόσμος συνεχίζει να χρειάζεται τουλάχιστον ένα μέρος αυτού του πετρελαίου να συνεχίσει να ρέει, εάν θέλουμε να αποφύγουμε μια νέα εκτίναξη των τιμών.

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ