Συνεχης ενημερωση

    Δευτέρα, 27-Απρ-2020 00:05

    Ο κορονοϊός έσκασε την "φούσκα" των Boeing - Airbus

    Ο κορονοϊός έσκασε την "φούσκα" των Boeing - Airbus
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του David Fickling

    Δεν είναι μόνον τα αεροπορικά εισιτήρια που ακυρώνονται καθώς ο κορονοϊός προκαλεί συρρίκνωση της ταξιδιωτικής κίνησης σε παγκόσμια κλίμακα. Οι νέες αγορές αεροσκαφών αναβάλλονται ή ματαιώνονται επίσης.

    Οι εκμισθωτές αεροσκαφών, όπως η Avolon Holdings, η China Development Bank Financial Leasing και η GECAS της General Electric έχουν ακυρώσει παραγγελίες για 173 αεροσκάφη 737 MAX της Boeing τον τελευταίο μήνα, συνολικής αξίας 17,8 δισεκατομμυρίων δολαρίων σε τιμές καταλόγου.

    Η Airbus μειώνει την παραγωγή αεροπλάνων κατά ένα τρίτο, ενώ η Boeing θα μειώσει την παραγωγή των 787 Dreamliners κατά το ήμισυ, όπως ανέφεραν άνθρωποι με γνώση του σχετικού σχεδιασμού στους Julie Johnsson και Siddharth Philip του Bloomberg News.

    Η "αχίλλειος πτέρνα"

    Πιθανότατα η κατάσταση θα γίνει ακόμη χειρότερη. Ο κλάδος των αερομεταφορών παγκοσμίως έχει πληγεί στην "αχίλλειο πτέρνα" του, λόγω της προοπτικής τόσο τα διεθνή όσο και τα εσωτερικά ταξίδια να μειωθούν δραματικά για περίπου 18 μήνες. Η Διεθνής Ένωση Αερομεταφορών αναμένει η εναέρια κυκλοφορία να μειωθεί κατά 48% στο σύνολο του 2020 λόγω κορονοϊού.

    Ένα από τα πρώτα καταφύγια των αεροπορικών εταιρειών προκειμένου να προσπαθήσουν να εξοικονομήσουν πόρους θα είναι στον προϋπολογισμό κεφαλαιουχικών δαπανών πολλών δισεκατομμυρίων δολαρίων - με άλλα λόγια, στα χρήματα που γίνονται έσοδα των κατασκευαστών αεροσκαφών.

    Ακόμα και αυτό όμως δεν θα είναι αρκετό για να σώσει πολλούς αερομεταφορείς χωρίς έκτακτη και ευρεία οικονομική υποστήριξη.

    Το μεγαλύτερο κομμάτι εσόδων - με μεγάλη διαφορά - για την Airbus και την Boeing είναι τα αεροσκάφη μονού - ενιαίου διαδρόμου, όπως τα 737 και τα A320, που χρησιμοποιούνται κυρίως από αερομεταφορείς χαμηλού κόστους.

    Οι συγκεκριμένες αεροπορικές εταιρείες είναι εκείνες που συγκεντρώνουν τις λιγότερες πιθανότητες να λάβουν κρατικά πακέτα διάσωσης, καθώς τα κράτη διαθέτουν μερίδια σε ανταγωνιστικούς τους και συνήθως προβληματικούς αερομεταφορείς.

    Χωρίς τις εξαιρετικά μεγάλες παραγγελίες για τέτοια αεροσκάφη, οι οποίες πραγματοποιούνται τα τελευταία χρόνια από εταιρείες όπως οι PT Lion Mentari, AirAsia, InterGlobe, EasyJet, Vietjet, Norwegian Air και Flydubai, τα βιβλία παραγγελιών των κατασκευαστών θα άρχιζαν να μοιάζουν ανησυχητικά άδεια.

    Η Boeing και η Airbus είχαν την τάση να αγνοούν τον κίνδυνο κάποιος από αυτούς τους πελάτες να καταστραφεί. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι το πολυετές έργο σχεδιασμού και κατασκευής ενός νέου αεροσκάφους δεν καθοδηγείται τόσο από έρευνες για την οικονομική πορεία αεροπορικών εταιρειών, όσο από πιο γενικά μοντέλα για το ποια είναι η κατεύθυνση που λαμβάνει ολόκληρος ο κλάδος των αερομεταφορών.

    Οι προβλέψεις της Boeing το 1999 για την ερχόμενη - τότε - 20ετία ήταν σε πολλά σημεία εντυπωσιακά ακριβείς, ωστόσο σε άλλα έπεσαν έξω

    Τα outlook βάθους 20ετίας: Εντυπωσιακή ευστοχία, αλλά και μεγάλα λάθη

    Και οι δύο μεγάλοι κατασκευαστές αεροσκαφών εκδίδουν σε ετήσια βάση προβλέψεις αγοράς με προοπτική 20 ετών, που διαμορφώνονται από δομικές μακροοικονομικές παραμέτρους όπως η αύξηση του ΑΕΠ, η τάση των ανθρώπων να ταξιδεύουν καθώς αυξάνονται τα εισοδήματα και οι μεταβολές του αστικού πληθυσμού.

    Για τόσο φιλόδοξες και ριψοκίνδυνες προβλέψεις μεγάλης εμβέλειας, οι συγκεκριμένες έρευνες συχνά τα πηγαίνουν εξαιρετικά καλά. H Boeing, στο outlook που είχε εκδώσει το 2000, υπολόγιζε ότι η παγκόσμια κίνηση το 2019 θα ανερχόταν σε 8,06 τρισεκατομμύρια RPK (σ.μ. μονάδα μέτρησης επιβατικής κίνησης με αεροπλάνα, λεωφορεία και τρένα, που προκύπτει από τον πολλαπλασιασμό των επί πληρωμή επιβαινόντων σε ένα όχημα επί την διανυόμενη απόσταση). Το 2018, το μέγεθος αυτό είχε διαμορφωθεί σε 8,16 τρισ. RPK.

    Αυτό το εντυπωσιακό ιστορικό οδήγησε τελικά στην "ύβρη". Εάν κανείς πιστεύει ότι η ζήτηση αεροπορικών ταξιδιών έχει μαθηματική σχέση με την οικονομική ανάπτυξη και οι υπηρεσίες των αεροπορικών εταιρειών θα είναι διαθέσιμες όπου υπάρχει πιθανή ζήτηση, τότε δεν υπάρχει λόγος να ανησυχεί για το εάν μια αεροπορική εταιρεία που έχει προχωρήσει σε παραγγελία εκατοντάδων αεροπλάνων βρεθεί εκτός λειτουργίας.

    Το αόρατο χέρι της αγοράς θα δημιουργήσει έναν άλλο μεταφορέα για να πάρει τη θέση της ή οι παραγγελίες θα μεταφερθούν σε κάποιο άλλο μέρος του κόσμου.

    Opinion
    Εκεί όπου οι προβλέψεις αποδείχτηκαν εντελώς άστοχες ήταν τα μερίδια των διάφορων τύπων αεροσκαφών στην αγορά

    Εάν όμως κανείς ανατρέξει στις λεπτομέρειες, θα δει ότι τα μακροσκοπικά outlook συχνά δεν είναι καθόλου πιο ακριβή απ’ ό,τι θα περίμενε κάποιος για μια πρόβλεψη βάθους 20 ετών. Η Boeing το 2000 ανέμενε ότι οι τρεις κορυφαίες "εγχώριες" αγορές της Βόρειας Αμερικής, της Ευρώπης και της Κίνας θα αντιπροσώπευαν περίπου το ένα τρίτο της παγκόσμιας αύξησης της κυκλοφορίας τις επόμενες δύο δεκαετίες. Στην πραγματικότητα, αντιπροσώπευσαν σχεδόν τα τρία τέταρτα της αύξησης.

    Αυτά τα σφάλματα πρόβλεψης αποδεικνύονται πιο δραματικά όσον αφορά την ανάπτυξη του στόλου. Ο αριθμός των αεροσκαφών τύπου Jumbo όπως τα Boeing 747 και τα Airbus A380 που βρίσκονται αυτή τη στιγμή στη διάθεση επιβατών είναι μικρότερος από αυτόν εκείνων που πετούσαν το 1999 και περίπου στο ήμισυ των 1.184 που είχε προβλέψει η Boeing το 2000.

    Τα μικρά αεροσκάφη για περιφερειακές πτήσεις έχουν επίσης μειωθεί και χάσει σε προτίμηση, καθώς τα A320 κα ται 737 έχουν "καταπιεί" περισσότερα από τα δύο τρίτα της αγοράς. Η αποτυχία βαρέων αεροσκαφών διπλού διαδρόμου όπως τα A340 και A380 ήλθε να διαψεύσει την προσδοκία - πριν από δύο δεκαετίες - ότι θα αποτελούσαν μια δυναμική και ταχέως αναπτυσσόμενη πτυχή της αγοράς.

    Η καταλυτική επίδραση του κορονοϊού και το μέλλον

    Ποιες τρέχουσες προβλέψεις μπορεί να αποδειχθούν εντελώς άστοχες; Ένας τομέας είναι η υπόθεση ότι η ζήτηση για αεροπορικά ταξίδια θα συνεχίσει να αυξάνεται με αρκετά σταθερό ρυθμό, ανάλογο με την αύξηση του ΑΕΠ, ακόμη και όταν οι οικονομίες γίνονται εύρωστες.

    Αυτή η άποψη ήταν αμφισβητήσιμη ακόμη και στις καλύτερες στιγμές - ακόμη και οι πλούσιοι άνθρωποι δεν θέλουν να "καταναλώνουν" συνεχώς νύχτες ολόκληρες σε πτήσεις μεγάλων αποστάσεων. Αυτό μοιάζει ακόμη πιο πιθανό ως τάση σε έναν κόσμο όπου η βαριά σκιά του κορονοϊού θα οδηγήσει τους ανθρώπους να καταναλώνουν τον ελεύθερο χρόνο τους πιο κοντά στην οικία τους και όπου τα εμπόδια τύπου καραντίνας πιθανόν να αποτελούν κομμάτι της ζωής μας για κάποιο σημαντικό χρονικό διάστημα.

    Τα επαγγελματικά ταξίδια, η οικονομική "ραχοκοκαλιά" των αερομεταφορέων πλήρους εξυπηρέτησης, θα αντιμετωπίσουν επίσης υπαρξιακά ζητήματα, καθώς οι εταιρείες αξιολογούν τον τρόπο με τον οποίο οι υπάλληλοί τους αντιμετώπιζουν σήμερα το παγκόσμιο lockdown. Τα ταξίδια τείνουν να αυξάνονται παράλληλα με το εμπόριο. Aυτό θα μπορούσε να υποδηλώνει αδύναμες προοπτικές, σε μια εποχή μετά Τραμπ και μετά κορονοϊού.

    Δεν πρόκειται απλώς για προβλήματα υπολογιστικών φύλλων και μοντέλων. Η Airbus και η Boeing έχουν κατασκευάσει τις αλυσίδες εφοδιασμού και τους ισολογισμούς τους στη βάση προσδοκιών για παραγωγή περίπου 40.000 νέων αεροσαφών προς παράδοση μέσα στα επόμενα 20 χρόνια.

    Τα μοντέλα αεροσκαφών "αποπληρώνουν" την τεράστια δαπάνη ανάπτυξης τους όχι τον πρώτο χρόνο, αλλά καθ' όλη την περίοδο μέχρι να σταματήσει η κατασκευή τους. Σχεδόν μια δεκαετία μετά την πρώτη παράδοσή του, το 787 Dreamliner έχει ακόμα περισσότερα από 20 δισεκατομμύρια δολάρια τέτοιων δαπανών που πρέπει σταδιακά να "πετάξει" από πάνω του όσο θα πωλούνται περισσότερα αεροσκάφη του μοντέλου.

    Αυτή τη στιγμή, είναι η απεριόριστη ζήτηση για τα A320 και τα 737 που διασώζει τους κατασκευαστές από τα λάθη που έκαναν με τα A380, τα A340 και τα 787. Εάν αυτή η πραγματικότητα αρχίσει να "σκαλώνει", οι κολοσσοί κατασκευής αεροσκαφών πρέπει να αρχίσουν να ετοιμάζονται για προβλήματα που θα μπορούσαν να διαρκέσουν για δεκαετίες - όπως ακριβώς και τα μοντέλα των προβλέψεών τους.

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ