Συνεχης ενημερωση

    Τετάρτη, 15-Ιαν-2020 00:08

    Ο νέος CEO της Boeing δεν θα έπρεπε να χρειάζεται μπόνους για να κάνει τη δουλειά του

    Ο νέος CEO της Boeing δεν θα έπρεπε να χρειάζεται μπόνους για να κάνει τη δουλειά του
    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Της Brooke Sutherland

    Boeing,  737 Max και υπέρογκες αμοιβές: Ο νέος CEO της Boeing δεν είναι απαραίτητο να λάβει ένα έξτρα "καράβι" χρήματα υπό μορφή μπόνους προκειμένου απλώς να κάνει τη δουλειά του.

    Ο David Calhoun ανέλαβε επισήμως τον κορυφαίο για την εταιρεία ρόλο τη Δευτέρα, μετά την "έξωση" του Dennis Muilenburg τον Δεκέμβριο, εξαιτίας της ανεπαρκούς εκ μέρους του αντιμετώπισης της κρίσης που εκτυλίχθηκε γύρω από τα αεροσκάφη 737 Max. Με τα συγκεκριμένα αεροπλάνα να παραμένουν προσγειωμένα σε παγκόσμια κλίμακα εδώ και 10 μήνες μετά από δύο τραγικές, πολύνεκρες συντριβές, η Boeing αποφάσισε να υποσχεθεί στον νέο διευθύνοντα σύμβουλό της ένα ειδικό πακέτο κινήτρων - σε βάθος χρόνου - ύψους 7 εκατομμυρίων δολαρίων, το οποίο θα εξαρτάται από ορισμένα "βασικά εταιρικά ορόσημα", συμπεριλαμβανομένης της επιτυχημένης και ασφαλούς επιστροφής των 737 Max σε χρήση.

    Είναι δύσκολο να  περιγράψει κανείς πόσο κομβική για την Boeing είναι η επιστροφή των Max στους αιθέρες. Η αναλύτρια της Jefferies, Sheila Kahyaoglu, εκτιμά ότι η κατασκευάστρια αεροπλάνων βρισκόταν σε πορεία απωλειών 4,4 δισ. δολ. κάθε τρίμηνο κατά το οποίο το Max θα βρισκόταν στο έδαφος, πριν αποφασίσει να σταματήσει την παραγωγή του συγκεκριμένου τύπου αεροσκάφους, ξεκινώντας από τον Ιανουάριο του 2020.

    Η διακοπή της κατασκευής περιορίζει τη ζημιά αυτή πιθανότατα μόνον κατά το ήμισυ, αν και αυξάνει το συνολικό κόστος του προγράμματος και περιπλέκει σημαντικά τη διαδικασία ανακατασκευής και επαναφοράς του αεροσκάφους. Κάθε μήνας που περνά σημαίνει επίσης μεγαλύτερο όγκο αποζημιώσεων τις οποίες η Boeing οφείλει στις αεροπορικές εταιρείες, με τις τελευταίες να προσπαθούν να προσαρμόσουν τα δρομολόγιά τους στην απουσία των Max. Για τον Calhoun, η επιστροφή των αεροσκαφών αυτών στην πτητική δραστηριότητα είναι αναμφισβήτητα η πρώτη του προτεραιότητα.

    Η "βροχή" των μπόνους

    Το ζήτημα είναι ότι υπάρχει ήδη ένας μηχανισμός που αποζημιώνει τα επιτελικά στελέχη των εταιρειών προκειμένου να κάνουν ό,τι αναμένεται από εκείνους σε σχέση με το πόστο τους. Ονομάζεται μισθός. Ο Calhoun λαμβάνει ήδη έναν τέτοιο, ο οποίος μάλιστα ανέρχεται σε 1,4 εκατομμύρια δολάρια ετησίως. Προβλέπεται επίσης για εκείνον ετήσιο μπόνους επίτευξης στόχων που αντιστοιχεί στο 180% του μισθού του - περίπου 2,5 εκατ. δολ.

    Το μπόνους θα καταβληθεί απλώς με την επίτευξη των στόχων για το 2020, φαινομενικά ανεξάρτητα από το κατά πόσον τα Max θα επιστρέψουν στους ουρανούς. Ο Calhoun θα λάβει επίσης μπόνους επιβράβευσης μακράς πνοής - ξεχωριστό από το επίδομα το σχετιζόμενο με τα Max - που μπορεί να φθάσει έως και το 500% του βασικού του μισθού (περίπου στα 7 εκατομμύρια δολάρια) και μια συμπληρωματική παροχή δεσμευμένων μετοχών της εταιρείας, συνολικής αξίας 10 εκατομμυρίων δολαρίων, ως αποζημίωση για τις ανταμοιβές που έχασε από την Blackstone, προκειμένου να την εγκαταλείψει και να αναλάβει την ηγεσία της Boeing.

    Πολλές φορές ακούει κανείς το επιχείρημα ότι τα στελέχη πρέπει να "ραίνονται" με χρήματα προκειμένου να είναι πρόθυμα να αναλάβουν ιδιαίτερα περίπλοκες "αποστολές". Η General Electric, η οποία συμφώνησε να πληρώνει τον πρώην αντιπρόεδρο του Δ.Σ. της, John Rice, 2 εκατομμύρια δολάρια ετησίως συν παροχές υγείας και μετοχές για έναν ρόλο μερικής απασχόλησης, είναι ένα παράδειγμα.

    Δεν μοιάζει ιδιαίτερα πειστικό ότι είναι τόσο δύσκολο για τις εταιρείες να βρουν άτομα ικανά και πρόθυμα να αναλάβουν θέσεις CEO οντοτήτων όπως η Boeing ή η GE, ανεξαρτήτως της κατάστασης στην οποία αυτές βρίσκονται. Τις περισσότερες φορές οι εταιρείες απλώς πληρώνουν για την αξία ενός αναγνωρίσιμου ονόματος. Ασχέτως ωστόσο με τα παραπάνω, τα επιχειρήματα αυτά δεν έχουν θέση στη συγκεκριμένη περίπτωση. Ο Calhoun βρίσκεται στο Δ.Σ. της Boeing από το 2009. Αυτό που συνέβη με τα Max αντανακλά και στον ίδιο όσο και στον Muilenburg. Η σωτηρία της ατομικής του φήμης ως κίνητρο θα έπρεπε να φτάνει και να περισσεύει.

    Η οργή της FAA και των Δημοκρατικών γερουσιαστών

    Το πρόσθετο μπόνους των 7 εκατομμυρίων δολαρίων επέσυρε την οργή τριών Δημοκρατικών γερουσιαστών, που κάλεσαν τη Δευτέρα την Boeing να καταργήσει το συγκεκριμένο κίνητρο, επισημαίνοντας ότι "αντιπροσωπεύει ένα σαφές οικονομικό κίνητρο για τον κ. Calhoun να πιέσει τις ρυθμιστικές αρχές να απελευθερώσουν τα 737 Max, καθώς και να διεξαγάγουν βιαστικά τις έρευνες και τις αναθεωρήσεις που απαιτούνται για την εγγύηση της δημόσιας ασφάλειας".

    Για μια εταιρεία που μόλις τον περασμένο μήνα δέχθηκε δημόσια κριτική από την Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (FAA) των ΗΠΑ για υπερβολικά αισιόδοξα χρονοδιαγράμματα σχετικά με την επιστροφή των Max και την ανησυχία της ρυθμιστικής αρχής ότι η Boeing προσπαθούσε να πιέσει για επιτάχυνση των σχετικών διαδικασιών, αυτή είναι μια εξαιρετικά θρασεία κίνηση.

    Βασικό μέρος της πορείας επιστροφής των Max σε πτητική λειτουργία είναι η εξομάλυνση των σχέσεων με την FAA και το Κογκρέσο. Θα μπορούσε λοιπόν κανείς να υποστηρίξει ότι μόνο μία ημέρα μετά την ανάληψη του ρόλου του, ο Calhoun ήδη δεν κάνει καλά τη δουλειά για την οποία πληρώνεται και θα πληρωθεί τόσο πλουσιπάροχα.

    Τα υπόλοιπα μέλη του διοικητικού συμβουλίου της Boeing έδωσαν τις ευλογίες τους για τη συγκεκριμένη συμφωνία σχετικά με την αμοιβή του. Απ’ ό,τι γνωρίζω, κανένας από αυτούς δεν προσφέρθηκε να επιστρέψει τα χρήματα που λάμβανε όσο παρακολουθούσε αυτό το πραγματικό "ναυάγιο" με τα 737 Max να εκτυλίσσεται, μολονότι (και σωστά) ακύρωσαν το μπόνους του Muilenburg για το 2019. Παρ’ όλες τις διακηρύξεις του Boeing σχετικά με το πώς γύρισε σελίδα σχετικά με ζητήματα διαφάνειας και λογοδοσίας, το μόνο που έχει να κάνει κανείς είναι ακολουθήσει τα χρήματα για να ανακαλύψει κατά πόσο αυτό είναι αλήθεια.

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Δειτε τα πρωτοσελιδα ολων των εφημεριδων