Δοκιμή: Ford Focus ST

Παρασκευή, 10-Απρ-2020 16:45

Δοκιμή: Ford Focus ST

Το κλίμα βαρύ. Η πανδημία δεν αφήνει κανέναν αδιάφορο. Λίγες μέρες πριν την απαγόρευση της κυκλοφορίας, στα χέρια μας βρέθηκε το Focus ST. Ήταν μάλλον ένα θείο δώρο. Με τις σκέψεις στην επικαιρότητα αλλά και τον ιό, το ST κατάφερε να μας ταξιδέψει σε έναν κόσμο που μας αρέσει πολύ. Στον κόσμο όπου πρέπει εσύ και το αυτοκίνητο να "ελιχθείτε" σε μια λωρίδα ασφάλτου με γρήγορο ρυθμό. Το μυαλό καθαρίζει, η αδρεναλίνη ανεβαίνει, η προσοχή είναι τεταμένη και τελικά καταλήγεις πως 280 άλογα αποτελούν πηγή λύτρωσης και άρα δε είναι τόσο "άχρηστα" όσο η politically correct εποχή που ζούμε επιβάλει.

Πηγή έμπνευσης

Την τελευταία φορά που μας είχε δημιουργηθεί η επιθυμία να οδηγήσουμε μέχρι το Σούνιο ήταν δοκιμάζοντας την BMW i8 Roadster. Τότε ήταν οι προδιαγραφές και το ξεχωριστό της κατασκευής. Σήμερα βασιζόμαστε στα μαγικά χέρια των ανθρώπων της Ford Motorsport με σκοπό να ανέβουμε ψυχολογικά. Η Ford φημίζεται για την οδηγοκεντρική της λογική, ακόμα και στα πιο ταπεινά μοντέλα. Όποτε οι ανώτερες εκδόσεις, που συνδυάζονται με εκρηκτικές επιδόσεις, συγκεντρώνουν ακόμα μεγαλύτερο ενδιαφέρον. Το νέο Focus ST ανεβάζει ακόμα πιο ψηλά τον πήχη σε επίπεδο προδιαγραφών, σε σύγκριση με τις προηγούμενες γενιές και αυτό είναι λογικό μιας και ο ανταγωνισμός έχει αγριέψει. Μοντέλα όπως το Hyundai i30 N ή το Renault Megane RS είναι στην γωνία και περιμένουν να εκθέσουν κάθε μοντέλο που δεν έχει εξελιχθεί.

Άγριες διαθέσεις

Η Ford έδωσε βαρύτητα στο ST περισσότερο από κάθε άλλη φορά. Δεν είναι τυχαίο πως οι προδιαγραφές του θυμίζουν το Focus RS 2ης γενιάς, ενώ ο κινητήρας βασίζεται στο σύνολο που είδαμε στο Focus RS 3ης γενιάς! Το τετρακύλινδρο σύνολο πλέον έχει 2261 cc και αποδίδει 280 άλογα, ενώ πολύ εντυπωσιακή είναι και η ροπή με 420 Nm. Ωστόσο η Ford δεν μένει εκεί, προικίζει το μοντέλο με μια σειρά από ηλεκτρονικά καλούδια που έχουν σαν σκοπό να αναβαθμίσουν περαιτέρω την οδηγική εμπειρία. Έτσι για πρώτη φορά ο οδηγός έχει την δυνατότητα επιλογής οδηγικού προφίλ. Στα πιο δυναμικά προφίλ (Sport και Track) θα νιώσετε την εξισορρόπηση στροφών στα κατεβάσματα (rev matching) αλλά και το antilag με τα σκασίματα από την εξάτμιση και την αμεσότητα στο πάτημα του γκαζιού. Επίσης υπάρχει ηλεκτρονικό μπλοκέ διαφορικό eLSD καθώς και ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ. Όλα τα παραπάνω όπως θα δούμε παρακάτω είναι πολύ καλά "παντρεμένα" με σκοπό την οδηγική απόλαυση.

Το πρόβατο που μέσα του κρύβει λύκο

Το Focus είναι γοητευτικό και προβάλει ένα "αθλητικό" προφίλ σχεδιαστικά, ακόμα και στις απλές εκδόσεις του. Σε αυτή την γενιά βρίσκει μια μοναδική ισορροπία, που μας είχε λείψει στις δυο προηγούμενες γενιές. Κοινά αποδεκτό, μοντέρνο και ευχάριστο στο μάτι από κάθε γωνία. Η έκδοση ST δύσκολα αναγνωρίζεται, από ένα Focus με επίπεδο εξοπλισμού ST Line. Το κύριο στοιχείο διαφοροποίησης είναι οι πολύ όμορφοι τροχοί των 19in, που ανήκουν όμως στο πακέτο εξοπλισμού ST3. Σε αυτό συμπεριλαμβάνονται ακόμα δερμάτινα καθίσματα, προβολείς LED και κάμερα οπισθοπορείας. Αν επιλέξετε την έκδοση ST2, οι στάνταρ τροχοί είναι 18in. Ο εμπρός προφυλακτήρας είναι πρακτικά ίδιος με την έκδοση ST Line ενώ ο πίσω διαφοροποιείται μιας και εδώ υπάρχουν δυο εξατμίσεις τοποθετημένες στις δυο άκρες. Τέλος, το αμάξωμα είναι χαμηλωμένο κατά 10 mm. Συνολικά χωρίς να γίνεται προκλητικό καταφέρνει να βγάζει την απαραίτητη σπορ υπόσταση που πρέπει.

Ποιοτικό και με υπογραφή Recaro

Το εσωτερικό διακρίνεται για την ποιότητα αλλά και για τον πλούσιο διάκοσμο. Την παράσταση κλέβουν τα καθίσματα της Recaro με την εξαιρετική στήριξη. Στην προηγούμενη γενιά είχαμε παραπονεθεί για την σχετικά ψηλή θέση οδήγησης. Πλέον αυτό έχει διορθωθεί και τα ηλεκτρικά καθίσματα φέρνουν τον οδηγό ακριβώς εκεί που επιθυμεί ως προς την καμπίνα. Η οθόνη αφής πολυμέσων SYNC3 των 8in που διαθέτει και navigation ανήκει στον στάνταρ εξοπλισμό, όπως και το cruise control αλλά και ο διζωνικός κλιματισμός. Το πολυλειτουργικό τιμόνι με την παχιά στεφάνη και τις τρεις ακτίνες και ο λεβιές των ταχυτήτων είναι τα δυο χειριστήρια που θα ορίσουν μαζί με τα πεντάλ την πορεία του αυτοκινήτου. Να σημειώσουμε εδώ πως το μοντέλο προσφέρεται αποκλειστικά με χειροκίνητο κιβώτιο έξι σχέσεων, στοιχείο που δεν μας ενόχλησε καθόλου. Σαφώς και τα αυτόματα κιβώτια έχουν εξελιχθεί ωστόσο ένα πολύ καλό σε αίσθηση και κλιμάκωση χειροκίνητο κιβώτιο είναι πάντα ευπρόσδεκτο σε ένα γρήγορο μοντέλο. Επιπρόσθετα ο μαλακός και με καλή αίσθηση συμπλέκτης κάνει την καθημερινότητα παιχνίδι.

STον δρόμο

Το πρώτο που μας έκανε πολύ καλή εντύπωση, ήταν η απόσβεση της ανάρτησης. Η Ford έχει μια λαμπρή παράδοση στον συγκεκριμένο τομέα και το ST την συνεχίζει. Παρά λοιπόν την ύπαρξη ελαστικών πολύ χαμηλού προφίλ, η ανάρτηση συμπεριφέρεται εξαιρετικά στις ελληνικές ανωμαλίες και σε καμία περίπτωση δεν περνά κραδασμός στην καμπίνα. Ταυτόχρονα καταφέρνει να κρατά το αμάξωμα παράλληλο με το έδαφος στις στροφές. Στις ρυθμίσεις Sport και Track σκληραίνει αισθητά, ωστόσο θεωρούμε την ρύθμιση Normal πιο λογική για τους ελληνικούς δρόμους. Ακόμα όμως και στην πιο σκληρή εκδοχή, απουσιάζει ο κραδασμός. Το επόμενο που κάνει πολύ καλή εντύπωση είναι ο κινητήρας. Σε κερδίζει με τον ήχο του που έχει χαρακτήρα και θυμίζει περισσότερο πεντακύλινδρο παρά τετρακύλινδρο σύνολο. Ευχάριστο γουργουρητό που σε τσιγκλάει να πατήσεις παραπάνω γκάζι. Τότε έρχεται ο επόμενος ενθουσιασμός μιας και το τράβηγμα είναι εντυπωσιακό από το ρελαντί μέχρι και το όριο των στροφών, στις 6800 rpm. Πρόκειται για έναν από τους καλύτερους κινητήρες σε επίπεδο ποιότητας απόδοσης σε αυτή την κλίμακα κυβικών αλλά και τιμής. Άμεση απόκριση, βελούδινη λειτουργία και δύναμη. Το σύστημα διεύθυνσης με την σειρά του είναι ελαφρύ αλλά τρομερά άμεσο και σαφές. Ωστόσο αυτό το στοιχείο σε συνδυασμό με την εντυπωσιακή ροπή των 420 Nm απαιτεί την προσοχή του οδηγού. Όταν πατάς λοιπόν βαθιά το γκάζι σε μέτριας ποιότητας δρόμο, πρέπει να κρατάς καλά το τιμόνι και να είσαι συγκεντρωμένος γιατί σε διαφορετική περίπτωση το ψάρεμα του εμπρός μέρους δεν θα λείψει.

STo Σούνιο

Ο δρόμος άδειος προς Σούνιο, μια διαδρομή που συγκαταλέγεται στις καλύτερες του πλανήτη. Το κλίμα βαρύ, αλλά το ST είναι εδώ για να μας αλλάξει την διάθεση. Όπως είπαμε και παραπάνω η ρύθμιση Sport σκληραίνει αρκετά την ανάρτηση για χρήση δρόμου, οπότε μένουμε στην ρύθμιση Normal. Ίσως θα θέλαμε την δυνατότητα εξατομίκευσης, ώστε να διαλέξουμε την ρύθμιση του κινητήρα από το προφίλ Sport και την ανάρτηση από το προφίλ Normal. Συνεχίζουμε με τα δυο χέρια στο τιμόνι και την προσήλωση στο 100%. Έτσι δένεσαι με το ST και με την σειρά του εκείνο σε ανταμείβει. Το γκάζι μαθαίνεις να το σέβεσαι και να μην το πατάς μέχρι το τέρμα όποτε θέλεις αλλά όποτε είναι δυνατό. Τότε, όταν καταλάβεις τα όρια του εμπρός άξονα, καταφέρνεις να κινηθείς πολύ γρήγορα και με μια πολύ ευχάριστη αίσθηση από το αυτοκίνητο που σου ανταποδίδει τον σεβασμό που επιδεικνύεις. Ξεφεύγεις από τις γκρίζες σκέψεις και οδηγείς με όλες σου τις αισθήσεις σε ένα ρυθμό πολύ γρήγορο, που πριν λίγα χρόνια θα χρειαζόσουν αυτοκίνητο πολλαπλάσιας αξίας για να το καταφέρεις. Σε κάθε περίπτωση οι αντιδράσεις του ST στο όριο είναι πολύ φιλικές και προοδευτικές, δίνοντάς σου έτσι την απαραίτητη αυτοπεποίθηση. Φτάνοντας στο Σούνιο νιώθουμε μια μοναδική ευεξία. Τελικά ένα δυνατό αυτοκίνητο είναι περισσότερο χρήσιμο για την ανάταση της ψυχολογίας απ’ όσο αρχικά πιστεύεις.

STo δια ταύτα

Το Focus αποκτά μια πολύ συναισθηματική έκδοση. Ένας κινητήρας με εντυπωσιακά αποθέματα ισχύος, ένα πλαίσιο τέρας ακαμψίας και μια ανάρτηση που ξεγελά τις ανωμαλίες. Η μετάδοση πληροφορίας είναι εντυπωσιακή, όπως και η φιλικότητα. Οι επιδόσεις είναι εντυπωσιακές και αν συγκεντρωθείς πίσω από το τιμόνι έχει τον τρόπο να κινηθεί πολύ γρήγορα. Τελικά η δύναμη αν είναι σωστά αμπαλαρισμένη έχει τον τρόπο να σου φτιάξει την διάθεση.

Δημήτρης Χατζητόλιος

Τεχνικά Χαρακτηριστικά

Διαστάσεις (Μήκος/ πλάτος/ύψος) : 4.388/1.825/1.458 mm

Βάρος : 1508 kg

Κινητήρας : 2261 cc

Ιπποδύναμη : 280 Ps/ 5500rpm

Ροπή : 420 Nm/ 3.000-4.000 rpm

Τελική ταχύτητα : 250 km/h

Κατανάλωση δοκιμής : 10,5 lt/100km

0-100 km/h : 5,7 sec

Ρύποι CO2 : 179 g/km

Τιμή : από € 37.593