Συνεχης ενημερωση

    Παρασκευή, 17-Ιαν-2020 09:00

    Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Formula E

    Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Formula E
    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Ο πρώτος αγώνας για το 2020 στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Formula E παίρνει εκκίνηση στο Σαντιάγο της Χιλής, το Σάββατο 18 Ιανουαρίου, στις 21.00 ώρα Ελλάδας. Έχει προηγηθεί ο διπλός, πρώτος αγώνας της σεζόν, στη Σαουδική Αραβία, στα τέλη Νοεμβρίου του περασμένου έτους. Η Audi είναι η μοναδική ομάδα που έχει συμμετάσχει σε όλους, και τους 60 προηγούμενους αγώνες της Formula E. Στη Χιλή, η Audi Sport ABT Schaeffler, όπως είναι το πλήρες όνομα της ομάδας, κατεβαίνει πανέτοιμη και με ιδιαίτερα φιλόδοξους στόχους. Ο Lucas di Grassi (τρέχει με το Νο. 11), μετά τη 2η θέση στη Σαουδική Αραβία δηλώνει αισιόδοξος για ένα ακόμα καλό αποτέλεσμα ενώ και ο άλλος πιλότος της ομάδας, ο Daniel Abt (Νο. 66) έχει υψηλές βλέψεις για την εφετινή σεζόν.

    Όμως, πώς διεξάγεται το πρωτάθλημα Formula E; Ποιοι είναι οι ιδιαίτεροι κανονισμοί του, σε τι διαφέρει από τη γνωστή σε όλους Formula 1 και πώς μπορεί να το παρακολουθήσει ο απλός φίλαθλος ή και ο λάτρης του Motorsport, κατανοώντας το κάθε στάδιο του αγωνιστικού τριήμερου; Στις γραμμές που ακολουθούν αναλύονται η φιλοσοφία, οι κανονισμοί και οι προδιαγραφές που διέπουν το πρωτάθλημα Formula E.

    Είναι γεγονός ότι όταν η Formula E αποκάλυψε το αγωνιστικό της μονοθέσιο στη Φρανκφούρτη το φθινόπωρο του 2013, οι ιδρυτές της, ο Alejandro Agag και ο Πρόεδρος της FIA Jean Todt, διακατέχονταν από μεγάλο σκεπτικισμό: είναι σε θέση ένας θεσμός που διεξάγεται στο κέντρο των πόλεων ακολουθώντας εντελώς νέα μονοπάτια να επιτύχει; Θα προσελκύσει τον απαραίτητο αριθμό ομάδων, χορηγών και οδηγών, με ενθουσιασμό για αυτό το νέο τύπο μηχανοκίνητου αθλητισμού;

    Έξι χρόνια αργότερα, η απάντηση είναι σαφής: Με αρκετούς κατασκευαστές κύρους - Audi, BMW, Porsche, Mercedes, DS, Jaguar και Nissan – να βρίσκονται πλέον αντιμέτωποι στην πίστα, πολυάριθμους παγκόσμιους κολοσσούς ως χορηγούς και ταχέως αναπτυσσόμενη δημοτικότητα σε όλη την υφήλιο, η Formula E είναι η επόμενη "καυτή μόδα" στο Motorsport.

    Στη Formula E πολλά πράγματα είναι διαφορετικά. Το ημερολόγιο αγώνων αρχίζει στα τέλη του φθινοπώρου ή στις αρχές του χειμώνα και εκτείνεται στο καλοκαίρι του επόμενου έτους. Αντί για μόνιμες πίστες, οι οποίες βρίσκονται συνήθως μακριά από τις μεγάλες αστικές περιοχές, η Formula E εστιάζει αποκλειστικά σε αγώνες "προσωρινών" πιστών μέσα στις μεγαλουπόλεις. Παρίσι, Βερολίνο, Ρώμη, Λονδίνο, Σεούλ, Πόλη του Μεξικού και Νέα Υόρκη είναι μερικά μόνο παραδείγματα αυτών.

    Σε σύγκριση με άλλες σειρές αγώνων, όπως η Formula 1, η Formula E έχει σαφείς κατευθυντήριες γραμμές για τα επόμενα χρόνια. Ακόμα και με έναν συνεχώς αυξανόμενο αριθμό συμμετεχόντων κατασκευαστών η σειρά θα παραμείνει επικεντρωμένη σε δύο στοιχεία, χωρίς υπερβολική αύξηση των προϋπολογισμών: αγώνες και εξελίξεις που έχουν προορισμό τη μεταφορά τους στην παραγωγή. 

    Ως αποτέλεσμα, τα κεντρικά στοιχεία, όπως το πλαίσιο, η μπαταρία, τα ελαστικά και τα φρένα, θα παραμείνουν τα κοινά μέρη προδιαγραφών για όλες τις ομάδες και τους κατασκευαστές τα επόμενα χρόνια. Μόνο το κινητήριο σύστημα - που αποτελείται από τον κινητήρα, τη μετάδοση, τα τμήματα της ανάρτησης και το σχετικό λογισμικό - θα συνεχίσει να είναι ανοικτό σε εξέλιξη. Επιπρόσθετα, θα αυξηθούν διαδοχικά παράμετροι όπως η επιτρεπόμενη ισχύς σε προκριματικούς και αγώνες ή η μέγιστη επιτρεπτή ανάκτηση ενέργειας στον αγώνα. Αυτό το πλαίσιο κανονισμών είναι δεσμευτικό για τα επόμενα χρόνια και ως εκ τούτου παρέχει σε όλους την απαραίτητη επιχειρησιακή ασφάλεια.

    Σε επίπεδο επικοινωνίας, η Formula E είναι ίσως μπροστά από την εποχή της, με ένα τέχνασμα μοναδικό στο διεθνές Motorsport, το FanBoost. Μέσω ηλεκτρονικής ψηφοφορίας των θεατών στο επίσημο website ή στο Twitter, οι πέντε πιο δημοφιλείς οδηγοί εφοδιάζονται με ενίσχυση ισχύος του μονοθεσίου για περιορισμένο χρονικό διάστημα, ίσως αρκετή για αυτό το κρίσιμο προσπέρασμα.

    AUDIΚανονισμοί  FORMULA E

    Χρονοδιάγραμμα του αγωνιστικού Σαββατοκύριακου

    Shakedown (μία ημέρα πριν τον αγώνα), 15΄ διάρκεια, 3 γύροι/οδηγό, 110 kW ισχύος στο μονοθέσιο

    Πρώτο σκέλος ελεύθερων δοκιμών, 45΄ διάρκεια, 250 kW ισχύος στο μονοθέσιο

    Δεύτερο σκέλος ελεύθερων δοκιμών, 30΄ διάρκεια, 250 kW ισχύος στο μονοθέσιο

    Χρονομετρημένα δοκιμαστικά, σε 4 groups διάρκειας 6΄ το καθένα, ένας χρονομετρημένος γύρος με 250 kW ισχύος στο μονοθέσιο

    Super Pole, ένας γύρος στον οποίο συμμετέχουν οι 6 ταχύτεροι οδηγοί, με 250 kW στο μονοθέσιο

    Αγώνας διάρκειας 45΄ συν ένας επιπλέον γύρος, 200 kW ισχύος στο μονοθέσιο

    Οι διπλοί αγώνες διεξάγονται ένας ανά ημέρα, με κάθε αγώνα να αντιμετωπίζεται ως αυτόνομο E-Prix

    Χρονομετρημένα δοκιμαστικά και Super Pole

    Οι 24 οδηγοί χωρίζονται σε 4 groups σύμφωνα με την τρέχουσα κατάταξη στο πρωτάθλημα. Οι έξι πρώτοι στο πρωτάθλημα αποτελούν την πρώτη ομάδα. Κάθε ομάδα έχει 6΄ για να επιτύχει τους καλύτερους δυνατούς χρόνους. Μετά από την έξοδο από τα pits και έναν ή δύο γύρους προθέρμανσης με ισχύ 200 kW, ένας μόνο "flying" γύρος μπορεί να οδηγηθεί με πλήρη ισχύ 250 kW. Οι έξι ταχύτεροι, ανεξάρτητα από την ομάδα που προέρχονται, συμμετέχουν στη Super Pole, όπου κάθε οδηγός κάνει και πάλι έναν αγωνιστικό γύρο σε πλήρη ισχύ (250 kW). Ο νικητής της Super Pole, εξασφαλίζει τρεις επιπλέον βαθμούς. Οι θέσεις στη σειρά εκκίνησης κρίνονται από τους χρόνους στη Super Pole (θέσεις 1-6) και τους χρόνους της αρχικής φάσης των τεσσάρων groups (θέσεις 7-24).

    AUDIE-Prix

    Ο αγώνας - το E-Prix - ξεκινά χωρίς γύρο προθέρμανσης. Τα μονοθέσια βρίσκονται λίγα μέτρα πίσω από τις πραγματικές θέσεις εκκίνησης, πριν οι πιλότοι τα οδηγήσουν στο grid, δευτερόλεπτα πριν σβήσουν τα φώτα. Ο αγώνας διαρκεί 45΄συν ένα γύρο. Η μέγιστη ισχύς στον αγώνα είναι 200 kW.

    Ποσότητα ενέργειας

    Κάθε οδηγός διαθέτει 52 kWh ενέργειας για τον αγώνα. Μία kWh αυτής της ενέργειας αφαιρείται ανά λεπτό παρουσίας αυτοκινήτου ασφαλείας στην πίστα ή για ένα πλήρη γύρο υπό κίτρινη σημαία.

    Attack Mode

    Από την προηγούμενη, 5η σεζόν παρουσιάστηκε η λεγόμενη "ζώνη ενεργοποίησης", με το μονοθέσιο να λειτουργεί σε "Attack Mode". Όταν ένας οδηγός βρίσκεται σε αυτή τη ζώνη της πίστας, η ισχύς του μονοθεσίου ανεβαίνει βραχυπρόθεσμα στα 235 kW. Ο αριθμός των ζωνών και η διάρκειά τους καθορίζονται ξεχωριστά για κάθε αγώνα και ανακοινώνονται από την FIA πριν ξεκινήσει ο αγώνας. To Attack Mode δεν ενεργοποιείται όταν υπάρχει αυτοκίνητο ασφαλείας στην πίστα ή τα μονοθέσια κινούνται σε καθεστώς κίτρινης σημαίας. 

    FanBoost

    Οι οπαδοί της Formula Ε έχουν την ευκαιρία να υποστηρίξουν τους αγαπημένους τους οδηγούς, με ένα πλεονέκτημα στον αγώνα. Για να το πράξουν, μπορούν να αρχίσουν να ψηφίζουν τη Δευτέρα πριν από τον αγώνα και μέχρι και 15 λεπτά πριν την εκκίνηση μέσω του Twitter, της επίσημης ιστοσελίδας Formula E (fanboost.fiaformulae.com) ή της εφαρμογής Formula E. Οι πέντε οδηγοί με τις περισσότερες ψήφους επιβραβεύονται με το λεγόμενο FanBoost, το οποίο μπορεί να ενεργοποιηθεί από το 22ο λεπτό του αγώνα και προσφέρει βραχυπρόθεσμη αύξηση ισχύος στα 250 kW.

    AUDIΒαθμολόγηση

    Οι δέκα πρώτοι πιλότοι σε κάθε αγώνα κερδίζουν βαθμούς σύμφωνα με το επίσημο σύστημα FIA, ανάλογο με τη Formula 1 και το DTM:

    Θέση 1: 25 βαθμοί

    Θέση 2: 18 βαθμοί

    Θέση 3: 15 βαθμοί

    Θέση 4: 12 βαθμοί

    Θέση 5: 10 βαθμοί

    Θέση 6: 8 βαθμοί

    Θέση 7: 6 βαθμοί

    Θέση 8: 4 βαθμοί

    Θέση 9: 2 βαθμοί

    Θέση 10: 1 βαθμός

    Όπως προαναφέρθηκε, τρεις πρόσθετοι βαθμοί απονέμονται στο νικητή της Super Pole. Ο οδηγός με τον ταχύτερο γύρο στον αγώνα λαμβάνει ένα επιπλέον βαθμό, εφόσον έχει τελειώσει στην πρώτη δεκάδα και δεν χρησιμοποίησε το FanBoost στον ταχύτερο γύρο του. O πιλότος με τον ταχύτερο χρόνο από τα 4 groups προκριματικών, πριν διεξαχθεί η Super Pole, κερδίζει έναν επιπλέον βαθμό.

    Χρόνοι φόρτισης

    Η φόρτιση του μονοθεσίου απαγορεύεται τόσο κατά τη διάρκεια των χρονομετρημένων δοκιμαστικών όσο και κατά τη διάρκεια του αγώνα, καθώς και σε όλη τη διάρκεια του "Parc Fermé” και του τεχνικού ελέγχου. Οι ομάδες μπορούν να φορτίζουν τα μονοθέσια στα ενδιάμεσα διαστήματα και κατά τη διάρκεια των ελεύθερων δοκιμών.

    AUDIe-License

    Προκειμένου να αποκτήσουν την απαραίτητη "λισάνς" και να συμμετάσχουν στο πρωτάθλημα FIA Formula E, οι οδηγοί – εκτός της αγωνιστικής εμπειρίας – πρέπει να ολοκληρώσουν ειδική εκπαίδευση της FIA με επίκεντρο την ηλεκτρική ασφάλεια, ειδικά χαρακτηριστικά του πλήρως ηλεκτρικού μονοθέσιου, καθώς και τις τεχνικές και αθλητικές προδιαγραφές της Formula Ε.

    Σεζόν 2019-2020

    Στην 6η της σεζόν, με 14 γύρους, η Formula E θα έχει περισσότερους αγώνες από ποτέ στην ιστορία της. Η σειρά θα επισκεφθεί δώδεκα διάσημες μεγαλουπόλεις, συμπεριλαμβανομένων εννέα πρωτευουσών. Με εξαίρεση δύο πόλεων (Πόλη του Μεξικού και Μαρακές), οι αγώνες θα πραγματοποιηθούν αποκλειστικά σε προσωρινές πίστες στις καρδιές των πόλεων - κάτι μοναδικό στο διεθνές Motorsport.  Όπως και πέρυσι, η σεζόν ξεκίνησε στο Diriyah, προάστιο του Ριάντ,  πρωτεύουσας της Σαουδικής Αραβίας. Ακολουθεί αυτό το Σαββατοκύριακο το Σαντιάγο της Χιλής και στη συνέχεια η Πόλη του Μεξικού, το Μαρακές στο Μαρόκο, η Σάνια στην Κίνα, η Ρώμη, το Παρίσι, η Τζακάρτα στην Ινδονησία και η Σεούλ (με τις δύο τελευταίες για πρώτη φορά στο καλεντάρι και τον αγώνα στη Νότια Κορέα εν μέρει στο Ολυμπιακό Στάδιο), το Βερολίνο, η Νέα Υόρκη (στο Μπρούκλιν!) και τέλος το Λονδίνο, τον Ιούλιο, με ένα διπλό E-Prix.

    Οι αγώνες μεταδίδονται από το Eurosport 1 και στο https://www.youtube.com/user/FIAFormulaE/

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    Επιμέλεια ύλης

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    17:07 25/02

    Κατά 3,5% θα αυξηθεί η αγορά έξυπνων συσκευών στην Ευρώπη το διάστημα 2020-2023

    Μέχρι το 2023 οι αποστολές έξυπνων συσκευών στην Ευρώπη θα ξεπεράσουν τα 500 εκατ. τεμάχια.

    13:00 25/02

    Νέο CUPRA Leon

    Η CUPRA παρουσιάζει τη νέα οικογένεια του CUPRA Leon, με ένα ευρύ φάσμα κινητήρων υψηλής απόδοσης.

    09:00 25/02

    Το καθαρόαιμο Civic TYPE R τώρα σε Sport Line & Limited Edition

    Η HONDA επεκτείνει την γκάμα του CIVIC TYPE R με δυο νέες εκδόσεις – SPORT LINE & LIMITED EDITION.

    13:00 24/02

    Hyundai: Nέο EV concept "Prophecy"

    H Hyundai Motor αποκαλύπτει το νέο EV concept "Prophecy" στο Διεθνές Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης.

    09:05 24/02

    Η Volvo Cars παρουσιάζει τα ανανεωμένα S90 και V90

    Με ήπιους υβριδικούς κινητήρες σε όλη την γκάμα τους, η Volvo Cars παρουσιάζει τα ανανεωμένα S90 και V90.

    17:07 21/02

    Dacia Duster 1.3 TCe 150 PS

    To Dacia Duster αποκτά το νέο σύγχρονο κινητήρα του Renault Group με απόδοση 150 ίππων και το δοκιμάζουμε.

    12:05 21/02

    Τα Audi επικοινωνούν με τα φανάρια κυκλοφορίας στο Ντίσελντορφ

    "Πράσινο κύμα": Οι οδηγοί των Audi γνωρίζουν εκ των προτέρων, πότε τα φανάρια θα αλλάξουν σε πράσινο χρώμα.

    09:04 21/02

    Το νέο Renault CLIO είναι το πιο εξελιγμένο μοντέλο της κατηγορίας (vid.)

    Το All-new Renault CLIO είναι το πιο εξελιγμένο μοντέλο της κατηγορίας του με τεχνολογίες άνευ προηγουμένου!

    13:09 20/02

    Nέο i30 : H Hyundai αποκαλύπτει τις πρώτες εικόνες του μοντέλου

    Οι πρώτες εικόνες του Νέου i30 αποκαλύπτουν την ανανεωμένη σχεδίασή του.

    10:55 20/02

    Το νέο LAND ROVER DEFENDER μονοπωλεί τις σκηνές δράσης

    Το ολοκαίνουργιο DEFENDER 110 "ΑΠΟΓΕΙΏΝΕΤΑΙ" στις ακραίες σκηνές δράσης στην τελευταία ταινία του ΤΖΕΙΜΣ ΜΠΟΝΤ "NO TIME TO DIE".

    09:00 20/02

    H Volvo για την ανισότητα στην οδική ασφάλεια

    Η Volvo Cars καλεί τους αντιπροσώπους του ΟΗΕ να αντιμετωπίσουν σε βάθος την ανισότητα στην οδική ασφάλεια.

    13:02 19/02

    Tο σύστημα Infotainment στο νέο Golf

    Το νέο Golf εισάγει την κατηγορία των πεντάθυρων χάτσμπακ στην πλήρως ψηφιακή εποχή.

    09:11 19/02

    Το Mediterranean Yacht Show επιστρέφει

    Για 7η χρονιά το Mediterranean Yacht Show επιστρέφει στο λιμάνι του Ναυπλίου από τις 2 έως τις 6 Μαΐου 2020.

    13:00 18/02

    Μεγάλο "ηλεκτρικό" ταξίδι (vid.)

    Το Nissan LEAF ολοκληρώνει το μακρύτερο και πιο περίπλοκο "αυτόνομο ταξίδι" αυτοκινήτου, στο Ηνωμένο Βασίλειο.

    09:00 18/02

    Η Hyundai αποκαλύπτει τις πρώτες εικόνες του ολοκαίνουριου i20

    Το νέο i20 αποτελεί το πρώτο αυτοκίνητο που θα διατεθεί στην Ευρωπαϊκή αγορά με τη νέα σχεδιαστική φιλοσοφία της Hyundai: "Sensuous Sportiness".

    14:00 17/02

    Κορυφαία Διάκριση για τον Πρόεδρο του Ομίλου Hyundai Motor

    Κορυφαία διάκριση της Hyundai που έλαβε ο Πρόεδρος Mong-Koo Chung με την ένταξη του στο Automotive Hall of Fame για το 2020.