Οδηγούμε στην Ελλάδα το νέο Ford Focus
Παρασκευή, 21-Σεπ-2018 09:04
Για την 4η γενιά, στην Ford πήραν ένα μεγάλο ρίσκο. Παρά την πολύ καλή παράδοση, αποφάσισαν το νέο μοντέλο να σχεδιαστεί από λευκό χαρτί, με σκοπό να αναβαθμιστεί ακόμα περισσότερο σε τομείς όπως η τεχνολογία, η άνεση, η ευρυχωρία και η οδηγική εμπειρία. Η δυναμική για αυτό το εγχείρημα ήταν τεράστια και τμήματα από όλο τον κόσμο συνεργάστηκαν για τη δημιουργία του μοντέλου. Τίποτα δεν έμεινε στην τύχη. Κάθε κομμάτι εξελίχθηκε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο χωρίς κανένα συμβιβασμό. Ποτέ τόσο αντιφατικοί μεταξύ τους τομείς δεν ήταν τόσο άρτια δεμένοι σε ένα Ford. Έτσι είναι σπορ αλλά παραμένει άνετο, είναι δυναμικό αλλά και ευρύχωρο, είναι πιο ελαφρύ αλλά και πιο άκαμπτο. Αντίστοιχα έχει πολύ καλές επιδόσεις όντας ταυτόχρονα οικονομικό σε κατανάλωση.
Η προσέγγιση ήταν ανθρωποκεντρική. Με τη λογική πως κάθε ένας από εμάς είναι διαφορετικός, η Ford προσφέρει το νέο μοντέλο σε διαφορετικές εκδόσεις καλύπτοντας κάθε ανάγκη. Υπάρχει έτσι η δυνατότητα επιλογής ανάμεσα στα κομψά Focus Trend και Titanium, το σπορ Focus ST-Line, το πολυτελές Focus Vignale και το πρώτο Focus Active crossover. Το τελευταίο δεν είναι απλά μια έκδοση που ψήλωσε χρησιμοποιώντας μεγαλύτερα σε μήκος ελατήρια. Έχουν γίνει όλες οι απαραίτητες αλλαγές στα τμήματα της ανάρτησης (πχ. πλήμνες τροχών) με σκοπό να παραμένει η εξαιρετική οδική συμπεριφορά. Για τον ίδιο λόγο έχουν εξελιχθεί 45 διαφορετικά set up αναρτήσεων! Για να παραμείνει σταθερή η οδηγική εμπειρία κάθε 20 κιλά μεταβολής του βάρους του αμαξώματος, αλλάζει και η ρύθμιση της ανάρτησης! Πραγματικά εντυπωσιακό για ένα μοντέλο μαζικής παραγωγής της κατηγορίας C. Επιπρόσθετα η πίσω ανάρτηση έχει τρεις διαφορετικές εκδοχές ανάλογα με την ιπποδύναμη. Οι χαμηλής ισχύος εκδόσεις χρησιμοποιούν τον ημιάκαμπτο άξονα του Fiesta ST, οι πιο γρήγορες εκδόσεις μια διάταξη πολλαπλών συνδέσμων και οι εκδόσεις wagon μια τροποποιημένη διάταξη πολλαπλών συνδέσμων με σκοπό να μην εξέχουν οι θόλοι.
Το μήκος του αμαξώματος έχει αυξηθεί μόλις 18mm αλλά το μεταξόνιο κατά 53mm. Από εκεί και πέρα έχει γίνει εκτεταμένη εξέλιξη στο εσωτερικό ώστε να αυξηθούν οι χώροι. Για τον λόγο αυτό τα καθίσματα είναι πιο λεπτά, παραμένοντας όμως άνετα, όπως διαπιστώσαμε στην οδήγηση. Έτσι η απόσταση στα πίσω γόνατα είναι αυξημένη κατά 56mm, οι χώροι για τους ώμους πίσω είναι αυξημένοι κατά 60mm ενώ για τους εμπρός επιβάτες φτάνουν το πολύ καλό νούμερο των 1421mm. Επίσης δόθηκε έμφαση στην αίσθηση και η πρακτικότητα των πίσω επιβατών. Το τρίτο τζάμι είναι πλέον πάνω στην πόρτα, οπότε έχει ανοίξει το οπτικό πεδίο ενώ ταυτόχρονα έχει διευκολυνθεί η είσοδος-έξοδος των επιβατών.
Η φιλοσοφία σχεδίασης του ταμπλό έχει πλέον αλλάξει. Η προηγούμενη γενιά θύμιζε μαχητικό αεροσκάφος, με αρκετά μπουτόν αλλά και μια περισσότερο οδηγοκεντρική αρχιτεκτονική. Πλέον υπάρχει ισορροπία μεταξύ των εμπρός επιβατών, ενώ το παρ μπριζ έχει μεταφερθεί πιο μπροστά, για αύξηση της αίσθησης ευρυχωρίας. Δείχνει λίγο πιο αποστασιοποιημένο σχεδιαστικά, Τα υλικά στις πιο πάνω επιφάνειες είναι μαλακά, ενώ χαμηλά έχουν χρησιμοποιηθεί πιο ανθεκτικά, σκληρότερα πλαστικά. Η ποιότητα συναρμολόγησης δείχνει άριστη με τους τριγμούς να απουσιάζουν εντελώς.
Βελτιωμένοι κινητήρες
Υπάρχει η δυνατότητα συνδυασμού των κινητήρων με χειροκίνητο εξατάχυτο κιβώτιο ή με ένα νέο αυτόματο κιβώτιο 8 σχέσεων. Προέρχεται από τη νέα Mustang (εκεί έχει 10 σχέσεις) και διατίθεται με τους κινητήρες 1.0-litre EcoBoost 125 ίππων, 1.5-litre EcoBoost 150 ίππων και 1.5-litre EcoBlue 120 ίππων και ανάμεσα στα χαρακτηριστικά του ξεχωρίζουν:
• Adaptive Shift Scheduling, αξιολογεί τα ατομικά στυλ οδήγησης για βελτιστοποίηση των σημείων αλλαγής σχέσεων. Το σύστημα μπορεί να αναγνωρίζει ανηφόρες και κατηφόρες και απότομες στροφές, και να προσαρμόζει ανάλογα τις αλλαγές σχέσεων για μία πιο σταθερή, απολαυστική και ποιοτική οδηγική εμπειρία
• Adaptive Shift Quality Control, αξιολογεί πληροφορίες του οχήματος και του περιβάλλοντος για καλύτερη προσαρμογή της πίεσης στους εσωτερικούς συμπλέκτες με στόχο τις ομαλές αλλαγές σχέσεων. Η τεχνολογία μπορεί επίσης να προσαρμόζει την ομαλότητα των αλλαγών στο στυλ οδήγησης
Η αυξημένη αίσθηση ευρυχωρίας είναι φανερή από την πρώτη στιγμή, όπως και η λιγότερο οδηγοκεντρική σχεδίαση. Ο διάκοσμος είναι πολύ προσεγμένος και η αίσθηση υψηλής τεχνολογίας φανερή σε κάθε σημείο. Το μπουτόν εκκίνησης είναι κάπως άβολα τοποθετημένο αλλά δεν ενοχλεί μιας και η χρήση του είναι περιορισμένη. Το χειροκίνητο κιβώτιο έχει πολύ ευχάριστο κούμπωμα και είναι πολύ σαφές στις αλλαγές. Ο κινητήρας εντυπωσιάζει με την απόδοσή του στις πολύ χαμηλές στροφές. Χρειάστηκε να κοιτάξουμε την άδεια του αυτοκινήτου, μιας και δεν πιστεύαμε πως πρόκειται για τον χιλιάρη κινητήρα! Το τράβηγμα του είναι θετικό μέχρι το όριο των στροφών ενώ μόνο στις πολύ υψηλές στροφές θα ακουστεί η χαρακτηριστική χροιά των τριών κυλίνδρων. Το πλαίσιό, που είναι πιο άκαμπτο κατά 20% σε σχέση με την προηγούμενη γενιά δεν δείχνει να ιδρώνει από την ισχύ του κινητήρα υπονοώντας ότι μπορεί να διαχειριστεί πολλαπλάσια δύναμη. Σημειώστε πως έχει γίνει ειδική ενίσχυση με αφρό που διαστέλλεται στο πίσω μέρος, τεχνολογία που πρώτη φορά εφαρμόσθηκε στο προηγούμενης γενιάς Focus RS. Το πάτημα είναι στιβαρό σε σταθερή πορεία αλλά ταυτόχρονα ανάλαφρο όταν θελήσεις να αλλάξεις κατεύθυνση. Τον ρόλο του παίζει και το μειωμένο κατά 88 κιλά βάρος στις αλλαγές κατεύθυνσης αλλά και στην σπιρτάδα. Ήταν ένα δύσκολο επίτευγμα μιας και ήδη στην προηγούμενη γενιά είχε γίνει εκτεταμένη προσπάθεια μείωσης του βάρους. Πολλή δουλειά έγινε και στο κομμάτι της αεροδυναμικής αλλά και στη μείωση του θορύβου προσέχοντας λεπτομέρειες όπως τη ροή του αέρα μέσα στους θόλους των τροχών.
Ολιστική βελτίωση
Το στοίχημα είχε κερδηθεί ήδη από την παρουσίαση που μας έκανε ο υπεύθυνος επικοινωνίας Γιάννης Κάτοριτς στο Τατόι. Το πάθος για τη δημιουργία ενός καλύτερου Focus και η δυναμική ήταν τεράστια κατά την εξέλιξη. Σε επίπεδο προσοχής στη λεπτομέρεια θυμίζει supercar, ενώ πρόκειται για ένα αυτοκίνητο που πρέπει να απευθύνεται στο ευρύ κοινό και αυτό είναι κάτι σχεδόν πρωτόγνωρο, μιας και το κόστος σε τέτοιες περιπτώσεις περιορίζει τη χρήση ακριβών λύσεων. Στην πράξη αποδείχθηκε σύμφωνο με τις προσδοκίες και απέδειξε πως η θεωρεία φαίνεται και στην πράξη. Τώρα μένει να το οδηγήσουμε για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα μιας και ήδη μας κέρδισε.
Κείμενο: Δημήτρης Χατζητόλιος
Φωτογραφίες : Γιώργος Καραγιωργάκης