Το 2CV ήταν άποψη, ήταν ρεύμα, ήταν μια κατηγορία μόνο του και δεν μπορείς να λέγεσαι συντάκτης αυτοκινήτου αν δεν έχεις οδηγήσει έστω μια φορά, ένα από αυτά. Το θυμάμαι σαν μικρό παιδί. Το είχε ένας φίλος του πατέρα μου. Όταν μας έκαναν επίσκεψη στο σπίτι, κατέβαινα περίπου 15 λεπτά πριν φύγουν για να το βάλω μπροστά μιας και δεν έπαιρνε αμέσως. Μάλλον δεν ήθελε να ασχοληθεί σοβαρά ο μηχανικός μιας και σήμερα, δοκιμάζουμε ακριβώς το ίδιο αυτοκίνητο, που παίρνει με μισή μιζιά! Το κράτησαν πολλά χρόνια, νομίζω υπάρχει ακόμα και θυμάμαι πως δεν τους πρόδωσε ποτέ. Όλες αυτές οι μνήμες έρχονται ξανά στο μυαλό, στην θέα του 2CV που μας παραχώρησε για δοκιμή η Ismailos Classics. Ωστόσο ποτέ δεν είδα σε τόσο άψογη κατάσταση τo 2CV των παιδικών μου χρόνων. Το σημερινό μας μοντέλο, είναι λες και μόλις βγήκε από την γραμμή παραγωγής. Μόνο η άδεια κυκλοφορίας μαρτυρά πως κατασκευάστηκε το 1984!
Ο ορισμός της απλότητας!
Το 2CV ανήκει σε μια πολύ μικρή λίγκα μοντέλων που παρουσιάστηκαν λίγο πριν ή λίγο μετά το Β’ Παγκόσμιο πόλεμο και που παρέμειναν στην παραγωγή για πολλές δεκαετίες. Σε αυτή ανήκουν και τα VW Beetle, το Mini, το Fiat 500, το Land Rover Defender αλλά και το Jeep Renegade-Wrangler. Η παραγωγή του ξεκίνησε στις 7 Οκτωβρίου του 1948 και τελείωσε στις 27 Ιουλίου του 1990. Σε αυτά τα 42 χρόνια κατασκευάστηκαν συνολικά 3.872.583 αυτοκίνητα καθώς και 1.246.306 2CV για επαγγελματική χρήση. Το όνομα του (deux chevaux = δύο ίπποι) υποδηλώνει τους δυο φορολογήσιμους ίππους, του κινητήρα του!
Η ιδέα ξεκίνησε από τον Pierre-Jules Boulanger, αντιπρόεδρο της εταιρίας, που τοποθετήθηκε σε αυτή τη θέση όταν αγόρασε την Citroen η κατασκευάστρια εταιρία ελαστικών Michelin! Ο αρχικός του στόχος ήταν διπλός. Να επαναφέρει την Citroen στην κερδοφορία και να αυξήσει τις πωλήσεις των ελαστικών της Michelin. Έτσι αποφάσισε να δημιουργήσει ένα όχημα για την κοινωνική τάξη των αγροτών και γενικά τις οικονομικά ασθενείς τάξεις. Η οδηγία που έδωσε στους μηχανικούς το 1935 ήταν η κατασκευή μιας ανθεκτικής "ομπρέλας σε 4 τροχούς", με χαμηλή τιμή, που θα είχε : 4 θέσεις, κινητήρα και κίνηση μπροστά, κυβισμό κινητήρα για δυο φορολογήσιμους ίππους, κιβώτιο 3 σχέσεων, εύκολη συντήρηση, μέγιστη ταχύτητα 60 km/h, μικρή κατανάλωση και χώρο αποσκευών για 50 κιλά.
Επίσης θα έπρεπε να είναι ευκολοδήγητο και να μπορούν δυο αγρότες να μεταφέρουν 100 κιλά αγροτικών προϊόντων ακόμα και από δρόμους που δεν θα ήταν ασφαλτοστρωμένοι, φαινόμενο συχνό εκείνη την εποχή. Θα έπρεπε να μπορεί να διασχίσει ένα οργωμένο χωράφι κουβαλώντας ένα καλάθι αυγά χωρίς να τα σπάσει ενώ θα έπρεπε το εσωτερικό ύψος να χωρά οδηγό που φορά καπέλο! Μάλιστα είχαν μια πρωτοποριακή ιδέα, για την εποχή μιας και για 5 μήνες έκαναν έρευνα-γκάλοπ στο αγοραστικό κοινό ώστε να εξακριβώσουν τις πραγματικές ανάγκες. Αυτή θεωρείται ως μια από τις πρώτες στην ιστορία εφαρμογές μάρκετινγκ.
Το 2CV στις 28 Αυγούστου του 1939 έλαβε την επίσημη έγκριση της κυβέρνησης ώστε να δημιουργηθεί η τελική μορφή του αυτοκινήτου. Θα παρουσιαζόταν τον Οκτώβριο του 1939 στο Σαλόνι αυτοκινήτου του Παρισίου. Είχαν τυπωθεί τα διαφημιστικά φυλλάδια και ο χρόνος μετρούσε αντίστροφα. Ο κινητήρας ήταν υδρόψυκτος δικύλινδρος, με κυβισμό 375 cc και απόδοση 8 Ps. Ωστόσο λίγες μέρες μετά ξέσπασε ο Β’ Παγκόσμιος πόλεμος, οπότε το λανσάρισμα ακυρώθηκε, όπως και η έκθεση. Στην συνέχεια η Γαλλική εταιρία έκρυψε το μοντέλο ώστε να μην χρησιμοποιηθεί από τους Γερμανούς για στρατιωτικούς σκοπούς. Μέχρι το 1948 έγιναν διάφορες βελτιώσεις οπότε και παρουσιάστηκε επίσημα το μοντέλο.
Η δική μας ιστορία
Μπορεί να πέρασε από 40 κύματα το 2CV αλλά τελικά οι σχεδιαστές του ανταμείφθηκαν με την τεράστια επιτυχία του μοντέλου. Από αρκετά κύματα πέρασε όμως και το δοκίμιο μας, για να καταλήξει σήμερα να είναι στην κατάσταση από την οποία ξεκίνησε. Το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του το πέρασε στην Αράχοβα. Εκεί ο ιδιοκτήτης το φρόντισε αν και όσο περνούσαν τα χρόνια (ιδιοκτήτη και αυτοκινήτου) χάθηκε η γυαλάδα της κατασκευής. Μέχρι που μπήκε στης εγκαταστάσεις της ΙΣΜΑΗΛΟΣ Α.Ε. Όπως μπορείτε να δείτε στο πλούσιο υλικό από την αναπαλαίωση του αυτοκινήτου, το αμάξωμα γδύθηκε εντελώς. Αλλάχθηκαν τα σκουριασμένα τμήματα και βάφτηκε από την αρχή το αμάξωμα και όλα τα εξαρτήματα. Όλες οι επενδύσεις αλλάχθηκαν ενώ και τα μηχανικά μέρη ανακατασκευάστηκαν. Το αποτέλεσμα μόνο με εργοστασιακό μπορεί να συγκριθεί. Λες και δεν έχει πατήσει ποτέ τις ρόδες του στην άσφαλτο, ντρέπεσαι να μπεις μέσα.
Ο παιχνιδιάρικος και κάπως ανατρεπτικός του χαρακτήρας σε κερδίζει ακόμα και σήμερα. Δεν μοιάζει με τίποτε άλλο στο δρόμο και ναι σου φτιάχνει την διάθεση. Οι αναλογίες του είναι παράξενες. Ψηλό αλλά και στενό, θα σε υποδεχθεί όμορφα στο εσωτερικό του. Αν περιμένετε πολυτέλειες, οθόνες πολυμέσων και λοιπές περιττές πολυτέλειες, χάσατε. Εδώ θα βρείτε τα απολύτως απαραίτητα και λιγότερα! Κεντρική κονσόλα δεν υπάρχει και ο λεβιές των ταχυτήτων είναι "φυτεμένος" στο ταμπλό. Το εντυπωσιακό της κατάστασης ολοκληρώνεται από τον τρόπο που γίνεται η αλλαγή των ταχυτήτων. Αριστερά και μέσα η όπισθεν, αριστερα και μέσα η 1η, κέντρο και μέσα η 2η και αντίστοιχα η 3η και η 4η. Στην αρχή δείχνει σπαζοκεφαλία αλλά πολύ γρήγορα το συνηθίζεις. Εντυπωσιακό. Μάλιστα η θέση του λεβιέ είναι κοντά στο τιμόνι, οπότε στην πράξη αποδεικνύεται πολύ εύχρηστος.
Το τιμόνι δείχνει κάπως αστείο με βάση τα σημερινά δεδομένα, όπου ο αερόσακος θεωρείται κάτι παραπάνω από δεδομένος. Λεπτή στεφάνη και μόνο μια ακτίνα! Αναμφίβολα πρωτότυπο. Σε μια προσπάθεια κολακείας θα λέγαμε πως ο πίνακας οργάνων περιλαμβάνει τα απολύτως απαραίτητα. Ένα μικρό κοντέρ που διαβάζει μέχρι τα 120 km/h, δείκτης βενζίνης και κάποιες φωτεινές ενδείξεις είναι η επαφή του αυτοκίνητου με τον οδηγό. Η κλιμάκωση των σχέσεων είναι κοντή οπότε και καλύπτεται ο μικρός κυβισμός του κινητήρα. Στην περίπτωση μας το δικύλινδρο επίπεδο και αερόψυκτο σύνολο έχει τον υψηλότερο κυβισμό των 602 cc. Αποδίδει 29,4 Ps και επιτρέπει στο αυτοκίνητο να αναπτύξει ταχύτητα 117 km/h. Αν σας φαίνονται λίγα για τα σημερινά δεδομένα υπολογίστε πως όταν λανσαρίστηκε το μοντέλο είχε κινητήρα με κυβισμό 375 cc και απόδοση 10 Ps! Για την ιστορία ο κινητήρας των 602 cc ανήκε στην κατηγορία των 3 φορολογήσιμων ίππων αλλά η ονομασία δεν άλλαξε από 2CV. Ωστόσο προστέθηκε το νούμερο 6, στο τέλος της ονομασίας (2CV6), από το πρώτο νούμερο του κυβισμού, όπως στο αυτοκίνητο μας.
Στην πράξη ο κινητήρας φτάνει απλά για να μετακινήστε. Μάλιστα σε ξεγελάει μιας και νομίζεις ότι πας πιο γρήγορα. Μια ματιά όμως στο κοντέρ φανερώνει πως πηγαίνεις με 50-60 Km/h! Αν καταφέρετε να πάρετε κλήση για υπέρβαση του ορίου ταχύτητας σας αξίζουν συγχαρητήρια! Ωστόσο καλύτερα να μην πάρετε πολύ φόρα μιας και τα φρένα έχουν μέτρια απόδοση, με βάση τα σημερινά δεδομένα. Από την άλλη με βάση ακόμα και με τα σημερινά δεδομένα είναι εκπληκτική η άνεση. Λες και βρίσκεσαι πάνω σε μαγικό χαλί, ρουφά κάθε ανωμαλία που θα βρεθεί μπροστά του. Η θέση οδήγησης είναι ψηλή θυμίζοντας SUV ενώ το εσωτερικό πλάτος κρίνεται οριακό ακόμα και για τέσσερις επιβάτες. Με όλα τα θετικά και αρνητικά καταφέρνει να σε χαροποιεί στην οδήγηση. Απολαμβάνεις την διαδρομή ενώ αν ο καιρός το επιτρέπει μπορείς να ανοίξεις και την οροφή!
Τίποτα δεν είναι τυχαίο. Το 2CV έμεινε στην παραγωγή διάστημα που δεν θα ήταν εφικτό αν δεν ήταν χαρισματικό. Λιτή κατασκευή που τελικά ήταν κάτι παραπάνω από μια ομπρέλα με τέσσερις ρόδες!
Τεχνικά χαρακτηριστικά
Διαστάσεις (Μήκος/πλάτος/ύψος): 3.830/1.480/1.600mm
Βάρος: 585 kg
Κινητήρας: 602 cc
Ιπποδύναμη: 29,4 PS/5.750rpm
Ροπή : 4 kg.m/3.500 rpm
Τελική Ταχύτητα: 117 km/h
Restoration