Μερικά πράγματα δεν τα αλλάζεις: η μαρμελάδα στο sachertorte θα είναι πάντα βερύκοκο – η Κυριακή θα’ναι πάντα μέρα για σινεμά και ένα Golf θα έχει πάντα τα βασικά στοιχεία ενός Golf ανεξαρτήτως γενιάς: Θα είναι ένα παγκόσμιο αυτοκίνητο που θα προσπαθεί (και στο μεγαλύτερο βαθμό θα καταφέρνει) να κάνει τα πάντα καλά και να αρέσει σε όλους, θα χωράει μια οικογένεια με τις αποσκευές της, θα τη μεταφέρει με ασφάλεια, οικονομία και νότες πολυτέλειας από μεγαλύτερη κατηγορία – θα είναι κάθε φορά ο βασιλιάς της δικής του.
Ωστόσο, η παραπάνω παράγραφος δεν λέει όλη την αλήθεια, αφού στα 42 χρόνια ζωής του Golf, η VW έχει καταφέρει να μείνει πιστή στις αρχές που η ίδια έθεσε για τον ουσιαστικό διάδοχο του Beetle, κάνοντας ταυτόχρονα μικρά άλματα από γενιά σε γενιά, όπως με το εσωτερικό του Golf IV ή την επαναφορά στη συμμετοχικότητα που πρόσφερε το Golf V. Τα τελευταία χρόνια, η μεγαλύτερη επανάσταση – και μπορεί άνετα να χαρακτηριστεί έτσι αφού την ακολούθησαν σύσσωμοι οι άμεσοι ανταγωνιστές – ήταν με το downsizing των κινητήρων και την προσθήκη μικρών turbo (στην πρώτη εκδοχή του TFSI συνδυασμός turbo και κομπρέσορα!) στο κυνήγι όχι μόνο των απόλυτων επιδόσεων αλλά για πρώτη φορά και της οικονομίας.
Είμαστε σχεδόν δέκα χρόνια αργότερα από τον πρώτο TSI, τα turbo δεν πάνε πουθενά, και ήρθε η ώρα για το Golf να σπάσει όλα τα ταμπού και να "φορέσει" κινητήρα 999cc και μάλιστα τρικύλινδρο. Ιδού ένα ενδιαφέρον στοιχείο: πρόκειται για κινητήρα λιγότερων κυβικών (και ενός κυλίνδρου μείον) από τον πρώτο κινητήρα που φόρεσε ποτέ το Golf, το 1974! Φυσικά οι συγκρίσεις σταματούν εδώ, καθώς η ιπποδύναμη έχει υπερδιπλασιαστεί, το ίδιο και η ροπή.
Με 116 PS λοιπόν και 20,4kg.m ροπής (200 N.m για αυτούς που αγαπούν τα στρογγυλά νούμερα και το Νεύτωνα) και, στην περίπτωση του αυτοκινήτου δοκιμής, 7άρι DSG, το Golf έρχεται να μας κερδίσει από τα πετρελαιοκίνητα πίσω στη βενζίνη και να μας κάψει λιγότερη από αυτή ταυτόχρονα. Όλα αυτά στην έβδομη γενιά, που βασίζεται στην πλατφόρμα MQB και είναι ελαφρύτερη από την προηγούμενη. Και αρχίζει και σκοράρει πόντους αμέσως: ο τρικύλινδρος TSI έχει πιο ομαλή λειτουργία και από τετρακύλινδρο με ράβδο εξισορρόπησης. Δεν υπερβάλλω όταν λέω πως το στροφόμετρο ήταν αυτό που μου έλεγε πως ήταν σε λειτουργία. Αυτό που δεν σου αφήνει αμφιβολία είναι η ύπαρξη tubo, με τη ροπή να κορυφώνεται από τις 2.000rpm κιόλας, η ελαστικότητα είναι υποδειγματική. Φυσικά η συμπεριφορά στο γκάζι έχει μελετηθεί ολιστικά και σε συνδυασμό με το 7άρι DSG, το οποίο είναι ρυθμισμένο – ίσως λίγο ακραία – υπέρ της κατανάλωσης, αδικώντας λίγο τις δυνατότητες του κινητήρα. Το αντάλλαγμα είναι ξέγνοιαστη οδήγηση στην πόλη και κατανάλωση που, απέχει μεν από τη θεωρητική που ανακοινώνει το εργοστάσιο, αποτελεί δε καλό επιχείρημα υπέρ της βενζίνης για κάποιον που δεν θέλει να παντρευτεί το πιο βραδυφλεγές diesel με το ψηλότερο κόστος συντήρησης. Άλλωστε καθώς οι τιμές του αργού κατρακυλούσαν τον τελευταίο καιρό, παρατηρούταν ταυτόχρονα από τους παράγοντες της αγοράς μία μεταστροφή των αγοραστών προς τη βενζίνη, τώρα που έχει ξεθωριάσει ο ενθουσιασμός για το πετρέλαιο και οι τιμές στο πρατήριο έχουν συμπιεστεί τόσο.
Ο TSI των 999cc είναι, και αυτό το λέω εμφατικά, τουλάχιστον 2 σκάλες παραπάνω από ικανοποιητικός σε αυτό που καλείται να κάνει –κανείς με αντικειμενικά κριτήρια δεν θα αναπολήσει ατμοσφαιρικό κινητήρα μεγαλύτερης χωρητικότητας. Επιπλέον, η έκδοση Bluemotion του δοκιμίου που είχαμε στα χέρια μας, περιέχει στοιχεία που βελτιώνουν την αεροδυναμική για ακόμα μεγαλύτερη εξοικονόμηση. Ένα από αυτά είναι η χαμηλότερη κατά 15mm ανάρτηση, η οποία δεν (επιλέχτηκε για να) προσφέρει περισσότερα στην εξαιρετικά στρογγυλή, προβλέψιμη και με πολύ ψηλά όρια πρόσφυσης, οδηγική συμπεριφορά του Golf. Σημειωτέον πως, καθώς οι εκδόσεις με τον 1.0 TSI θεωρούνται οι πιο οικονομικές στη γκάμα του Golf, εξοπλίζονται με την κλασσική διάταξη ημιάκαμπτου άξονα πίσω αντί των πολλαπλών συνδέσμων με την οποία εφοδιάζονται οι γρηγορότερες, όπως το GTI. Και εδώ θα μου επιτρέψετε να διακινδυνεύσω να στοιχηματίσω ένα ακόμα Golf σε οποιονδήποτε – πλην ίσως του Walter Roehrl - μπορέσει να μαντέψει απλά οδηγώντας, σε ποιο από τα δύο αμαξώματα βρίσκεται.
Μετά από μια εβδομάδα συμβίωσης με το Golf 1.0 TSI αναλογίζεσαι ξανά αν πετυχαίνει το στόχο του το downsizing. Αρκεί να πούμε πως ο κινητήρας ζυγίζει μόλις 89 κιλά και πως παρά την τρικύλινδρη διάταξη, έχει ουσιαστικά μηδενικούς κραδασμούς. Η κατανάλωση, συνεπικουρούμενη και από το DSG είναι χαμηλή (μπορείτε να πετύχετε κάτω από 6l/100km) εξαρτάται και από τον οδηγό – που ωστόσο έχει στη διάθεσή του έναν ψηφιακό "εκπαιδευτή" για να του πει τα αυτονόητα, ότι η μυαλωμένη οδήγηση στην πόλη φέρνει απευθείας όφελος και στην τσέπη. Οι επιδόσεις δεν θα λείψουν ποτέ από τον καθημερινό οδηγό και τελικά οι υπέρμαχοι της βενζίνης θα έχουν ένα πολύ καλό επιχείρημα στα χέρια τους. Συμπέρασμα; Το Golf 1.0 είναι Golf.
Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Διαστάσεις (Μήκος/ πλάτος/ύψος) : 4.255 mm/1.790mm/1.437mm
Βάρος:1205 kg
Χώρος Αποσκευών : 380lt.
Κινητήρας: 999 cc
Ιπποδύναμη: 115 PS/5.000rpm
Ροπή: 20,4 kgm/2000rpm
Τελική Ταχύτητα : 197 km/h
0-100 km/h: 9,7 sec (κατασκευαστή)
Μέση Κατανάλωση Δοκιμής: 6,5 lt/100km
Ρύποι CO2: 99 g/km
Τιμή: Από €22.140 (με απόσυρση)
Δημήτρης Μπούνιας