Δοκιμάζουμε το smart fortwo Cdi

Παρασκευή, 22-Φεβ-2013 17:01

Δοκιμάζουμε το smart fortwo Cdi
Αν σας δέσουν τα μάτια και σας βάλουν σε όλα τα αυτοκίνητα που κυκλοφορούν στους δρόμους, σε πολύ λίγες περιπτώσεις μπορείτε να μαντέψετε ποιο μοντέλο είναι. Η προσήλωση στην άνεση γενικώς έχει κάνει πολλά σύγχρονα αυτοκίνητα αποκομμένα και μονότονα. Στη μικρή εκείνη κατηγορία των μοντέλων που μπορούμε να καταλάβουμε ανήκει το Smart. Ο χαρακτήρας του είναι τόσο έντονος, που δεν μοιάζει με τίποτε άλλο.

     

Όπως συνηθίζει να λέει μια φίλη μου, “αγαπάω να μισώ το smart” και αυτή η έκφραση περιέχει μεγάλο μέρος της αλήθειας πίσω από τον θρύλο που ονομάζεται smart. Αρκετοί έχουν προσπαθήσει να του μοιάσουν και σε πολλές περιπτώσεις το αποτέλεσμα είναι πιο άρτιο αλλά και πιο άχρωμο θα συμπληρώναμε. Από τη στιγμή που μπαίνεις, κατανοείς πως το σmart βρίσκεται σε μια δική του κατηγορία.
Το πάτωμα είναι ψηλό, όπως και η θέση οδήγησης. Τα πόδια είναι κάπως ξαπλωτά και τα πεντάλ έχουν βάση στο πάτωμα. Το κλειδί για την εκκίνηση του κινητήρα βρίσκεται πίσω από τον λεβιέ των ταχυτήτων, ο οποίος έχει πολύ μικρό μέγεθος. Η γυάλινη οροφή είναι όλα τα λεφτά και γρήγορα συνειδητοποιούμε πως, παρά τα μόλις 2,7 m μήκους, έχουμε πολύ αυξημένη αίσθηση ευρυχωρίας και φωτεινότητας. Ουσιαστικά το αυτοκίνητο ξεκινάει λίγα μετά τα παπούτσια μας και τελειώνει λίγο πίσω από την πλάτη μας, αλλά αυτό δεν γίνεται ποτέ αισθητό.
Ο τρικύλινδρος πετρελαιοκινητήρας των μόλις 799 cc αποδίδει με τη βοήθεια ενός turbo 54 Ps/3800 rpm και 130Nm μεταξύ 2100-2600 rpm. Αυτό συνεπάγεται μέση κατανάλωση, σύμφωνα με τον κατασκευαστή, 3,3 lt/100km και ρύπους CO2 86g/km. Τέλειο σενάριο για καθημερινή χρήση. Αν μάλιστα προσθέσουμε και τη μειωμένη ενασχόληση που χρειάζεται το αυτόματο κιβώτιο, καταλαβαίνετε πως έχουμε μπροστά μας τις τέλειες προδιαγραφές.

     

Βάζουμε μπροστά και ο κινητήρας μέχρι να ζεσταθεί κάνει αισθητή την παρουσία του, ομολογουμένως χωρίς ποτέ να γίνεται κουραστικός. Στη συνέχεια, προσπαθώντας να ξεπαρκάρουμε, θυμόμαστε πως το smart δεν έχει στον στάνταρ εξοπλισμό υδραυλικό τιμόνι. Η αλήθεια είναι πως στα 13.000€ θα προτιμούσαμε να περιλαμβάνεται. Ωστόσο δεν είναι βαρύ μιας και οι εμπρός τροχοί έχουν μικρό φάρδος.
Ξεκινώντας συνειδητοποιούμε πως ο κινητήρας έχει πολύ καλή απόδοση και κινεί με άνεση το Fortwo, αρκεί να βρίσκεται πάνω από τις 1700 rpm. Χαρακτηριστικό των περισσότερων diesel είναι η σχετική απροθυμία στις πολύ χαμηλές στροφές. Από εκεί και πέρα όμως η ροπή εντυπωσιάζει, όπως και το στροφάρισμα μέχρι το όριο. Το χαρακτηριστικό του κινητήρα θα μπορούσε να καλυφθεί αν το κιβώτιο έκανε γρήγορες αλλαγές. Ωστόσο η αχίλλειος πτέρνα όλων των smart εδώ επιβαρύνει την κατάσταση περισσότερο. Αν μείνεις με χαμηλές rpm και πατήσεις βαθειά το γκάζι, το αυτοκίνητο μέχρι να γίνει η αλλαγή δεν επιταχύνει. Στη βενζινοκίνητη έκδοση οι αλλαγές αργούν εξίσου αλλά η καλύτερη απόδοση χαμηλά συνεπάγεται και επιτάχυνση.

     

Πάντοτε αναρωτιόταν ο πατέρας μου: πώς γίνεται και στον δρόμο τα smart πηγαίνουν τόσο γρήγορα; Σε πολλές περιπτώσεις τα βλέπεις στην αριστερή λωρίδα των εθνικών οδών να ακολουθούν και πολλές φορές να ηγούνται, χωρίς πρόβλημα. Η αλήθεια είναι πως το smart έχει σκληρή ανάρτηση. Αυτό σε ορισμένες περιπτώσεις κουράζει, ειδικά στις ανωμαλίες, όπου το αυτοκίνητο ‘διαβάζει’ το οδόστρωμα. Από την άλλη, οι κλίσεις είναι μηδενικές και αυτό δημιουργεί ένα αυξημένο αίσθημα ασφάλειας. Χωρίς να το καταλάβουμε, πηγαίνουμε με 120 km/h και το smart δείχνει ακλόνητο και ικανό για περισσότερα. Το καλό είναι πως το smart δεν σε αποκόπτει από τον δρόμο και αυτό σημαίνει πως πριν υπερβείς τα όρια σε προειδοποιεί. Στην ασφάλεια πολύ σημαντικό ρόλο παίζει και το ESP. Επεμβαίνει άμεσα και με πολύ διακριτικό τρόπο, κρατώντας το μικρό όχημα στην πορεία του.

     

Μας λείπει ο χαρούμενος χαρακτήρας του. Ακόμα θυμόμαστε την αφιλτράριστη αίσθηση από το τιμόνι και την ανάρτηση. Ακόμα θυμόμαστε τη χαλαρότητα που μεταδίδει, ακόμα και αν κάποιος βρίσκεται μπλοκαρισμένος στην κίνηση. Και βέβαια, ας μην ξεχνάμε την οικονομία στο καύσιμο, που αυτή την εποχή αποτελεί την προτεραιότητα όλων.

Τεχνικά Χαρακτηριστικά

Διαστάσεις (Μήκος/ πλάτος/ύψος) : 4,804mm/1,926mm/1,796mm
Βάρος :770 kg
Κινητήρας : 799 cc
Ιπποδύναμη : 55 Ps/3800 rpm
Ροπή (συνδυαστική) : 13,25 kg.m/2100-2600rpm
Τελική Ταχύτητα : 135 km/h
0-100 km/h : 16,8 sec
Τιμή: 12.950€