Ηλεκτρονική Τιμολόγηση B2G: Ώρα Μηδέν για τις Δημόσιες Συμβάσεις στην Ελλάδα

Παρασκευή, 18-Ιουλ-2025 00:05

Του Σπύρου Λιαπίκου

Μια νέα εποχή ψηφιακής διαφάνειας και λογοδοσίας ξημερώνει για τις σχέσεις του Δημοσίου με τις επιχειρήσεις στην Ελλάδα. Η υποχρεωτική εφαρμογή της ηλεκτρονικής τιμολόγησης (e-invoicing) σε συμβάσεις μεταξύ επιχειρήσεων και Δημοσίου (γνωστές και ως B2G – Business to Government) τίθεται σε πλήρη ισχύ από 1η Σεπτεμβρίου, φέρνοντας ριζικές αλλαγές στη διαχείριση των δημόσιων προμηθειών.

Τι σημαίνει πρακτικά η ηλεκτρονική τιμολόγηση;

Η e-τιμολόγηση δεν είναι απλώς η αποστολή ενός PDF με e-mail. Πρόκειται για δομημένα αρχεία (UBL ή CII) που υποβάλλονται μέσω διαλειτουργικών πληροφοριακών συστημάτων, επιτρέποντας άμεση επεξεργασία, διασταύρωση και έγκριση από τις δημόσιες υπηρεσίες. Η Ελλάδα, συμμορφούμενη με την Οδηγία 2014/55/ΕΕ, κάνει πλέον το άλμα στον ψηφιακό εκσυγχρονισμό των δημόσιων συμβάσεων.

Ποιοι υποχρεούνται σε ηλεκτρονική τιμολόγηση από 1/9;

Όλοι οι οικονομικοί φορείς που συμβάλλονται με το Δημόσιο (προμηθευτές, εργολάβοι, πάροχοι υπηρεσιών), ανεξαρτήτως μεγέθους ή ύψους σύμβασης, θα πρέπει να υποβάλλουν τιμολόγια μόνο ηλεκτρονικά, σύμφωνα με το ευρωπαϊκό πρότυπο. Από την άλλη πλευρά, οι αναθέτουσες αρχές και φορείς οφείλουν να μπορούν να τα παραλαμβάνουν και να τα επεξεργάζονται ψηφιακά.

Πώς γίνεται η υποβολή;

Η διαβίβαση των τιμολογίων μπορεί να γίνεται:

Ποιες είναι οι εξαιρέσεις;

Εξαιρούνται:

Οφέλη – και προκλήσεις

Η ηλεκτρονική τιμολόγηση φέρνει:

Ωστόσο, μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις καλούνται να κάνουν γρήγορη τεχνολογική προσαρμογή, ενίοτε χωρίς τους απαιτούμενους πόρους ή τεχνογνωσία. Η πολιτεία οφείλει να στηρίξει αυτή τη μετάβαση με πρακτικά εργαλεία, επιδοτήσεις και εκπαίδευση.

Το πραγματικό διακύβευμα

Η υποχρεωτική e-τιμολόγηση δεν είναι μόνο θέμα συμμόρφωσης. Είναι το πρώτο ουσιαστικό βήμα για μια ψηφιακή, διαφανή και αποτελεσματική δημόσια διοίκηση. Αν εφαρμοστεί σωστά, θα ενισχύσει την εμπιστοσύνη στις διαδικασίες του κράτους και θα απελευθερώσει χρόνο και πόρους για τις ίδιες τις επιχειρήσεις.

Η 1η Σεπτεμβρίου είναι η αρχή. Και, όπως συμβαίνει με κάθε αρχή, οι επιλογές που θα γίνουν τώρα θα καθορίσουν την επιτυχία του μέτρου στο μέλλον.

*Ο Σπύρος Λιαπίκος είναι Partner, Head of Accounting, στην Andersen Tax Greece