Συνεχης ενημερωση

    Τρίτη, 17-Μαϊ-2022 00:09

    Αρχή αναδρομικής ευμενέστερης διοικητικής κύρωσης για εικονικά και πλαστά τιμολόγια

    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Της Μάρθας Παπασωτηρίου

    H ΑΑΔΕ εξέδωσε πρόσφατα την Εγκύκλιο υπ’ αριθμ. 2042/2022 που αφορά στην παροχή διευκρινίσεων σχετικά με τα πρόστιμα που επιβάλλονται για παραβάσεις έκδοσης πλαστών ή εικονικών φορολογικών στοιχείων ή λήψης εικονικών φορολογικών στοιχείων ή νόθευσης αυτών, καθώς και καταχώρισης στα βιβλία αγορών ή εξόδων που δεν έχουν πραγματοποιηθεί και για τα οποία δεν έχει εκδοθεί φορολογικό στοιχείο. Η Εγκύκλιος εξεδόθη σε συνέχεια της υπ’ αρ. 2319/2021 Απόφασης του Β΄ Τμήματος του Συμβουλίου της Επικρατείας.

    Τι προβλέπει η απόφαση του ΣτΕ

    Πιο συγκεκριμένα, και σύμφωνα με την απόφαση του ΣτΕ, η οποία υιοθετήθηκε από τη Διοίκηση, κρίθηκε ότι η αρχή της αναδρομικής εφαρμογής της ελαφρύτερης διοικητικής κύρωσης έχει πεδίο εφαρμογής και επί του κατά περίπτωση προβλεπόμενου διοικητικού προστίμου, για την παράβαση λήψης εικονικών φορολογικών στοιχείων για ανύπαρκτη συναλλαγή.

    Η παράβαση λήψης εικονικών φορολογικών στοιχείων για ανύπαρκτη συναλλαγή σχετίζεται με τη μη συμμόρφωση προς τις υποχρεώσεις ορθής τήρησης βιβλίων και στοιχείων που απεικονίζουν πλήρως τις συναλλαγές της επιχείρησης. Ως εκ τούτου, για την εν λόγω παράβαση επιβάλλεται το πρόστιμο, εφόσον είναι ευμενέστερο, των δύο χιλιάδων πεντακοσίων (2.500) ευρώ ανά ελεγχόμενο φορολογικό έτος κατά το οποίο διαπιστώνεται η τέλεση τέτοιων παραβάσεων (ήτοι: ένα πρόστιμο ανά χρήση, ανεξάρτητα από τον αριθμό των εικονικών ή πλαστών ή νοθευμένων στοιχείων ή του πλήθους των καταχωρίσεων στα βιβλία αγορών ή εξόδων που δεν έχουν πραγματοποιηθεί). 

    Η εγκύκλιος καταλαμβάνει τις περιπτώσεις φορολογουμένων που έως 16/10/2015 υπέπεσαν στις εν λόγω παραβάσεις. 

    Τι προβλέπεται για παραβάσεις από 17.10. 2015 και έπειτα

    Για παραβάσεις που διαπράττονται από την 17.10.2015 και έπειτα δεν επιβάλλεται πρόστιμο. 

    Από την ανωτέρω ημερομηνία και μετά, σε όσες περιπτώσεις φορολογικών ελέγχων διαπιστώνονται οι ανωτέρω παραβάσεις, επαναπροσδιορίζονται τα ακαθάριστα έσοδα και οι εκπιπτόμενες δαπάνες των ελεγχόμενων επιχειρήσεων και καταλογίζονται τα ποσά φόρου εισοδήματος, ΦΠΑ και άλλων φόρων που απέφυγαν να πληρώσουν οι παραβάτες είτε λόγω απόκρυψης εσόδων είτε λόγω εμφάνισης ανύπαρκτων δαπανών στα βιβλία τους. Στη συνέχεια επιβάλλονται πρόστιμα αναφορικά με τις περιπτώσεις υποβολής ανακριβών φορολογικών δηλώσεων.

    Επιπλέον, καταλογίζεται προσαύξηση 50% επί του ΦΠΑ που δεν κατέβαλαν οι φορολογούμενοι, καθώς επίσης και τόκοι εκπρόθεσμης καταβολής επί των διαφορών φόρου που καταλογίζονται από τους ελέγχους. Με τον τρόπο αυτό εξαντλείται η φορολογική υποχρέωση σε σχέση με τις παραβάσεις που διαπιστώνονται.

    Ισχύουν οι ποινικές διατάξεις

    Σύμφωνα τέλος με την Εγκύκλιο, δεν θίγονται οι ποινικές διατάξεις που προβλέπουν ποινή φυλάκισης τουλάχιστον 3 μηνών για τις εν λόγω παραβάσεις. 

    Θεμελιώδης αρχή του φορολογικού δικαίου

    Η απόφαση του ΣτΕ, όπως έγινε αποδεκτή από τη διοίκηση, προσδιορίζει τη γενική αρχή της αναδρομικής εφαρμογής της ευμενέστερης διάταξης, η οποία είναι θεμελιώδης αρχή του φορολογικού δικαίου και εφαρμόζεται σε όλες τις  διοικητικές κυρώσεις, χωρίς να εξετάζεται αν αυτές έχουν τον χαρακτήρα ποινής.

    Η ανωτέρω αρχή πηγάζει και από τη συνταγματική αρχή της αναλογικότητας, γεγονός που συντείνει στο να μην μπορεί ο νομοθέτης με αντίθετη διάταξη να αποκλείσει την εφαρμογή της. 

    Και για το λόγο αυτό, στην πλειοψηφία των περιπτώσεων προσφυγής του φορολογούμενου στα διοικητικά δικαστήρια και εφόσον συντρέχουν οι προϋποθέσεις, η αρχή της αναδρομικής εφαρμογής ευμενέστερης διάταξης πάντα υπερισχύει. 

    Η κα Μάρθα Παπασωτηρίου είναι Partner/Head of Tax, Lawyer, στην Andersen Tax Greece.

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ