Συνεχης ενημερωση

    Σάββατο, 15-Αυγ-2020 08:42

    Τεχνική εκπαίδευση, δυαδικό σύστημα και οι μεταρρυθμίσεις που προτείνει το ΒΕΠ

    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Ανδριανού Μιχάλαρου

    Ακούγεται συχνά μια φράση από κάποιους που ισχυρίζονται ότι ξέρουν καλά την αγορά. "Και τι παράγεται στην Ελλάδα; Ούτε καρφίτσες!", λένε με μεγάλη ευκολία ορισμένοι που προφανώς δεν έχουν καταλάβει πως η εθνική οικονομία εξακολουθεί να υπάρχει χάρη στις βιοτεχνίες, τη μεταποίηση και ειδικά τις παραγωγικές επιχειρήσεις, από τις οποίες προκύπτουν οι εξαγωγές, οι καταβολές σε εφορίες και ασφαλιστικά, αλλά και οι εισροές από τα προϊόντα που εξάγονται σε ξένες αγορές.

    Ύστερα από την κρίση και τους έντονους κλυδωνισμούς που προκάλεσαν κακοί χειρισμοί ετών στη διαχείριση των δημοσιονομικών μεγεθών, ο ιδιωτικός τομέας έμεινε όρθιος, προσαρμόστηκε στα νέα δεδομένα κι εξακολουθεί να δημιουργεί πλούτο στη χώρα μας. Γι’ αυτό ερχόμαστε όσοι εκφράζουμε το βιοτεχνικό κόσμο και ζητούμε από την Πολιτεία να συνεργαστεί μαζί μας ώστε να καθοριστεί ένα νέο παραγωγικό, αλλά και εκπαιδευτικό μοντέλο, ώστε να νοικοκυρευτεί η Οικονομία και να μπούμε σε αναπτυξιακούς ρυθμούς.

    Με απλά λόγια, πρέπει να ξαναθυμηθούμε την ανάγκη της λέξεως "αυτάρκεια" στην καθημερινότητα κάθε οικονομικής δραστηριότητάς μας. Αυτή η προοπτική όμως προϋποθέτει εγχώρια παραγωγή σε όλα τα επίπεδα και με κανόνες, αλλά και την προετοιμασία εξειδικευμένου εργατικού και τεχνικού δυναμικού. Ας αφήσουμε πίσω μας τις στερεοτυπικές αντιλήψεις που επικρατούσαν παλαιότερα ότι δήθεν όλοι έπρεπε να γίνουν επιστήμονες ή να κάνουν δουλειές γραφείου. Η οικονομία αναπτύσσεται με τον καλά εκπαιδευμένους τεχνίτες κι αυτό επιβεβαιώνεται από το οικονομικό θαύμα της Γερμανίας, η οποία μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο κατάφερε να ανασυγκροτηθεί χάρη στα τεχνικά επαγγέλματα, την παραγωγή και τη μεταποίηση.

    Μεταρρυθμίσεις και "δυαδική εκπαίδευση"

    Από το 1945 έως σήμερα, τα τεχνικά επαγγέλματα, κάθε συναφής δραστηριότητα και ειδικά η εκπαίδευση (μαζί με την πιστοποίηση) αποτελούν μία από τις βασικές μέριμνες της ομοσπονδιακής κυβέρνησης στη Γερμανία. Είχα την ευκαιρία να το διαπιστώσω προσωπικώς όταν βρέθηκα στη Στουτγάρδη πώς λειτουργεί το εκπαιδευτικό σύστημα και ποιες προοπτικές δημιουργεί. Κατά την πρώτη συνεδρίαση της Θεματικής Επιτροπής "Τεχνικής Εκπαιδεύσεως & Καταρτίσεως Τεχνικών Επαγγελμάτων" της Κεντρικής Ενώσεως Επιμελητηρίων Ελλάδος, ως επικεφαλής έκανα σχετική παρουσίαση τονίζοντας την ανάγκη καθορισμού ενός νέου πλαισίου εκπαίδευσης και προετοιμασίας τεχνιτών.

    Η συγκυρία κρίνεται ιδανική, ειδικά αφού όπως μας ανέφερε ο Γενικός Γραμματέας Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης & Διά Βίου Μάθησης του Υπουργείου Παιδείας κ. Γεώργιος Βούτσινος κατά τη διάρκεια εκείνης της συνεδρίασης, συντάσσεται το νέο σχέδιο νόμου για την επαγγελματική και τεχνική κατάρτιση που θα τεθεί στις 25 Αυγούστου σε δημόσια διαβούλευση. Οι εκπρόσωποι του Βιοτεχνικών Επιμελητηρίων Πειραιώς, Αθηνών και Θεσσαλονίκης έχουμε δεσμευθεί να καταθέσουμε τις προτάσεις μας.

    Στο επίπεδο αυτό, θα μπορούσαμε να σκεφτούμε την υιοθέτηση της αποκαλούμενης "δυαδικής εκπαιδεύσεως". Πρόκειται για ένα σύστημα στο πλαίσιο του οποίου μπορούν να υπάρξουν μεταρρυθμίσεις και καινοτομίες τετραετούς διάρκειας που θα αλλάξουν την εικόνα της αγοράς. Θα μπορούσε, επί παραδείγματι, να εφαρμοσθεί το "Συμβόλαιο εκπαίδευσης" με το οποίο θα ορίζονται τα δικαιώματα και οι υποχρεώσεις των εκπαιδευομένων και των επιχειρήσεων που προσφέρουν θέσεις εργασίας. Με αυτό το συμβόλαιο ορίζονται το ύψος της αμοιβής, η ακριβής διάρκεια εκπαίδευσης και το είδος των εξετάσεων ώστε οι ενδιαφερόμενοι να λάβουν τίτλο σπουδών, πιστοποίηση και άδεια εξασκήσεως επαγγέλματος.

    Σύνδεση εκπαίδευσης - αγοράς

    Μια τέτοια μεταρρύθμιση μπορεί να συνδέσει επί της ουσίας της επιχειρήσεις με τα εκπαιδευτικά ιδρύματα αφού οι εκπαιδευόμενοι θα εργάζονται κατά κανόνα τρεις ή τέσσερις ημέρες την εβδομάδα ενώ μία με δύο ημέρες θα φοιτούν στη σχολή τους. Η εκπαίδευση, δηλαδή, θα γίνεται σε πρακτικό επίπεδο στο χώρο εργασίας (την επιχείρηση) και σε θεωρητικό επίπεδο στη σχολή. Έτσι θα ανακαλύψει ένας νέος το επάγγελμα που ονειρεύεται αλλά και τις ευκαιρίες που χρειάζονται για να γίνει ένας καλός επαγγελματίας ή και επιχειρηματίας.

    Σε μια τέτοια προοπτική, η συμβολή των Επιμελητηρίων θα είναι καθοριστική. Με Συμβούλους Εκπαίδευσης και Κέντρα Επαγγελματικής Κατάρτισης  οι ενδιαφερόμενοι θα μπορούσαν να μάθουν ό,τι χρειάζονται για δωρεάν μαθητεία αλλά και για την οικοδόμηση σταδιοδρομίας που θα καθοριστεί αναλόγως με τις δεξιότητες και την ικανότητα των εκπαιδευομένων. Όλοι θα πρέπει να αντιληφθούν ότι τα Επιμελητήρια εκπροσωπούν τις επιχειρήσεις πολλών κλάδων σε μια περιοχή, ενώ βάσει πραγματικών αναγκών στις τοπικές κοινωνίες μπορούν να δημιουργήσουν Συμβόλαια Εκπαίδευσης, Σεμινάρια ενημέρωσης εκπαιδευτών και εκπαιδευομένων, αλλά και να επιβλέψουν τις εξετάσεις για τις επαγγελματικές άδειες και τις πιστοποιήσεις.

    Τα Επιμελητήρια έχουμε τις λύσεις και μπορούμε να διαδραματίσουμε ρόλο ουσιαστικού αρωγού της Πολιτείας στα θέματα της τεχνικής εκπαίδευσης και της δημιουργίας μιας νέας γενιάς επιχειρηματιών και επαγγελματιών. Σ’ αυτήν την κατεύθυνση μπορούμε να εγγυηθούμε ως "Ανάδοχοι εκπαίδευσης" συμβουλευτικά προγράμματα προς νέους, να δημιουργήσουμε υπηρεσίες για ενίσχυση νέων εκπαιδευομένων σε τοπικό επίπεδο και να λειτουργήσουμε υπηρεσίες εξυπηρέτησης Τεχνικής και Επαγγελματικής Κατάρτισης.

    Αυτό είναι το πλαίσιο και η δέσμευσή μας για μια πραγματική μεταρρύθμιση που θα βοηθήσει την οικονομία και την προοπτική τόνωσης της εγχώριας παραγωγής, ώστε η Ελλάδα να παράγει και να ανοίγει νέες θέσεις εργασίας, υψηλής υπεραξίας.

    *Ο κ. Ανδριανός Μιχάλαρος είναι Πρόεδρος του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Πειραιώς και συντονιστής της Θεματικής Επιτροπής "Τεχνικής Εκπαιδεύσεως & Καταρτίσεως Τεχνικών Επαγγελμάτων" της Κεντρικής Ενώσεως Επιμελητηρίων Ελλάδος

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ