Συνεχης ενημερωση

    Τετάρτη, 17-Ιουν-2020 00:05

    Η ψηφιακή στρατηγική να τεθεί στο επίκεντρο του αναπτυξιακού σχεδιασμού

    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Χάρη Μπρουμίδη

    Η πανδημία του COVID-19 ακόμα και την επόμενη μέρα της εξόδου από τις συνθήκες απόλυτου περιορισμού αλλάζει δραστικά την εργασία, την πρόσβαση στη γνώση, την επικοινωνία και τις καθημερινές μας συνήθειες. Είχε και θα έχει  σημαντικές επιπτώσεις στην οικονομία, την αγορά εργασίας, τις επιχειρήσεις και την κοινωνία, πολλές από αυτές αρνητικές. 

    Σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ πάνω από το 50% των μικρομεσαίων επιχειρήσεων ήδη καταγράφει σημαντικές απώλειες εσόδων, ενώ οι εκτιμήσεις του Παγκόσμιου Οργανισμού Εργασίας (ILO) δείχνουν ότι θα επηρεαστούν έως και 305 εκατομμύρια θέσεις εργασίας διεθνώς. Αλλά και σε κοινωνικό επίπεδο, η κρίση αυτή μας έχει επηρεάσει σε πολλαπλά επίπεδα, από την εκπαιδευτική διαδικασία και τον προϋπολογισμό κάθε νοικοκυριού, έως την αίσθηση μοναξιάς και απογοήτευσης για το μέλλον που έχει αναδειχθεί στις κοινωνίες μας, με τον ΟΗΕ να προειδοποιεί ότι μισό δισεκατομμύριο άνθρωποι κινδυνεύουν να βρεθούν ξανά αντιμέτωποι με την απόλυτη φτώχεια. 

    Στο διάστημα της έξαρσης της πανδημίας (που σε ορισμένες περιοχές του κόσμου δεν έχει ακόμα περάσει) πολίτες, επιχειρήσεις, κυβερνήσεις και φορείς επέδειξαν από την πρώτη στιγμή αλληλεγγύη και ανέλαβαν έγκαιρα δράσεις για το κοινό καλό, κινητοποιούμενοι για τη διαχείριση και εξομάλυνση των άμεσων επιπτώσεων της πανδημίας. Παράλληλα, αναδείχθηκε και ο σημαντικός ρόλος των επιχειρήσεων στην αντιμετώπιση τόσο της υγειονομικής όσο και της οικονομικής και κοινωνικής κρίσης που συνεπάγεται αυτή η πρωτοφανής για όλους μας κατάσταση. 

    Στην Ελλάδα η Vodafone έθεσε σε εφαρμογή ένα ολοκληρωμένο πλάνο σε 6 άξονες, αποδεικνύοντας από την αρχή τη δέσμευσή μας για την υποστήριξη των εργαζομένων, των πελατών μας, της πολιτείας και της κοινωνίας στη δύσκολη αυτή συγκυρία. Άμεσα λάβαμε αυξημένα μέτρα για την υγεία και ασφάλεια των εργαζομένων μας στην πρώτη γραμμή. Μεταφέραμε το 93% των ανθρώπων μας σε εργασία από απόσταση. Αυξήσαμε τη χωρητικότητα του δικτύου μας έως και 60% για να ανταποκριθούμε στην αυξημένη ζήτηση, υποστηρίξαμε κρίσιμες εφαρμογές της πολιτείας για εργασία, εκπαίδευση από απόσταση, ψηφιακή εξυπηρέτηση του πολίτη, ενώ παράλληλα υποστηρίξαμε τους πελάτες μας με περισσότερη επικοινωνία, λύσεις για εργασία, εκπαίδευση και ψυχαγωγία. Συνολικά οι δράσεις που αναλάβαμε για να σταθούμε #μαζί με την πολιτεία, τους πελάτες μας και την κοινωνία στο πρώτο διάστημα της κρίσης αποτιμώνται σε περισσότερα από 5 εκατομμύρια Ευρώ. 

    Την επόμενη μέρα από την υγειονομική κρίση, η ευθύνη των επιχειρήσεων είναι ενδεχομένως ακόμα μεγαλύτερη. Στη Vodafone είμαστε έτοιμοι να συμβάλουμε για την επανεκκίνηση της οικονομίας με ένα νέο πλάνο που στοχεύει να στηρίξει τις επιχειρήσεις αλλά και τις πιο ευάλωτες ομάδες στην ελληνική κοινωνία. 

    Καθώς ο σχεδιασμός για την οικονομική ανάκαμψη στην Ευρώπη και τη χώρα μας έχει ξεκινήσει, οφείλουμε να μάθουμε από τις εμπειρίες που αποκομίσαμε στο πρώτο διάστημα από το ξέσπασμα της πανδημίας και να δεσμευτούμε όλοι στην προσπάθεια να ξαναχτίσουμε την οικονομία και κοινωνία μας με έναν τρόπο που θα εξασφαλίζει ίσες ευκαιρίες για όλους και θα αμβλύνει τις επιπτώσεις για τον πλανήτη, θέτοντας την ψηφιακή στρατηγική στο επίκεντρο των αναπτυξιακών πλάνων. Στην προσπάθεια αυτή είναι απαραίτητη η διαμόρφωση των κατάλληλων συνθηκών που θα διασφαλίσουν την πρόοδο και κοινωνική συνοχή και η ανάληψη πρωτοβουλιών από όλους, συμπεριλαμβανομένης και της Πολιτείας, που θα εστιάζουν σε τέσσερις τομείς:

    Ίσες ευκαιρίες και ψηφιακές δεξιότητες: στην ψηφιακή κοινωνία του μέλλοντος θα πρέπει να συμμετέχουν ισότιμα όλοι. Δεν μπορούμε για παράδειγμα να αφήσουμε τους πιο ευάλωτους πίσω, όπως π.χ. τις οικογένειες και τα παιδιά που ενδεχομένως δεν έχουν τα ψηφιακά εργαλεία ώστε να παρακολουθούν το σχολικό πρόγραμμα από το σπίτι. Είναι απαραίτητη λοιπόν η ενίσχυση της πρόσβασης όλων, ανεξαρτήτως ηλικίας, τόπου διαμονής, οικονομικής κατάστασης στις υποδομές, τα ψηφιακά εργαλεία και τις δεξιότητες που είναι απαραίτητες για πρόοδο και ανάπτυξη στην ψηφιακή κοινωνία του μέλλοντος.

    Ενδυνάμωση μικρομεσαίων επιχειρήσεων: οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις είναι βασική μηχανή της οικονομίας – υποστηρίζουν το 60% των θέσεων εργασίας στην Ευρώπη. Είναι σημαντικό να αναληφθούν πρωτοβουλίες για την υποστήριξη της ψηφιοποίησης των επιχειρήσεων ώστε να μπορούν να αναπτυχθούν και να συνεχίσουν να δημιουργούν αξία στην οικονομία.

    Ηλεκτρονική διακυβέρνηση: η εμπειρία μας στη διάρκεια της πανδημίας ανέδειξε ακόμη περισσότερο την ανάγκη για ευρεία ψηφιοποίηση των υπηρεσιών του δημοσίου. Οφείλουμε να αξιοποιήσουμε την ευκαιρία που έχουμε για την ευρύτερη ψηφιοποίηση του δημοσίου τομέα με στόχο την ενίσχυση της ποιότητας ζωής κάθε πολίτη αξιοποιώντας σύγχρονες λύσεις πληροφορικής και επικοινωνιών. 

    Ψηφιακές υποδομές νέας γενιάς: προκειμένου οι ευκαιρίες της ψηφιακής εποχής να είναι προσβάσιμες σε όλους πρέπει να διασφαλιστεί ότι δεν υπάρχουν κενά πρόσβασης σε ευρυζωνικές υπηρεσίες και δίκτυα νέας γενιάς, καθώς και να δημιουργηθούν οι κατάλληλες συνθήκες για την προσέλκυση επενδύσεων. Οι βέλτιστες διεθνείς πρακτικές συνηγορούν στην εγκατάλειψη των διαδικασιών διάθεσης φάσματος με κριτήριο την εισπρακτική μεγιστοποίηση, δίνοντας προβάδισμα σε διαδικασίες που υποστηρίζουν τον βιώσιμο ανταγωνισμό και την αποτελεσματική ανάπτυξη δικτύων. 

    Ο κρίσιμος ρόλος των ψηφιακών υποδομών και των τηλεπικοινωνιακών δικτύων αναδείχθηκε από τις πρώτες μέρες της πανδημίας. Όλοι μας είχαμε την ευκαιρία να εξοικειωθούμε περισσότερο με νέες τεχνολογίες και ψηφιακές εφαρμογές που διευκόλυναν την εργασία, εκπαίδευση και ψηφιοποίηση, ενώ ο κλάδος των τηλεπικοινωνιών στάθηκε στην πρώτη γραμμή στηρίζοντας επιχειρήσεις και πολίτες ώστε να συνεχίσουν όσο το δυνατόν πιο απρόσκοπτα τις καθημερινές τους δραστηριότητες. Στην επόμενη μέρα, και καθώς οι εκτιμήσεις μιλούν για σημαντική μείωση της οικονομικής δραστηριότητας και αυξημένα ποσοστά ανεργίας στην ΕΕ, ο ρόλος των υποδομών αυτών στην επανεκκίνηση της οικονομίας και τη διατήρηση της κοινωνικής συνοχής αναδεικνύεται ακόμη περισσότερο. Ως κορυφαίος πάροχος τεχνολογίας και τηλεπικοινωνιών έχουμε χρέος και σημαντικό ρόλο σε αυτό. 

    Στη Vodafone, πιστεύουμε ότι μια ψηφιακή κοινωνία ίσων ευκαιριών που δεν θα επιβαρύνει τον πλανήτη μπορεί να γίνει πραγματικότητα χάρη στα δίκτυα νέας γενιάς και την ψηφιακή οικονομία. Οι εμπειρίες που αποκομίσαμε στο δύσκολο πρώτο διάστημα από το ξέσπασμα της πανδημίας σε τομείς όπως η ψηφιοποίηση του κράτους και των επιχειρήσεων καθώς και η μεγαλύτερη εξοικείωση των πολιτών με ψηφιακές υπηρεσίες αποτελούν μια πολύ σημαντική βάση που οφείλουμε να αξιοποιήσουμε στο μέλλον. Αναδεικνύεται λοιπόν η ανάγκη για ενίσχυση της συνεργασίας μεταξύ πολιτείας, επιχειρήσεων, πολιτών και τηλεπικοινωνιακών παρόχων για τη διαμόρφωση των ψηφιακών λύσεων που θα ωθήσουν την κοινωνία μας μπροστά. 

    Ειδικά στη χώρα μας, πρέπει να δράσουμε γρήγορα και αποφασιστικά με στόχο την ενίσχυση των ψηφιακών υποδομών, τη διεύρυνση της πρόσβασης των πολιτών σε δίκτυα υψηλών ταχυτήτων, την επιτάχυνση της ψηφιοποίησης επιχειρήσεων και κυβερνητικών υπηρεσιών, και την καλλιέργεια ψηφιακών δεξιοτήτων προς όφελος της κοινωνίας στο σύνολό της.  Η Vodafone είναι έτοιμη να συμμετέχει και να υποστηρίξει αυτήν την προσπάθεια. Είναι η κατάλληλη στιγμή να τολμήσουμε, να ξεπεράσουμε προσκόμματα ή εμπόδια του παρελθόντος και να εργαστούμε όλοι μαζί αναλαμβάνοντας πρωτοβουλίες για ένα καλύτερο και πιο συναρπαστικό μέλλον. 

    * Ο κ. Χάρης Μπρουμίδης είναι πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Vodafone Ελλάδας

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ