Συνεχης ενημερωση

    Πέμπτη, 10-Οκτ-2019 00:05

    "Τριετίες" στον βασικό μισθό - "Μύθοι" και πραγματικότητα

    "Τριετίες" στον βασικό μισθό - "Μύθοι" και πραγματικότητα
    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Τάσου Τριαντάφυλλου

    Επανήλθε στην επικαιρότητα το ζήτημα που έχει προκύψει – ενώπιον πλέον του ΣτΕ – σχετικά με τις "τριετίες" επί του βασικού μισθού και ημερομισθίου. Με απόφαση του Υπουργείου Εργασίας Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, η οποία δημοσιεύτηκε τον Ιανουάριο του τρέχοντος έτους, καθορίστηκε από 1.2.2019 ο νέος νόμιμος κατώτατος μισθός στο ποσό των 650€ μηνιαίως και το ημερομίσθιο στο ποσό των 29,04€.

    Ωστόσο, με την εν λόγω απόφαση του Υπουργείου, δημιουργήθηκε σύγχυση και έντονος προβληματισμός μεταξύ των επιχειρήσεων σχετικά με την υποχρέωση καταβολής οποιασδήποτε προσαύξησης λόγω προϋπηρεσίας (τριετίες) σε όσους εργαζομένους έχουν διανύσει τέτοια προϋπηρεσία σε οποιανδήποτε εργοδότη (μέχρι τις 14.2.2012, έκτοτε η ωρίμανση τέτοιων δικαιωμάτων έχει ανασταλεί), δεδομένου ότι ενώ για τον καθορισμό του κατώτατου μισθού και ημερομισθίου γίνεται επίκληση του άρθρου 103 ν. 4172/2013, το εν λόγω άρθρο σαφώς ορίζει ότι ο νομοθετημένος κατώτατος μισθός και ημερομίσθιο νοείται ως μία μοναδική αξία (ποσό) αναφοράς.

    Εν συνεχεία, το Υπουργείο Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης επανήλθε με σχετική εγκύκλιό του στις 18.02.2019, η οποία εμπεριείχε πίνακα στον οποίο συμπεριλαμβάνονταν και προσαυξήσεις προϋπηρεσίας, μέχρι τρεις (3) τριετίες, τόσο για το νόμιμο κατώτατο μισθό, όσο και για το ημερομίσθιο και συναφώς επικαλούνταν για την εφαρμογή τους τις διατάξεις των στοιχείων i και iii της περ. γ’, χωρίς τις ηλικιακές αναφορές και των περ. δ’ έως στ’ της υποπερ. ΙΑ.11.3 της παρ. ΙΑ του άρθρου πρώτου ν.4093/2012, ενός νόμου δηλαδή, ο οποίος είχε πάψει να ισχύει πολύ πριν τη δημοσίευση της εν λόγω εγκυκλίου.

    Συνάγεται σαφώς λοιπόν ότι δεν υπάρχει οποιαδήποτε νομοθετική πρόβλεψη από την οποία να προκύπτει οποιαδήποτε υποχρέωση των επιχειρήσεων να καταβάλλουν επί το νέου νόμιμου κατώτατου μισθού και ημερομισθίου οποιαδήποτε προσαύξηση λόγω προϋπηρεσίας, δεδομένου ότι με την προαναφερθείσα εγκύκλιο του το Υπουργείο επιχειρεί να θεμελιώσει υποχρέωση καταβολής προσαυξήσεων λόγω προϋπηρεσίας κατά τρόπο εσφαλμένο και αντίθετο στο νόμο. Και αυτό γιατί η εν λόγω εγκύκλιος επικαλείται νόμο ο οποίος έχει πάψει – ήδη από τις 20.8.2018 – να ισχύει, καθώς η εν λόγω ρύθμιση ίσχυε, όπως ρητά αναφέρεται μέχρι τη λήξη της περιόδου οικονομικής προσαρμογής που προβλέπουν τα Μνημόνια που προσαρτώνται στο Ν.4046/2012 και οι επακολουθούσες τροποποιήσεις αυτών.      

    Ωστόσο, παρά την εσφαλμένη κρίση της, η παραπάνω εγκύκλιος του Υπουργείου Εργασίας, για όσο χρονικό διάστημα εξακολουθεί να ισχύει, τυγχάνει εφαρμοστέα και δεσμεύει τις κατά τόπο αρμόδιες Επιθεωρήσεις Εργασίας, οι οποίες κατόπιν ελέγχου μπορούν και θα επιβάλλουν πρόστιμο σε όσες εταιρίες δεν αναπροσαρμόσουν, κατά τα οριζόμενα στην εγκύκλιο αυτή, το νόμιμο κατώτατο μισθό και ημερομίσθιο καταβάλλοντας και τις τριετίες που αυτή εσφαλμένα προβλέπει για όσους έχουν θεμελιώσει τέτοιο δικαίωμα στις 14.2.2012. 

    * Ο κ. Τάσος Τριαντάφυλλος είναι Managing Partner της Andersen Legal 

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Δειτε τα πρωτοσελιδα ολων των εφημεριδων