Rebranding στα €0,90, ρεαλισμός στα €1,25 - Το price floor είναι ήδη εκεί

Παρασκευή, 11-Ιουλ-2025 00:05

Rebranding στα €0,90, ρεαλισμός στα €1,25 - Το price floor είναι ήδη εκεί

Του Απόστολου Μάνθου

Η Attica Bank δεν αλλάζει μόνο όνομα. Αλλάζει αφήγημα, κατεύθυνση και ψυχολογία. Ως CrediaBank πλέον, συστήνεται ξανά στο κοινό με αυτοπεποίθηση, ουσία και στόχο. Πίσω από τη νέα ταυτότητα κρύβεται μια προσπάθεια που λίγοι πίστεψαν και ακόμα λιγότεροι προέβλεψαν. Μια τράπεζα που επέλεξε να μη σωθεί απλώς, αλλά να επανασυσταθεί και να επιστρέψει, αυτή τη φορά, για να μείνει.

Τα τελευταία δύο χρόνια, η Attica Bank κατάφερε να διαγράψει μια θεαματική τραπεζική ανατροπή. Μια υπέρβαση που ξεπέρασε την επιβίωση και έγινε πρότυπο.

Γκρέμισε το δείκτη NPE στο 2,9%, δημιουργώντας την 5η μεγαλύτερη τράπεζα στην Ελλάδα με καθαρό ισολογισμό.

Πραγματοποίησε ανακεφαλαιοποίηση €735 εκατ., με την Thrivest να κατέχει πλέον πάνω από το 50% των μετοχών, ενισχύοντας έτσι τη σταθερότητα και την κεφαλαιακή επάρκεια.

Πέτυχε αύξηση +96% στα επαναλαμβανόμενα λειτουργικά έσοδα το 2024, με την πιστωτική επέκταση να ξεπερνά τα €950 εκατ., το μερίδιο αγοράς να σκαρφαλώνει πάνω από 9% και τις καταθέσεις να φτάνουν τα €6 δισ.

Απέδειξε στο πρώτο τρίμηνο του 2025 τη συνέχεια της δυναμικής, μπαίνοντας σε τροχιά διατηρήσιμης τραπεζικής απόδοσης, με τα λειτουργικά κέρδη να εκτοξεύονται κατά +132%, το καθαρό επιτοκιακό εισόδημα να αυξάνεται +90% και τις προμήθειες να σημειώνουν άλμα +129% σε ετήσια βάση, δίνοντας το στίγμα ότι η  CrediaBank αποκτά πλέον την εικόνα μιας σύγχρονης τράπεζας με ισορροπημένο ενεργητικό, υψηλή κερδοφορία και γερές βάσεις για περαιτέρω επέκταση.

Ένα γεγονός που αποδείχτηκε περίτρανα από τις πρόσφατες διεθνείς επενδυτικές κινήσεις. Η επιτυχής έκδοση υβριδικών τίτλων AT1 και Tier II, με υπερκάλυψη και συμμετοχή κορυφαίων διεθνών επενδυτών, δεν είναι μια απλή πράξη άντλησης κεφαλαίων. Είναι ξεκάθαρη επιβεβαίωση ότι η τράπεζα διαθέτει ένα βιώσιμο, αναγνωρίσιμο και αξιόπιστο επιχειρηματικό μοντέλο. Η πρόσβαση στις δευτερογενείς κεφαλαιαγορές συνιστά de facto αναβάθμιση της θεσμικής αξιοπιστίας, ιδιαίτερα για έναν οργανισμό που δύο χρόνια πριν εθεωρείτο "σε φάση εξυγίανσης”.

Ταυτόχρονα, η αναβάθμιση από τη Moody’s σε Ba2 με θετικές προοπτικές δείχνει πως η πιστοληπτική αξιολόγηση εναρμονίζεται πλέον με την ενδογενή δυναμική των μεγεθών. 

Η CrediaBank δεν επιχειρεί να ανταγωνιστεί τους μεγάλους παίκτες σε απόλυτο μέγεθος. Δεν προσπαθεί να καταστεί "συστημική" με όρους κεφαλαιοποίησης. Αντιθέτως, διαμορφώνει την πρότασή της γύρω από έννοιες λειτουργικής αποδοτικότητας, ευελιξίας και πελατοκεντρικής ψηφιακής εμπειρίας – συνθήκες που επιτρέπουν στις μικρομεσαίες τράπεζες διεθνώς να δημιουργούν ισχυρό κερδοφόρο αποτύπωμα.

Η CEO Ελένη Βρεττού φαίνεται να ακολουθεί πιστά και με μεγάλη επιτυχία το αμερικανικό πρότυπο του triple-A. Το ίδιο πρότυπο χρησιμοποίησε και στους οικονομικούς στόχους που έδωσε στη Γενική Συνέλευση για το 2027.

Το triple-A ορίζεται από τις λέξεις: Ambitious, Achievable, Accountable.

Με απλά λόγια, το Ambitious = φιλόδοξοι υψηλοί στόχοι, το Achievable = εφικτοί που μπορούν δηλαδή να επιτευχθούν με ρεαλισμό και σχέδιο και το Accountable = υπεύθυνοι και μετρήσιμοι με δέσμευση, διαφάνεια και δυνατότητα αξιολόγησης σε κάθε βήμα.

Πρόκειται για ένα πρότυπο με καθαρό στρατηγικό βάθος και επικοινωνιακή πυκνότητα, που δείχνει ότι το πλάνο της τράπεζας έχει όραμα (ambition), ρεαλισμό (achievability) και διαφάνεια/δέσμευση (accountability).

Ποιοι είναι οι στόχοι που έδωσε η κυρία Βρεττού;

1. Απόδοση κεφαλαίων μεγαλύτερη από 20%

2. Διαμόρφωση του δείκτη κόστους/εσόδων κάτω από 40%

3. Κέρδη προ προβλέψεων που θα ξεπερνούν τα €280 εκατ. και

4. Δείκτη μη εξυπηρετούμενων δανείων κάτω από 3%.

Οι στόχοι αυτοί της CrediaBank είναι ένα όραμα που εμπνέει (aspirational narrative) δίνοντας ταυτόχρονα ένα επενδυτικό χάρτη για το πού θέλει να φτάσει και γιατί αξίζει να την εμπιστευτείς. Πρόκειται επίσης για ένα όραμα που οι αγορές συχνά ανταμείβουν.

Πέρα από αυτό μεγάλο επενδυτικό ενδιαφέρον, αναμένεται να παρουσιάσει και το "ζήτημα" του placement. Η εκκρεμότητα της χαμηλής διασποράς μετοχών (9,5% αντί του απαιτούμενου 15%) και το ενδεχόμενο placement μέχρι τα μέσα του 2026, αποτελεί ένα σημείο-κλειδί για την αποτίμηση της μετοχής. Ο σχετικός νόμος προβλέπει αναστολή οποιασδήποτε διάθεσης μετοχών έως τις 4 Δεκεμβρίου του 2025. Επομένως, το παράθυρο για placement ανοίγει το πρώτο εξάμηνο του 2026.

Προσέξτε, όμως, γιατί το 2026 η CrediaBank θα έχει ανακοινώσει τόσο τα αποτελέσματα του 2025, που θα είναι πολύ θετικά, όσο και αυτά του πρώτου εξαμήνου του 2026, που η τράπεζα θα μας αποκαλύπτει πλέον τις βάσεις μιας ισχυρής ανοδικής προοπτικής.

Κάτω υπό αυτές τις συνθήκες και σύμφωνα με εκτιμήσεις της αγοράς, ο πήχης για την κεφαλαιοποίηση θα τεθεί στο επίπεδο των €2 δισ. ή περίπου €1,25/μετοχή, πράγμα που σημαίνει ότι οι βασικοί μέτοχοι δεν θα δώσουν μετοχές κάτω από αυτή την τιμή, συνιστώντας ένα implicit price floor. Δηλαδή, ένα ανεπίσημο "πάτωμα τιμής", το οποίο θα λειτουργεί από το placement και έπειτα ως ψυχολογική και τεχνική στήριξη. Η αγορά, επομένως, έχει έναν ορατό valuation anchor, πάνω στον οποίο μπορεί να χτιστεί τόσο η τωρινή κίνηση, όσο και η επόμενη μετά την αύξηση της διασποράς των μετοχών και την είσοδο της CrediaBank στους δείκτες με ό,τι αυτό θα σημαίνει για την περαιτέρω άνοδο της μετοχής.

Κλείνω με τη διαγραμματική ανάλυση και την ανοδική διάσπαση του μεσοπρόθεσμου τριγωνικού σχηματισμού "T" στα €0,8380 όπου και έδωσε το ανοδικό σήμα διαφυγής προς νέα ιστορικά υψηλά, διαλύοντας τα προηγούμενα που είχαν σημειωθεί στα €0,868. Φυσικά, ο πρώτος στόχος είναι το πέρασμα πάνω από το όριο του €1 και αμέσως μετά η κίνηση θα απλωθεί, φέρνοντας τη μετοχή μέσα στο εύρος διακύμανσης των €1,25 με €1,40. 

* Ο Απόστολος Μάνθος είναι υπεύθυνος τεχνικής ανάλυσης & επενδυτικής στρατηγικής

** Το περιεχόμενο του άρθρου δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να θεωρηθεί ως συμβουλή ή πρόταση ή προτροπή ή σύσταση ή πρόσκληση για την αγορά ή πώληση οποιασδήποτε μετοχής ή επενδυτικού ή χρηματοοικονομικού προϊόντος που διαπραγματεύεται σε οργανωμένη ή μη αγορά.