Η κρυφή γοητεία του "80άρη"

Παρασκευή, 04-Μαϊ-2007 08:20

Του Νίκου Χρυσικόπουλου

Πολλές από τις μετοχές που μετέχουν στο δείκτη της μικρής κεφαλαιοποίησης του Χ.Α. δεν βρίσκονται στο watch list ξένων οίκων. Η συμμετοχή τους σε οδοιπορικά είναι σποραδική. Συχνά παρουσιάζουν ακραίες μεταβολές στην πορεία των οικονομικών αποτελεσμάτων τους και γενικότερα δεν αποπνέουν ακόμη την αίσθηση της "σταθερότητας" που επιθυμούν οι διαχειριστές των επενδυτικών χαρτοφυλακίων.

Τότε γιατί σχεδόν κάθε χρόνο κάποιες μετοχές από την μικρή κεφαλαιοποίηση πετυχαίνουν υψηλές αποδόσεις; Πολλοί θα απαντούσαν ότι είναι συγκεκριμένα χρηματιστηριακά χαρακτηριστικά και πρακτικές που προκαλούν τη μεγάλη άνοδο τους στο ταμπλό. Δεν λείπουν και αυτές. Στην πραγματικότητα όμως συμβαίνει κάτι διαφορετικό. Είναι η προοπτική του "νέου" έναντι του "παλιού" που προσελκύει το πάντα διψασμένο για "στόρι" επενδυτικό κοινό. Προσοχή, όχι κερδοσκοπικά "στόρι", αλλά υποσχέσεις επιχειρηματικής και οικονομικής ανέλιξης. Δεν θα είναι υπερβολή να ειπωθεί ότι ορισμένες από τις μετοχές που σήμερα βρίσκονται στην "Γ’ Εθνική" της Σοφοκλέους θα γίνουν τα blue chips της ερχόμενης δεκαετίας.

Τα παραδείγματα είναι υπαρκτά. Τον Ιούνιο του 1997 μια εταιρεία με την ονομασία Babyland που πραγματοποιούσε τζίρο 44 εκατ. ευρώ, εισέρχεται στη Σοφοκλέους. Τιμή κλεισίματος την πρώτη ημέρα διαπραγμάτευσης τα 1,03 ευρώ. Δέκα χρόνια αργότερα η εταιρεία αυτή έχει μετονομαστεί σε Jumbo, τα προϊόντα της είναι στα χέρια σχεδόν κάθε παιδιού στην Ελλάδα και ο τζίρος της φθάνει και ξεπερνά τα 200 εκατ. ευρώ... ανά εξάμηνο. Στο ταμπλό ήδη καταγράφει απόδοση 2.134% από την εισαγωγή της και πλέον αποτιμάται πάνω από τα 1,4 δισ. ευρώ. Σε ένα ιδανικό σενάριο, εάν κάποιος είχε επενδύσει 10.000 ευρώ (3,5 "παλιά" εκατομμύρια δραχμές) σε αυτή την εταιρεία, σήμερα θα βρισκόταν με χαρτοφυλάκιο αξίας 213 χιλ. ευρώ.

Προς το τέλος της ίδιας χρονιάς, μια εταιρεία με το "παράξενο" όνομα Folli Follie που σχεδόν όλοι ρώταγαν τον ιδρυτή της τι σημαίνει, μπαίνει και αυτή στο Χ.Α. Με κέρδη που τότε μόλις που ξεπέρναγαν τα 6 εκατ. ευρώ, λίγοι εκτιμούσαν πως μια αλυσίδα παραγωγής και εμπορίας κοσμημάτων θα γινόταν ευρέως γνωστή εκτός Ελλάδος. Σήμερα το εμπορικό της σήμα βρίσκεται και στις πέντε ηπείρους, τα κέρδη της ξεπερνούν τα 100 εκατ. ευρώ, η χρηματιστηριακή της αξία πλησιάζει το 1 δισ. ευρώ και οι ιδιοκτήτες της σχεδιάζουν να τη μετατρέψουν σε παγκόσμιο brand name, είτε αυτόνομα είτε μέσω συνεργασιών. Όσο για τη μετοχή της, με απόδοση 1.497% από τον Οκτώβριο του 1997 έως σήμερα, συγκαταλέγεται στις αποδοτικότερες του Χ.Α.

Σίγουρα αυτές οι εταιρείες (και ορισμένες άλλες) είναι λίγες συγκριτικά με τον αριθμό των εισηγμένων εταιρειών στο Χ.Α. Δείχνουν, όμως, ότι μια σωστή επιλογή μπορεί και να προβλεφθεί και να επιτευχθεί μέσω μακροπρόθεσμων τοποθετήσεων. Τόσο η Jumbo όσο και η Folli Follie δεν ήρθαν από το πουθενά. Όσοι θυμούνται αναλύσεις και δημοσιεύματα προ δεκαετίας γνωρίζουν πως οι δύο αυτές εταιρείες πάντοτε συγκαταλέγονταν στην κατηγορία των πολλά υποσχόμενων.

Πίσω στο σήμερα, το ερώτημα είναι εάν μπορούν να υπάρξουν τέτοιες περιπτώσεις. Εδώ δεν ισχύει το "κάνε με προφήτη να σε κάνω πλούσιο" αλλά δύο στοιχεία: η ικανότητα να προβλέψει κανείς ποιες από τις σημερινές "μικρές" συγκριτικά εταιρείες της Σοφοκλέους διαθέτουν ικανό μάνατζμεντ ώστε να μεγαλώσουν με υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης τα επόμενα χρόνια και κυρίως κατά πόσον μπορεί κανείς να μείνει "πιστός" στην επιλογή τους και να επενδύσει σε αυτές σε βάθος χρόνου.

Αναμφισβήτητα η επιλογή δεν είναι μόνο θέμα τύχης. Απαραίτητη προϋπόθεση είναι να πληρούν συγκεκριμένα χαρακτηριστικά. Κερδοφόρες οικονομικές χρήσεις επί σειρά ορισμένων ετών, διψήφιοι ρυθμοί ανάπτυξης, αύξηση της λειτουργικής κερδοφορίας, ελεγχόμενη δανειακή επιβάρυνση και διψήφια απόδοση ιδίων κεφαλαίων είναι ορισμένα κριτήρια που αποτελούν εχέγγυα μιας υποσχόμενης θετικής επένδυσης.

Τέτοιες περιπτώσεις μπορεί να βρεθούν μεταξύ των μετοχών του FTSE-80 και δεν αποκλείεται στο μέλλον κάποιες να επιβεβαιώσουν τις προσδοκίες που σήμερα υπάρχουν για αυτές. Με βάση τα σχέδια των διοικήσεων τους και τις μέχρι σήμερα επιδόσεις τους έχει ξεχωρίσει, μεταξύ άλλων, μια ομάδα. Η Sprider μέσα σε ένα χρόνο ήδη έχει συγκεντρώσει την επενδυτική προσοχή με επίκεντρο την στρατηγική της "κάθε πρωτεύουσα νομού να έχει το δικό της κατάστημα Sprider" αλλά και στην περαιτέρω εξάπλωση στις αγορές του εξωτερικού. Το επενδυτικό της πλάνο υποστηρίζεται από διψήφιους ρυθμούς ανάπτυξης, ενώ κάποια πακέτα μετοχών βρίσκονται ήδη σε θεσμικά χαρτοφυλάκια.

Η Flexopack που δραστηριοποιείται στην κλάδο πλαστικής συσκευασίας πέτυχε αύξηση κερδοφορίας 58% την περυσινή χρονιά, ενώ η διοίκηση της εταιρείας ενισχύει συνεχώς τον εξαγωγικό της προσανατολισμό. Οι εξαγωγές της ελληνικής επιχείρησης έχουν πολλαπλασιαστεί τα προηγούμενα πέντε χρόνια από 6,1 εκατ. ευρώ το 2000 σε 20,334 εκατ. ευρώ κατά την τελευταία χρήση του 2006 και αποτελούν ποσοστό μεγαλύτερο του 50% του κύκλου των εργασιών. Μόλις προ ημερών η εταιρεία πραγματοποίησε την πρώτη της εξαγορά στο εξωτερικό, της Fesopack που δραστηριοποιείται στη διανομή και πώληση εύκαμπτων υλικών συσκευασίας, στοιχείο

που δείχνει την πρόθεση για περαιτέρω διεθνοποίηση της.

H διεθνοποίηση των εργασιών της είναι ο βασικός στόχος της εταιρείαw παραγωγής και εμπορίας ανελκυστήρων Kleemann Hellas. Σήμερα το 42,3% των πωλήσεών της κατευθύνεται σε εξαγωγές προς 55 χώρες και στόχος της διοίκησης είναι το ποσοστό αυτό να αυξηθεί στο 70% με 80%. Ήδη η εταιρεία βάζει βάσεις σε νέες αναπτυσσόμενες αγορές στην Ευρώπη δοκιμάζοντας παράλληλα τις δυνάμεις της στην αγορά της Κίνας. Στην εγχώρια αγορά στόχος είναι η αύξηση της αξίας του μεριδίου της που ανέρχεται σε 47%.

Το στοίχημα της συγχώνευσης των Lamda Detergent, ΕΒΙΚ, Elpharma και Veterin και η δραστηριοποίηση τους υπό το όνομα Alapis αναμένεται ότι θα αποτελέσει το νέο "στόρι" του ομίλου Λαυρεντιάδη. Στόχος είναι η νέα εταιρεία που θα προκύψει να αποτελέσει τον πρώτο ελληνικό χημικό όμιλο με δραστηριότητα στην παραγωγή απορρυπαντικών, καλλυντικών, φαρμάκων και βιολογικών προϊόντων καθώς και πρώτων υλών, ενώ θα εισέλθει σε κάποιους τομείς και στη λιανική όπως φάρμακα, παραφαρμακευτικά και καλλυντικά φαρμακείου. Ήδη η Veterin αναζητά να εξαγοράσει φαρμακοβιομηχανία σε γειτονική χώρα ενώ οι πρώτες επαφές με διαχειριστές κεφαλαίων έχουν ολοκληρωθεί.

Αν και αρχικά οι επενδυτές την γνώρισαν ως κατασκευαστική εταιρεία, μετά την απόκτηση της εταιρείας που διαχειρίζεται τα καταστήματα Mothercare η Κλουκίνας-Λάππας έχει εξελιχθεί σε υποσχόμενη παίκτη του λιανεμπορίου. Είναι ιδιοκτήτρια ακινήτων στην οδό Ερμού, περιουσιακά στοιχεία που θεωρούνται από τους αναλυτές ως "κρυφή υπεραξία". Η διοίκηση σχεδιάζει να αναπτύξει το δίκτυο των καταστημάτων της με στόχο μέχρι το 2008 να λειτουργούν 124 υποκαταστήματα Mothercare σε χώρες της ΝΑ Ευρώπης έναντι 55 καταστημάτων (50 στην Ελλάδα και 5 στην υπόλοιπη ΝΑ Ευρώπη) που λειτουργούν σήμερα.

Υπάρχουν και άλλες εταιρείες που μπορούν να συμπεριληφθούν σε αυτή τη κατηγορία. Κάποιες μετρούν λίγα χρόνια στο Χ.Α. (κάποιες λίγους μήνες) και άλλες κάνουν μια νέα αρχή αφήνοντας πίσω τους τα λάθη και τις πρακτικές του παρελθόντος.

Στο κόσμο των αριθμών, αναμένονται τα δείγματα γραφής τους.

nikos.chrissikopoulos@capital.gr