Συνεχης ενημερωση

    Κυριακή, 29-Ιουν-2014 17:44

    Κατά 50% έχει καταρρεύσει η ναυλαγορά από την αρχή του έτους

    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Στα χαμηλότερα επίπεδα του τελευταίου 12μηνου διαπραγματεύεται ο δείκτης βαρόμετρο της ναυλαγοράς Baltic Dry Index αντανακλώντας την διάτρηση των πιέσεων στα έσοδα των ναυτιλιακών μεταφοράς ξηρού φορτίου και την υποτονική επέκταση του παγκόσμιου εμπορίου. 

    Με τον εν λόγω δείκτη να αποτελεί, παρά το παροιμιώδες volatility του, πρόδρομο δείκτη της διεθνούς οικονομικής δραστηριότητας οι αναλυτές εμφανίζονται προβληματισμένοι. 

    Ο Baltic Dry κινείται στα επίπεδα των 830 μονάδων ενώ ξεκίνησε το 2014 από τα επίπεδα των 2000 μονάδων. Έχει σημειώσει έτσι πτώση μεγαλύτερη του 50%. 


    Η αγορά ξηρού φορτίου, μετά από ένα πολύ αρνητικό 2012, οπότε και τα ναύλα και οι αξίες των πλοίων είχαν διαμορφωθεί σε εξαιρετικά χαμηλά επίπεδα, ανέκαμψε σημαντικά κατά τη διάρκεια του τελευταίου τριμήνου του 2013. Με τη ζήτηση από την Κίνα για σιδηρομετάλλευμα να αυξάνονται, αλλά και την αγορά του Ατλαντικού να πλημμυρίζει από φορτία σιτηρών, η ναυλαγορά πήρε επιτέλους μια μεγάλη ανάσα, η οποία διήρκησε μέχρι και λίγο πριν το κλείσιμο του 2013. 

    Η καλή πορεία για όλα τα μεγέθη πλοίων, από Handysize έως και Capesize, οδήγησε παράλληλα υψηλότερα και τον αριθμό των αγοραπωλησιών και μαζί τους και τις τιμές, τις αξίες των πλοίων. Με το διάστημα των Χριστουγέννων, αλλά και τις αργίες για το νέο έτος στη Κίνα λίγες εβδομάδες μετά, να θεωρούνται εποχιακά τυπικές περίοδοι ύφεσης για τη ναυλαγορά, η διόρθωση των ναύλων τότε δεν ανησύχησε ιδιαίτερα τους περισσότερους εκ των συμμετεχόντων στην ναυτιλία.

    Με εξαίρεση όμως την ανοδική πορεία των ναύλων κατά το Μάρτιο, οπότε και ο δείκτης Baltic Dry Index έφτασε τις 1,621 μονάδες, η αγορά ακολούθησε συνολικά πτωτική πορεία από την αρχή του 2014, φτάνοντας τώρα σε νεα χαμηλά 12,μήνου και παράλληλα στα ίδια επίπεδα με αυτά του πρώτου εξαμήνου του 2013. Με τις εξαγωγές της Κίνας στο τέλος Φεβρουαρίου να σημειώνουν τη μεγαλύτερη πτώση από την αρχή της οικονομικής κρίσης και την οικονομία της χώρας να παρουσιάζει το μεγαλύτερο αρνητικό εμπορικό ισοζύγιο των τελευταίων δυο ετών, η δυναμική της αγοράς του ξηρού φορτίου -η απόδοση της οποίας είναι στενά συνδεδεμένη με την ανάπτυξη και τη γενικότερη ζήτηση πρώτων υλών από τη Κίνα- εμφανίζεται να κλονίζεται έντονα.

    Την ίδια ώρα οι παραγγελίες πλοίων που τοποθετήθηκαν κατά τη διάρκεια του 2013, και που αφορούν νεότευκτα που θα εισέλθουν στην αγορά από το 2015, επιβαρύνουν ακόμα περισσότερο το αρνητικό κλίμα. Μέσα σε ένα περιβάλλον εξαιρετικά χαμηλών ναύλων, «η είσοδος στην αγορά επιπλέον τονάζ αποτελεί κλασικά τον χειρότερο εφιάλτη κάθε πλοιοκτήτη». Όμως, στον αντίποδα των πολυάριθμων παραγγελιών νεότευκτων πλοίων, πολλές ακυρωθήκαν ή καθυστέρησαν. Αποτελούν μάλιστα ποσοστό της τάξης του 35% για το 2013, γεγονός που δείχνει ότι υπάρχουν ενδεχομένως ακόμα μηχανισμοί για να αντισταθμίσουν τον κορεσμό προσφοράς μεταφορικής δυναμικότητας στην αγορά. Με τη μείωση του αγοραστικού ενδιαφέροντος πάντως καταγράφεται πλέον και μείωση των τιμών των πλοίων ξηρού φορτίου σε όλα τα μεγέθη.

    Η. Μπέλλος

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Δειτε τα πρωτοσελιδα ολων των εφημεριδων