Το λιανεμπόριο υποχωρεί, τα εμπορικά κέντρα ενισχύονται
Τρίτη, 02-Μαρ-2010 09:28
Του Δημήτρη Δελεβέγκου
Το τέλμα στο οποίο έχει περιέλθει ο κλάδος του λιανεμπορίου στην Ελλάδα αποκαλύπτουν οι χθεσινές δηλώσεις του προέδρου της ΕΣΕΕ (Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου), κ. Βασίλη Κορκίδη.
Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά, οκτώ στις δέκα επιχειρήσεις λιανικής, παρά τις εκπτώσεις εμφάνισαν διψήφιο ποσοστό μείωσης του τζίρου τους που άγγιξε και το 20% σε σχέση με την περυσινή περίοδο σχεδόν σε όλους τους τομείς της λιανικής.
Την ίδια στιγμή, σύμφωνα με έκθεση της Savills, ο ρυθμός ανάπτυξης της ιδιωτικής κατανάλωσης στην Ελλάδα εκτιμάται ότι θα παραμείνει μηδενικός και κατά το 2010, ενώ ανάκαμψη θα αρχίσει να εμφανίζει από το 2011.
Αλλά και ο δείκτης όγκου στο λιανικό εμπόριο κατέγραψε πέρυσι τη μεγαλύτερη καμπή των τελευταίων ετών, με την ψυχολογία καταναλωτή (consumer sentiment) στη χώρα μας να βρίσκεται στο ναδίρ και να απέχει περίπου κατά 20 μονάδες από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο.
Στο πλαίσιο αυτό, το 2010 προβλέπεται ότι θα εγκαινιαστεί μόλις ένα mall, το “Capitol” του ομίλου Χαραγκιώνη, το οποίο, σύμφωνα με τον προγραμματισμό της εταιρείας real estate, θα ξεκινήσει την λειτουργία του σε λίγους μήνες.
“Αντέχουν” τα εμπορικά κέντρα
Παρά τη ραγδαία επιδείνωση όμως, του εμπορικού κλίματος, τα εμπορικά κέντρα φαίνεται προσώρας να εμφανίζουν σημαντικές “αντιστάσεις”, σε αντίθεση με τις παραδοσιακές εμπορικές συνοικίες που βρίσκονται στην μέγγενη της κρίσης.
Όπως εξηγούν παράγοντες της αγοράς, τα εμπορικά κέντρα που διαθέτουν μικτή εκμισθώσιμη επιφάνεια (GLA), άνω των 30.000 τ.μ., περιλαμβάνουν έναν μεγάλο αριθμό brands και συνδυάζουν ψυγαγωγικές και εμπορικές χρήσεις εξασφαλίζουν τις λιγότερες δυνατές απώλειες λόγω της δυσμενούς οικονομικής συγκυρίας.
Αυτές είναι οι περιπτώσεις του “Mediterranean Cosmos” στη Θεσσαλονίκη και του “The Athens Mall” στο Μαρούσι, των δύο παλαιότερων ελληνικών mall που λειτουργούν στην Ελλάδα και ανήκουν στον όμιλο Lamda Development.
Συγκεκριμένα, το Mediterranean Cosmos που αναπτύσσεται σε 46.000 τ.μ. διαθέσιμου προς χρήση χώρου κατέγραψε το 2009 οριακή κάμψη της επισκεψιμότητας, συγκριτικά με το 2008, ενώ ο τζίρος του παρέμεινε αμετάβλητος, στα 185 εκατ. ευρώ.
Ενισχυμένος κατά 8%, σε σχέση με το 2008, ήταν και ο αριθμός ατόμων που επισκέπτηκαν το “The Mall Athens” το 2009, ο οποίος ξεπερνάει τον...ελληνικό πληθυσμό και ανέρχεται στους 12,7 εκατ. ανθρώπους.
Όσον αφορά το Golden Hall, το δεύτερο εμπορικό κέντρο της Lamda στο Μαρούσι που ξεκίνησε την λειτουργία του το Νοέμβριο του 2008, ο κύκλος εργασιών ανήλθε πέρυσι στα 136 εκατ. ευρώ. Το Δεκέμβριο η επισκεψιμότητά του διαμορφώθηκε στις εξακόσιες χιλιάδες άτομα, ενώ αντίστοιχα μεγέθη δεν υπάρχουν για τους προηγούμενους μήνες, οπότε δεν είχε τοποθετηθεί το ειδικό σύστημα καταγραφής. Παράλληλα, τον Ιανουάριο, εξαιτίας και των χειμερινών εκπτώσεων, η επισκεψιμότητά του εκτοξεύτηκε κατά 18%, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα του 2008.
Μεγέθη 2009
Το τέλμα στο οποίο έχει περιέλθει ο κλάδος του λιανεμπορίου στην Ελλάδα αποκαλύπτουν οι χθεσινές δηλώσεις του προέδρου της ΕΣΕΕ (Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου), κ. Βασίλη Κορκίδη.
Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά, οκτώ στις δέκα επιχειρήσεις λιανικής, παρά τις εκπτώσεις εμφάνισαν διψήφιο ποσοστό μείωσης του τζίρου τους που άγγιξε και το 20% σε σχέση με την περυσινή περίοδο σχεδόν σε όλους τους τομείς της λιανικής.
Την ίδια στιγμή, σύμφωνα με έκθεση της Savills, ο ρυθμός ανάπτυξης της ιδιωτικής κατανάλωσης στην Ελλάδα εκτιμάται ότι θα παραμείνει μηδενικός και κατά το 2010, ενώ ανάκαμψη θα αρχίσει να εμφανίζει από το 2011.
Αλλά και ο δείκτης όγκου στο λιανικό εμπόριο κατέγραψε πέρυσι τη μεγαλύτερη καμπή των τελευταίων ετών, με την ψυχολογία καταναλωτή (consumer sentiment) στη χώρα μας να βρίσκεται στο ναδίρ και να απέχει περίπου κατά 20 μονάδες από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο.
Στο πλαίσιο αυτό, το 2010 προβλέπεται ότι θα εγκαινιαστεί μόλις ένα mall, το “Capitol” του ομίλου Χαραγκιώνη, το οποίο, σύμφωνα με τον προγραμματισμό της εταιρείας real estate, θα ξεκινήσει την λειτουργία του σε λίγους μήνες.
“Αντέχουν” τα εμπορικά κέντρα
Παρά τη ραγδαία επιδείνωση όμως, του εμπορικού κλίματος, τα εμπορικά κέντρα φαίνεται προσώρας να εμφανίζουν σημαντικές “αντιστάσεις”, σε αντίθεση με τις παραδοσιακές εμπορικές συνοικίες που βρίσκονται στην μέγγενη της κρίσης.
Όπως εξηγούν παράγοντες της αγοράς, τα εμπορικά κέντρα που διαθέτουν μικτή εκμισθώσιμη επιφάνεια (GLA), άνω των 30.000 τ.μ., περιλαμβάνουν έναν μεγάλο αριθμό brands και συνδυάζουν ψυγαγωγικές και εμπορικές χρήσεις εξασφαλίζουν τις λιγότερες δυνατές απώλειες λόγω της δυσμενούς οικονομικής συγκυρίας.
Αυτές είναι οι περιπτώσεις του “Mediterranean Cosmos” στη Θεσσαλονίκη και του “The Athens Mall” στο Μαρούσι, των δύο παλαιότερων ελληνικών mall που λειτουργούν στην Ελλάδα και ανήκουν στον όμιλο Lamda Development.
Συγκεκριμένα, το Mediterranean Cosmos που αναπτύσσεται σε 46.000 τ.μ. διαθέσιμου προς χρήση χώρου κατέγραψε το 2009 οριακή κάμψη της επισκεψιμότητας, συγκριτικά με το 2008, ενώ ο τζίρος του παρέμεινε αμετάβλητος, στα 185 εκατ. ευρώ.
Ενισχυμένος κατά 8%, σε σχέση με το 2008, ήταν και ο αριθμός ατόμων που επισκέπτηκαν το “The Mall Athens” το 2009, ο οποίος ξεπερνάει τον...ελληνικό πληθυσμό και ανέρχεται στους 12,7 εκατ. ανθρώπους.
Όσον αφορά το Golden Hall, το δεύτερο εμπορικό κέντρο της Lamda στο Μαρούσι που ξεκίνησε την λειτουργία του το Νοέμβριο του 2008, ο κύκλος εργασιών ανήλθε πέρυσι στα 136 εκατ. ευρώ. Το Δεκέμβριο η επισκεψιμότητά του διαμορφώθηκε στις εξακόσιες χιλιάδες άτομα, ενώ αντίστοιχα μεγέθη δεν υπάρχουν για τους προηγούμενους μήνες, οπότε δεν είχε τοποθετηθεί το ειδικό σύστημα καταγραφής. Παράλληλα, τον Ιανουάριο, εξαιτίας και των χειμερινών εκπτώσεων, η επισκεψιμότητά του εκτοξεύτηκε κατά 18%, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα του 2008.
Μεγέθη 2009
Εμπορικό κέντρο |
Επισκεψιμότητα |
Έσοδα (σε ευρώ) |
GLA (τ.μ.) |
Mediterranean Cosmos |
8.400.000 (-2%) |
185.000.000 (0%) |
46.000 |
The Mall <1a07f46cbfd9421aa24469534fba5872 w:st="on"> |
12.700.000 (+8%) |
312.000.000 (-5%) |
58.000 |
Golden Hall |
- |
136.000.000 |
41.000 |