Αύξηση επισκεψιμότητας, υστέρηση τζίρου στα malls της Lamda

Παρασκευή, 03-Απρ-2009 09:33

Του Δημήτρη Δελεβέγκου
 
Με ρευστότητα 255 εκατ. ευρώ και μακροχρόνιες δανειακές υποχρεώσεις για τις οποίες δεν απαιτείται αποπληρωμή μέχρι το 2012, η εταιρεία ανάπτυξης ακινήτων Lamda Development εμφανίζει σημαντικές «άμυνες» απέναντι στην κρίση. Ωστόσο, η διοίκησή της προετοιμάζει και αρνητικά σενάρια που μπορούν να επιδράσουν στα μεγέθη της, όπως πτώση κατά 10% της κερδοφορίας των mall που διαχειρίζεται, λόγω της κρίσης αλλά και της «εικόνας» που έχει διαμορφωθεί για ορισμένα από τα εμπορικά της κέντρα.

«Το καταναλωτικό κοινό θεωρεί ότι στο Golden Hall πρόσβαση έχουν ιδίως οι ανώτερες εισοδηματικές κατηγορίες. Ουσιαστικά πάνω από τα μισά καταστήματα απευθύνονται στα μεσαία εισοδήματα, διαθέτοντας λογικές τιμές. Άλλωστε, επιδίωξή μας ήταν να κατασκευάσουμε ένα εμπορικό κέντρο, το οποίο να διαθέτει upscale brands, δεδομένου ότι βρίσκεται και σε μικρή απόσταση από το “The Mall Athens”» τόνισε στο πλαίσιο παρουσίασης στην Ένωση Θεσμικών Επενδυτών, ο κ. Οδυσσέας Αθανασίου, Γενικός Διευθυντής της Lamda Development. 

Από την πλευρά του ο κ. Γιώργος Παπαγεωργίου, εκτελεστικός πρόεδρος της Lamda, επεσήμανε πως το Golden Hall σε σύγκριση με το mall στη Νεραντζιώτισσα, έχει επιτύχει διαφοροποίηση της τάξης του 80% (σε επίπεδο εμπορικών επωνυμιών), χωρίς να λειτουργεί σε βάρος της επισκεψιμότητας του The Mall Athens.

Η μείωση της κατανάλωσης έχει, πάντως, επιδράσει στα εμπορικά κέντρα της εισηγμένης. Παρά την αύξηση του αριθμού των επισκεπτών (22% σε Αθήνα και 5% σε Θεσσαλονίκη) κατά το πρώτο δίμηνο του 2009, ο τζίρος διευρύνθηκε μόλις κατά 1%, όμως η διοίκηση της Lamda είναι ικανοποιημένη δεδομένων των συνθηκών που επικρατούν στην αγορά καθώς, όπως τόνισαν, καταγράφεται μια σαφής στροφή του κοινού προς τα εμπορικά κέντρα.

Όσον αφορά τα μισθώματα, καμία αναδιαπραγμάτευση δεν έχει γίνει για τις γραφειακές εγκαταστάσεις, καθώς πρόσφατα υπήρξαν αναθεωρήσεις. Παράλληλα, σύμφωνα με τους επικεφαλής της εταιρείας, το ύψος των ενοικίων στα καταστήματα των εμπορικών κέντρων της Lamda είναι μικρότερο κατά 50% -60%, σε σύγκριση με την αξία του μισθώματος σε περιοχές πρώτης προβολής (π.χ. Κολωνάκι, Κηφισιά). 

«Το Athens Mall είναι εξαιρετικά ελκυστικό για ένα brand λιανικής, δεδομένου ότι αποτελεί το δεύτερο σε επισκεψιμότητα σημείο της Ελλάδας, μετά τον διεθνή αερολιμένα «Ελευθέριος Βενιζέλος», ανέφερε ο κ. Αθανασίου. Η λίστα αναμονής που ανέρχεται στα 150 και περίπου 50 καταστήματα λιανικής για το Athens Mall και το Golden Hall αντίστοιχα αποτελεί ασπίδα προστασίας της εταιρείας απέναντι στην επαναδιαπραγμάτευση των μισθωμάτων.

Πεδίο με ισχυρή δυναμική αποτελεί η τουριστική κατοικία (prime quality tourist residential resorts) για τη Lamda Development, με δεδομένο ότι στην Ελλάδα υπάρχουν ελάχιστες υποδομές ολοκληρωμένων τουριστικών συγκροτημάτων. «Για παράδειγμα, η Δυτική Πελοπόννησος, διαθέτει μια τεράστια, σε μήκος, ακτογραμμή στην οποία δεν έχει χτιστεί τίποτα» αναφέρει ο γενικός διευθυντής της Lamda.

Ωστόσο, λόγω της αρνητικής οικονομικής συγκυρίας, η εταιρεία δεν πρόκειται να προχωρήσει άμεσα σε επενδύσεις σε τουριστικά projects, έχει βάλει στον πάγο την επέκταση της στην Τουρκία, ενώ στάση αναμονής τηρεί ως προς την υλοποίηση του επενδυτικού προγράμματός της στα Βαλκάνια, όπου τα περισσότερα έργα της έχουν ολοκληρωθεί ή βρίσκονται στο στάδιο της αδειοδότησης.  

«Ποντάροντας» στο ελκυστικό discount της μετοχής (4,16 ευρώ στο χθεσινό κλείσιμο) η Lamda έχει προβεί μέχρι στιγμής σε αγορά δύο περίπου εκατομμυρίων ιδίων μετοχών. «Αν πάρουμε το σενάριο – «Αρμαγεδδών», όπου τα yields ανέβουν κατά 50 μονάδες βάσης, η τρέχουσα αξία ενεργητικού (current asset value) της εταιρείας θα υποχωρήσει στα 10,50 ευρώ από 11,50 ευρώ. Επίσης, αν υιοθετήσουμε το ακραίο σενάριο, ότι δηλαδή η κερδοφορία του κάθε mall υποχωρήσει κατά 10%, η αποτίμηση της εταιρείας θα μειωθεί κατά 65 εκατ. ευρώ, ήτοι περίπου 1,7 ευρώ ανά μετοχή, δηλαδή στα 9 ευρώ ανά μετοχή. Ακόμη και στην περίπτωση αυτή, η τιμή διαπραγμάτευσης της μετοχής μας (4,50 ευρώ) παραμένει ελκυστική» τόνισε ο κ. Αθανασίου. 

Η εταιρεία εισέπραξε 65 εκατ. ευρώ επιπλέον από την πώληση του 50% του mall Athens στην HSBC Properties, καθώς το ύψος του τιμήματος της απορρόφησης, οριστικοποιήθηκε, μετά την άνοδο της απόδοσης του συντελεστή κεφαλαιοποίησης του εμπορικού κέντρου της Νεραντζιώτισσας.

Για τη χρήση του 2008, η εταιρεία ανάπτυξης ακινήτων δεν διένειμε μέρισμα δεδομένου ότι σε επίπεδο μητρικής δεν σημειώθηκε κερδοφορία. «Θα έπρεπε να πουλήσουμε κάποια συμμετοχή μας, όπως πράξαμε πέρυσι, προκειμένου να διανείμουμε μέρισμα. Επιδιώκουμε να αναζητούμε ευκαιρίες, οι οποίες προσφέρουν στον επενδυτή μεγάλο return on equity -με την αύξηση της τιμής της μετοχής- παρά να διανείμουμε μέρισμα» επεσήμανε χαρακτηριστικά ο γενικός διευθυντής της εταιρείας.