Συνεχης ενημερωση

    Πέμπτη, 16-Απρ-2020 14:21

    Το σχέδιο για την προστασία της α΄ κατοικίας - Ζυμώσεις για τον νέο πτωχευτικό

    Το σχέδιο για την προστασία της α΄ κατοικίας - Ζυμώσεις για τον νέο πτωχευτικό
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Της Νένας Μαλλιάρα

    Επιδότηση του δανείου στο στάδιο της ρύθμισης και διάσωση της πρώτης κατοικίας στο στάδιο του πλειστηριασμού για τους οικονομικά ευάλωτους οφειλέτες, προβλέπει το σχέδιο του νέου πτωχευτικού νόμου που θα υποβληθεί στους Θεσμούς από την κυβέρνηση. 

    Το πρώτο crash test για τον νέο πτωχευτικό αναμένεται την ερχόμενη εβδομάδα, καθώς την Τρίτη ή Τετάρτη του Πάσχα το προσχέδιο του νόμου θα παρουσιαστεί στους Θεσμούς. Στο επίκεντρο θα βρεθεί το θέμα της προστασίας της πρώτης κατοικίας, η οποία τώρα προστατεύεται με τον νόμο 4605/2019, ο οποίος λήγει στις 30 Απριλίου. Οι Θεσμοί είναι κάθετα αντίθετοι σε παράταση του νόμου, ενώ η κυβέρνηση θα επιδιώξει παράτασή του μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου, προσδοκώντας να λάβει τουλάχιστον τρίμηνη παράταση. Όπως έχει γράψει το Capital.gr, οι Θεσμοί είναι θετικοί σε παράταση για την εφαρμογή του νέου πτωχευτικού από την 1η Ιανουαρίου 2021, αλλά όχι σε παράλληλη παράταση και του νόμου 4605/2019 που ρυθμίζει τώρα αυτοτελώς την προστασία της πρώτης κατοικίας.

    Σύμφωνα με όσα αναφέρουν κυβερνητικές πηγές στο Capital.gr, η πρόταση που θα καταθέσει η κυβέρνηση μέσω του νέου πτωχευτικού για την προστασία της πρώτης κατοικίας – ουσιαστικά την προστασία του δικαιώματος στέγασης των οικονομικά ευάλωτων – ακολουθεί το αμερικανικό μοντέλο για τη διάσωση της πρώτης κατοικίας. Στο πλαίσιο αυτό, εφόσον δανειολήπτης πτωχεύει (εννοείται ότι θα έχει ρευστοποιηθεί το σύνολο της περιουσίας του προκειμένου να κηρυχθεί σε πτώχευση), η πρώτη κατοικία του θα μπορεί να αποκτηθεί από κρατικό φορέα, ο οποίος θα του επαναμισθώνει το ακίνητο. Ο πολίτης δεν θα μένει έτσι άστεγος, αλλά θα οφείλει να καταβάλλει ενοίκιο για τη διαμονή του στο σπίτι. Το μίσθωμα θα ορίζεται με βάση το μέσο κυμαινόμενο επιτόκιο στεγαστικού δανείου, αναπροσαρμοσμένο στο επιτόκιο αναφοράς της ΕΚΤ.

    Το προσχέδιο του νόμου που θα συζητηθεί με τους Θεσμούς προβλέπει μίσθωση του ακινήτου στον δανειολήπτη για 12 χρόνια, ενώ αυτός θα μπορεί, στην τριετία από την έναρξη της μίσθωσης, να ζητήσει τη μετατροπή της σύμβασης σε μίσθωση με δικαίωμα επαναγοράς σε 20 χρόνια. Εφόσον ο δανειολήπτης είναι συνεπής στην καταβολή των μισθωμάτων (πράγμα που σημαίνει ότι δεν πρέπει να καταστεί υπερήμερος για 90 ημέρες, δηλ. να μην καταβάλλει τρία μισθώματα), με την παρέλευση της διάρκειας της μίσθωσης το ακίνητο θα μπορεί να επιστρέψει στην ιδιοκτησία του. 

    Για τους ευάλωτους οικονομικά δανειολήπτες, το μίσθωμα θα επιδοτείται από το κράτος, με τη μορφή στεγαστικού επιδόματος.

    Οι ενστάσεις των τραπεζών για τον νέο πτωχευτικό

    Η προστασία της πρώτης κατοικίας με τη μορφή που την σκέφτεται η κυβέρνηση κινείται μέσα στο πλαίσιο των προτάσεων που έχουν καταθέσει οι τράπεζες (και μάλιστα διαχρονικά, αφού η μέθοδος του leasing ακινήτων, ώστε να συμβιβάζονται παράλληλα και η αποπληρωμή του χρέους αλλά και η στέγαση των πολιτών, αποτελεί επιλογή οριστικής ρύθμισης του χρέους που προβλέπεται και από τον Κώδικα Δεοντολογίας).

    Χθες, σε τηλεδιάσκεψη κυβέρνησης – τραπεζών για τον νέο πτωχευτικό νόμο, οι τράπεζες επέμειναν σε συγκεκριμένες ενστάσεις τους για τη λειτουργία του νέου νόμου. Ειδικότερα, όπως ανέφεραν:

    - Ο νέος νόμος εξαγγέλλει ως βασική του επιδίωξη τη συλλήβδην απαλλαγή του οφειλέτη από τις υποχρεώσεις του, παραβλέποντας ότι σκοπός της πτώχευσης είναι πρωτίστως η συλλογική ικανοποίηση των δανειστών. Η οπτική αυτή μπορεί να δημιουργήσει μια νέα γενιά στρατηγικών κακοπληρωτών.

    - Η πρόβλεψη για την ύπαρξη συνδίκου στη διαδικασία ελλοχεύει τον κίνδυνο για μεγάλες χρονικές καθυστερήσεις και αδράνεια της διαδικασίας μέχρι την αντικατάσταση του συνδίκου, πολλαπλασιασμό των δικών και επιβάρυνση των δικαστηρίων και μεγάλο διαχειριστικό κόστος για τράπεζες και τις εταιρείες διαχείρισηςπου θα πρέπει να παρακολουθούν τις ενέργειες χιλιάδων συνδίκων. Το μείζον είναι ότι κατά τη διάρκεια αυτής της χρονοβόρας διαδικασίας οι δανειστές δεν θα μπορούν να προχωρούν σε κανένα μέτρο αναγκαστικής εκτέλεσης.

    - Αίτημα των τραπεζών είναι να υπάρχει εκ των προτέρων, δυνατότητα αυτόματης άντλησης και ηλεκτρονικής διασταύρωσης πληροφοριών από τις τράπεζες και τη φορολογική διοίκηση(και όχι μόνο υποβολή εγγράφων δικαιολογητικών), ώστε να υπάρχει σαφής και πλήρη εικόνα της οικονομικής, περιουσιακής και εισοδηματικής κατάστασης του οφειλέτη.  

    - Να διευκρινίζεται στο νόμο η σχέση που θα έχει ο Κώδικας Δεοντολογίας με την πτωχευτική διαδικασία, καθώς δεν μπορούν να συνυπάρξουν και τα δύο, δηλαδή και να προηγείται η διαδικασία του Κώδικα Δεοντολογίας και να ακολουθεί η διαδικασία της πτώχευσης, διότι η χρονική επιβάρυνση θα είναι τεράστια.

    - Η εξωδικαστική ρύθμιση περιγράφεται αυτοτελώς εντός του σχεδίου, χωρίς ωστόσο να συνδέεται με την πτωχευτική διαδικασία και κυρίως χωρίς να προκύπτει με την απαιτούμενη σαφήνεια εάν θα αφορά την πτώχευση των φυσικών προσώπων, εάν θα καλύπτει πολυμερείς συμβάσεις, πώς θα επιλύεται η διαφορά μεταξύ πιστωτών κ.λπ.

    - Να υπάρξει πρόβλεψη για τον χειρισμό των περίπου 60.000 εκκρεμών υποθέσεων του ν. Κατσέλη. 

    - Ένα από τα πλέον αρνητικά σημεία του σχεδίου, κατά τις τράπεζες, είναι η ευχέρεια του οφειλέτη, υποβάλλοντας την αίτηση για πτώχευση και μέχρι την έκδοση απόφασης από το δικαστήριο, να σταματήσει τη διαδικασία της ρευστοποίησης, ακόμη και των βαρυνόμενων με προσημείωση ακινήτων του. Σύμφωνα με τις τράπεζες, για την εκδίκαση τυχόν παρεμβάσεων, είναι εξαιρετικά πιθανό, αν όχι βέβαιο, ότι η δικάσιμος θα προσδιορίζεται με μεγάλη καθυστέρηση (θα πρέπει να θεωρείται δεδομένος ο χρόνος 1 -2 ετών).
     

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ