Συνεχης ενημερωση

    Δευτέρα, 06-Ιουλ-2020 23:50

    Όταν η κρίση αναδεικνύει τον κοινωνικό ρόλο των επιχειρήσεων

    Όταν η κρίση αναδεικνύει τον κοινωνικό ρόλο των επιχειρήσεων
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Κώστα Κετσιετζή

    Η Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη µπορεί τις περισσότερες φορές να φαντάζει ως κάτι το αφηρηµένο, µια "υποχρέωση" ή ένας τρόπος έµµεσης προβολής µιας επιχείρησης. Σε περίοδο κρίσεων όµως, όπως αυτή της πανδηµίας του κορονοϊού, η ΕΚΕ αποκτά ένα διαφορετικό πρόσωπο, µε συγκεκριµένα και απτά αποτελέσµατα, που κάνουν άµεσα τη διαφορά. 

    Από την εµφάνιση των πρώτων κρουσµάτων, οι πρωτοβουλίες των επιχειρήσεων πήραν διάφορες µορφές. Ορισµένες επιχειρήσεις προχώρησαν σε οικονοµικές δωρεές προς το σύστηµα υγείας, άλλες παραχώρησαν µηχανήµατα και εγκαταστάσεις, ενώ κάποιες άλλες άλλαξαν ακόµα και τη γραµµή παραγωγής τους για να παρέχουν εξοπλισµό όπως µάσκες και προστατευτικά στο ιατρικό δυναµικό της χώρας. 

    Δωρεές ιατρικού εξοπλισµού 

    Μέσα σε συνθήκες πλήρους αβεβαιότητας, πολλές επιχειρήσεις έσπευσαν να προσφέρουν υγειονοµικό υλικό. Σύµφωνα µε τα στοιχεία του υπουργείου Υγείας, µέχρι τις πρώτες εβδοµάδες του Μαΐου οι δωρεές έφταναν το συνολικό ποσό των 89 εκατ. ευρώ από συνολικά 865 φορείς. Πάνω από 40 εκατ. ευρώ από το σύνολο των δωρεών αφορούν ιατρικό εξοπλισµό, δηλαδή monitors Μονάδων Εντατικής Θεραπείας (ΜΕΘ), αναπνευστήρες, κλίνες ΜΕΘ και µέσα ατοµικής προστασίας όπως µάσκες και  χειρουργικές στολές. 

    Σύµφωνα µε τον ΣΕΒ, οι επιχειρήσεις-µέλη του έχουν συνεισφέρει, κατόπιν συνεννόησης µε την Πολιτεία, είτε σε χρήµατα είτε σε είδος, ποσό που υπερβαίνει τα 23 εκατ. Μάλιστα, το πρόγραµµα αυτό είναι σε πλήρη εξέλιξη. Η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών, µέσω του συλλογικού της φορέα κοινωνικής προσφοράς "ΣΥΝ-ΕΝΩΣΙΣ", και µε τη µεγάλη ανταπόκριση των µελών της ναυτιλιακής κοινότητας, έχει συγκεντρώσει πάνω από 10 εκατ. ευρώ, ενώ αναµένονται κι άλλες προσφορές, καθώς υπάρχει σταθερή δέσµευση για την ενίσχυση των νοσοκοµειακών µονάδων, των ιατρών και των νοσηλευτών που αγωνίζονται.

    Επίσης ο ΣΕΤΕ, ανταποκρινόµενος στο κάλεσµα της ελληνικής Πολιτείας, βρίσκεται στην πρώτη γραµµή της µάχης για την αντιµετώπιση της πανδηµίας, στηρίζοντας µε µια σειρά από δωρεές αλλά και συνολική συνδροµή το Εθνικό Σύστηµα Υγείας. Επιχειρήσεις-µέλη του προσφέρουν συνεχώς τις τελευταίες εβδοµάδες συσκευές αναπνευστήρων ΜΕΘ, ιατρικό εξοπλισµό και µάσκες. 

    Στήριξη των εργαζοµένων και της κοινωνίας 

    Έκτος όµως από τη στήριξη του ΕΣΥ, πολλές επιχειρήσεις, που όχι µόνο δεν έκλεισαν κατά τη διάρκεια των µέτρων περιορισµού της κίνησης των πολιτών, αλλά είδαν και τον όγκο εργασιών να αυξάνεται, έδωσαν επιπλέον παροχές στους εργαζοµένους τους. Στο επίκεντρο βρέθηκαν τα σούπερ-µάρκετ, που ανακοίνωσαν έκτακτες οικονοµικές ενισχύσεις προς το προσωπικό τους. Προγράµµατα στήριξης ανακοίνωσαν και ορισµένες ελληνικές βιοµηχανίες. 

    Παράλληλα, πολλές επιχειρήσεις αύξησαν ακόµα περισσότερο τις δραστηριότητες ΕΚΕ προσφέροντας επιπλέον ποσά σε ΜΚΟ και φορείς που ενισχύουν τις ευάλωτες κοινωνικές οµάδες, οι οποίες, όπως είναι φυσικό, χρειάζονταν επιπλέον ενίσχυση τις εβδοµάδες της καραντίνας. Έτσι, αυξήθηκαν οι αποστολές γευµάτων σε αστέγους, τα προγράµµατα στήριξης των οικονοµικά ασθενέστερων και των µακροχρόνια ανέργων. 

    Ψηφιακή αλληλεγγύη 

    Με τις οικογένειες να µένουν στο σπίτι, τους γονείς µακριά από τους δουλειές τους και τα παιδιά εκτός σχολείων, σηµαντική ήταν και η συνεισφορά στην κρατική πρωτοβουλία DigitalSolidarityGR, µέσω της οποίας επιχειρήσεις κλήθηκαν να παρέχουν δωρεάν για όσο διάστηµα κράτησαν τα έκτακτα µέτρα υπηρεσίες και προϊόντα που διευκόλυναν την εξ αποστάσεως εργασία και εκπαίδευση, αλλά και την ψυχαγωγία.

    Μέσω του Digital Solidarity GR δηµιουργήθηκε µια µεγάλη λίστα δωρεών, δίνοντας τη δυνατότητα στους πολίτες να ψυχαγωγηθούν, αλλά και να εξοικειωθούν µε τις νέες τεχνολογίες. Υπολογίζεται ότι ο αριθµός όσων συµµετείχαν στην πρωτοβουλία DigitalSolidarityGR προσφέροντας υπηρεσίες δωρεάν ή µε χαµηλότερο κόστος ξεπέρασε τους 250. Ανάµεσα στις προσφορές υπήρξαν δωρεάν πρόσβαση σε συνδροµητικές υπηρεσίες ψυχαγωγίας, τηλεκπαίδευσης, αλλά και προγράµµατα αποµακρυσµένης εργασίας που παρέχονταν προς άλλες επιχειρήσεις. 

    Η επόµενη µέρα 

    Καθώς κανείς δεν γνωρίζει το πώς θα εξελιχθεί η πανδηµία και ποιες θα είναι οι επιπτώσεις της στην κοινωνία και την οικονοµία, πολλές επιχειρήσεις συνεχίζουν τα προγράµµατα Εταιρικής Υπευθυνότητας, προγραµµατίζοντας νέες δωρεές και άλλες πρωτοβουλίες. 

    Αυτό που θεωρείται δεδοµένο, πάντως, είναι ότι η εικόνα µιας πραγµατικής πολιτικής Εταιρικής Υπευθυνότητας θα γίνει ακόµα πιο σηµαντική για κάθε επιχείρηση, επηρεάζοντας τον τρόπο µε τον οποίο την αντιλαµβάνονται τόσο οι καταναλωτές όσο και οι εργαζόµενοι. 

    Εξάλλου, η κοινωνική υπευθυνότητα και ο εταιρικός εθελοντισµός αποκτούν τα τελευταία χρόνια ολοένα και µεγαλύτερη σηµασία για την επιλογή εργασίας από τους νέους, όπως φαίνεται από έρευνες που αφορούν τη νεανική απασχόληση. Στις ΗΠΑ, για παράδειγµα, φαίνεται ότι πάνω από τους µισούς τελειοφοίτους πανεπιστηµίων ψάχνουν εταιρείες µε κοινωνική ευθύνη που ταιριάζει µε τη δική τους, ενώ το 61% των Μillennials (ηλικίας 20-38 ετών), που είναι και το πιο δυναµικό κοινό, δηλώνει ότι θέλει να δουλέψει σε εταιρεία µε θετική επίδραση στην κοινωνία, ακόµα και αν χρειαστεί να "θυσιάσει" ένα µέρος των απολαβών του. Σύµφωνα µε τους ειδικούς των πολιτικών ΕΚΕ, η τάση αυτή αναµένεται να ενισχυθεί στη µετά κορονοϊό πραγµατικότητα.

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ