Αποθήκευση
Εγγραφή          Υπενθύμιση κωδικού
Σύμβολο go
        Τζίρος  εκ. €

Συναγερμός για το φορολογικό

Εκτύπωση σελίδας
Αποθήκευση σελίδας
Αποστολή με e-mail
Προσθήκη στο αρχείο
Μέγεθος κειμένου

Του Γιώργου Κράλογλου

Συναγερμός στα παραγωγικές τάξεις για το νέο φορολογικό. Με συναντήσεις με την κυβέρνηση και με απανωτές συσκέψεις σε όλα τα επίπεδα προετοιμάζονται θέσεις και απόψεις των επιχειρηματιών για τις αντοχές της αγοράς σε μια πιθανή νέα φορολογική λαίλαπα, καθώς και για τα «παράθυρα» εκείνα που θα μπορούσαν μέσα από την φορολογία να δώσουν φως ελπίδας για βιωσιμότητα των επιχειρήσεων και παραπέρα ανάπτυξη.

Σύμφωνα με πληροφορίες του Capital.gr κύριο βάρος των διεργασιών και των κινητοποιήσεων σηκώνει ήδη ο ΣΕΒ με τον συντονισμού του Εκτελεστικού Αντιπροέδρου Χ. Κυριαζή. 

Προχθές (Τετάρτη) εκπρόσωποι του ΣΕΒ με επικεφαλής τον κ. Κυριαζή επισκέφθηκαν τον υφυπουργό Οικονομικών κ. Γ. Μαυραγάνη και του ανέλυσαν τις πρώτες αντιδράσεις της επιχειρηματικής κοινότητας για τα θετικά και τα αρνητικά ενός φορολογικού καθεστώτος έτσι όπως τα έχει σχηματοποιήσει η κυβέρνηση από τις προγραμματικές της δηλώσεις.

Ο κ. Μαυραγάνης επιβεβαίωσε την πρόθεση της κυβέρνησης να εφαρμόσει τις προγραμματικές δηλώσεις και συμφώνησε να επαναληφθεί η συνάντηση με τον ΣΕΒ για να συζητήσουν πάνω στις θέσεις που διατυπωθήκαν ήδη σε δύο υπομνήματα του Συνδέσμου. 

Την Δευτέρα στις 2 μ.μ σε ευρύτατη συνάντηση εκπροσώπων περιφερειακών και κλαδικών Οργανώσεων που θα γίνει στον ΣΕΒ -επίσης υπό τον συντονισμό του Εκτελεστικού Αντιπροέδρου κ. Χ. Κυριαζή- θα συζητηθούν οι εξελίξεις και θα αναταλλαγούν σκέψεις για τις θέσεις και τις προτάσεις του Συνδέσμου (που ήδη διατυπώθηκαν στο υπουργείο Οικονομικών) σε όλη την έκταση των αλλαγών που επιχειρούνται για ακόμη μία φορά στην φορολογική πολιτική. 

Οι προτάσεις 

Οι προτάσεις του ΣΕΒ που αποτελούν ήδη το αντικείμενο των συζητήσεων είναι οι εξής:

Λειτουργία του Μηχανισμού της Φορολογικής Αρχής

1. Συστηματικότερη και πιο «επαγγελματική» προσπάθεια καταπολέμησης της φοροδιαφυγής, που θα καθοδηγηθεί από τεχνοκρατική ομάδα επιλεγμένη με ιδιαίτερα κριτήρια, έχοντας κυρίαρχο πυλώνα την πληροφορική και τα συστήματα ελεγκτικών διασταυρώσεων. Τα συστήματα διασταυρώσεων πρέπει να καταστούν διαρκής διαδικασία στο πλήρες φάσμα των φορολογουμένων, και όχι να είναι ad hoc καμπάνιες.

Μέσα στο ίδιο πλαίσιο, μείωση των προστίμων που έχουν φτάσει σε εξοντωτικά επίπεδα, και ανάκληση των πρόσφατων ποινικών διατάξεων. Η εμπειρία δείχνει ότι η παραβατικότητα μειώνεται μόνον όταν αυξάνει αισθητά η πεποίθηση ότι ο παραβάτης μπορεί εύκολα να εντοπιστεί από τις αρχές (ανεξάρτητα από το ύψος του προστίμου). Ειδικά για το θέμα των ποινών ζητούμε να υπάρξει ουσιαστική διαβούλευση με τους φορείς της αγοράς όπου να ακουσθούν και οι λεπτομερείς προτάσεις μας.

2. Για τις ληξιπρόθεσμες οφειλές προς το Δημόσιο, υιοθέτηση των προτάσεων της σχετικής μελέτης (2009).

Άρση μέτρων που καθιστούν τις επιχειρήσεις Μη Ανταγωνιστικές

3. Εισαγωγή ρυθμίσεων για φορολόγηση κερδών σε επίπεδο ομίλου εταιρειών (group taxation), με συμψηφισμό των ζημιών θυγατρικών.

4. Αυτοματοποίηση στην επιστροφή ΦΠΑ ή άλλων φόρων που έχουν προκαταβληθεί – είναι ένα ήπιο κίνητρο για επενδύσεις και εξαγωγές που έχει ακυρωθεί στην πράξη από τα διαδικαστικά. Ειδικά για τον ΦΠΑ, η επιστροφή του πιστωτικού υπολοίπου θα μπορούσε να γίνεται άμεσα με την υποβολή της δήλωσης και με ευθύνη του φορολογούμενου, χωρίς να προηγείται έλεγχος, με την παράλληλη θέσπιση αντικειμενικών και άμεσα εφαρμόσιμων ποινών για όσους καταχρώνται την καλή πίστη του Δημοσίου. Αντί επιστροφής θα μπορούσε να γίνεται συμψηφισμός με άλλους φόρους της επιχείρησης ή του ομίλου στον οποίο αυτή ενδεχομένως ανήκει καθώς επίσης και εκχώρηση σε τρίτο πρόσωπο, οφειλέτη του Δημοσίου για άμεση εξόφληση φόρων που αυτός (ο τρίτος) οφείλει. Επέκταση της χρήσης του ειδικού διπλοτύπου απαλλαγής από ΦΠΑ και στα τελωνεία κατά την εισαγωγή των πρώτων υλών και όχι μόνο στο εσωτερικό της χώρας, καθώς κάτι τέτοιο μέχρι τώρα δεν είναι εφικτό ειδικά για τις πρώτες ύλες που δεν ανιχνεύονται στο τελικό προϊόν.

5. Επικαιροποίηση της διάταξης (παρ.5α άρθρο 19 Ν. 2859/2000) που προβλέπει δυνατότητα επιστροφής του ΦΠΑ που έχει πληρωθεί για πωλήσεις όταν ο πελάτης αποδειχθεί ανεπίδεκτος εισπράξεως , όπως συμβαίνει και σε άλλες χώρες τις Ευρωπαϊκής Ένωσης.

6. Κατάργηση της νομοθετικής διάταξης που απαιτεί να μην πωλούνται προϊόντα σε χώρες που θεωρούνται μη συνεργάσιμες ή με προνομιακό φορολογικό καθεστώς (FYROM,Βουλγαρία,Κύπρο κλπ) σε τιμή χαμηλότερη από αυτή που πωλούνται στην Ελλάδα ή σε άλλη χώρα καθώς κάτι τέτοιο είναι εμπορικά ανέφικτο και αντίθετο στον στόχο αύξησης των εξαγωγών.

7. Κατάργηση του άρθρου 38 §5του Ν.2238/94 ως προς τον χειρισμό της ζημιάς που προκύπτει κατά την αποτίμηση συμμετοχών μη εισηγμένων στο Χρηματιστήριο (δημιουργία αποθεματικού που συμψηφίζεται μόνο με κέρδη από πωλήσεις μετοχών εισηγμένων στο Χ.Α.), και απλοποίηση του χειρισμού με αναμόρφωση της ζημιάς από την αποτίμηση κατά την φορολογική δήλωση της εταιρείας και αναγνώριση της ζημιάς όταν γίνει βέβαιη και οριστική (πχ πώληση της συμμετοχής, λύση της θυγατρικής εταιρείας).

8. Να δοθεί η δυνατότητα είσπραξης μερισμάτων από θυγατρικές εταιρείες από την Ε.Ε χωρίς να φορολογηθούν στο όνομα της ημεδαπής εταιρείας ακόμα (σχηματισμός αφορολόγητου αποθεματικού -άρθρο 14. ν.3943/2011) και για τις ζημιογόνες χρήσεις.

9. Εκλογίκευση των πολύ υψηλών Ειδικών Φόρων Κατανάλωσης (ΕΦΚ) στην Ενέργεια που καταναλώνει η βιομηχανία, συγκεκριμένα:

• Στην Ηλεκτρική Ενέργεια (5πλάσιοι – 10πλάσιοι των ελαχίστων ορίων της σχετικής Οδηγίας της ΕΕ)
• Στο Φυσικό Αέριο (10πλάσιοι των ελαχίστων ορίων της σχετικής Οδηγίας της ΕΕ)
• Στα πετρελαιοειδή (μαζούτ, πετρέλαιο θέρμανσης, υγραέριο) που καταναλώνει η Βιομηχανία.

Οι ΕΦΚ επιβαρύνουν τη παραγωγική διαδικασία (και όχι τα κέρδη) της Βιομηχανίας, πολύ μεγάλο μέρος της οποίας –κλάδοι ολόκληροι- είναι λόγω της κρίσης ζημιογόνοι και αγωνίζονται οριακά να επιβιώσουν. Η επιβάρυνση με υπερβολικούς ΕΦΚ που δεν επιβαρύνουν τις ανταγωνιστικές τους βιομηχανίες στα άλλα κράτη μέλη της ΕΕ και σε τρίτες χώρες, ακυρώνουν την εξαγωγική προσπάθεια των ελληνικών επιχειρήσεων και απειλούν τη βιωσιμότητά τους.

10. Επαναξιολόγηση και διαφόρων άλλων επί μέρους επιβαρύνσεων που επιβλήθηκαν το τελευταίο διάστημα.

* Ειδικά για τον φόρο μεγάλης ακίνητης περιουσίας, πρέπει πλήρως να καταργηθεί η επιβάρυνση στα ακίνητα που χρησιμοποιούνται για την παραγωγική λειτουργία της επιχείρησης.

* Επίσης, αναφορικά με τους Ειδικούς Φόρους Κατανάλωσης (ΕΦΚ), να εξεταστεί κατά πόσον έφεραν τα προσδοκώμενα αποτελέσματα ως προς τα έσοδα, αλλά να αποτιμηθούν και οι συνέπειές τους ως προς την αύξηση της παραβατικότητας στους κλάδους που αφορούν.

* Ο παρακρατούμενος φόρος στα εισοδήματα των εργοληπτικών επιχειρήσεων κατασκευής κάθε είδους τεχνικών έργων να επανέλθει από 3% σε 1%, όπως ίσχυε μέχρι 31/12/2010 (άρ. 3, ν. 3763/2009) (1). Ή ακόμα και κατάργηση του καθώς επιβαρύνει με μεγάλο διοικητικό κόστος της επιχειρήσεις (διαπίστωση αν πρόκειται για τεχνικό έργο, παρακράτηση, απόδοση, και έκδοση βεβαιώσεων) με μικρό δημοσιονομικό όφελος.

11. Ειδικά άμεσα μέτρα που σχετίζονται με την κρίση, την σοβαρότατη έλλειψη ρευστότητας και την πιεστική ανάγκη εταιρικών μεταβιβάσεων και μετασχηματισμών για επιβίωση εταιρικών σχημάτων, είναι:

• η επαναφορά στο καθεστώς όπου δεν υπήρχε φόρος μεταβίβασης μετοχών,
• η αναβίωση της πλήρους δυνατότητας μεταφοράς ζημιών στους μετασχηματισμούς που υλοποιούνται σύμφωνα με τον Ν 2166/1993,
• η κατάργηση του φόρου συγκέντρωσης κεφαλαίων 1% ο οποίος σήμερα επιβαρύνει την κεφαλαιακή στήριξη των εταιρειών από τους παλαιούς ή νέους μετόχους,
• η κατάργηση του τέλους χαρτοσήμου 1,2% επί των ποσών που βραχυπρόθεσμα παρέχουν οι μέτοχοι προς τις επιχειρήσεις για την ενίσχυση της ρευστότητάς τους.
• η επέκταση του ορίου για συμψηφισμό ζημιών από 5 σε 10 χρόνια.

12. Δημιουργία προϋποθέσεων για προσέλκυση στην Ελλάδα της έδρας πολυεθνικών ομίλων.

Με κατάλληλη διαμόρφωση του φορολογικού πλαισίου θα ήταν δυνατόν η Ελλάδα να προσελκύσει την εγκατάσταση τέτοιων περιπτώσεων, γεγονός που θα είχε σημαντική θετική επίπτωση στην απασχόληση και έμμεσα δημοσιονομικά οφέλη. Θέματα που θα πρέπει να ρυθμιστούν είναι η διανομή μερισμάτων από ελληνική μητρική, η υιοθέτηση των Advance Pricing Agreement, η φορολόγηση της υπεραξίας από πώληση εισηγμένων μετοχών, οι κανόνες φορολογικής κατοικίας φυσικών προσώπων, κλπ.

Προτείνουμε τη δημιουργία τεχνικής ομάδας για να συζητήσει με το Υπουργείο το θέμα αυτό.

Μείωση Διοικητικού Βάρους των επιχειρήσεων, Επίλυση Διαφορών

13. Άρση του διπλού αλληλο-επικαλυπτόμενου θεσμικού πλαισίου τεκμηρίωσης ενδο-ομιλικών συναλλαγών (Transfer pricing). Υπάρχει πόρισμα της σχετικής Νομοπαρασκευαστικής Επιτροπής με ένα πλήρες κείμενο διατάξεων για την ενοποίηση της νομοθεσίας. Ο ΣΕΒ θεωρεί αναγκαία την άμεση υιοθέτηση και εφαρμογή του πορίσματος αυτού (σχέδιο Νανόπουλου, Σεπτέμβριος 2011), το οποίο – παρότι αντιμετωπίζει ουσιαστικά το ζήτημα – παραμένει ανεφάρμοστο.

14. Απλοποίηση τελωνειακών διαδικασιών

Για τη μεγιστοποίηση της ωφέλειας των έργων που ήδη υλοποιούνται με τελικό αποδέκτη τις επιχειρήσεις, ο ΣΕΒ έχει από τη μεριά του συμβάλει με δράσεις διάχυσης και ενημέρωσης των επιχειρήσεων αλλά θεωρεί αναγκαίο το Υπουργείο να προβεί σε:

• Επιτάχυνση των διαδικασιών υλοποίησης του έργου Πληροφορικής ICISnet και έκδοση των απαιτούμενων νόμων ή αποφάσεων που θα καταστήσουν λειτουργικές τις ηλεκτρονικές εφαρμογές.
•  Περισσότερες και καλύτερες υπηρεσίες προς τις επιχειρήσεις (υπηρεσίες προστιθέμενης αξίας) και μεγαλύτερο «άνοιγμα» των τελωνειακών υπηρεσιών προς τις επιχειρήσεις.
• Μεγαλύτερη και ουσιαστική εμπλοκή των επιχειρήσεων στην πορεία υλοποίησης του «Ηλεκτρονικού Τελωνείου».
• Απλοποίηση και κωδικοποίηση του Εθνικού Τελωνειακού Κώδικα, σύμφωνα με τις αρχές της Ευρωπαϊκής νομοθεσίας.
• Σχεδιασμός ενός ολοκληρωμένου προγράμματος διάχυσης πληροφόρησης προς τις επιχειρήσεις, με τη συμβολή του ΣΕΒ.
• Σχεδιασμός ενός πλαισίου κινήτρων προς τις επιχειρήσεις για την καλύτερη αξιοποίηση των ηλεκτρονικών υπηρεσιών.

15. Ηλεκτρονική Τιμολόγηση

Η εισαγωγή της ηλεκτρονικής τιμολόγησης είναι ένα ώριμο έργο που έχει πολλαπλές θετικές επιπτώσεις για τις επιχειρήσεις και για το δημόσιο και στην προώθηση του οποίου είχε συμβάλει και ο ΣΕΒ. Θα μπορούσε να αποτελέσει ένα quick win της κυβέρνησης. Είναι σκόπιμη η άμεση προώθηση του έργου αυτού.

16. Διαδικασία υποβολής στατιστικών στοιχείων των επιχειρήσεων Με πρωτοβουλία της ΕΛ.ΣΤΑΤ. προωθείται ήδη από το προηγούμενο έτος προσπάθεια δημιουργίας Ενιαίου Θεματικού Κόμβου (Single Entry Point) για την υποβολή στοιχείων και δεδομένων των επιχειρήσεων, στο πλαίσιο εκπλήρωσης των υποχρεώσεών τους προς τις δημόσιες αρχές, χωρίς όμως αποτέλεσμα μέχρι στιγμής. Η πρωτοβουλία αυτή πρέπει να λάβει τη μορφή προγράμματος άμεσης εφαρμογής με τη συμμετοχή των εκπροσώπων των επιχειρήσεων με χρονικό ορίζοντα υλοποίησης το τέλος του προσεχούς έτους. Αποτελεί σημαντική συμβολή στη μείωση του Διοικητικού Βάρους των επιχειρήσεων και το Υπουργείο Οικονομικών πρέπει να το υποστηρίξει ενεργά και έμπρακτα.

17. Ύψος προβεβαίωσης

Το ποσοστό της προβεβαίωσης που πρέπει να καταβάλλεται όταν ο φορολογούμενος προσφεύγει στη δικαιοσύνη πρόσφατα ανήλθε σε 50%. Ένα τέτοιο ποσοστό στο πλαίσιο του σημερινού φορολογικού συστήματος αποτελεί σημαντικό εμπόδιο για τη λειτουργία της δικαιοσύνης και σε ορισμένες περιπτώσεις αποτελεί και μοχλό για διαφθορά. Είναι σκόπιμο να επανέλθει στα επίπεδα του 10%. 

18. Επιτροπή του άρθρου 70

Η Επιτροπή έχει ήδη λειτουργήσει για μικρό χρονικό διάστημα και έχει διαμορφώσει προτάσεις τόσο για την ίδια την αποτελεσματικότερη λειτουργία της επ’ ωφελεία του δημοσίου και των φορολογουμένων, όσο και για ορισμένα ουσιαστικά θέματα τα οποία ετέθησαν ενώπιόν της προς εξέταση.

Είναι σκόπιμο να εισακουστούν οι προτάσεις της Επιτροπής αυτής.

Στο πλαίσιο αυτό έχουμε να υποβάλουμε και ειδικότερες προτάσεις για θέσπιση κριτηρίων απόδειξης καλής πίστης από τον λήπτη εικονικών φορολογικών στοιχείων, εξασφάλιση διαφάνειας φορολογικών ελέγχων και προστασίας της υγιούς επιχειρηματικότητας.

Ακολουθήστε το Capital.gr στα Social Media
Σχολιάστε το άρθρο 
Βρήκατε το άρθρο ενδιαφέρον: