Συνεχης ενημερωση

    Τετάρτη, 27-Ιουν-2018 00:16

    Νάσος Ζαρκαλής: To turnaround story της WIND

    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Σχεδόν δέκα χρόνια στο τιμόνι μιας από τις μεγαλύτερες ελληνικές επιχειρήσεις, με ισχυρό αποτύπωμα στον εγχώριο τηλεπικοινωνιακό κλάδο, ο Νάσος Ζαρκαλής ηγήθηκε του επιτυχούς εγχειρήματος για τον μετασχηματισμό της WIND. Υλοποιώντας ένα μακροπρόθεσμο στρατηγικό πλάνο και έχοντας σταθερά τη στήριξη των μετόχων της, η WIND καταγράφει για τρίτη συνεχόμενη χρονιά επιταχυνόμενη ανάπτυξη, υλοποιώντας ταυτόχρονα ένα σημαντικού ύψους επενδυτικό πρόγραμμα σε δίκτυα νέας γενιάς κινητής και σταθερής, αλλά και την είσοδό της στην αγορά της συνδρομητικής τηλεόρασης με τη WIND VISION.

    Στη συνέντευξη που παραχωρεί στο "Forbes", ο κ. Ζαρκαλής μιλά για την πορεία από τη δύσκολη συγκυρία του 2009 έως σήμερα, χρονιά που θα αποτελέσει τον τρίτο χρόνο ανάπτυξης για την εταιρεία, τις κινήσεις που οδήγησαν στο turnaround της WIND και την ελληνική ομάδα πίσω από αυτό, αναφέρεται στους επόμενους στόχους του επενδυτικού πλάνου και εξηγεί γιατί η είσοδος στην αγορά της συνδρομητικής τηλεόρασης αλλάζει το τοπίο. Παράλληλα, σκιαγραφεί τα χαρακτηριστικά του επιτυχημένου μάνατζερ και δεν διστάζει να αποκαλύψει ποια είναι τα μεγάλα του πάθη στη ζωή!

    Ζαρκαλής- Κύριε Ζαρκαλή, αναλάβατε το τιμόνι της WIND σε μια πολύ δύσκολη συγκυρία: το 2009, με τη χρηματοπιστωτική κρίση στις ΗΠΑ να ξεσπά και λίγο πριν αρχίσει η μεγάλη περιπέτεια της χώρας. Τελικά, το εγχείρημα είχε μεγαλύτερο βαθμό δυσκολίας από ό,τι νομίζατε τότε;

    Αυτό είναι αλήθεια, το εγχείρημα εμφάνισε μεγαλύτερο βαθμό δυσκολίας. Πρέπει να πω ότι, έχοντας μόλις έρθει στην εταιρεία και στο πλαίσιο της εντιμότητας με την οποία πάντοτε προσεγγίζουμε τα στελέχη και τους ανθρώπους μας, ένα από τα πρώτα πράγματα που είχα πει ήταν πως έπρεπε να ετοιμαστούμε για πολύ, πολύ δύσκολες μέρες. Ήμουν πολύ σαφής λέγοντας ότι το μοντέλο που είχαμε ακολουθήσει ήταν φτιαγμένο για άλλες εποχές και έπρεπε να αλλάξει.

    - Ήταν αποτέλεσμα διορατικότητας;

    Κάποιος φίλος μού θύμισε ότι τον Οκτώβριο του 2009, στο ετήσιο συνέδριο που πραγματοποιείται για τις τηλεπικοινωνίες, είχα πει τότε ότι "το πάρτι τελείωσε". Ήταν μια βαθιά πεποίθηση ότι μπαίναμε σε μια άλλη φάση για την εταιρεία και τον τηλεπικοινωνιακό κλάδο. Θα έλεγα, περισσότερο από ένστικτο παρά από οτιδήποτε άλλο, είχα την αίσθηση ότι τα χρόνια που θα έρχονταν θα δοκιμάζονταν η εταιρεία, ο κλάδος και η ελληνική οικονομία. Νομίζω ότι αυτό το ένστικτο μας καθοδήγησε εκείνη τη στιγμή, την περίοδο 2009-2010, να πάρουμε πάρα πολύ σκληρές αποφάσεις, οι οποίες ίσως τότε να φαίνονταν περισσότερο σκληρές από ό,τι απαιτούσαν οι συνθήκες, αλλά ήταν οι αποφάσεις εκείνες που μας έδωσαν το δικαίωμα να επιβιώσουμε και στα επόμενα χρόνια, με την υλοποίηση της στρατηγικής μας να φτάσουμε στο σημείο η εταιρεία να εισέρχεται στην τρίτη χρονιά επιταχυνόμενης ανάπτυξης.

    Αυτό, όμως, που έκανε το εγχείρημα πιο δύσκολο ήταν το βάθος της κρίσης που ακολούθησε. Πρέπει να πω ότι με ξάφνιασε. Δεν ήμασταν προετοιμασμένοι για τέτοιου εύρους και βάθους κρίση, τέτοια επίπτωση στο ΑΕΠ και τέτοιας έκτασης brain drain.

    - Ποιες ήταν, λοιπόν, οι κομβικές κινήσεις που υλοποιήθηκαν για τον μετασχηματισμό του ομίλου;

    Ο μετασχηματισμός ξεκίνησε το 2009, είχε όμως στόχο να αντιμετωπίσει δύο θέματα: το κόστος και την κουλτούρα του οργανισμού της WIND. Έπρεπε και τα δύο να αλλάξουν για να προχωρήσουμε στην αλλαγή του επιχειρηματικού μας μοντέλου και την αλλαγή που βλέπαμε να έρχεται στην αγορά.

    Η τοποθέτηση του πρώτου σταθμού βάσης 4G, τον Σεπτέμβριο του 2014, αποτέλεσε το ορόσημο που σηματοδότησε την αναπτυξιακή πορεία του ομίλου στην οποία εισήλθαμε και πλέον βρισκόμαστε. Το 2015 η εταιρεία σταθεροποιήθηκε και ακολούθησε μια περίοδος επιταχυνόμενης ανάπτυξης, με το 2018 να προχωρά ήδη πολύ ικανοποιητικά.

    - Μπορούμε, επομένως, να μιλήσουμε για μια από τις πλέον επιτυχημένες επιχειρηματικές μεταστροφές, ένα turnaround story, όχι μόνο στον κλάδο των τηλεπικοινωνιών, αλλά ευρύτερα;

    Μπορούμε, ακόμα και με τον πιο σκληρό ορισμό του turnaround! Είμαστε περήφανοι για αυτά που πετύχαμε και θεωρώ πως η WIND αποτελεί ένα από τα παραδείγματα του τι μπορεί να καταφέρει μια καλή ελληνική ομάδα. Πιστεύω πως τέτοια παραδείγματα πρέπει να προβάλλονται προκειμένου να ξανακερδίσουμε ως Έλληνες την αυτοπεποίθησή μας. Έχοντας τη δυνατότητα να γνωρίσω πάρα πολλούς επαγγελματίες σε όλη την επαγγελματική μου πορεία από πολλές χώρες και να συνεργαστώ ή να παρακολουθήσω ανθρώπους που έχουν διαπρέψει στους τομείς τους σε ανεπτυγμένες οικονομίες, οφείλω να πω ότι είναι σπάνιες οι φορές που διαπίστωσα ότι λείπει κάτι στη χώρα μας σε επίπεδο ανθρώπινου δυναμικού, δυνατοτήτων, επάρκειας, γνώσεων, αφοσίωσης. Σε αυτό που, όμως, συχνά διαπιστώνω υστέρηση είναι στο επίπεδο της οργάνωσης. Ακριβώς για αυτούς τους λόγους εκτιμώ ότι οι δυνατότητές μας είναι απεριόριστες.

    - Κάτι που έχει αποδείξει η ελληνική ομάδα της WIND.

    Ναι. Είναι σημαντικό ότι διεθνή επενδυτικά κεφάλαια, του μεγέθους των Golden Tree, Cyrus, Anchorage, που έχουν τον έλεγχο της εταιρείας τα τελευταία 8 χρόνια, εμπιστεύτηκαν την επένδυσή τους σε μια ελληνική ομάδα. Νομίζω ότι δικαιώσαμε πλήρως τις προσδοκίες τους.

    Τα αποτελέσματά μας είναι πάνω από τους στόχους και τα πλάνα που είχαμε, οπότε δεν θα μπορούσαν να μην είναι ικανοποιημένα. Αυτό φαίνεται και από το γεγονός ότι αυξάνουν διαρκώς τη συμμετοχή τους στην εταιρεία. Εξάλλου, το έχουν αποδείξει οι κινήσεις τους: ξεκίνησαν με ένα ποσοστό στην εταιρεία, το καλοκαίρι του 2015, μάλιστα, πήραν ένα μεγαλύτερο μέρος και έκτοτε αυξάνουν διαρκώς τη θέση τους. Οι κινήσεις τους, με πιο εμφατική αυτή το καλοκαίρι του 2015, αποδεικνύει πέρα από κάθε αμφιβολία την πίστη τους στις μεσο-μακροπρόθεσμες προοπτικές της ελληνικής οικονομίας.

    - Δεν υπάρχουν, ωστόσο, σημεία που δημιουργούν στους μετόχους σας δυσαρέσκεια ή ανησυχία σε σχέση με την ελληνική πραγματικότητα;

    Αν έπρεπε να το πω με μια λέξη, αυτή θα είναι η αβεβαιότητα. Σε ό,τι αφορά, λόγου χάρη, το φορολογικό περιβάλλον, το επενδυτικό περιβάλλον, τη γραφειοκρατία, τις συνεχείς αλλαγές των κανόνων, την ανεξαρτησία των ρυθμιστικών Αρχών και άλλα. Οι επενδυτές το πρώτο στοιχείο που αξιολογούν είναι να υπάρχει μια σταθερότητα στους όρους του παιχνιδιού. Αν υπάρχει αυτό, ακόμα και εάν οι όροι δεν είναι οι βέλτιστοι, τουλάχιστον μπορούν να υλοποιήσουν έναν μακροπρόθεσμο σχεδιασμό. Η αβεβαιότητα πολλές φορές οδηγεί έναν επενδυτή να απορρίψει εντελώς μια χώρα.

    - Λένε πως οι αριθμοί συχνά ψεύδονται. Ποια είναι η δική σας ερμηνεία των στοιχείων που δείχνουν βελτίωση των συνθηκών στην τηλεπικοινωνιακή αγορά και τι σημαίνει αυτό για τη WIND;

    Διαπιστώνουμε μια σταθεροποίηση της οικονομίας. Παρ’ όλα αυτά, η ιδιωτική κατανάλωση υποχώρησε, αν και οριακά, ενώ ο κλάδος των telecoms κατέγραψε μια μικρή άνοδο έπειτα από μία δεκαετία πτώσης. Αυτό οφείλεται στις επενδύσεις των μεγάλων παικτών της αγοράς, με σημαντικά επενδυτικά προγράμματα σε κινητή και σταθερή τηλεφωνία, αλλά οφείλεται και στη φύση του ίδιου του κλάδου. Είναι ένας επίκαιρος, όσο ποτέ, κλάδος, από τους πιο ελκυστικούς της παγκόσμιας οικονομίας, ένα μεγάλο κομμάτι της ψηφιακής οικονομίας, η οποία διεθνώς αναπτύσσεται ταχύτητα. Δυστυχώς στην Ελλάδα όλα αυτά τα χρόνια χάσαμε αυτή την εξέλιξη. Τώρα σταδιακά η Ελλάδα επιχειρεί να πάρει θέση στο τρένο της ψηφιακής οικονομίας.

    - Στο σκέλος των επενδύσεων στον κλάδο, σημαντικό κομμάτι αφορά τη WIND. Πώς προχωρά το επενδυτικό σας πλάνο;

    Υλοποιούμε ένα σημαντικό επενδυτικό πλάνο που υπερβαίνει τα 100 εκατ. ευρώ ετησίως, εξαιρουμένων των επενδύσεων σε φάσμα συχνοτήτων, όπου την τελευταία εξαετία έχουν γίνει επενδύσεις 273 εκατ. ευρώ. Tο πλάνο των επενδύσεων έχει επικεντρωθεί στις υποδομές νέας γενιάς, με έμφαση στην επέκταση του δικτύου 4G, την ανάπτυξη δικτύου οπτικών ινών, στην πλατφόρμα τηλεοπτικών υπηρεσιών, καθώς και στο δίκτυο κορμού και στις πλατφόρμες πληροφοριακών συστημάτων.

    Η κάλυψη 4G αγγίζει ήδη το 90% και συνεχίζουμε. Το ιδιόκτητο δίκτυο οπτικών ινών προχωρά και αυτό με ικανοποιητικούς ρυθμούς, με στόχο να φτάσει τις 442.000 γραμμές στο τέλος του 2019. 

    - Η τοπική αυτοδιοίκηση είναι αρωγός της προσπάθειας; Έχετε συναντήσει εμπόδια;

    Υπάρχουν τοπικοί άρχοντες που αντιλαμβάνονται τις ευκαιρίες που δημιουργούνται για τις πόλεις τους. Άλλοι είναι κάθε άλλο παρά υποβοηθητικοί σε τέτοιου είδους έργα. Φοβάμαι πως οι τελευταίοι κινδυνεύουν να καταδικάσουν τις περιοχές των οποίων έχουν την ευθύνη σε τεχνολογικό αποκλεισμό. Η άγνοια και η παραπληροφόρηση σε σχέση με την εξέλιξη της τεχνολογίας δεν βοηθούν. Πρέπει, όμως, να πω ότι τα φαινόμενα αυτά είναι λίγα. Κατά κανόνα, η τοπική αυτοδιοίκηση έχει σταθεί δίπλα στις μεγάλες. Αυτήν τη στιγμή το μοναδικό εμπόδιο στην υλοποίηση του έργου μας είναι στο κυριολεκτικά τελευταίο στάδιο, αυτό της ηλεκτροδότησης. Ευελπιστούμε ότι οι προσπάθειες που καταβάλλονται θα φέρουν αποτέλεσμα και οι υποδομές που ήδη έχουμε κατασκευάσει και περιμένουν απλώς να ηλεκτροδοτηθούν θα είναι σύντομα διαθέσιμες στο ευρύ καταναλωτικό κοινό.

    - Μπορεί να μειωθεί η υστέρηση που έχει η χώρα μας σε σχέση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο στον κλάδο;

    Η υστέρηση, κυρίως στα δίκτυα οπτικών ινών στη σταθερή, οφείλεται κατά κύριο λόγο στην οικονομική κρίση των τελευταίων ετών, αλλά και στην καθυστέρηση των ρυθμιστικών Αρχών να αντιμετωπίσουν τα συγκεκριμένα θέματα. Ο Έλληνας βρίσκεται πολύ κοντά στις νέες τεχνολογίες και, βελτιούμενων των οικονομικών συνθηκών, η απόσταση με τη Δυτική Ευρώπη θα μειωθεί.

    Μέσα στην επόμενη 10ετία υπάρχουν όλες οι προϋποθέσεις να κλείσει το εύρος του χάσματος αυτό. Δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι η ελληνική οικονομία δεν ήταν ποτέ στο ίδιο επίπεδο της βρετανικής ή της γερμανικής. Δεν θα πρέπει να έχουμε παράλογες προσδοκίες από τον κλάδο της ψηφιακής οικονομίας. 

    - Τελικά είναι ακριβές οι υπηρεσίες που προσφέρουν οι τηλεπικοινωνιακές εταιρείες σε σχέση με άλλες χώρες;

    Πρόκειται για έναν μύθο, για τον οποίο φέρει ευθύνη και ο κλάδος μας, καθώς δεν έχει αναδείξει θαρρετά την αλήθεια στους καταναλωτές. Η πραγματικότητα είναι πως οι τιμές έχουν πέσει δραματικά τα τελευταία χρόνια. Αν υπολογιστούν οι μέσες τιμές λεπτού ομιλίας και data το 2017 έναντι του 2010, οι τιμές μας έχουν πέσει κατά 94%. Οι όγκοι, παράλληλα, έχουν ανέβει εκθετικά και το μέσο έσοδο ανά πελάτη έχει πέσει περίπου 40%. 

    Γιατί, λοιπόν, έχει δημιουργηθεί αυτή η εντύπωση; Πρώτα από όλα, γιατί η μεθοδολογία των φορέων που παρακολουθούν τις τιμές στην Ευρώπη στηρίζεται στις ονομαστικές τιμές, ενώ στην Ελλάδα έχουμε το παράδοξο επί των ονομαστικών τιμών να υπάρχουν υψηλότατες εκπτώσεις. Δεν υπάρχει Έλληνας που να μην έχει γίνει αποδέκτης κάποιας προσφοράς από εταιρεία του κλάδου μας. Υπάρχει, λοιπόν, μεγάλη διαφορά μεταξύ ονομαστικών και πραγματικών τιμών. Και, επιπλέον, υπάρχει το αυταπόδεικτο δεδομένο ότι το μέσο έσοδο ανά πελάτη στην Ελλάδα σε σχέση με όλη την υπόλοιπη Ευρώπη είναι από τα χαμηλότερα. 

    Δεν θα πρέπει να συγχέουμε τις τιμές με την απαράδεκτα υψηλή φορολογία που υπάρχει στην Ελλάδα στις τηλεπικοινωνιακές υπηρεσίες, που αγγίζει το 40%, με την παραδοξότητα να μπαίνει φόρος πάνω στον ΦΠΑ.

     

    Ζαρκαλής

     

    "ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΟ ΤΗΣ WIND VISION  ΣΗΜΕΡΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ"

    - Πρόσφατα ξεκίνησε η εμπορική διάθεση υπηρεσιών συνδρομητικής τηλεόρασης από τη WIND. Τις σας διαφοροποιεί από τον ανταγωνισμό; 

    Η συνδρομητική τηλεόραση αποτελεί τον τρίτο πυλώνα ανάπτυξης του ομίλου. Πρόκειται για μια πολύ συναρπαστική αγορά, γιατί πιστεύουμε ότι θα αλλάξει εντελώς το τοπίο στα επόμενα χρόνια. Χρειάστηκε πολύμηνη προετοιμασία, εργαστήκαμε πάνω στο project για ενάμιση χρόνο και υλοποιήσαμε μια σημαντική επένδυση. Πιστεύω ότι το τελικό αποτέλεσμα μας δικαίωσε, γιατί έχουμε λανσάρει μια πλατφόρμα που δεν έχει αντίστοιχό της στην Ελλάδα. Είναι η πλατφόρμα του μέλλοντος. Αν δούμε τις κινήσεις του ανταγωνισμού σε Ελλάδα και εξωτερικό, πιστεύω ότι η τηλεόραση στο μέλλον θα είναι πολύ κοντά στη WIND VISION. 

    - Έχετε μιλήσει για "οβιδιακή" μεταμόρφωση της αγοράς του pay tv. Πιστεύετε ότι θα επιβεβαιωθεί αυτή η πρόβλεψη; 

    Ναι. Νομίζω ότι θα δούμε κινήσεις από εμάς και τους ανταγωνιστές μας που θα οδηγήσουν εκεί. Εκτιμώ ότι θα υπάρξουν προσπάθειες αντιγραφής του δικού μας προϊόντος, αλλά και θα αλλάξει εντελώς το τοπίο στη διαχείριση των τηλεοπτικών δικαιωμάτων. Το σημερινό μοντέλο μέσα στην επόμενη τριετία μπορεί να έχει αλλάξει εντελώς. Επίσης εκτιμώ ότι θα δούμε όλο και περισσότερο πλατφόρμες που θα είναι aggregators (σ.σ.: πάροχοι συναθροισμένων υπηρεσιών) περιεχομένων από πολλές πηγές, κάτι που θα εκδημοκρατίσει την τηλεόραση, με την έννοια ότι το περιεχόμενο θα είναι διαθέσιμο σε όλους τους χρήστες ανεξάρτητα από τους παραγωγούς περιεχομένου, οι οποίοι ταυτόχρονα θα βρουν ένα καλύτερο κανάλι διάθεσης προς τους καταναλωτές. 

    - Πώς ακριβώς θα γίνει αυτό στην περίπτωση της ελληνικής αγοράς; 

    Επί του παρόντος υπάρχουν πολλά μοντέλα. Ακόμη δεν έχει καταλήξει η αγορά. Υπάρχει μια πρόταση που λέει ότι ένας κάτοχος δικαιωμάτων, αντί να δίνει σε έναν τρίτο την αποκλειστικότητα των δικαιωμάτων αυτών, θα τα δίνει σε πολλούς. Αντίστοιχα, όπως ανέφερα, θα υπάρχουν κάποιοι aggregators περιεχομένων οι οποίοι θα τα διαθέτουν σε περισσότερες της μίας πλατφόρμες. Αυτό, για οποιονδήποτε καταλαβαίνει τα οικονομικά της τηλεόρασης, είναι απαραίτητο να γίνει. Δεν είναι δυνατόν ένα προϊόν, όπως, για παράδειγμα, το ελληνικό ποδόσφαιρο να διατίθεται σε 200.000 - 250.000 νοικοκυριά από το σύνολο των 4 εκατομμυρίων νοικοκυριών στην Ελλάδα. Τα έσοδα των κατόχων των δικαιωμάτων θα αυξηθούν μόνο όταν καταφέρουν να φτάσουν σε όλο και περισσότερους αποκλειστικούς χρήστες. 

    - Έχει, λοιπόν, νόημα για εσάς το ενδεχόμενο εξαγοράς της Forthnet; 

    Σε αντίθεση με όσα θεωρεί μέρος της αγοράς, το στοιχείο του ενδιαφέροντός μας για τη Forthnet δεν είναι τα αποκλειστικά δικαιώματα για το ελληνικό ποδόσφαιρο, γιατί έτσι κι αλλιώς αυτές οι αποκλειστικότητες μπορεί να αλλάξουν σε ένα βράδυ. Το κύριο στοιχείο είναι η πελατειακή βάση, και μάλιστα στη σταθερή τηλεφωνία. Από εκεί πηγάζει το ενδιαφέρον μας. Η WIND έχει δείξει ότι ενδιαφέρεται κυρίως για τηλεπικοινωνιακά assets. Στο κομμάτι της τηλεόρασης, η δική μας πλατφόρμα είναι μπροστά από τις υφιστάμενες, άρα δεν είναι εκεί η ουσία του ενδιαφέροντός μας. 

    - Συνεχίζει να υφίσταται το ενδιαφέρον; 

    Συνεχίζει να υφίσταται, όμως η μετάφραση του ενδιαφέροντος αυτού στο χρηματικό τίμημα που ενδεχομένως κληθούμε να καταβάλουμε για την εξαγορά της Forthnet αλλάζει, επειδή αλλάζουν τα μεγέθη της ίδιας της εταιρείας. Σύμφωνα με τα μεγέθη που έχει ανακοινώσει, η Forthnet είναι σε σημαντική πτώση τα τελευταία χρόνια, έχει απολέσει μεγάλο κομμάτι της πελατειακής της βάσης, σημαντικό κομμάτι των εσόδων της και, βέβαια, πολύ σημαντικό κομμάτι της λειτουργικής της κερδοφορίας. Άρα, το ενδιαφέρον μας συνεχίζει να υφίσταται, όσο όμως ο καιρός περνά το ύψος της πρότασής μας αλλάζει. 

    Πρέπει σε αυτό το σημείο να σημειώσω πως εμείς πάντα αξιολογούμε κάθε ευκαιρία που εμφανίζεται να υπάρχει στην ελληνική αγορά με βάση αυστηρά επιχειρηματικά και οικονομικά κριτήρια. Το ενδιαφέρον μας για τη CYTA προ μηνών και τώρα για τη Forthnet είναι για εμάς ένα plan B. Το βασικό μας πλάνο είναι η οργανική ανάπτυξη. Ποτέ δεν βασίσαμε την πορεία μας σε μια πιθανή εξαγορά. Την πορεία της εταιρείας την αλλάξαμε με τη στρατηγική μας, είμαστε απολύτως σίγουροι για την πορεία της WIND ανεξάρτητα από την έκβαση της υπόθεσης της Forthnet. 

    - Τι οδηγεί σε αυτήν τη βεβαιότητα; 

    Υπάρχουν οι τρεις βασικοί πυλώνες ανάπτυξης, κινητή, σταθερή και τηλεόραση. Στην κινητή βλέπουμε ότι οδηγός της ανάπτυξής μας είναι η ανάπτυξη του 4G. Έχουμε ήδη επιτύχει κάλυψη 4G 90%, η WIND έχει σημειώσει περαιτέρω πρόοδο προς την κατεύθυνση του στόχου της να καταστεί ένας κορυφαίος πάροχος όσον αφορά την προσβασιμότητα και την ποιότητα του δικτύου. Επιδιώκουμε να πετύχουμε κάλυψη 4G έως 95% μέχρι το τέλος του 2018 και στο τέλος του 2019 πολύ κοντά στο 100%. Βλέπουμε επίσης εκρηκτική ανάπτυξη, της τάξης του 100%, στον όγκο που διακινούμε από το δίκτυό μας, κάτι που αποτυπώνεται και στα οικονομικά της κινητής. Βέβαια, η ανάπτυξη αυτή μεταφράζεται σε μόλις 4% αύξηση των εσόδων μας, κάτι που δείχνει ταυτόχρονα πόσο χαμηλώνουμε τις τιμές. Στη σταθερή, μοχλός ανάπτυξης θα παραμείνουν τα δίκτυα οπτικών ινών. Η συνδρομητική μας βάση στα δίκτυα NGA είναι 40% αυξημένη σε σχέση με το 2017. Σύντομα ολοκληρώνεται το έργο μας στη Λάρισα και σειρά παίρνει το Ηράκλειο. Και, βέβαια, η τηλεόραση στην οποία αναφερθήκαμε προηγουμένως. Όλα αυτά έρχονται να συνδυαστούν με τα προϊόντα της WIND για το σπίτι, το "WIND ONE", το οποίο παντρεύει τα προϊόντα κινητής, σταθερής, τηλεόρασης κάτω από μία ομπρέλα, δίνοντας μια μοναδική εμπειρία στον πελάτη. 

    - Τα επόμενα projects τι περιλαμβάνουν; 

    Το μεγάλο μας project για τους επόμενους μήνες είναι η δραστηριοποίησή μας στο κομμάτι των εταιρικών πελατών. Στόχος μας είναι να ισχυροποιήσουμε τη θέση μας προσφέροντας premium υπηρεσίες σε μικρές και μεγάλες επιχειρήσεις και νομίζω ότι η αγορά θα δει σημαντικές κινήσεις από εμάς μέσα στον χρόνο και, κυρίως, μέσα στο 2019. 

    - Άη Στράτης, Σίκινος, Ανάφη. Τι σημαίνει για εσάς η κοινωνική δράση της WIND "Ερχόμαστε Κοντά"; 

    Αν ο καθένας, οργανισμός ή άνθρωπος, που βρίσκεται σε μια καλύτερη θέση αυτήν τη χρονική στιγμή έναντι άλλων, μπορεί να προσφέρει, δίνει ένα σημαντικό μήνυμα στην κοινωνία. Εμείς επιστρέφουμε ένα κομμάτι της καλής μας πορείας τα τελευταία χρόνια στην ελληνική κοινωνία. Δεν νομίζω ότι μετρά τόσο η προσφορά μας σε αυτά τα νησιά όσο η αίσθηση πως μια εταιρεία όπως εμείς τούς σκέφτηκε και είναι δίπλα τους. Είναι πολύ σημαντικό, επίσης, ότι αναδείξαμε την ομορφιά αυτών των προορισμών. Ανυπομονούμε για τη συνέχεια. 

    - Ποια θα λέγατε ότι είναι τα χαρακτηριστικά ενός επιτυχημένου μάνατζερ σήμερα; 

    Δεν νομίζω ότι υπάρχει ένα σαφές και ξεκάθαρο μοντέλο ηγεσίας. Αντιλαμβάνομαι πως υπάρχει η τάση να υπάρξει ένα εγχειρίδιο για το πώς πρέπει να είναι ο καλός μάνατζερ. Από προσωπική παρατήρηση έχω διαπιστώσει πως υπάρχει πλείστος αριθμός επιτυχημένων μάνατζερ που ακολουθούν μοντέλα συγκεντρωτικά, δημοκρατικά, μοντέλα που βασίζονται σε χαρισματικούς επικεφαλής, άλλοι που είναι απλώς πάρα πολύ κοντά στο business τους. Αν θα έπρεπε να ξεχωρίσω κάτι, θα έλεγα ότι δεν υπάρχει επιτυχημένος μάνατζερ σε βάθος χρόνου ο οποίος να μην είναι αληθινός. Αυτό το χαρακτηριστικό που έχω δει να διακρίνει ανθρώπους σε βάθος χρόνου και σε δύσκολες συνθήκες είναι το στοιχείο της επιμονής. Είναι το μόνο που ξεχωρίζω από όλα τα χαρακτηριστικά που πρέπει να έχει κάποιος μάνατζερ. Νομίζω ότι ένας άνθρωπος που δεν τα παρατάει, αντιλαμβάνεται τα λάθη του, δουλεύει για να τα διορθώσει και εργάζεται συστηματικά σε αυτόν τον τομέα, στο τέλος της ημέρας γίνεται καλύτερος άνθρωπος και επαγγελματίας. 

    - Και κάτι τελευταίο. Όποτε σας συναντώ στο γραφείο σας, δεν μπορώ παρά να μην παρατηρήσω τα album boxes των Rolling Stones σε περίοπτη θέση. Έχετε χρόνο για τέτοιες ακροάσεις; 

    Είναι αλήθεια πως το μεγάλο μου πάθος στη ζωή, αμέσως μετά την οικογένεια και τη δουλειά, είναι οι Stones. Γι’ αυτό και ξυπνάω πολύ νωρίς το πρωί, να έχω δύο ώρες δικές μου για να βγάζω την υποχρέωσή μου απέναντι και στο συγκρότημα!

    * Αναδημοσίευση από την ελληνική έκδοση του περιοδικού Forbes 

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    Forbes 100+ The Greek List

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Jeff Bezos

    Jeff Bezos

    135,6 δισ. $

    Bill Gates

    Bill Gates

    95,1 δισ. $

    +9,5 εκ. $

    Warren Buffett

    Warren Buffett

    83,6 δισ. $

    Bernard Arnault

    Bernard Arnault

    67,5 δισ. $

    +2.644,5 εκ. $

    Amancio Ortega

    Amancio Ortega

    66,5 δισ. $

    +378,4 εκ. $