Συνεχης ενημερωση

    Δευτέρα, 11-Ιουν-2018 12:32

    Μεταρρυθμίσεις και μεγάλες νέες επενδύσεις κρίνουν το μέλλον της Ελλάδας

    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου
    Μεταρρυθμίσεις και μεγάλες νέες επενδύσεις κρίνουν το μέλλον της Ελλάδας

    Βρυξέλλες, του Θάνου Αθανασίου

    Ο Αντιπρόεδρος της Κομισιόν, Γέρκι Κατάινεν, σε συνέντευξη που παραχώρησε στο Capital.gr στέλνει το μήνυμα της συνέχισης των υφιστάμενων μεταρρυθμίσεων στην Ελλάδα, αλλά επισημαίνει με τη μεγαλύτερη δυνατή έμφαση τις νέες επενδυτικές ευκαιρίες που ανοίγει η Ευρωζώνη. Προτείνει στη χώρα να προσέξει ιδιαίτερα τη δυνατότητα της χρηματοδότησης με το νέο κονδύλι του κοινοτικού προϋπολογισμού και συνιστά στην Ελλάδα να χρησιμοποιήσει χρήματα από τα διαρθρωτικά ταμεία για μόχλευση επενδύσεων μέσω του επόμενου EFSI (σ.σ. το γνωστό πακέτο Γιουνκέρ). 

    Εξηγεί αναλυτικά το πως θα είναι τα επόμενα επενδυτικά σχέδια της ΕΕ στα οποία η Ελλάδα μπορεί προνομιακά να εμπλακεί. Εξηγεί τον νέο προσανατολισμό και τον δρόμο για τις κοινές αμυντικές προμήθειες -ένα νέο στοιχείο του επόμενου Πολυετούς Δημοσιονομικού Πλαισίου (ΠΔΠ) 2021-2027, που θα ανατρέψει την εικόνα στους αμυντικούς προϋπολογισμούς των κρατών - μελών. 

    Επίσης κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για την εξάπλωση του λαϊκισμού, που πρέπει να αντιμετωπιστεί με επιχειρήματα. O Φινλανδός πρώην Πρωθυπουργός και Υπουργός Οικονομικών, ζητά από τα Κράτη Μέλη να σταματήσουν να λαμβάνουν τη σημερινή κατάσταση ως δεδομένη, προτρέπει να σταματήσουν να κατασκευάζουν "τον εχθρό στις Βρυξέλλες”, εξηγώντας πως ο κίνδυνος είναι "οι πολίτες τους να τους πιστέψουν στο τέλος”, με συνέπειες σαν και αυτές του Brexit. Και ταυτόχρονα ζητά από τους φιλοευρωπαίους πολιτικούς να κάτσουν και να συζητήσουν δημόσια με επιχειρήματα απέναντι στους λαϊκιστές.

    - Η Ελλάδα μπαίνει από τον Αύγουστο σε μία νέα περίοδο. Ποιά θα πρέπει να είναι η διαδρομή της για να αποφύγει νέα "ατυχήματα”; Τι πρέπει να κάνει;

    Δεν θέλω να προτείνω την εκπόνηση νέων μεταρρυθμίσεων για την Ελλάδα, γιατί υπάρχουν πολλά που έχουν ήδη γίνει. Μόνο την εφαρμογή του υφιστάμενου προγράμματος. Δεν υπάρχει τίποτα βασικά νέο. Ένα πράγμα που αποτελεί συνεχώς ένα πρόβλημα για την Ελλάδα, για γνωστούς λόγους, είναι οι περιορισμοί των τραπεζών στη χρηματοδότηση των επενδύσεων του ιδιωτικού τομέα. Αυτός είναι επίσης ένας από τους λόγους για τους οποίους η Ελλάδα είναι ενεργός χρήστης του EFSI (σ.σ. το γνωστό πακέτο Γιουνκέρ). Το EFSI έχει ήδη χρηματοδοτήσει μερικά έργα τραπεζών - ΜμΕ. Οι τράπεζες μπορούν να αυξήσουν τη δανειοδοτική τους ικανότητα στις ελληνικές ΜμΕ. Βασικά, αυτό που βοήθησε το EFSI ήταν να εξασφαλίσει μέρος του κινδύνου των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων. Τα δάνεια ΜμΕ είναι, εξ ορισμού, υψηλότερου κινδύνου και θέτουν περιορισμούς στη δανειοδοτική ικανότητα της τράπεζας. Όταν το EFSI μπαίνει στην εικόνα, μειώνει εν μέρει τον κίνδυνο. Υπάρχουν 11 συμφωνίες. Για παράδειγμα, με κεφάλαια επιχειρηματικού κινδύνου αλλά και με τράπεζες και ο συνολικός όγκος είναι 373 εκατομμύρια, που αναμένεται να προκαλέσει 2,2 δισεκατομμύρια επενδύσεις σε ΜΜΕ, έτσι ώστε 20.000 ΜΜΕ να μπορούν να χρηματοδοτηθούν.

    - Τι μεταρρυθμίσεις πρέπει να πραγματοποιηθούν για να αυξηθούν αυτές οι επενδύσεις;

    Το τι μεταρρυθμίσεις πρέπει να γίνουν διαφέρει σε κάθε κράτος - μέλος. Σε ορισμένες χώρες, έχουν αρχίσει να μεταρρυθμίζουν τους χρηματοπιστωτικούς κανονισμούς, κυρίως τη ρύθμιση της κεφαλαιαγοράς, προκειμένου να δοθεί η δυνατότητα στα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα να επενδύσουν περισσότερο σε υποδομές. Αυτό είναι ένα σημαντικό σημείο σε ορισμένες χώρες. Σε ορισμένες περιπτώσεις, η Υπηρεσία Διαρθρωτικών Μεταρρυθμίσεων της Επιτροπής βοήθησε τις χώρες να αξιολογήσουν τις αλλαγές. Σε ορισμένες χώρες έχουν θέματα σχετικά με το εξειδικευμένο εργατικό δυναμικό. Σε πολλές χώρες αυτό γίνεται όλο και μεγαλύτερο πρόβλημα. Η συγκριτική αξιολόγηση των καλύτερων επιδόσεων, δείχνει πρωτοκαθεδρία σε όσους έχουν καλύτερο εκπαιδευτικό σύστημα, η επαγγελματική κατάρτιση είναι επίσης ένα ζήτημα.

    Στη συνέχεια, σε ορισμένες χώρες έχουν προβλήματα με τη λειτουργία της δικαιοσύνης. Είτε δεν είναι αρκετά διαφανής, είτε είναι εξαιρετικά αργή. Το επιχειρηματικό περιβάλλον όμως είναι έτσι. Δεν υπάρχει ασημένια σφαίρα που θα ανοίξει αμέσως κάνουλες χρημάτων. Εάν υπάρχουν καλά σχέδια, εάν υπάρχει ζήτηση και το επιχειρηματικό περιβάλλον είναι σταθερό, τότε συνήθως αντλούνται κεφάλαια. Μερικές φορές, ο κοινωνικός τύπος μεταρρυθμίσεων, όπως η εκπαίδευση, μπορεί να έχει σημαντικό αντίκτυπο.

    - Ποιο είναι το μέλλον του ΕFSI (πακέτο Γιούνκερ) μετά το 2020 και που θα πρέπει να "χτυπήσει” η Ελλάδα;

    "Το νέο Ταμείο "InvestEU” βασίζεται στην εμπειρία του EFSI, οπότε αυτό που θέλουμε να κάνουμε τώρα είναι να δημιουργήσουμε ένα πιο απλό επενδυτικό μέσο από αυτό που είχαμε μέχρι αυτή τη στιγμή. Θέλουμε να βάλουμε μαζί κάτω από ένα Ταμείο όλα τα κεντρικά διαχειριζόμενα χρηματοπιστωτικά μέσα -είχαμε 14 στο σύνολο- για να διευκολύνουμε όλους όσους θέλουν να το χρησιμοποιήσουν.

    Η σημερινή δομή ήταν μια ζούγκλα. Έχει κατασκευαστεί με καλή πίστη, αλλά μετά την ολοκλήρωση του EFSI στα τέλη του 2020, δημιουργούμε ένα νέο ταμείο με την εμπειρία που συγκεντρώσαμε από το EFSI και βάλαμε όλα τα συστήματα εγγύησης, τις διευκολύνσεις δανείων κτλ κάτω από μια στέγη - κάτι απλούστερο για τους τελικούς δικαιούχους.

    Το δεύτερο είναι ότι προσπαθούμε να μεγιστοποιήσουμε τον αντίκτυπο των πόρων μας στον προϋπολογισμό -έτσι, συγκεντρώνοντας μαζί τους πόρους, δημιουργούμε κέρδη απόδοσης. Επομένως, αναμένουμε να αυξήσουμε τις επενδύσεις κατά 15% μόνο με τη μεταρρύθμιση του τρόπου με τον οποίο χρησιμοποιούμε τους πόρους.

    Το τρίτο στοιχείο είναι ότι θέλουμε να ανοίξουμε τις εγγυήσεις της ΕΕ σε πολλά χρηματοπιστωτικά ιδρύματα. Η ΕΤΕπ θα παραμείνει ο κύριος εταίρος υλοποίησης, αλλά η πόρτα είναι ανοιχτή για τις εθνικές εμπορικές τράπεζες και ιδρύματα τύπου της EBRD. Θέλουμε να αυξήσουμε και να ενθαρρύνουμε την καινοτομία σε περιφερειακό και εθνικό επίπεδο.

    Τέλος, υπάρχει μια καινοτομία που επιτρέπει στα κράτη - μέλη να διαθέσουν ένα μέρος των χρημάτων που λαμβάνουν από τα διαρθρωτικά ταμεία της ΕΕ προκειμένου να επωφεληθούν από το αποτέλεσμα της μόχλευσης. Για παράδειγμα, αν μια χώρα βάλει 10 εκατομμύρια διαρθρωτικά κεφάλαια στο ταμείο InvestEU, μπορεί να λάβει πολλαπλάσια χρήματα σε επενδύσεις, απ' ό,τι αν χρησιμοποίησε μόνο το αρχικό ποσό.

    - Θα το προτείνατε αυτό στην Ελλάδα;

    Θα το συνιστούσα αυτό στην Ελλάδα. Η Ελλάδα είναι μεγάλος δικαιούχος του EFSI, αυτή τη στιγμή είναι ο νούμερο ένα, σε σχέση με το κατά κεφαλήν ΑΕΠ. Το EFSI λειτούργησε πολύ καλά στην Ελλάδα, και μόνο λόγω της επένδυσης του EFSI στην Ελλάδα, έχετε 10 δισεκατομμύρια πρόσθετες επενδύσεις. Αυτά είναι αρκετά. Στο μέλλον η Ελλάδα θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει το ταμείο InvestEU καθώς έχει χρησιμοποιήσει το EFSI, αλλά ένα πράγμα που πρέπει να εξετάσει κανείς, θα ήταν να διαθέσει λίγα από τα μελλοντικά διαρθρωτικά κονδύλια στο ταμείο επενδύσεων. Είναι σημαντικό καθώς αυτοί οι τίτλοι έχουν βαθμολογία ΑΑΑ. Ένα δισεκατομμύριο μπορεί να δημιουργήσει πολύ μεγαλύτερη επενδυτική ικανότητα για την Ελλάδα. Αλλά όπως είπαμε δεν είναι υποχρεωτικό.

    - Γιατί η Κύπρος δεν αξιοποιεί το EFSI;

    Σε σχέση με την Κύπρο, δεν είναι λόγω μεγέθους που βρίσκεται στο τέλος της κατάταξης, επειδή η κατάταξη είναι κατά ΑΕΠ. Η Μάλτα είναι ένα μικρό νησί και στο Λουξεμβούργο δεν μπορεί να έχουν πολλές επενδυτικές ανάγκες, αλλά στην Κύπρο για κάποιο λόγο, δεν καταφέραμε να ενθαρρύνουμε τις τοπικές επιχειρήσεις και τις αρχές να εξετάσουν τις ευκαιρίες του EFSI. Θα μπορούσα να φανταστώ ότι η χρηματοδότηση των ΜΜΕ είναι ένα πράγμα που η Κύπρος θα μπορούσε και πρέπει να χρησιμοποιήσει περισσότερο. Επίσης φυσικά η υποδομή.

    - Πόσο κοντά είμαστε στην πραγματοποίηση κοινών αμυντικών προμηθειών στην ΕΕ;

    Κινούμαστε προς αυτήν την κατεύθυνση. Έχουμε τρία στοιχεία σε αυτό το ταμείο: το παράθυρο έρευνας, ανάπτυξης και την οικονομική εργαλειοθήκη. Η τρίτη είναι που σχετίζεται περισσότερο με τις δημόσιες συμβάσεις και είναι υπό διαμόρφωση. Αυτό που κάνουμε αυτή τη στιγμή είναι να προσπαθήσουμε να συνεργαστούμε με τα υπουργεία οικονομικών και άμυνας για τη δημιουργία οικονομικών μέσων που θα επιτρέψουν στις χώρες να κάνουν κοινές προμήθειες.

    Για παράδειγμα, εάν υπάρχουν πέντε χώρες που σχεδιάζουν να επενδύσουν σε δορυφόρους, αλλά οι κύκλοι του προϋπολογισμού είναι διαφορετικοί, π.χ. για την Ελλάδα υπάρχουν χρήματα για το επόμενο έτος, για τη Γερμανία σε 2 χρόνια, για την Φινλανδία σε 3 χρόνια, οι χώρες δεν μπορούν να κάνουν κοινές εξαγορές σε διαφορετικούς κύκλους του προϋπολογισμού. Έτσι προσπαθούμε να δημιουργήσουμε τώρα ένα εργαλείο για τα κράτη - μέλη που να χρησιμοποιήσουν για να κάνουν κοινές προμήθειες. Και φυσικά στο τέλος της ημέρας οι χώρες που κατέχουν τις δυνατότητες που αγοράζουν και το μοναδιαίο κόστος θα είναι χαμηλότερες. Πηγαίνουμε προς αυτήν την κατεύθυνση. Ο αμυντικός τομέας, αλλά και τα υπουργεία οικονομικών, είναι πολύ συντηρητικοί παίκτες. Δεν μπορούμε να τους αναγκάσουμε, αλλά καταλαβαίνουν ότι αυτό έχει νόημα και προσπαθούμε να το διευκολύνουμε. Η DGECFIN συνεργάζεται με τα υπουργεία. Η δυνατότητα μπορεί να χρησιμοποιηθεί επίσης για την ανανέωση των παραδοσιακών δυνατοτήτων, όπως θαλάσσια σκάφη ή αεροπλάνα.

    - Μήπως θα έπρεπε τα κράτη - μέλη να αγοράζουν από Ευρωπαίους και όχι Αμερικάνους κατασκευαστές;

    Έχουμε τους δικούς μας κανόνες ανταγωνισμού και ό,τι κάνουμε για την άμυνα δεν μπορεί να υπονομεύσει τους κανόνες. Εναπόκειται στα κράτη - μέλη να αποφασίσουν: κάποιες χώρες αγοράζουν περισσότερα ευρωπαϊκά, μερικές άλλες αμερικανικά. Ένα πράγμα που μπορεί να αλλάξει την αγορά τα τελευταία χρόνια είναι ότι εάν το παράθυρο της έρευνας λειτουργήσει καλά και υπάρχουν περισσότερες χώρες που συνεργάζονται στον τομέα της έρευνας και στην ανάπτυξη προϊόντων, είναι προφανές ότι θα καταλήξουν να αγοράζουν αυτές τις δυνατότητες -επειδή οι εταιρείες δεν αναπτύσσουν ικανότητες αν δεν γνωρίζουν ότι υπάρχουν πελάτες, μόνο εάν υπάρχει ζήτηση.

    - Σε τι συνίσταται η πρόταση χρηματοδότησης μεταρρυθμίσεων μέσω του επόμενου Προϋπολογισμού της ΕΕ (ΠΔΠ);

    Η παρούσα πρόταση επικεντρώνεται στην προώθηση των μεταρρυθμίσεων. Υπάρχουν δύο οπτικές, η πρώτη είναι να ενισχύσει τη διαρθρωτική υπηρεσία στήριξης μεταρρυθμίσεων της Κομισιόν και παράλληλα να διαθέσει ορισμένους πόρους στα κράτη - μέλη που πραγματοποιούν μεταρρυθμίσεις.

    - Η Ελλάδα και η Κύπρος θα πρέπει να την αξιοποιήσουν;

    Και οι δύο χώρες προωθούν μεταρρυθμίσεις. Όλα τα κράτη - μέλη πρέπει να μεταρρυθμίζονται συνεχώς, επειδή ο κόσμος γύρω μας αλλάζει. Έχουμε υπηρεσίες για όλα τα κράτη - μέλη, συμπεριλαμβανομένης της Κύπρου και της Ελλάδας, για να τις βοηθήσουμε να δουν τους διάφορους τομείς των αλλαγών. Αν τα κράτη - μέλη δεχθούν τις προτάσεις του προϋπολογισμού, θα υπάρξουν οικονομικά μέσα για να υποστηριχθούν αυτές οι μεταρρυθμίσεις. Ακόμη και αν κάποιος ισχυριστεί ότι οι μεταρρυθμίσεις είναι πολύτιμες ακόμη και χωρίς οικονομική υποστήριξη, αν η πρόταση τελικώς περάσει, θα υπάρξουν κίνητρα για να αντιμετωπιστεί η λεγόμενη κόπωση των μεταρρυθμίσεων.

    - Τι προβληματίζει τα κράτη - μέλη σε σχέση με τον νέο Προϋπολογισμό;

    Το συνολικό μέγεθος του προϋπολογισμού είναι βεβαίως ένα από αυτά τα κύρια ζητήματα, διότι σε πολλά κράτη - μέλη υπάρχει ανάγκη να αφομοιωθεί η πρότασή μας. Είμαστε έκπληκτοι από τις σχετικά καλές αρχικές αντιδράσεις των κρατών - μελών, διότι όλοι βλέπουν ότι υπάρχει προσαρμογή, η οποία είναι προφανής, ενώ παράλληλα προτείνουμε πιστώσεις στους τομείς πολιτικής που δεν έχουν εκπροσωπηθεί στον προηγούμενο προϋπολογισμό: από τον έλεγχο των συνόρων, την ασφάλεια και την άμυνα, την ασφάλεια στον κυβερνοχώρο, την ψηφιοποίηση κτλ. Επίσης, πολλές χώρες, ακόμη και εκείνες που έχουν ασκήσει κριτική στο συνολικό μέγεθος του προϋπολογισμού, έχουν υποστηρίξει επενδύσεις στην έρευνα και στο Erasmus. Είμαι επίσης σίγουρος ότι θα υπάρξουν πολλές συζητήσεις σχετικά με τον μηχανισμό του κράτους δικαίου. Εντούτοις, νομίζω ότι στο τέλος της ημέρας, ποιος μπορεί να αντιταχθεί στον μηχανισμό του κράτους δικαίου; Αν λέτε ότι κάνετε τα πάντα σωστά και όλα τα μέλη της ΕΕ πρέπει να σέβονται το κράτος δικαίου, γιατί να αντιταχθεί κανείς στον μηχανισμό αυτό; Είμαι πολύ σίγουρος ότι θα περάσει εξαιτίας αυτών των γεγονότων, αλλά φυσικά οι άνθρωποι επιθυμούν να συζητήσουν.

    - Συνεπώς ποια η "προστιθέμενη αξία” του προτεινόμενου ΠΔΠ;

    Το ΠΔΠ δεν επιλύει όλα τα προβλήματα. Είναι ένα μόνο μέσο για τη δημιουργία ευρωπαϊκής προστιθέμενης αξίας. Αυτό που προσωπικά ελπίζω είναι ότι οι κυβερνήσεις και τα μέλη των εθνικών κοινοβουλίων που συνεργάζονται με την πρότασή μας για το ΠΔΠ θα συζητήσουν βαθιά σχετικά με την προστιθέμενη αξία της ΕΕ: τι περιμένουν από την ΕΕ και πώς μπορεί ένας προϋπολογισμός να μεγιστοποιήσει την προστιθέμενη αξία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, διότι δεν χρειαζόμαστε έναν προϋπολογισμό καθόλου, αν δεν δημιουργήσει κάτι άλλο από αυτό που είναι εφικτό στον εθνικό ή περιφερειακό νόμο ή το επίπεδο.

    Έτσι, για παράδειγμα, αν οι Ευρωπαίοι πιστεύουν ότι αυτό είναι καλό για να δώσουμε τη δυνατότητα σε 12 εκατομμύρια Ευρωπαίους να έχουν την ευκαιρία να σπουδάσουν σε άλλη χώρα, είναι ήδη μια εικόνα για την ευρωπαϊκή προστιθέμενη αξία ή εάν το Horizon Europe δημιουργεί κάτι που είναι αναγκαίο και δεν μπορεί να γίνει σε εθνικό επίπεδο, και πάλι μπορούμε να υποστηρίξουμε ότι υπάρχει ευρωπαϊκή προστιθέμενη αξία. Το ΠΔΠ δεν είναι το φάρμακο που θεραπεύει όλες τις πληγές, αλλά μπορεί να έχει μεγάλο αντίκτυπο εάν οι προτεραιότητες είναι σωστές.

    - Για το θέμα του ευρωσκεπτικισμού και της ανόδου του λαϊκισμού στην Ευρώπη τι θα λέγατε;

    Υπάρχουν διάφορα πράγματα που πρέπει να γίνουν για την καταπολέμηση του λαϊκισμού. Το πρώτο είναι εκείνοι που θεωρούν ότι δεν είναι λαϊκιστές, για αυτούς υπάρχει ανάγκη για ισχυρή ηγεσία.

    Το βρετανικό δημοψήφισμα για το Brexit ήταν ένα καλό παράδειγμα ότι εάν κανείς παραπονιέται χρόνο με το χρόνο και δημιουργεί έναν εχθρό μπροστά στους πολίτες σας -ότι η ΕΕ είναι ο εχθρός- πιθανότατα οι άνθρωποι θα αρχίσουν να το πιστεύουν. Γιατί εκπλήσσονται μερικοί που οι πολίτες τους τούς πιστεύουν;

    Έτσι, εάν θέλετε να πείσετε τους πολίτες σας ότι η ΕΕ είναι ο εχθρός σας, θα πάρετε αυτό που ζητήσατε. Και γι' αυτό οι πολιτικοί ηγέτες που εξακολουθούν να πιστεύουν ότι η ολοκληρωμένη Ευρώπη είναι καλύτερη από μια εθνικιστική Ευρώπη, πρέπει να την υπερασπιστούν.

    - Εσείς πως το χειριστήκατε;

    Αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει να αποδεχτείτε όλα όσα προτείνει η Κομισιόν αλλά πρέπει να έχετε ένα όραμα και να διατυπώσετε σαφώς στους πολίτες ποιο είναι το όραμά σας για την Ευρώπη. Το νιώθω πολύ έντονα, επειδή βρισκόμουν σε αυτήν την κατάσταση στην προηγούμενη δουλειά μου (ως πρωθυπουργός και ΥΠΟΙΚ της Φινλανδίας). 

    Οι λαϊκιστές με προκαλούσαν και το κύριο θέμα ήταν η ΕΕ. Και δεν υποχώρησα μια ίντσα. Μερικές φορές επικρίνω τις πρότασεις της Κομισιόν, αλλά αυτό δεν σήμαινε ότι δεν θα υποστήριζα το ευρωπαϊκό εγχείρημα. Αντ 'αυτού κατέγραφα τη δική μας λίστα προτεραιοτήτων - τι πρέπει να γίνει και πραγματικά, αυτό λειτούργησε πολύ καλά. Καταφέραμε να διατηρήσουμε τη δημοτικότητα της ΕΕ, ή τουλάχιστον της σημασίας της ΕΕ, έναντι της λαϊκιστικής ατζέντας. Και αυτό περιμένω από τους πολιτικούς ηγέτες. 

    Το δεύτερο είναι ότι ο λαϊκισμός αυξάνεται εύκολα αν οι άνθρωποι δεν εμπιστεύονται τους εθνικούς θεσμούς.

    - Βλέπετε διευρυμένο πρόβλημα έλλειψη εμπιστοσύνης στους θεσμούς;

    Η πολιτική ζωή ή η επαγγελματική ζωή είναι κάπως αλλοιωμένη, εάν η δικαστική εξουσία δεν λειτουργεί καλά, εάν οι κοινωνίες δεν είναι διαφανείς, αν για παράδειγμα η φοροαποφυγή είναι ένα εθνικό χόμπι, τι μπορείτε να περιμένετε; Αν δεν εμπιστεύεστε τους εθνικούς σας θεσμούς, εσείς πιθανότατα δεν θα εμπιστευθείτε άλλα θεσμικά όργανα. Και έχουμε πολλές εμπειρίες από τέτοια προβλήματα. Έτσι, αυτή είναι μια φυσική βάση για τον λαϊκισμό.

    Για παράδειγμα, ο σημερινός Γερμανός υπουργός Οικονομικών Σολτς μου είπε κάποτε, όταν εξακολουθούσε να είναι δήμαρχος του Αμβούργου, ότι ποτέ δεν συμμετείχε στα γεγονότα όπου το θέμα ήταν ο λαϊκισμός, αλλά πολύ συχνά συμμετείχε σε συζητήσεις μαζί με το AFD σε σημαντικά ζητήματα, όπως η οικονομική ανάπτυξη ή η απασχόληση ή η ανεργία ή η εκπαίδευση.

    Η θέση του ήταν ότι δεν υπάρχει λόγος να μιλάμε για τον λαϊκισμό, αλλά υπάρχουν αρκετοί λόγοι για  να συζητήσουμε με τους λαϊκιστές σε ουσιαστικά θέματα. 

    Έχω την ίδια εμπειρία από το παρελθόν, έτσι συζητήσαμε συχνά ανοιχτά και αντιμετωπίσαμε στο Κοινοβούλιο της Φινλανδίας ουσιαστικά ζητήματα. Οι πολιτικοί δεν μπορούν να υπονομεύσουν τους ανθρώπους που ψηφίζουν υπέρ των λαϊκιστών. Είναι οι πολίτες μας. Έχουν τις ίδιες υποχρεώσεις και τα ίδια δικαιώματα με οποιονδήποτε άλλον. Και αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο αν δεν αναγνωρίζουμε αυτές τις απόψεις ως πολύτιμες απόψεις είναι ο τρόπος να τροφοδοτήσουμε τον λαϊκισμό. Επομένως, πρέπει να αντιμετωπίζονται ανοιχτά και με διαφάνεια αυτά τα θέματα.

    - Συνεπώς ποια είναι η μεγαλύτερη πρόκληση για την ΕΕ ενόψει 2019;

    Το τελευταίο σημείο μου είναι ότι ανησυχώ περισσότερο για την κατάσταση του Κράτους Δικαίου στην ΕΕ από ό,τι τοBrexit. Το Brexit είναι πολύ ατυχές. Έχει μόνο αρνητικές συνέπειες, αλλά στο τέλος της ημέρας, θα υπάρχει κάποιος συμβιβασμός με το Ηνωμένο Βασίλειο. Αλλά δεν μπορούμε να κάνουμε συμβιβασμούς για το κράτος δικαίου. Επομένως, το ζήτημα του κράτους δικαίου και των θεμελιωδών αξιών είναι θεμελιώδες για την Ευρώπη και την ΕΕ στο σύνολό της. Αυτό που αναμένω να γίνει πριν από τις εκλογές για το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο είναι ότι θα υπάρξουν πολιτικά κόμματα, αλλά και κυβερνήσεις και φορείς της κοινωνίας των πολιτών, που μιλούν και συζητούν το ζήτημα του κράτους δικαίου, αποστέλλοντας επίσης μηνύματα σε άλλες χώρες που έχουν ζητήματα με το κράτος δικαίου, ό,τι πηγαίνετε σε λάθος κατεύθυνση. Είναι καιρός να υποστηρίξουμε τη διπλωματία σε αυτό το θέμα.

    Ανησυχώ βαθύτατα για την κατάσταση αυτή, διότι υπάρχει μια τάση. Η εξάπλωση. Δεν είναι απαραίτητα ακριβώς ο ίδιος τρόπος που συμβαίνει στην Πολωνία για παράδειγμα. Σε ορισμένες άλλες χώρες υπάρχουν και άλλα χαρακτηριστικά της επιδείνωσης των θεμελιωδών αξιών. Βρισκόμαστε σε μια κατάσταση όπου δεν περιμέναμε να είμαστε. Όλοι θεωρήσαμε ότι οι αξίες της φιλελεύθερης δημοκρατίας είναι τόσο βαθιά ριζωμένες στην Ευρώπη, ότι δεν είναι πλέον ζήτημα. Αλλά όλοι ήταν λάθος. Συνεπώς, εξακολουθεί να είναι ένα ζήτημα και πρέπει να συζητήσουμε γι 'αυτό σοβαρά .

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Δειτε τα πρωτοσελιδα ολων των εφημεριδων