Του Χάρη Φλουδόπουλου

Ένα ακόμη πλήγμα για την εγχώρια αγορά αποτελεί η απόφαση των μετόχων της Kleemann να πραγματοποιήσουν δημόσια πρόταση με στόχο την απόσυρση της εταιρείας από το ταμπλό του χρηματιστηρίου.

Όπως είναι γνωστό μέσω της MCA Orbital οι βασικοί μέτοχοι της οικογένειας Κουκούντζου ελέγχουν το 67,22% και η πρότασή τους στοχεύει στο 32,78% που κατέχουν άλλοι μέτοχοι. Η απόφαση όπως εκτιμούν πηγές της αγοράς συνδέεται κυρίως με τις επιχειρηματικές προκλήσεις που αντιμετωπίζει η βορειοελλαδίτικη βιομηχανία κατασκευής ανελκυστήρων η οποία τα τελευταία χρόνια επέδειξε γρήγορα αντανακλαστικά και πέτυχε να διεθνοποιήσει το συντριπτικό μέρος των πωλήσεών της. 

Έτσι παρότι η Kleemann στήριξε την πρώτη ανάπτυξή της στην εγχώρια κατανάλωση ιδιαίτερα την περασμένη δεκαετία της έντονης κατασκευαστικής δραστηριότητας, πέτυχε κατά τη διάρκεια της 7ετούς κρίσης να πραγματοποιήσει μια σημαντική στροφή προς το εξωτερικό, η οποία εν τέλει απεδείχθη σωτήρια.

Είναι χαρακτηριστικό το 2015 το ποσοστό των διεθνών πωλήσεων της βιομηχανίας αντιστοιχούσε στο 90% των συνολικών πωλήσεων. Ωστόσο η διεθνοποίηση της εταιρείας σημαίνει ότι ταυτόχρονα η βιομηχανία από το Κιλκίς έρχεται αντιμέτωπη με τον έντονο διεθνή ανταγωνισμό. Αυτό αποτυπώθηκε στα οικονομικά μεγέθη της εταιρείας, η οποία παρά τον αυξημένο τζίρο (9,3%) εμφάνισε σημαντική υποχώρηση στην κερδοφορία της από τα 3,7 στα 2,8 εκατ. ευρώ. Που οφείλεται η υποχώρηση; Ακριβώς στο γεγονός ότι η Kleemann προκειμένου να σταθεί στο διεθνή ανταγωνισμό ακολούθησε πολιτική αυξημένων εκπτώσεων προς τους πελάτες της, ενώ ταυτόχρονα ήρθε αντιμέτωπη και με την αρνητική συγκυρία σε αγορές κλειδιά όπως αυτή της Τουρκίας και της Ρωσίας, που αντιπροσωπεύουν σημαντικό κομμάτι του τζίρου της. 

Έτσι εκτός από το κομμάτι της ποιότητας και της τεχνολογίας, η συγκράτηση του κόστους αποτελεί έναν σημαντικό παράγοντα ανταγωνιστικότητας για το απαιτητικό διεθνές περιβάλλον. Με τα μέχρι στιγμής δεδομένα πάντως, η απόφαση για έξοδο από το χρηματιστηριακό ταμπλό δε συνδέεται με κάποια άλλη αλλαγή σε ό,τι αφορά την έδρα ή την παραγωγική δραστηριότητα της εταιρείας. 

Εξωστρέφεια

Την ίδια στιγμή πάντως η εταιρεία συνεχίζει – δεν μπορεί να πράξει και αλλιώς με δεδομένη την ανύπαρκτη εσωτερική αγορά – την πολιτική εξωστρέφειας ιδρύοντας νέες εμπορικές θυγατρικές σε Ντουμπάι, Κροατία και Γερμανία ενώ εξαγόρασε εμπορική εταιρεία και στην Αυστραλία. Το προηγούμενο διάστημα είχαν γίνει κινήσεις επίσης τόσο σε ώριμες αγορές όπως αυτή της Γαλλίας, όσο και σε νέες όπως του Αζερμπαϊτζάν και της Σαουδικής Αραβίας.  Αλλά και σε υφιστάμενες θυγατρικές του εξωτερικού όπως στην Κίνα η εταιρεία προχώρησε σε νέες επενδύσεις (στην Hong Kong Elevator Systems έγινε ΑΜΚ 2,5 εκατ. ευρώ για το σκοπό αυτό). Σημειώνεται ότι η Κίνα αποτελεί μια από τις στρατηγικές αγορές για την εταιρεία όπου έχει δημιουργήσει εργοστάσιο, με μία στρατηγική κίνηση που είχε σχεδιαστεί πριν από την εγχώρια κρίση. Το ενδιαφέρον με την βορειοελλαδίτικη βιομηχανία είναι ότι παρά τη διεθνή της επέκταση διατηρεί το παραγωγικό και ερευνητικό της κέντρο στο Σταυροχώρι, όπου θυμίζουμε έχει υλοποιήσει μια σημαντικές επενδύσεις R&D ιδιαίτερα στο τεχνολογικό κομμάτι και το σχεδιασμό, ενώ ολοκλήρωσε και τη σημαντική επένδυση κατασκευής 18όροφου πύργου δοκιμών ύψους 61 μέτρων για προϊόντα που προορίζονται για ψηλότερα κτίρια, κυρίως σε ξένες αγορές.

Σημειώνεται τέλος ότι σύμφωνα με την κορυφαία παγκοσμίως έκδοση της αγοράς ανελκυστήρων Elevator World, η ελληνική εταιρεία ανελκυστήρων Kleemann, κατατάσσεται μεταξύ των επτά σημαντικότερων εταιρειών παραγωγής ανελκυστήρων στον κόσμο.