Συνεχης ενημερωση

    Σάββατο, 30-Νοε-2013 00:04

    Τι αλλάζει στα μεγάλα οδικά έργα

    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Δημήτρη Δελεβέγκου

    Τα χειρότερα για τα μεγάλα έργα φαίνεται να αποτελούν παρελθόν, καθώς η ψήφιση από τη Βουλή των αναθεωρημένων συμβάσεων παραχώρησης των αυτοκινητοδρόμων Μαλιακός-Κλειδί (Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου), Λαμία-Καρδίτσα-Τρίκαλα-Γιάννενα (Κεντρική Οδός), Αντίρριο-Γιάννενα (Ιόνια Οδός) και Ελευσίνα- Κόρινθος-Πάτρα-Πύργος - Τσακώνα (Ολυμπία Οδός) θα οδηγήσει στην επανεκκίνηση των κατασκευαστικών εργασιών.

    Τι αλλάζει

    Καταρχάς, τα έργα στηρίζονται στην πρόβλεψη ότι τα έσοδα από διόδια έως το 2037 θα διαμορφωθούν σε 14,5 δισ. ευρώ έναντι 37,7 δισ. αρχικά (το 2008).  Λόγω δηλαδή της πτώσης της κυκλοφορίας, τα πραγματικά έσοδα των διοδίων μειώθηκαν κατά το διάστημα 2008-2013 πάνω από 50%, συγκριτικά με τις προβλέψεις.

    Ουσιαστικά, η λύση που δόθηκε για την επανεκκίνηση των μεγάλων έργων προβλέπει:

    - Τη συμφωνία παραχωρησιούχων και κατασκευαστών με το Δημόσιο για την καταβολή αποζημίωσης ύψους 350 εκατ. και 167 εκατ. ευρώ, αντίστοιχα. Σημειώνεται ότι οι κοινοπραξίες παραχώρησης των έργων έχουν διαφορετική μετοχική σύνθεση από τις κοινοπραξίες κατασκευής. 

    - Όσον αφορά την «τρύπα» που δημιούργησε η κρίση στο μοντέλο χρηματοδότησης των έργων, υπολογίζεται σε 214 εκατ. ευρώ για την Κεντρική Οδό, 401 εκατ. ευρώ για τον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου, 279 εκατ. ευρώ για τη Νέο Οδό και 250 εκατ. ευρώ για την Ολυμπία Οδό. Το χρηματοδοτικό κενό συνολικού ύψους 1,1 δισ. ευρώ θα καλυφθεί από δανεισμό της ΕτΕπ, ελληνικών και ξένων τραπεζικών ιδρυμάτων. 

    Επίσης, οι δανειστές έχουν διαιρεθεί σε τρεις τάξεις: η πρώτη τάξη έχει ταχύτερο προφίλ αποπληρωμής, ενώ η δεύτερη και τρίτη τάξη έχει μακρύτερη περίοδο αποπληρωμής. Ουσιαστικά πρόκειται για μακροχρόνιο δανεισμό, με τους πιστωτές δεύτερης και τρίτης τάξης να υπολογίζεται ότι θα αποπληρωθούν έως τις 15 Ιανουαρίου 2033 και 5 Μαρτίου 2038, αντίστοιχα. 

    - Τα παραπάνω εντάσσονται στην αναδιάρθρωση της χρηματοδότησης, με τη δημιουργία μηχανισμού επιτάχυνσης πληρωμών που θα διανέμει τα διαθέσιμα κεφάλαια για επιτάχυνση πληρωμών στην τάξη Α και την τάξη Β κατά 41% και 59% αντίστοιχα.

    - Τη δημιουργία μηχανισμού ανακύκλωσης εσόδων διοδίων. Δηλαδή, εάν τα καθαρά έσοδα των παραχωρησιούχων δεν επαρκούν, το Δημόσιο θα καλύπτει την «τρύπα» από τα έσοδα μέσω των διοδίων που θα εισπράττει. Με τον τρόπο αυτό, δεν θα επιβαρύνεται ο κρατικός προϋπολογισμός, καθώς η ενδεχόμενη «τρύπα» θα χρηματοδοτείται από τα έσοδα που παράγουν τα έργα και θα  κατευθύνονται στο Δημόσιο.

    - Το φυσικό αντικείμενο περιορίστηκε. Συγκεκριμένα, θα κατασκευαστούν, χωρίς περικοπές, οι άξονες Μαλιακός-Κλειδί και Αντίρριο-Ιωάννινα.  Στην Ολυμπία Οδό θα κατασκευαστεί ως έργο παραχώρησης το κομμάτι Ελευσίνα- Κόρινθος-Πάτρα, ενώ το τμήμα Πάτρα-Πύργος-Τσακώνα, προϋπολογισμού της τάξης των 400 εκατ. ευρώ,  θα δημοπρατηθεί ως δημόσιο έργο μέσα στο πρώτο εξάμηνο της χρονιάς. Επίσης, στην Κεντρική Οδό, δεν θα κατασκευαστεί τα τμήματα από ΠΑΘΕ ως Ξυνιάδα και από Τρίκαλα έως Εγνατία Οδό. Ο προϋπολογισμός των συγκεκριμένων τμημάτων ανέρχεται στα 660 εκατ. ευρώ και σχεδιάζεται η δημοπράτησή τους ως έργα παραχώρησης.

    - Ότι οι παραχωρησιούχοι θα φέρουν το «βάρος» ενδεχόμενης καταγγελίας της σύμβασης, εάν προκύψει «τρύπα» στα καθαρά έσοδα των έργων που σχετίζεται είτε με τις πληρωμές προς το Δημόσιο ή την εξυπηρέτηση των δανείων. Στον αυτοκινητόδρομο Αιγαίου που προβλεπόταν επιδότηση λόγω χαμηλών εξ’αρχής εσόδων, αυτή θα αντικατασταθεί από το μηχανισμό ανακύκλωσης.

    Διόδια

    Με την επανεκκίνηση των έργων, η τιμή των διοδίων για τα Ι.Χ. (κατ. 2) θα μειωθεί από την επανέναρξη των κατασκευαστικών εργασιών στο τμήμα Κόρινθος – Πάτρα στα 2,5 ευρώ από 3,2 ευρώ που είναι σήμερα. 

    Στο τμήμα Ελευσίνα – Κόρινθος το τέλος διέλευσης θα διαμορφωθεί στα 0,067 ευρώ ανά χιλιόμετρο, από 0,04 ευρώ σήμερα. Η χρέωση θα γίνεται και στις δύο κατευθύνσεις, θα εφαρμοσθούν τιμές διοδίων 0,04€/χλμ (σε τιμές 01.01.2003) και θα λειτουργήσουν οι πλευρικοί σταθμοί Ν. Περάμου, Πάχης και Αγ. Θεοδώρων και στις δύο κατευθύνσεις. (Σήμερα ο σταθμός της Ν. Περάμου λειτουργεί στην κατεύθυνση προς Κόρινθο, των Αγ. Θεοδώρων και στις δύο κατευθύνσεις ενώ της Πάχης δεν λειτουργεί.) Για παράδειγμα, στον μετωπικό σταθμό του Ισθμού το διόδιο από 1,60 ευρώ ανά κατεύθυνση θα διαμορφωθεί στο 1,80 ευρώ.

    Στον αυτοκινητόδρομο Αιγαίου στους σταθμούς διοδίων Πελασγίας και Μεσοχωρίου το τέλος θα αυξηθεί από τα 0,03 ευρώ στα 0,04 ευρώ ανά χιλιόμετρο. Θα προβλέπεται όμως, έκπτωση για τις συχνές διελεύσεις. Για παράδειγμα, στο σταθμό της Πελασγίας το τέλος για τα Ι.Χ. θα διαμορφώνεται στα 3,50 ευρώ από 2,70 ευρώ σήμερα.

    Στην Κεντρική Οδό η τιμή παραμένει στα 0,04 ευρώ ανά χιλιόμετρο. 

    Στη Νέα Οδό το τέλος διέλευσης θα αυξηθεί από 0,025 ευρώ σήμερα στα 0,040 ευρώ ανά χιλιόμετρο. Όπως έγινε γνωστό θα υπάρξει ειδική τιμολογιακή πολιτική που θα προβλέπει μείωση της τιμής των διοδίων έως και 80% για τους συχνούς χρήστες στους σταθμούς των διοδίων Μαλακάσας και Αφιδνών. Επίσης, ο ανενεργός σταθμός Σχηματαρίου θα καταργηθεί και θα δημιουργηθεί το καλοκαίρι του 2015 νέος μετωπικός σταθμός στο Βαθύ, στο τμήμα Σχηματαρίου- Χαλκίδας.

    Τα έργα

     

    Μήκος (χλμ)

    Πρόοδος κατασκευής (%)

    Συνολικά δάνεια (€ εκατ.)

    Κεντρική Οδός

    231

    17

    435

    Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου

    229

    70

    311

    Νέα Οδός

    379

    31

    200

    Ολυμπία Οδός

    366

    29

    675


    Μειώθηκε ο εσωτερικός ρυθμός απόδοσης χρημάτων των παραχωρησιούχων 

    Έργο

    Επενδεδυμένα ίδια κεφάλαια (€εκατ.)

    Ίδια κεφάλαια προς επένδυση (€εκατ.)

    Εσωτερικός δείκτης απόδοσης (ΕΔΑ)βάσει αρχικής σύμβασης (%)

    ΕΔΑ επανεκκίνησης

    (%)

    Διατήρηση περιθωρίου βελτίωσης

    Αυτ/δρομος Αιγαίου

    136

    70

    14,1

    6-8,8%

    Ναι

    Ολυμπία Οδός

    80

    120

    15,1

    6-11,8

    Ναι

    Ε-65

    67

    10

    8,6

    8,5

    Όχι

    Νέα Οδός

    123

    69

    7,93

    7,76

    Όχι


    Τα έσοδα δημοσίου - εταιρειών από τα έργα 

    Μερίδιο από καθαρά έσοδα/έργο

    Απαισιόδοξο σενάριο

    Αισιόδοξο σενάριο

    Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου

    1,09

    1,73

    Παραχωρησιούχος

    0,95

    1,12

    Δημόσιο

    0,14

    0,60

     

     

     

    Ολυμπία Οδός

    2,07

    4,39

    Παραχωρησιούχος

    1,49

    1,32

    Δημόσιο

    0,58

    3,07

     

     

     

    Νέα Οδός + Κεντρική Οδός

    1,60

    7,00

    Παραχωρησιούχος

    1,00

    1,00

    Δημόσιο

    0,60

    6,00

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    17:49 22/09

    Την ανησυχία του για τις συνέπειες του ναυαγίου του Αγία Ζώνη ΙΙ εκφράζει ο διευθυντής του "Αρχιπέλαγος"

    "Οι εργασίες απορρύπανσης έχουν επικεντρωθεί στις παραλίες της Αττικής και όχι στην ανατολική Σαλαμίνα - την κυρίως πληγείσα περιοχή που δέχθηκε το μεγαλύτερο ρυπαντικό φορτίο".

    17:46 22/09

    Ανακοινώθηκαν προσλήψεις δασολόγων και δασοπόνων για το έργο των δασικών χαρτών

    Η απόφαση καθορίζει την πρόσληψη από την ΕΚΧΑ ΑΕ και τη διάθεσή τους από αυτή στις διευθύνσεις δασών των περιοχών, όπου τρέχει το έργο της ανάρτησης και κύρωσης δασικών χαρτών 70 δασολόγων και 30...

    17:08 22/09

    Σε ρόλο αντι-Τραμπ ο Ζίγκμαρ Γκάμπριελ

    Στη γενική συνέλευση του ΟΗΕ μίλησε ο αντικαγκελάριος της Γερμανίας Ζίγκμαρ Γκάμπριελ, απευθύνοντας έκκληση για υλοποίηση της συμφωνίας αναφορικά με το πυρηνικό πρόγραμμα του Ιράν.