Συνεχης ενημερωση

    Δευτέρα, 11-Ιουν-2018 15:21

    ΙΜΟ: Οι νέοι περιβαλλοντικοί στόχοι αλλάζουν τη ρότα της ναυτιλίας

    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου
    ΙΜΟ: Οι νέοι περιβαλλοντικοί στόχοι αλλάζουν τη ρότα της ναυτιλίας

    H συµφωνία που επετεύχθη πρόσφατα για τον σηµαντικό περιορισµό των εκποµπών αερίων θερµοκηπίου της ναυτιλίας πέτυχε να συµβιβάσει την ανάγκη για σηµαντική συνεισφορά της ναυτιλίας στους στόχους για την καταπολέµηση της κλιµατικής αλλαγής, δίνοντας ταυτόχρονα τον αναγκαίο χρόνο προσαρµογής ώστε να µην υπάρξει αναστάτωση στην αγορά και απαξιωθούν σηµαντικές επενδύσεις αξίας δισεκατοµµυρίων ευρώ που έχουν γίνει από τον κλάδο. 

    Το ζήτηµα της υιοθέτησης από τον κλάδο της ναυτιλίας συγκεκριµένων στόχων για τη µείωση των εκποµπών αερίων ρύπων είναι κρίσιµο, καθώς το χρονοδιάγραµµα αλλά και τα ορόσηµα που θα εξειδικευτούν και θα αποφασιστούν το επόµενο διάστηµα, δηλαδή οι χρονικοί και ποσοτικοί ενδιάµεσοι στόχοι, θα καθορίσουν τις επόµενες κινήσεις και αποφάσεις των πλοιοκτητών, τα επενδυτικά τους πλάνα και προγράµµατα αλλά και τις αξίες των µεταχειρισµένων πλοίων. 

    Βεβαίως, η µεγάλη ανανέωση του ελληνικού στόλου και το ναυπηγικό πρόγραµµα που εφαρµόστηκε τα τελευταία χρόνια έχουν οδηγήσει τον ελληνόκτητο στόλο στη διεθνή πρωτοπορία, καθιστώντας τον έτοιµο να ανταποκριθεί στις προκλήσεις του επόµενου διαστήµατος.

    Η θέση αυτή της ελληνόκτητης ναυτιλίας επιβεβαιώθηκε και από τη στάση της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών, η οποία χαιρέτισε την απόφαση του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισµού (ΙΜΟ) ως το πρώτο αλλά κρίσιµο βήµα προς την απεξάρτηση της ναυτιλίας από υδρογονάνθρακες. 

    Τι αποφασίστηκε 

    Συγκεκριµένα, στα µέσα Απριλίου και έπειτα από εντατικές διαπραγµατεύσεις η MEPC 72, δηλαδή η επιτροπή για την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος, στην οποία συµµετέχουν φορείς και εκπρόσωποι από τα 173 κράτη-µέλη του ΙΜΟ, οργανισµοί και φορείς της ναυτιλίας, υιοθέτησε την αρχική στρατηγική για τη µείωση των εκποµπών αερίων θερµοκηπίου (GHG). Η στρατηγική αυτή προβλέπει µείωση 50% των GHG έως το 2050 σε σύγκριση µε το 2008, καθώς και βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης κατά 40% µέχρι το 2030, καταβάλλοντας προσπάθειες προς το 70% έως το 2050. Η αρχική αυτή στρατηγική προβλέπεται να οριστικοποιηθεί έως το 2023 και ανοίγει τον δρόµο για την υιοθέτηση παγκόσµιων µέτρων που θα επιτρέψουν στη ναυτιλία να επιτύχει τους συµφωνηµένους στόχους.  Όπως τόνισε ο πρόεδρος της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών, Θ. Βενιάµης, η απόφαση "αποτελεί ορόσηµο για την παγκόσµια ναυτιλία και θα πρέπει να αναγνωριστεί και να γίνει σεβαστή από όλα τα εµπλεκόµενα µέρη. Η στρατηγική που συµφωνήθηκε από τη MEPC 72 είναι η πρώτη του είδους, όχι µόνο επειδή υπερβαίνει τη Συµφωνία των Παρισίων χάρη στη συµπερίληψη ποσοτικών στόχων, αλλά και διότι, µε τον τρόπο αυτό, η ναυτιλία γίνεται ο πρώτος βιοµηχανικός κλάδος που υιοθετεί παγκοσµίως συγκεκριµένους στόχους για τη µείωση των συνολικών του εκποµπών των αερίων του θερµοκηπίου (GHG)".

    "Η στρατηγική αυτή στέλνει ένα ισχυρό µήνυµα στα κράτη, τους εφοπλιστές, τους προµηθευτές καυσίµων / ενέργειας, τα ναυπηγεία, τους κατασκευαστές µηχανών και τις εταιρείες ναυτιλιακής τεχνολογίας, καθώς και άλλα ενδιαφερόµενα µέρη να συνεργαστούν", σηµείωσε ο κ. Βενιάµης.

    Η θέση της ΕΕΕ

    Παγίως η ΕΕΕ έχει αντιταχθεί σε απόλυτους στόχους µείωσης των εκποµπών CO2 ή περιορισµούς (caps) επειδή αποτελούν συνήθως το πρώτο βήµα για την επιβολή ενός Συστήµατος Εµπορίας Εκποµπών (Emissions Trading Scheme - ΕΤS). Εάν απαιτηθούν αγοροκεντρικά µέτρα (Market Based Measures - MBMs) για την ελάφρυνση των εκποµπών CO2, η σταθερή προτίµηση της διεθνούς ναυτιλίας είναι υπέρ της επιβολής ενός τέλους επί του ναυτιλιακού καυσίµου / ταµείου αποζηµιώσεων που θα διαχειρίζεται ο ΙΜΟ, βασιζόµενου στην κατανάλωση καυσίµων, αντί για ένα ETS και / ή ένα υποχρεωτικό πρότυπο ενεργειακής απόδοσης για κάθε πλοίο.

    Eνα διεθνές σύστηµα επιβολής τέλους εκτιµάται πως είναι πιο απλό στη δοµή και λειτουργία του, προβλέψιµο και διαφανές όσον αφορά την οικονοµική επιβάρυνση του πλοίου και ουδέτερο όσον αφορά τη στρέβλωση του ανταγωνισµού. Αυτές είναι οι βασικές προκλήσεις όσον αφορά την πίεση που ασκείται επί της ναυτιλίας και επί του ΙΜΟ για να συµβάλουν ενεργά στην αντιµετώπιση της κλιµατικής αλλαγής ειδικά µετά την πρόσφατη επίτευξη συµφωνίας. Επίσης, το σύστηµα επιβολής τέλους είναι πιο κατάλληλο για το επιχειρηµατικό µοντέλο που επικρατεί κυρίως στον τοµέα των µεταφορών bulk  / tramp και βασίζεται σε συµβάσεις χρονοναύλωσης, όπου ο ναυλωτής και όχι ο πλοιοκτήτης είναι αυτός που αποφασίζει τη διαδροµή και την ταχύτητα της υπηρεσίας του ναυλωµένου πλοίου και αυτός που αγοράζει τα απαραίτητα καύσιµα.

    Ναυτιλιακά καύσιµα – bunkering 

    Εδώ θα πρέπει να σηµειωθεί ότι τον περασµένο Οκτώβριο ο ΙΜΟ αποφάσισε να οριστικοποιήσει τη µετάβαση της ναυτιλίας σε νέα, πιο φιλικά προς το περιβάλλον καύσιµα, µε µείωση του ορίου που ισχύει για την περιεκτικότητα σε θείο των ναυτιλιακών καυσίµων από το 3,5%, που ισχύει σήµερα, στο 0,5% από τις αρχές του 2020. 

    Η εν λόγω απόφαση σηµαίνει ότι σε µόλις δύο χρόνια από σήµερα η αγορά του ναυτιλιακού καυσίµου, γνωστού ως bunkering, αλλάζει άρδην. Γιατί η απόφαση αυτή, εκτός από τον ναυτιλιακό κλάδο, επηρεάζει άµεσα την αγορά διύλισης; 

    Πρόσφατα το Platts επεσήµανε, µε αφορµή την απόφαση του ΙΜΟ, ότι στην ευρωπαϊκή αγορά διύλισης υπάρχει έλλειµµα σύγχρονων µονάδων παραγωγής ναυτιλιακού καυσίµου που θα συµµορφώνεται µε τις νέες αυστηρότερες περιβαλλοντικές προδιαγραφές. Εάν ο στόλος που σήµερα χρησιµοποιεί µαζούτ στραφεί στα µεσαία αποστάγµατα χαµηλής περιεκτικότητας σε θείο, τότε στην καλύτερη περίπτωση τα υφιστάµενα διυλιστήρια θα δουλεύουν σε πλήρη δυναµικότητα και η υπόλοιπη ζήτηση θα καλύπτεται από εισαγωγές από τη Μέση Ανατολή και την Ασία. Εποµένως, αναµένεται να εκδηλωθούν πιέσεις στις τιµές, ιδιαίτερα σε σχέση µε τις πωλήσεις µαζούτ που σήµερα κατευθύνονται προς τη ναυτιλία.

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Δειτε τα πρωτοσελιδα ολων των εφημεριδων