Συνεχης ενημερωση

    Πέμπτη, 07-Ιουν-2018 14:21

    Χρηµατοδότηση της ελληνόκτητης ναυτιλίας

    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου
    Χρηµατοδότηση της ελληνόκτητης ναυτιλίας

    Του Χάρη Φλουδόπουλου 

    Παρά το γεγονός ότι ο τραπεζικός δανεισµός συνεχίζει να αποτελεί την κύρια πηγή χρηµατοδότησης για τον ναυτιλιακό κλάδο, εντούτοις συνεχίζεται η σταθερή τάση αποµόχλευσης, κυρίως των δυτικών τραπεζών, όπως επισηµαίνει η Petrofin Bank Research στην τελευταία της έκθεση για τις κύριες εξελίξεις στη χρηµατοδότηση της ελληνικής ναυτιλίας

    Όπως δείχνουν τα στοιχεία της Petrofin, στα τέλη του 2017 και παρά την αύξηση του στόλου (κατά 7% σε όρους χωρητικότητας) o δανεισµός των ελληνικών ναυτιλιακών επιχειρήσεων από το διεθνές τραπεζικό σύστηµα εµφανίζεται µειωµένος κατά 5,62% σε σχέση µε έναν χρόνο πριν. Ειδικότερα, διαµορφώνεται στα 53,994 δισεκατοµµύρια δολάρια, έναντι 57,211 δισ. που ήταν στα τέλη του 2016 και 62,711 δισ. στα τέλη του 2015.

    Από τον συνολικό δανεισµό των 53,994 δισ. δολ., τα 9,091 δισ. δολ. έχουν χορηγηθεί από ελληνικές τράπεζες, οι οποίες, µάλιστα, τον τελευταίο χρόνο εµφανίζονται να έχουν αυξήσει τις χορηγήσεις τους. Συγκεκριµένα, οι χορηγήσεις ελληνικών τραπεζών προς τη ναυτιλία αυξήθηκαν κατά 4,25% σε σχέση µε τα τέλη του 2016 (όταν έφταναν τα 8,721 δισ. δολ.) 

    Παρά τη συνολική µείωση του δανεισµού τους, οι ελληνικές ναυτιλιακές επιχειρήσεις αύξησαν τον στόλο τους τόσο σε αριθµό όσο και σε χωρητικότητα. Αυτό σηµαίνει πρακτικά ότι οι επενδύσεις που έγιναν το τελευταίο έτος χρηµατοδοτήθηκαν σε µεγαλύτερο ποσοστό µε εναλλακτικές µορφές χρηµατοδότησης ή/και µε ίδια κεφάλαια.

    Το προφίλ

    Ο συνολικός αριθµός των τραπεζών (ελληνικών και διεθνών) µε χρηµατοδότηση προς την ελληνική ναυτιλία είναι 51. Αν και οι ευρωπαϊκές τράπεζες αντιπροσωπεύουν το συντριπτικά µεγαλύτερο κοµµάτι των τραπεζικών χορηγήσεων (78,7%), εντούτοις καταγράφεται διαχρονική τάση µείωσης (το 2016 αντιπροσώπευαν το 81,04%, ενώ το 2014 το 85,44% και το 2013 το 90%).

    Το 2017 οι γραµµές δανείων που αξιοποιήθηκαν από ελληνικές εταιρείες µειώθηκαν κατά 3,69% (έναντι πτώσης 5,34% το 2016), ενώ και οι δεσµεύσεις δανειακών γραµµών υποχώρησαν κατά 30,63% (από 38% το 2016). Τα στοιχεία αυτά επιβεβαιώνουν τη στροφή προς εναλλακτικές µορφές χρηµατοδότησης, όπως τα private equities, το κινεζικό leasing κ.λπ. 

    Σήµερα το µεγαλύτερο χαρτοφυλάκιο δανείων προς την ελληνόκτητη ναυτιλία εµφανίζει η Credit Suisse µε 6,2 δισ. δολ., ακολουθεί η DVB µε 4,308 δισ. δολ. και η BNP Paribas µε 2,8 δισ. δολ. 

    Στην τέταρτη θέση και πρώτη ελληνική τράπεζα µε το µεγαλύτερο χαρτοφυλάκιο δανείων στη ναυτιλία είναι η Πειραιώς (2,750 δισ. δολ., χωρίς να υπολογίζονται τα δάνεια προς την ακτοπλοΐα). Από τις υπόλοιπες ελληνικές τράπεζες, η Εθνική βρίσκεται στην 7η θέση (2,427 δισ.), η Alpha Bank στη 14η (2,225 δισ.), η Eurobank στη 19η (1,524 δισ.) και η Aegean Baltic στην 29η (164,4 εκατ.). Τα στοιχεία της µελέτης αφορούν τόσο τα υπόλοιπα των δανείων όσο και τις εγκεκριµένες αλλά µη εκταµιευµένες, τουλάχιστον έως τα τέλη του 2017, πιστώσεις.

    Σε ό,τι αφορά τις τάσεις, η µελέτη επισηµαίνει ότι µεγάλοι δανειστές αποχωρούν από τον κλάδο (Royal Bank of Scotland) ή έχουν ήδη αποχωρήσει (Commerzbank), ενώ άλλοι προχωρούν σε πωλήσεις χαρτοφυλακίων (Deutsche Bank, HSH και άλλοι). Οι κινεζικές χορηγήσεις δεν καταγράφουν ιδιαίτερη αύξηση, σε αντίθεση µε το "πιο επιθετικό" κινεζικό leasing. Τέλος, το επόµενο διάστηµα αναµένεται να επιδεινωθούν οι συνθήκες χρηµατοδότησης κυρίως για τις µικρές και µεσαίες ελληνικές ναυτιλιακές.
     

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Δειτε τα πρωτοσελιδα ολων των εφημεριδων